رقابت در کار ؛ مولفه‌ای اساسی برای کسب مزیت رقابتی در بازار

-
بروزرسانی:1402/02/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
رقابت در کار

ذهنیت برخی از افراد به این صورت است که رقابت در کار ، یک محیط شغلی بی‌رحمانه و منفی را خلق می‌کند. آن‌ها معتقد هستند افراد حاضر در صحنه رقابت، می‌خواهند رقیبشان را به هر قیمتی از رقابت خارج کنند تا به منافع خود برسند در حالی که این گونه نیست. اگر رقابت در بازار کار حالت افراطی به خود نگیرد، جنبه‌های مثبتی نیز دارد. کارآفرینان موفق، با تکیه بر فشار بازار رقابتی، به نتیجه مدنظرشان دست می‌یابند. آن‌ها نه تنها رقابت را یک مانع نمی‌بینند بلکه آن را فرصت مناسبی می‌دانند تا از منابع موجود، بهترین بهره را ببرند.

چنانچه این فرهنگ، به خوبی در سازمان جا بیفتد، شاهد یک رقابت سالم خواهید بود که در قالب کار گروهی خود را نشان می‌دهد. بدین ترتیب، افراد، نه تنها از موفقیت دیگران ناراحت نمی‌شوند بلکه از دیدن پیشرفت هم‌تیمی خود خوشحال خواهند شد. علاوه بر آن، سازمان به موفقیت‌های چشم‌گیری خواهد رسید. هر سازمان می‌تواند در گزینش استخدامی کارپذیران، روحیه رقابت سالم را در آن‌ها سنجش کند و سپس به امضای قرارداد کار با آن‌ها بپردازد.

مفهوم رقابت در کسب و کار

رقابت، یک ویژگی ذاتی و اجتناب ناپذیر است که در همه ابعاد زندگی انسان‌ها نمود پیدا می‌کند. همچنین، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در بقای سازمان‌های تجاری نیز به شمار می‌رود. رقابت در کار را می‌توان مانند یک مسابقه در نظر گرفت که بین دو یا چند شرکت‌ رخ می‌دهد و به این معنا است که هر مجموعه‌ تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که نسبت به دیگری برتر باشد تا بتواند سهم یا جایگاه مشخصی از بازار را نصیب خود کنند یا اینکه جایگاه خود را ارتقاء دهند.

رقابت در کار ، زمانی شکل می‌گیرد که میان عرضه و تقاضا تناسبی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، اگر در واقعیت، مشتریان یا تقاضا کنندگان را بازار هدف و فروشندگان یا عرضه کنندگان را فعالان اقتصادی کسب و کارها در نظر بگیریم، زمانی که تعداد محصول به خصوصی، بیشتر از تعداد متقاضیان آن باشد، عرضه‌ کنندگان بر سر فروش یا ارائه آن محصول با یکدیگر وارد رقابت می‌شوند. این مسئله ممکن است بالعکس نیز اتفاق بیفتد.

انواع رقابت در محیط کار

هر کسب و کاری ممکن است نوع خاصی از رقابت را تجربه کند. آگاهی از انواع رقابت، این امکان را به شما می‌دهد که برای آینده شغلی مجموعه‌ خود تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنید. انواع رقابت در محیط کار عبارت هستند از:

  1. رقابت مستقیم: رایج‌ترین نوع است و کمپانی‌هایی را در بر می‌گیرد که علاوه بر اینکه محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند، در اکثر مواقع اهداف یکسانی دارند. مانند دو برند مختلف کفش که هر کدام دستاورد یکسانی دارند و نیاز مشتریان خود را رفع می‌کنند اما بسته به عوامل مختلفی، فروش یکی از آن‌ها از دیگری بهتر است.
  2. رقابت غیر مستقیم: در این نوع، کسب و کارها به حتم، محصولات یا خدمات یکسانی را ارائه نمی‌دهند اما با تولیدشان، نیاز یکسانی را در مشتریان برطرف می‌کنند. مانند کارخانه تولید موتور سیکلت و دوچرخه که هر کدام از این کسب و کارها، محصولات متفاوتی را به نمایش می‌گذارند که نیاز مشخصی از افراد را در راستای حمل و نقل تامین می‌کنند.
  3. رقابت جایگزینی: این مدل، شامل مسابقه بین دو شرکت است که محصولات متفاوتی را تولید می‌کنند اما کاربر می‌تواند یکی را جایگزین دیگری کند. به عنوان مثال، اکثر افراد علاقمند به پخت کیک و نان، به جای خرید ماکروویو یا تنور، با خرید اجاق گاز فردار می‌توانند علاوه بر پخت غذاهای دیگر از قابلیت فر آن نیز بهره ببرند.

مزایا و معایب رقابت در کار

رقابت در کسب و کار ، یک عامل انگیزشی مهم برای سازمان‌ها به شمار می‌آید زیرا آن‌ها را وادار می‌کند به دنبال روش موثر و کارآمدی باشند تا پیشرفت در کارشان حاصل شود و برتری نسبت به رقبای خود داشته باشند. از این رو، محصولات یا خدمات تولیدی بهبود می‌یابد و به دنبال آن تقاضا زیاد می‌شود. بنابراین رقابت در حد معقول و سالم، اثرات مطلوبی خواهد داشت. در این قسمت به مزایای رقابت در بازار کار می‌پردازیم:

  1. افزایش تقاضا و به دنبال آن درآمد بیشتر؛
  2. بهره‌مندی از شیوه‌های خلاقانه بازاریابی مناسب با سازمان؛
  3. افزایش نوآوری؛
  4. حضور برجسته در میان کسب و کارهای مرتبط و تلاش برای کسب مزیت رقابتی بیشتر؛
  5. ارائه محصولات مرغوب و متناسب با نیازها و خواسته‌های مشتریان؛
  6. افزایش خودآگاهی؛
  7. توسعه کسب و کار؛
  8. افزایش رضایت مشتریان و به تبع آن، تعهد بالای آن‌ها به خدمات شما؛
  9. بهبود کارایی سازمان؛
  10. ارائه گارانتی معتبرتر؛
  11. افزایش انگیزه؛
  12. کسب نتایج مطلوب مانند سوددهی بیشتر.

اگر رقابت حالت افراطی به خود بگیرد معایبی را به همراه دارد که در ادامه چند نمونه از جنبه‌های منفی رقابت در کار را بیان می‌کنیم:

  1. کاهش در سهم بازار و سوددهی کمتر؛
  2. افزایش هزینه‌ها؛
  3. سردرگمی مشتریان؛
  4. ایجاد خدشه در رقبای خود به شیوه‌ای غیر اخلاقی؛
  5. نهادینگی موازین غیر انسانی مانند حسادت، شایعه پراکنی و تخریب شخصیتی؛
  6. فروپاشی کار گروهی؛
  7. افزایش فشار بیش از حد بر کارمندان به منظور عملکرد خوب؛
  8. بیزاری از خود به دلیل عدم رجوع به وجدان.

رویکردی پویا برای ایجاد رقابت سالم در کار

این مسئله که مجموعه شما به طور مستمر در حال سبقت از رقبای خود است، نشان از این موضوع دارد که در تلاش هستید تا کیفیت محصولات، خدمات بعد از فروش، شیوه‌های بازاریابی و مسائل دیگر را بهبود ببخشید و در صورت موفقیت در این موارد، جایگاه مقبولی از بازار را نصیب خود می‌کنید. در نتیجه، مشتریانتان افزایش می‌یابند و به سود و درآمد بالایی خواهید رسید. از طرف دیگر، ممکن است بنا به برخی دلایل از قافله رقابت در کار عقب بیفتید که با ایجاد استراتژی‌های مطلوب می‌توانید مزیت رقابتی خود را باز پس بگیرید. مطالب مذکور منوط بر این است که برای مقابله و پیروزی علیه رقبای خود، توانایی لازم را داشته باشید. به راهکارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم، برای تقویت کسب و کارتان و پیشی گرفتن از رقیب‌های خود توجه کنید.

روش‌های موثر

  1. آگاهی از دیدگاه‌ و برنامه‌های استراتژیک رقبا به منظور طراحی برنامه‌های راهبردی قوی‌تری برای سازمانتان؛
  2. تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات به دست آمده از مرحله قبل با هدف شناخت بهتر روحیات و نقاط ضعف و قوت حریف؛
  3. شناسایی نیازهای مشتریان از طریق بازاریابی؛
  4. ارائه راه حل مناسب برای رفع نیاز ارباب رجوع؛
  5. تمرکز روی ویژگی‌های منحصر به فرد خدماتتان برای جلب توجه مشتریان؛
  6. اِعمال تغییر در محصولاتتان مطابق با نظر ارباب رجوع به منظور افزایش رضایت آن‌ها؛
  7. خلق ایده‌های بکر برای متمایز کردن خدمات؛
  8. برخورداری از مدیریت اصولی و درک نیازهای کارمندان؛
  9. برنامه‌ریزی برای آینده و داشتن دورنمایی از هدفتان؛
  10. رفع نقاط ضعف و تقویت توانمندی‌های خود؛
  11. استفاده از داده‌های دقیق به منظور برنامه‌ریزی بلند و کوتاه مدت.

هدف و نیاز شما از رقابت در کار چیست؟

با چه کسی یا چه چیزی رقابت می‌کنید؟ تصمیم دارید که به چه هدف، نتیجه یا جایگاهی دست یابید؟

حتما پیش از اینکه به منظور رقابت در کار اقدامی جدی انجام دهید یا پیش از اینکه برای پرسنل خود فضای رقابت در کار ایجاد کنید، به سوالاتی که پیش‌تر پرسیدیم، پاسخ دهید. پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند که ابتدا در رابطه با این مساله تصمیم بگیرید که در حوزه فعالیت شما یا در محل کسب و کارتان به رقابت در کار نیاز است یا خیر؟! علاوه براین، به این سوال مهم نیز پاسخ می‌دهد که به چه صورتی باید رقابت کنید و رسیدن به چه هدفی را در دستور کار قرار دهید؟ به این ترتیب، با دستیابی به پاسخ این سوالات، می‌توانید برای رقابت، هدف مشخصی در نظر بگیرید و همچنین این امکان را دارید که اقدامات خود را در مسیر دستیابی به این مقصود، بررسی کنید.

تعیین هدف نهایی و آگاهی از نیاز اصلی برای رقابت در کار، به شما کمک می‌کند که رقابت سالم‌تری داشته باشید. این نکته را نیز به خاطر بسپارید که تعیین هدف صحیح و آگاهی دقیق از نیاز به رقابت، باعث می‌شود که روان رقابت کننده، از سلامت بیشتری برخوردار باشد و از آسیب روانی و روحی در امان بماند.

سخن نهایی

در دنیای امروز، هر کسب و کاری که کالا یا خدماتی را به مشتری خود عرضه می‌کند، خواه ناخواه درگیر رقابت می‌شود و همواره تمایل دارد از رقبای خود جلو بزند. رقابت، علی‌رغم معایبی که می‌تواند به همراه داشته باشد، برای رشد مجموعه، امری ضروری است زیرا افزایش مشتری، بهبود محصولات، بهره‌وری بیشتر، نوآوری و غیره را در پی خواهد داشت.

نکاتی که در این مقاله ذکر شد برای افزایش اطلاعات عمومی‌ شما لازم است اما باید از ابعاد حقوقی حرفه‌ خود نیز آگاه باشید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. برای این منظور وب سایت حقوقی رکلا خدماتی همچون تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی را ارائه می‌دهد. برای دسترسی به این خدمات، کافی است روی لینک‌های مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد کار موقت

استخدام یک نیروی کار انسانی، باید با استفاده از قرارداد کار انجام شود. قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات