ذهنیت برخی از افراد به این صورت است که رقابت در کار ، یک محیط شغلی بیرحمانه و منفی را خلق میکند. آنها معتقد هستند افراد حاضر در صحنه رقابت، میخواهند رقیبشان را به هر قیمتی از رقابت خارج کنند تا به منافع خود برسند در حالی که این گونه نیست. اگر رقابت در بازار کار حالت افراطی به خود نگیرد، جنبههای مثبتی نیز دارد. کارآفرینان موفق، با تکیه بر فشار بازار رقابتی، به نتیجه مدنظرشان دست مییابند. آنها نه تنها رقابت را یک مانع نمیبینند بلکه آن را فرصت مناسبی میدانند تا از منابع موجود، بهترین بهره را ببرند.
چنانچه این فرهنگ، به خوبی در سازمان جا بیفتد، شاهد یک رقابت سالم خواهید بود که در قالب کار گروهی خود را نشان میدهد. بدین ترتیب، افراد، نه تنها از موفقیت دیگران ناراحت نمیشوند بلکه از دیدن پیشرفت همتیمی خود خوشحال خواهند شد. علاوه بر آن، سازمان به موفقیتهای چشمگیری خواهد رسید. هر سازمان میتواند در گزینش استخدامی کارپذیران، روحیه رقابت سالم را در آنها سنجش کند و سپس به امضای قرارداد کار با آنها بپردازد.
رقابت، یک ویژگی ذاتی و اجتناب ناپذیر است که در همه ابعاد زندگی انسانها نمود پیدا میکند. همچنین، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در بقای سازمانهای تجاری نیز به شمار میرود. رقابت در کار را میتوان مانند یک مسابقه در نظر گرفت که بین دو یا چند شرکت رخ میدهد و به این معنا است که هر مجموعه تمام تلاش خود را به کار میگیرد که نسبت به دیگری برتر باشد تا بتواند سهم یا جایگاه مشخصی از بازار را نصیب خود کنند یا اینکه جایگاه خود را ارتقاء دهند.
رقابت در کار ، زمانی شکل میگیرد که میان عرضه و تقاضا تناسبی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، اگر در واقعیت، مشتریان یا تقاضا کنندگان را بازار هدف و فروشندگان یا عرضه کنندگان را فعالان اقتصادی کسب و کارها در نظر بگیریم، زمانی که تعداد محصول به خصوصی، بیشتر از تعداد متقاضیان آن باشد، عرضه کنندگان بر سر فروش یا ارائه آن محصول با یکدیگر وارد رقابت میشوند. این مسئله ممکن است بالعکس نیز اتفاق بیفتد.
هر کسب و کاری ممکن است نوع خاصی از رقابت را تجربه کند. آگاهی از انواع رقابت، این امکان را به شما میدهد که برای آینده شغلی مجموعه خود تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنید. انواع رقابت در محیط کار عبارت هستند از:
رقابت در کسب و کار ، یک عامل انگیزشی مهم برای سازمانها به شمار میآید زیرا آنها را وادار میکند به دنبال روش موثر و کارآمدی باشند تا پیشرفت در کارشان حاصل شود و برتری نسبت به رقبای خود داشته باشند. از این رو، محصولات یا خدمات تولیدی بهبود مییابد و به دنبال آن تقاضا زیاد میشود. بنابراین رقابت در حد معقول و سالم، اثرات مطلوبی خواهد داشت. در این قسمت به مزایای رقابت در بازار کار میپردازیم:
اگر رقابت حالت افراطی به خود بگیرد معایبی را به همراه دارد که در ادامه چند نمونه از جنبههای منفی رقابت در کار را بیان میکنیم:
این مسئله که مجموعه شما به طور مستمر در حال سبقت از رقبای خود است، نشان از این موضوع دارد که در تلاش هستید تا کیفیت محصولات، خدمات بعد از فروش، شیوههای بازاریابی و مسائل دیگر را بهبود ببخشید و در صورت موفقیت در این موارد، جایگاه مقبولی از بازار را نصیب خود میکنید. در نتیجه، مشتریانتان افزایش مییابند و به سود و درآمد بالایی خواهید رسید. از طرف دیگر، ممکن است بنا به برخی دلایل از قافله رقابت در کار عقب بیفتید که با ایجاد استراتژیهای مطلوب میتوانید مزیت رقابتی خود را باز پس بگیرید. مطالب مذکور منوط بر این است که برای مقابله و پیروزی علیه رقبای خود، توانایی لازم را داشته باشید. به راهکارهایی که در ادامه بیان میکنیم، برای تقویت کسب و کارتان و پیشی گرفتن از رقیبهای خود توجه کنید.
با چه کسی یا چه چیزی رقابت میکنید؟ تصمیم دارید که به چه هدف، نتیجه یا جایگاهی دست یابید؟
حتما پیش از اینکه به منظور رقابت در کار اقدامی جدی انجام دهید یا پیش از اینکه برای پرسنل خود فضای رقابت در کار ایجاد کنید، به سوالاتی که پیشتر پرسیدیم، پاسخ دهید. پاسخ به این سوالات به شما کمک میکند که ابتدا در رابطه با این مساله تصمیم بگیرید که در حوزه فعالیت شما یا در محل کسب و کارتان به رقابت در کار نیاز است یا خیر؟! علاوه براین، به این سوال مهم نیز پاسخ میدهد که به چه صورتی باید رقابت کنید و رسیدن به چه هدفی را در دستور کار قرار دهید؟ به این ترتیب، با دستیابی به پاسخ این سوالات، میتوانید برای رقابت، هدف مشخصی در نظر بگیرید و همچنین این امکان را دارید که اقدامات خود را در مسیر دستیابی به این مقصود، بررسی کنید.
تعیین هدف نهایی و آگاهی از نیاز اصلی برای رقابت در کار، به شما کمک میکند که رقابت سالمتری داشته باشید. این نکته را نیز به خاطر بسپارید که تعیین هدف صحیح و آگاهی دقیق از نیاز به رقابت، باعث میشود که روان رقابت کننده، از سلامت بیشتری برخوردار باشد و از آسیب روانی و روحی در امان بماند.
در دنیای امروز، هر کسب و کاری که کالا یا خدماتی را به مشتری خود عرضه میکند، خواه ناخواه درگیر رقابت میشود و همواره تمایل دارد از رقبای خود جلو بزند. رقابت، علیرغم معایبی که میتواند به همراه داشته باشد، برای رشد مجموعه، امری ضروری است زیرا افزایش مشتری، بهبود محصولات، بهرهوری بیشتر، نوآوری و غیره را در پی خواهد داشت.
نکاتی که در این مقاله ذکر شد برای افزایش اطلاعات عمومی شما لازم است اما باید از ابعاد حقوقی حرفه خود نیز آگاه باشید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. برای این منظور وب سایت حقوقی رکلا خدماتی همچون تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی را ارائه میدهد. برای دسترسی به این خدمات، کافی است روی لینکهای مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.
قرارداد کار موقت
استخدام یک نیروی کار انسانی، باید با استفاده از قرارداد کار انجام شود. قرارداد را از اینجا بگیرید.