قرارداد مشارکت شرکت و بررسی انواع قرارداد مشارکت شرکتها

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/17
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد مشارکت شرکت

قرارداد مشارکت شرکت یکی از انواع قرارداد مشارکت و قرارداد مهمی در حوزه سرمایه گذاری و کسب و کار است. در اکثر اوقات شاهد تنظیم این قرارداد میان اشخاص حقیقی و حقوقی هستیم اما همیشه اینگونه نیست. علاوه بر این قرارداد مشارکت در شرکت ، از مهمترین قراردادهای مشارکت است. این قرارداد براساس قانون مدنی نوشته می‌شود. قانون مدنی شرکت یا کمپانی را اینگونه تعریف می‌کند: «اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه» در این تعریف، به خوبی به ماهیت شرکت‌ها اشاره شده است. شرکت یا کمپانی را به زبان تجارت نیز می‌توان معنا کرد.

در علم تجارت، شرکت با اعضا و شرکای خود معنا پیدا می‌کند. سرمایه گذاری و انجام کار، حرفه و مهارت گروهی که به درآمد می‌انجامد و این درآمد میان آن‌ها تقسیم می‌شود. قانون ایران شرکت‌ها، کمپانی‌ها و موسسات را شخص حقوقی می‌نامد. به همین دلیل است که گفتیم نمونه قرارداد شراکت در شرکت نوعی قرارداد مشارکت بین شخص حقیقی و شخص حقوقی نیز محسوب می‌شود.

نمونه قرارداد مشارکت شرکتها

نمونه قرارداد مشارکت شرکتها ، قراردادی است که برای انواع مشارکت در شرکت، موسسه و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع نمونه قرارداد مشارکت شرکتها سند معتبری است که از پیمان شراکت و جزئیات آن سخن می‌گوید، طرفین قرارداد را مشخص می‌کند و صریح و روشن درباره موضوع مورد شراکت و فعالیت آن شرکت و سازمان، صحبت می‌کند. در نمونه قرارداد مشارکت در شرکت تعهدات طرفین و مدت قرارداد و بسیاری از شروط دیگر بیان می‌شود. در مجموع تمام مواردی که در شراکت با شرکت‌ها لازم است، در این قرارداد به آن‌ها اشاره شده و توضیح داده می‌شود.

شراکت از نگاه قانون مدنی

ممکن است شما پیشنهاد‌های سرمایه گذاری یا کاری فراوانی دریافت کنید. احتمالا اولین سوالی که به ذهنتان می‌آید این است که آیا این کار یا این پروژه قانونی است؟ آیا همچین قراردادی ایراد قانونی ندارد و دردسری ایجاد نمی‌کند؟! البته که نگرانی به جا و مهمی است. قانون مدنی این قرارداد را موجه و جایز می‌داند و در ماده 571 قرارداد شراکت یا شرکت را اینگونه تعریف می‌کند:

” درآمیختن سهم‎ الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد”

طبق این تعریف دو شخص حقیقی یا حقوقی یا بیش از دو شخص، می‌توانند با روی هم گذاشتن سرمایه نقدی یا غیر نقدی، به منظور رسیدن به هدف مشترکی با یکدیگر همکاری کنند. در انتها سود و زیان این شراکت به همه‌ اشخاص حاضر در متن قرارداد مشارکت شرکت تعلق خواهد داشت.

آیا قرارداد اشاره شده معتبر است؟!

بسیاری از اشخاصی که تمایل به سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت‌ها و موسسات را دارند، برایشان مهم است که بدانند آیا قرارداد مشارکت شرکت اعتبار اجرایی لازم را دارد یا نه؟! سرمایه گذار، سهامدار و شریک نیازمند قراردادی هستند که به آن‌ها اطمینان دهد از حقوقشان محافظت می‌کند و شرکای دیگر را متعهد به رعایت مواد قرارداد و پیمانشان می‌کند. آیا قرارداد مشارکت در شرکت اینگونه که توضیح دادیم معتبر و مطمئن است؟ جواب این سوال را قانون مدنی می‌دهد.

در ماده 10 قانون مدنی آمده است: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد (امضا) نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است» این ماده دلیل دیگری بر قانونی بودن نمونه شراکت نامه شرکت می‌باشد و نشان می‌دهد که از نظر قانون مدنی این قرارداد معتبر است. ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که نمونه قرارداد شراکت در شرکت هم لازم الاجرا و هم غیر قابل خروج است. در حقیقت این خصوصیت تمامی قراردادهایی است که براساس قانون مدنی نوشته می‌شوند. بنابراین با وجود این اعتبار و تضمین، قرارداد تنظیم شده میان طرفین حتما عملی می‌شود.

حتی در صورتی که از سوی یکی از طرفین قصور، خطا، کم کاری یا عدم وفای به عهد مشاهده شود، طبق قرارداد منعقد شده، طرف مقابل می‌تواند از شریک خود شکایت کند. دادگاه با توجه به حکم قانون به این شکایات رسیدگی می‌کند. در نتیجه نمونه شراکت نامه شرکت یک سند معتبر قانونی است که قابل اعتماد و قابل استناد است. با استناد به این قرارداد می‌توانید به حق خود دست پیدا کنید و شکایت خود را به راحتی در مرجع ذی صلاح مطرح کنید. با توضیح این بخش تلاش کردیم اهمیت و ضرورت تنظیم قرارداد مشارکت در شرکت را بیان کنیم و به کاربرد آن در زندگی بسیاری از افراد اشاره کنیم.

متن شراکت نامه شرکت

انواع قرارداد مشارکت شرکتها

مشارکت در شرکت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که بنا به شرایط و درخواست طرفین میان آن‌ها منعقد می‌شود. با شناخت انواع نمونه شراکت نامه شرکت ، به این سوال نیز پاسخ داده می‌شود که این قرارداد را چه کسانی امضا می‌کنند؟ در ادامه به شرح انواع نمونه قرارداد شراکت در شرکت می‌پردازیم.

قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه گذار

در قرارداد شراکت در شرکت با سرمایه گذار، دو شخص حقیقی یا حقوقی با یک دیگر در زمینه کار مشخصی شراکت می‌کنند. یکی از این اشخاص سرمایه گذار است. ممکن است شخصی ایده راه اندازی یک شرکت را داشته باشد و بداند که می‌تواند با مهارت و دانش آن شرکت را به نتیجه و سود دهی برساند. اگر این شخص سرمایه کافی نداشته باشد، می‌تواند از سرمایه گذاری که تمایل به سرمایه گذاری در این شرکت را دارد کمک بخواهد.

سرمایه گذار بابت هزینه و سرمایه‌ای که در اختیار مجموعه گذاشته است، از شرکت تاسیس شده سهم می‌برد یا به عبارتی در سود و درآمد شرکت سهیم می‌شود. علاوه بر این به صورت متقابل ضرر و خسارت شرکت نیز شامل حال او خواهد بود. در قرارداد مشارکت شرکت با سرمایه گذار ، سرمایه گذار می‌تواند یک شخص حقیقی، یک شخص حقوقی یا یک موسسه و شرکت دیگر باشد.

قرارداد مشارکت در تاسیس شرکت (قرارداد هم بنیان گذاران)

قرارداد مشارکت در تاسیس شرکت ، قراردادی است که بین تاسیس کنندگان یک شرکت یا یک موسسه تنظیم می‌شود. این شرکت یا موسسه به تازگی تاسیس می‌شود و آن‌ را اصطلاحاً نوپا می‌نامیم. در قرارداد مشارکت در تاسیس شرکت ، میزان مشارکت و میزان سهام هریک از موسسان تعیین می‌شود. در این نوع از نمونه قرارداد مشارکت شرکت ، دو یا چند شریک، تصمیم می‌گیرند که با کمک و ارائه سرمایه نقدی و غیر نقدی، اقدام به تاسیس یک شرکت کنند. اشخاص حاضر در قرارداد، در واقع مالکان اصلی هستند که در قبال قرارداد و شرکت، مسئولیت‌ها و تعهداتی دارند. علاوه بر مالکیت مالی که نشان دهنده میزان سرمایه گذاری آن‌ها است، اشخاص حاضر در قرارداد مشارکت در تاسیس شرکت ، از مالکیت معنوی نیز برخوردار هستند. هم بنیانگذاران یا شرکای قرارداد مشارکت در تاسیس شرکت ، باید به نکاتی توجه کنند. این نکات عبارتند از:

  1. مشخصات موسسین و بنیان گذاران واضح و مشخص باشد.
  2. جزئیات قرارداد مشارکت در تاسیس شرکت باید به طور کامل و همران جرئیات توضیح داده شود.
  3. میزان مسئولیت و وظایف هر موسس و هر شریک باید مشخص شده باشد.
  4. حقوق و سهم هر یک از موسسین در متن شراکت نامه شرکت مشخص می‌شود.
  5. شرایط محرمانگی، عدم رقابت و همچنین مالکیت فکری در متن شراکت نامه شرکت تعیین شود.

قرارداد مشارکت در تاسیس شرکت ، یکی از قراردادهای مهم در صنعت، تجارت و تولید است. این شراکت زمانی اتفاق می‌افتد که دو شخص یا بیشر تمایل دارند با یکدیگر فعالیت کنند.

قرارداد شراکت در سهام شرکت

قرارداد شراکت در سهام شرکت ، برای افرادی خوب است که سرمایه زیادی در اختیار دارند و می‌خواهند سرمایه خود را در شرکتی سرمایه گذاری کنند تا برایشان افزایش درآمد ایجاد کند. از طرفی شرکت‌ها و موسساتی هستند که تمایل دارند با دریافت مبلغ مشخصی اشخاص دیگر را شریک خود کنند. در این زمان، شرکت مربوطه ایجاد شده است و مشغول انجام فعالیت می‌باشد. شریک زمانی به قرارداد مشارکت شرکت می‌پیوندد که تقریبا کار تاسیس شرکت یا موسسه مربوطه به پایان رسیده باشد. سرمایه گذار مبلغی را می‌پردازد و بعد از این کار، شراکت او در شرکت تثبیت می‌شود.

آورده‌ها و سرمایه طرفین در نمونه قرارداد مشارکت شرکت

سرمایه و آورده‌ طرفین نمونه قرارداد مشارکت شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است. در متن قرارداد باید به صورت دقیق و کامل میزان آورده و مبلغ دقیق آن نوشته شود. به واسطه ماهیت یک شرکت، سرمایه‌های شرکا می‌تواند هم نقدی و هم غیر نقدی باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که شرکا سرمایه‌های غیرمالی مانند مجوز، تخصص یا یک فرمولاسیون خاص داشته باشند. لازم است که درباره تمام این موارد به صراحت در متن قرارداد مشارکت شرکت توضیح دهید و آورده هر کدام از شرکا را به صورت دقیق مشخص کنید.

علاوه براین، لازم است که این آورده‌ها ارزش گذاری شوند و به تناسب آن‌ها، برای هر شریک سهمی در نظر گرفته شود. میزان سهم هر شریک را نیز باید در متن قرارداد بنویسید.

داوری در نمونه قرارداد مشارکت شرکت

در صورت بروز اختلاف و مشکل، دادگاه یا شورای حل اختلاف، میان شما داوری می‌کند. برای سرعت بخشیدن به کارتان، خودتان نیز می‌‌توانید در قرارداد یا بعد از بروز اختلاف، مشروط به توافق با یکدیگر، شخصی را به عنوان داور انتخاب کنید. آن مرجع انتخابی شما، میانتان داوری می‌کند و طبق قانون، حکم او لازم الاجرا است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مشارکت شرکت را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل روی لینک‌های قبل بزنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا انواع قرارداد مشارکت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قراردادها شوید.

انواع قرارداد مشارکت

برای آنکه به این قراردادها دسترسی پیدا کنید روی تصویر زیر بزنید.

قراردادهای سرمایه گذاری
فهرست قراردادها
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات