برای تبدیل شدن به یک مدیر بازرگانی موفق ، این نکات را عملی کنید!

مدیر بازرگانی

یکی از قسمت‌های مهم هر سازمان، واحد مدیر بازرگانی است که در پیشبرد و موفقیت اهداف آن سازمان، نقشی اساسی دارد. در این مقاله به ارائه توضیحاتی اجمالی و در عین حال تخصصی از این سمت شغلی می‌پردازیم. لازم به ذکر است که اگر تمایل به کار در این حیطه شغلی را دارید یا اگر شخصی را برای این سمت شغلی استخدام می‌کنید، مناسب است که از قرارداد استخدام مدیر بازرگانی بهره ببرید.

این قرارداد، یکی از انواع قرارداد کار است که برای به خدمت گرفتن نیروی کار انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر بازرگانی چیست ؟

هر سازمان و شرکتی که بخواهد در زمینه کسب و کار دلخواه خود، فعالیتی گسترده داشته باشد، باید حتما در مجموعه خود یک بخش بازرگانی نیز فراهم کند و همچنین برای رسیدگی به امور مربوط به این بخش، باید شخصی که از دانش و مهارت کافی در این حوزه، برخوردار است را تحت عنوان مدیریت بازرگانی انتخاب کند. با این اوصاف، مدیر بازرگانی به فردی گفته می‌شود که بتواند با توانایی و مهارت خود، مواردی همچون رسیدگی به امور خرید و فروش محصول، برقراری ارتباط با مشتریان و مسئولان سازمان‌های دیگر، تهیه و تنظیم قراردادها، بررسی و ارزیابی اشخاص تولید کننده و تامین کننده خدمات و محصولات مورد نیاز سازمان را به خوبی مدیریت کند.

مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر بازرگانی موفق

یک مدیر بازرگانی موفق باید از این قابلیت برخوردار باشد که بتواند به‌ خوبی فعالیت‌های تجاری (نظیر صادرات و واردات) یک سازمان را به خوبی انجام دهد و بستری مناسب را جهت برقراری ارتباط با مشتریان فراهم کند. همچنین در صورت نیاز، برای ارائه بهتر خدمات سازمان مربوطه، برنامه‌ها و طرح‌های کاربردی و مفیدی ارائه دهد. علاوه بر این موارد، مدیر بازرگانی از مهارت‌های دیگری همچون تسلط به دانش مدیریتی ، تحلیل و ارزیابی بازارهای مربوطه، داشتن مهارت بازاریابی و تکنیک‌های فروش، آشنایی به فناوری و تکنولوژی روز، توانایی تصمیم گیری مفید و ایجاد هماهنگی‌های موثر در راستای اهداف سازمان، آگاهی از قوانین تجارت و همچنین اصول و قواعد لازم، جهت تنظیم قراردادهای خرید و فروش برخوردار باشد.

از دیگر مهارت‌های لازم:

  1. مسلط به تکنیک‌های فروش داخلی و خارجی؛
  2. توانایی مدیریت و رهبری کارکنان تحت امر؛
  3. قابلیت ارزیابی و شناخت بازارهای مناسب در زمینه صادرات؛
  4. توانایی ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه و جدید برای رشد سودمند سازمان؛
  5. داشتن مهارت تامین گزارشات کاربردی و و موثر در زمینه فروش محصولات؛
  6. مسلط به تمامی اصول و قوانین تجاری و بازرگانی؛
  7. قادر به ایجاد تعامل و ارتباط کارآمد با دیگر شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه؛
  8. تسلط کامل به زبان انگلیسی، کامپیوتر و اینترنت؛
  9. توانایی برقراری ارتباط موثر با شرکت و سازمان‌های خارجی؛

مدیر بازرگانی از چه اختیاراتی برخوردار است؟

مدیر بزرگانی با توجه به موقعیت شغلی خود، دارای اختیاراتی است که در ادامه به صورت تیتروار بیان می‌کنیم:

  1. بررسی و ارزیابی کارکنان بخش بازرگانی؛
  2. استخدام و مصاحبه با افراد مورد نیاز در بخش‌های مختلف سازمان؛
  3. امضای اسنادی همچون اوراق بهادار، قراردادها، چک‌ها و موارد دیگر.

فعالیت در راستای موفقیت سازمان و سیاست‌های آن!

در پاسخ به این سوال که شرح وظایف مدیر بازرگانی چیست ، پاسخ‌های متعددی بیان شده است و ما نیز در این مقاله وظایف و مسئولیت‌هایی که به عهده این نیروی انسانی متخصص قرار می‌گیرد را بیان کردیم و در ادامه نیز شرح خواهیم داد اما مساله‌ای که وجود دارد، اهمیت فعالیت مدیر بازرگانی در راستای اهداف سازمان است. وقتی شخصی در سمت مدیریت بازرگانی مشغول به فعالیت می‌شود، باید وظایف و مسئولیت‌های متعددی را در راستای اهداف سازمان انجام دهد. اگر این وظایف به درستی انجام شوند، قطعا سازمان مربوطه، به موفقیت چشمگیری خواهد رسید.

از جمله وظایف مهم و حساس یک مدیر بازرگانی موفق این است که از میزان عملکرد بخش خرید و فروش، به مدیران ارشد گزارش‌های دوره‌ای ارائه دهد. همچنین باید سیاست‌ها و استراتژی‌های لازم که از سوی مدیریت به او محول شده است را در جهت پیشبرد کارآمد اهداف سازمان، به برنامه‌های اجرایی مفید تبدیل کند. علاوه بر این، کسب رضایت مشتریان در هنگام خرید محصولات نیز از دیگر عواملی است که یک مدیر بازرگانی باید به آن توجه داشته باشد.

باید چه توقعاتی از مدیر بازرگانی داشته باشیم؟

اگر یک مدیر بازرگانی را استخدام می‌کنید یا اگر به عنوان یک مدیر بازرگانی به کار گرفته می‌شوید، لازم است نسبت به تعهدات و وظایف این سمت شغلی اطلاعات دقیقی داشته باشید. در ادامه به مهمترین تعهدات مدیر بازرگانی اشاره می‌کنیم:

  1. ارائه گزارشات قراردادهای منعقد شده به مسئولان مربوطه؛
  2. نظارت و کنترل خرید و فروش‌ها در چهارچوب مقررات معاملات تعیین شده؛
  3. بررسی و تحلیل نوسانات صعودی و نزولی بازارهای مربوطه و انجام اقدامات لازم و مرتبط با آن‌ها؛
  4. انجام مذاکرات لازم با خریداران و فروشندگان، تهیه قرارداد و ارائه آن به مدیر ارشد سازمان؛
  5. کسب اطمینان از کلیه اطلاعات فروش خدمات سازمان؛
  6. برقراری ارتباط موثر با موسسات و سازمان‌های مربوطه جهت برطرف کردن نیاز‌های شرکت؛
  7. تدوین و ارائه برنامه‌های کلان و کارآمد برای پیشبرد سودمندتر اهداف سازمان؛
  8. بازاریابی مفید و موثر در راستای نشان دادن توانمندی‌ها و قابلیت‌های شرکت؛
  9. تامین امکانات مورد نیاز سازمان با هماهنگی و مشورت مدیران ارشد؛
  10. ارائه گزارش و نتایج تحلیل و ارزیابی ماهانه به مدیر ارشد؛
  11. تهیه و به روز کردن وظایف و مسئولیت‌های کارکنان بخش بازرگانی؛
  12. تجزیه و تحلیل شرایط و موقعیت سازمان جهت تهیه محصولات خارجی؛
  13. برنامه ریزی و پیگیری‌های لازم برای تولید و ارسال کالاها در زمان‌ معین؛
  14. بررسی و تطابق دقیق اطلاعات خرید با اطلاعات واحد درخواست کننده؛
  15. تحلیل و ارزیابی وظایف و عملکرد سایر افراد در بخش بازرگانی؛
  16. بررسی کارکرد و خلاقیت پرسنل تحت امر و ارائه برنامه و راهنمایی‌های مناسب و لازم؛
  17. شناسایی بازارهای رقیب در زمینه صادرات و واردات خارجی و داخلی.

مدیر بازرگانی خارجی چیست ؟

هر فردی که به عنوان مدیر بازرگانی یک سازمان انتخاب می‌شود، باید تا حدودی با تجارت بین الملل نیز آشنا باشد. در واقع، از آنجا که شخص انتساب شده، به عنوان مدیر یک مجموعه برگزیده شده است، از این رو باید علاوه بر تسلط کافی به دانش و علوم ارتباطی مرتبط با تجارت داخلی، از قوانین و اصول تجارت خارجی نیز اطلاعات کافی داشته باشد. با این حال، تعریف کلی از مدیر بازرگانی خارجی ، شامل چند قابلیت‌ مهم است که در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. توانایی برنامه‌ ریزی و ایجاد طرح‌های خلاق و جدید؛
  2. برقراری ارتباط و هماهنگی‌های لازم مربوط به واحد خارجی؛
  3. تامین محصولات مورد نیاز سازمان از تامین کنندگان خارجی؛
  4. توانایی ارزیابی و شناسایی شرکت‌های مناسب خارجی برای گزینش سودمند؛
  5. و داشتن روابطی پایدار.

وظایف مهم مدیر بازرگانی خارجی از این قبیل است:

  1. مدون کردن برنامه‌هایی کارآمد جهت برقراری ارتباط موثر و مفید با تامین کنندگان خارجی؛
  2. ارزیابی دقیق و مطمئن از برنامه‌ها و طرح‌های قابل اجرا با شرکت‌های خارجی؛
  3. برقراری ارتباط موثر با سازمان توافق شده خارجی، جهت منعقد کردن قراردادهای مورد نظر سازمان؛
  4. کسب اطمینان از عملی شدن به موقع قرارهای توافق شده؛
  5. ارزیابی و بررسی دقیق تمامی اسنادهای مربوط به خرید و فروش‌های خارجی و همچنین ارائه به موقع آن‌ها به معاونت بازرگانی؛
  6. تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی جهت انتخابی سودمند و کارآمد؛
  7. کنترل، نظارت و هماهنگی بر عملکرد کارکنان واحد خارجی و در صورت نیاز ارائه توصیه‌های مفید برای عملکردی موثر.

توصیه می‌کنیم:

اگر در زمینه بازرگانی مشغول به فعالیت هستید، خواندن این مقاله برای شما مناسب خواهد بود زیرا تمامی اصول و قواعد کاربردی و موثر برای تبدیل شدن به یک مدیر بازرگانی حرفه‌ای را در آن بیان کردیم. یک مساله مهم که باید به آن توجه داشته باشید، مساله امضای قرارداد است. به احتمال زیاد، در رابطه با این قرارداد سوالات متعددی در نظر دارید. به همین منظور لازم است که درباره آن سوالات، با مشاوران حقوقی مجرب گفتگو کنید. برای بهره مندی از این خدمات، می‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

علاوه براین، بعد از کسب آگاهی در خصوص مسائل حقوقی این قرارداد، این امکان را دارید که تنظیم و نوشتن آن را به تیم رکلا بسپارید. برای این منظور، می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید.

ثبت نظر یا سوال