نمونه قرارداد خرید پوشاک و آموزش نکات مهم نحوه نوشتن این قرارداد!

-
بروزرسانی:1399/08/14
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش پوشاک

قرارداد فروش پوشاک یکی از انواع مهم قرارداد خرید کالا و از جمله قراردادهای بسیار مهم و مورد توجه تولید کنندگان پوشاک و توزیع کنندگان آن است. تولیدی‌های بزرگ و کوچک لباس در نقاط مختلف جهان، برای توزیع تولیدات خود به امضای نمونه فرم قرارداد فروش پوشاک با توزیع کنندگان نیاز دارند. اگر شما قصد انعقاد نمونه قرارداد فروش پوشاک دارید، در ادامه مطلب به شما کمک می‌کنیم تا معامله شما از نظر قانونی جایگاه بالاتری داشته باشد.

نوع قرارداد فروش پوشاک

به طور کلی انواع قراردادهای خرید و فروش در قانون مدنی ما، تحت عنوان عقد بیع شناخته می‌شوند. نمونه قرارداد فروش پوشاک یکی از انواع عقد بیع است که در تمامی مراحل خود از شرایط حاکم بر عقد بیع پیروی می‌کند.

نمونه قرارداد فروش پوشاک از توافق دو طرف شکل می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر طرفین در مورد تمامی مواد نوشته شده در متن معامله رضایت کافی دارند و هیچ بندی به طرف دیگر تحمیل نمی‌شود.

نمونه قرارداد خرید لباس یک معامله الزام آور است، به این صورت که به محض انعقاد آن، خریدار و فروشنده باید به تمامی توافقاتی که بر مبنای آن قرارداد منعقد کرده‌اند پایبند باشند. البته ممکن است که فردی به نمایندگی از آن‌ها قرارداد را امضا کند یا در متن نمونه قرارداد فروش لباس تعهدی به نفع شخص ثالث نوشته شود که در این شرایط، قرارداد برای خریدار، فروشنده، قائم مقام قانونی آن‌ها و شخص ثالث الزام‌آور است.

نمونه قرارداد فروش پوشاک به پیروی از همان شکل و شیوه عقد بیع که در نزد مراجع قضایی پذیرفته شده است منعقد می‌شود و برای صحت قرارداد نیز طرفین باید شرایط اساسی صحت عقد بیع را رعایت کنند که در ادامه، آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش پوشاک

بعد از آگاهی از شرایط صحت نمونه قرارداد فروش پوشاک ، اکنون باید بدانیم که طبق نظر مرجع قضایی چه مواردی را در متن قرارداد بنویسیم:

مشخصات طرفین

برای درک بهتر این قسمت از قرارداد تصور کنید به عنوان فروشنده می‌خواهید نمونه قرارداد خرید لباس کار امضا کنید، ابتدا به خاطر داشته باشید که طرفین نمونه قرارداد فروش پوشاک می‌توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند.

اشخاص حقیقی

از افراد عادی در علم حقوق به عنوان اشخاص حقیقی یاد می‌شود. اگر طرف معامله شما در نمونه قرارداد خرید لباس کار یک شخص حقیقی است، باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تماس او در قرارداد نوشته شود.

اشخاص حقوقی

منظور از اشخاص حقوقی در قانون، سازمان‌‌ها، شرکت ها و ادارات است که برای دستیابی به اهداف مشخص تشکیل می‌شوند. اگر در نمونه قرارداد خرید لباس کار ، طرف معامله شخص حقوقی است، باید نام شرکت، شماره اقتصادی، شماره ثبت، آدرس، کد پستی و شماره تماس آن در متن قرارداد نوشته شود.

گاهی ممکن است فردی به نمایندگی از اشخاص دیگر، نمونه قرارداد فروش پوشاک را امضا کند، در این حالت باید ابتدا نمایندگی را اثبات کند و سپس نام و نام خانوادگی و سمت خود را در متن قرارداد بنویسد.

قرارداد خرید لباس کار

موضوع معامله

با توجه به انواع گوناگون پارچه، پوشاک تولید شده نیز جنس‌های گوناگونی خواهد داشت مثل نخی، کتان، مخمل و غیره. بنابراین در متن قرارداد تعداد، نوع، جنس، رنگ و سایر مشخصاتی که باعث تفاوت کالا مورد نظر از سایر کالاهای مشابه می‌شود را بنویسید. فروشنده موظف است این قسمت از قرارداد را به طور کامل انجام دهد، در واقع این قسمت به معنی تعهد فروشنده در نمونه قرارداد فروش لباس است. برای مثال:

  1. اگر خریدار، پوشاک را ندیده باشد و آن‌ها را با توجه به اوصاف گفته شده بخرد و بعد از دریافت آن متوجه شود که با آنچه وصف شده متفاوت است، می‌تواند فروشنده را اجبار کند که دقیقا مطابق با توافق عمل شود.
  2. اگر خریدار پوشاک را به عدد معینی معامله کرده باشد و زمانی که آن را تحویل می‌گیرد متوجه شود از تعداد توافق شده کمتر است، می‌تواند نمونه قرارداد فروش لباس را فسخ کند یا از خریدار بخواهد مبلغ آن تعداد از البسه را که از تعداد توافق شده کمتر است به او پرداخت کند و اگر پوشاک تحویل گرفته شده از تعدادی که در قرارداد نوشته شده است بیشتر باشد، باید آن تعداد را به فروشنده بازگرداند.
  3. اگر پوشاک قبل از تحویل به گونه‌ای آسیب ببیند که قابل استفاده نباشد، نمونه قرارداد فروش پوشاک از اعتبار خارج شده و فروشنده باید وجه معامله را پس دهد.

وجه معامله و نحوه پرداخت آن

در نمونه قرارداد فروش پوشاک طرفین می‌توانند وجه معامله را در متن قرارداد به صورت نقد یا اقساط تعیین کنند.

نقد: در این روش، خریدار بلافاصله بعد از امضای قرارداد فروش پوشاک ، ثمن معامله را تحویل می‌دهد. در این صورت زمان، مکان، مبلغ و روش پرداخت (برای مثال وجه نقد یا پرداخت با کارت خوان) را در قرارداد بنویسید.

اقساط: در پرداخت به صورت اقساط، طرفین قرارداد فروش لباس توافق می‌کنند که خریدار وجه را به صورت اقساط پرداخت کند، در این صورت زمان پرداخت، مکان و تعداد اقساط و در صورت استفاده از چک، شماره آن در قرارداد نوشته می‌شود.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها در نمونه قرارداد فروش پوشاک

به طور معمول، طرفین قبل از امضای نمونه قرارداد، مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی تعیین می‌کنند که در صورت بروز مسائل و مشکلات، ابتدا از طریق روش‌های مسالمت آمیز و سپس با مراجعه به آن مرجع، اختلاف پیش آمده را حل کنند. گاهی طرفین به دلایل مختلف، مرجع حل اختلاف را در قرارداد تعیین نمی‌کنند در این صورت با توجه به اینکه پوشاک جزء اموال منقول به حساب می آید (یعنی اموالی که به راحتی قابل جابجایی از مکانی به مکان دیگر هستند و این انتقال، باعث آسیب رساندن به خود کالا یا محل اولیه آن نمی‌شود)، سه دادگاه می‌توانند صالح به رسیدگی باشند:

  1. دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا علیه او مطرح می‌شود (خوانده)؛
  2. دادگاه محل امضای قرارداد؛
  3. دادگاه محل انجام تعهدات

در مورد تعداد نسخه‌های مربوط به قرارداد فروش پوشاک ، عدد خاصی از سوی قانون گذار تعیین نشده است، اما به چند نکته مهم در این خصوص توجه کنید:

  1. تمامی نسخه‌ها باید مطابق یکدیگر تکمیل شوند.
  2. نسخه‌ها با امضا و اثر انگشت طرفین اعتبار خواهند داشت.
  3. در تمامی نسخه‌ها عبارت (همه نسخه‌ها متحدالشکل هستند) را بنویسید.
  4. شماره صفحات را به صورت چاپی وارد کنید.
  5. جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، شماره صفحه را به صورت جز از کل، مثلا صفحه ۳ از ۴ بنویسید.

پیشنهاد ما

با توجه به ارزش بالای کالای پوشاک و بازار قابل قبولی که دارد، شما می‌توانید برای اطمینان خاطر از روابط حقوقی خود و طرف مقابل، تنظیم قرارداد را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی اینجا بزنید.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

معامله خود در خصوص کالاهای مورد نظرتان را با امضای این قرارداد، مکتوب کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

با امضای این قرارداد، کالاهایی که در نظر دارید را به صورت اقساطی معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
حکیمه امینی
thumb_up_alt
اگه من بخوام با شرکت فرهنگیان قرارداد ببندم که پوشاک قسطی برای فرهنگیان بیارم و طی چند قسط از حقوق آن‌ها کسر گردد چگونه باید قرارداد ببندم که ضرر نکنم؟
21:48
14 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد اگر متنی توسط شرکت مذکور آماده شده است در بخش بررسی قرارداد وب سایت رکلا بارگذاری کنید تا بررسی کنیم. زیرا امکان طرح پاسخ برای سوال شما در قالب یک یا دو جمله امکان پذیر نیست.
14:20
15 آبان 1400
account_circle
محسن نادربیگی
thumb_up_alt
سلام هزینه تنظیم قرارداد محکمه پسند بابت کیفیت پارچه و دوخت و قیمت و تحویل به موقع چقدر است؟ البته برای الان نه. قراره یه چند مدت دیگه مرکز خرید بزرگ رو راه اندازی کنم. به این قراردادها احتیاج دارم.
02:50
06 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما درخواست شما را ثبت کردیم. همکارانم با شما تماس خواهند داشت و جزئیات همکاری را با شما در میان خواهیم گذاشت.
14:42
07 اسفند 1400