نمونه قرارداد فروش چیلر و جزئیات نحوه تنظیم این قرارداد!

-
بروزرسانی:1401/12/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید چیلر

قرارداد خرید چیلر یک نوع قرارداد خرید کالا است. در قرارداد خرید، طرفین با هم توافق می‌کنند که خریدار در مقابل پرداخت مبلغی معین، مالی را از فروشنده دریافت کند. در قرارداد بیع یک طرف معامله به تنهایی و بدون اجازه طرف دیگر حق بر هم زدن معامله را نخواهد داشت. قرارداد بیع در ایران دارای شرایط خاصی است که در صورت تخطی از آن‌ها قانون با فرد متخلف برخورد خواهد کرد.

چیلر یک سامانه سرمایشی است که با استفاده از خنک کردن سیال موجود در آن باعث برودت و سرد شدن می‌شود. چیلرها به دو دسته کلی چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی تقسیم می‌شوند. چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می‌شوند. شکل دیگر تقسیم بندی چیلرها براساس شکل خنک شدن ماده سرد کننده (مبرد) است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم بندی می‌شوند.

شرایط اساسی صحت نمونه قرارداد چیلر

  1. طرفین قرارداد باید قصد و رضایت خود را نسبت به تنظیم قرارداد چیلر اعلام کنند. (که این موضوع با امضای طرفین محرز می‌شود).
  2. طرفین قرارداد چیلر نباید ممنوعیتی از طرف قانون برای انعقاد قرارداد داشته باشند .(یعنی اهلیت داشته باشند).
  3. در زمان انعقاد قرارداد موضع آن کاملا واضح و روشن باشد برای مثال : نام و مشخصات کامل سیستم چیلر ذکرشود. (معین بودن موضوع معامله).
  4. موضوع معامله منافی با قوانین کشور نباشد (مشروعیت).

روش صحیح تنظیم نمونه قرارداد خرید چیلر

در این بخش، نکات کامل نحوه نوشتن قرارداد خرید چیلر را بررسی می‌کنیم:

مشخصات طرفین قرارداد خرید چیلر

در این قسمت از قرارداد فروش چیلر ، مشخصات طرفین نوشته می‌شود. ممکن است طرفین قرارداد حقیقی باشند. (افراد عادی) در این صورت باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس محل اقامت و کد پستی نوشته شود. از طرف دیگر، ممکن است طرفین قرارداد یا یکی از آن‌ها، اشخاص حقوقی باشند. (مانند شرکت‌ها، موسسات و ادارات مختلف) در این حالت نام شرکت، آدرس، کد اقتصادی، شماره ثبتی و کد پستی آن و همچنین تلفن شرکت در قرارداد ذکرمی‌شود.

موضوع قرارداد

در این قسمت باید نام دستگاه، مدل چیلر، نوع آن، متعلقات وابسته و کلیه مشخصات به طور کامل در قرارداد ذکر شود. به طوری که کاملاً روشن شود که چیلرهای مورد نظر خریدار و فروشنده کدام است.

مبلغ نمونه قرارداد خرید چیلر

از جمله مهمترین مباحث قرارداد، مبلغ آن است. طرفین قرارداد با هم در مورد مبلغ قرارداد توافق می‌کنند و باید این مبلع توافقی در قرارداد ذکر شود. برای مثال، می‌توانند توافق کنند که نیمی از مبلغ را در زمان نوشتن قرارداد و نیمی دیگر را در انتهای کار و در زمان تحویل چیلر، بپردازند. خریدار می‌تواند وجه معامله را به صورت نقد یا اقساط پرداخت کند. هر کدام از این دو حالت را توضیح می‌دهیم:

  1. پرداخت وجه به صورت نقد: در این روش، خریدار بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد فروش چیلر ، وجه معامله را به فروشنده تحویل می‌دهد، در متن قرارداد، مبلغ، تاریخ و مکان تحویل نوشته می‌شود.
  2. پرداخت وجه معامله به صورت اقساط: در این روش، خریدار و فروشنده موافقت می‌کنند که وجه خرید چیلر، به صورت اقساطی پرداخت شود. در صورت تحقق این توافق، حتما باید تعداد اقساط، مبلغ هر قسط، تاریخ پرداخت و شیوه پرداخت آن را در متن قرارداد بنویسید. خریدار و فروشنده می‌توانند توافق کنند که از چک برای پرداخت وجه چیلر استفاده کنند. در این صورت حتما شماره چک را نیز در متن قرارداد فروش چیلر بنویسید.

در هر دو روش، لازم است که جزئیات مبالغ به صورت عدد و حروف در متن قرارداد نوشته شود.

تعهدات فروشنده در نمونه قرارداد فروش چیلر

فروشنده در قرارداد فروش چیلر متعهد می‌شود که تا مدت معینی از تاریخ قرارداد، چیلرهای موضوع قرارداد را به خریدار تحویل دهد.

می‌توانید فروشنده را متعهد کنید که یک فقره ضمانت نامه بانکی به میزان معینی از مبلغ کل قرارداد را بابت ضمانت حسن انجام تعهدات، به خریدار تحویل دهد که این ضمانت نامه باید تا اتمام زمان قید شده در قرارداد و بعد از نصب و راه اندازی چیلر، نزد خریدار بماند.

تاخیر در انجام موضوع قرارداد فروش چیلر موجب تعیین مبلغ معینی وجه التزام (جریمه) خواهد بود که تا روز تحویل، محاسبه و از مبلغ قرارداد کسر خواهد شد یا از ضمانت‌های موجود در نزد خریدار وصول خواهد شد.

در نمونه قرارداد خرید چیلر نوشته شود که فروشنده باید در ساخت و تحویل کالا‌های موضوع قرارداد، استاندار‌های وزارت نیرو، استاندارد‌های ملی و بین المللی را رعایت کند.

فروشنده در قرارداد خرید چیلر متعهد شود که کلیه چیلرها با بسته بندی مناسب و با تنظیم صورت جلسه، ظرف مدت معین از تاریخ ابلاغ در محل انبار خریدار تحویل مسئول انبار داده شود.

فروشنده در قرارداد فروش چیلر متعهد شود که کلیه هزینه‌ها شامل مالیات‌ها، جریمه، هزینه‌های بارگیری، حمل و نقل و غیره تا تحویل چیلر به انبار خریدار را به عهده بگیرد.

فروشنده متعهد شود که تحت هیچ عنوان، حق انتقال یا واگذاری تعهدات متن قرارداد خرید چیلر را نداشته باشد.

تعهدات خریدار درنمونه قرارداد خرید چیلر

خریدار متعهد شود که کل قیمت کالا را بپردازد وهمچنین متعهد شود که در انتهای کار، وقتی چیلر به او تحویل داده شد آن را تحویل بگیرد و از تحویل آن خودداری نکند.خریدار متعهد شود که خطر آسیب به چیلر را بعد از این که چیلر را تحویل گرفت، بپذیرد.

دستگاه ناظر

طرفین قرارداد خرید چیلر می‌توانند یک نفر را با توافق یکدیگر به عنوان دستگاه ناظر قرارداد تعیین کنند. این شخص موظف می‌شود نسبت به اعلام مطابقت یا عدم مطابقت چیلرهای تحویل داده شده از سوی فروشنده، با جزئیات مندرج در پیش فاکتور ضمیمه شده به قرارداد و انجام به موقع یا با تاخیر آن‌ها اقدام کند. در صورتی که ناظر، مطابقت تجهیزات تحویل شده را با مشخصات موضوع قرارداد خرید چیلر تأیید نکند فروشنده مکلف است حداکثر ظرف مدت معینی نسبت به جایگزینی تجهیزات مطابق با جزئیات اقدام کند.

سپرده حسن انجام کار

در زمان امضای نمونه قرارداد خرید چیلر برای تضمین انجام تعهدات قراردادی، فروشنده باید ضمانت نامه بانکی (که مبلغ آن توافقی است) را به خریدار تسلیم کند تا در صورتی که از اجرای هر یک از تعهدات خود تخلف کند، خریدار بتواند بدون مراجعه به محاکم و مراجع قضایی و بدون انجام تشریفات خاصی، وجه ضمانت نامه را به سود خودش، ضبط کند. ضمانت نامه حسن انجام کار بعد از انقضای مدت قرارداد و کسر جرائم احتمالی آزاد خواهد شد و به فروشنده چیلر تحویل داده می‌شود.

جریمه‌های تأخیر در تحویل

در صورتی که فروشنده نتواند چیلرهای موضوع معامله را ظرف مدت تعیین شده، به خریدار تحویل دهد باید به ازای هر روز تأخیر، به میزان درصد معینی (که با توافق طرفین مشخص می‌شود) از قیمت قرارداد، برای آن قسمت از اجناس که در موعد مقرر تحویل داده نشده‌اند، جریمه پرداخت کند. البته اگر کالایی که با تاخیر تحویل داده می‌شود قطعات اساسی چیلر باشد و استفاده از چیلرهای تحویل داده شده را نیز غیر ممکن کند، محاسبه جریمه برای کل کالاها انجام خواهد شد. انگار قبلا هیچ چیلری تحویل داده نشده است.

حل و فصل اختلافات

در صورتی که اختلافاتی بین خریدار و فروشنده پیش بیاید که نتوانند موضوع را از راه توافق و سازش رفع کنند، از طریق مراجعه به محاکم و مراجع صالح دادگستری یا داوری حل و فصل خواهد شد. داوری در مقایسه با مراجع قضایی بسیار سریع‌تر به موضوع اختلاف رسیدگی می‌کند. گاهی، پیش می‌آید که طرفین از نوشتن مرجع حل اختلاف در متن قرارداد به هر دلیلی خودداری می‌کنند، در این صورت می‌توانند به هر یک از سه دادگاه زیر مراجعه کنند:

دادگاه محل اقامت فردی که دعوا علیه او مطرح می‌شود (خوانده)، دادگاه محل اجرای تعهدات و دادگاه محل امضای قرارداد فروش چیلر.

اقدامات بعد از فسخ نمونه قرارداد خرید چیلر

هرگاه به هر دلیلی این قرارداد فسخ شد، خریدار می‌تواند موضوع را کتبا به فروشنده ابلاغ کند و همچنین می‌تواند بدون احتیاج به انجام تشریفات قضایی، مبلغ ضمانت نامه حسن انجام تعهدات را به سود خود ضبط کند و همچنین بعد از فسخ قرارداد ، خریدار به هیچ وجه ملزم به پرداخت وجهی در مورد کالا‌های حمل نشده و یا کالا‌های ساخته نشده و یا کالا‌های در جریان ساخت نیست.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید برای ثبت سفارش تنظیم قرارداد روی همین عبارت بزنید و در صفحه‌ای که به آن وارد می‌شوید، بعد از وارد کردن اطلاعات لازم، سفارش خود را ثبت کنید. بعد از انجام این فرآیند، تیم رکلا با شما ارتباط می‌گیرند و در خصوص قراردادی که در نظر دارید، گفتگو خواهید کرد.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر سرویس‌های خدمات حقوقی رکلا است که می‌توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص اقدامات قانونی خود از آن استفاده کنید.

فاطمه گودرزی
فاطمه، کارشناس حقوقی و علاقه او، تالیف نکات حقوقی مهم مرتبط با جنبه‌های مختلف قانونی است. در همین راستا، همکاری ایشان با رکلا، سبب نگارش مقالات قابل توجهی در این خصوص شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
احمد
thumb_up_alt
ما تولید کننده هستیم. برای فروش چیلر بهتر هست قرارداد بعنوان ساخت چیلر باشد یا فروش آن؟
10:23
15 بهمن 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. با توجه به سطح تعهدات خود، می‌توانید یکی از این دو قرارداد را انتخاب کنید. آنچه مُسلم است قرارداد پیمانکاری باعث انتقال مالکیت نمی‌شود و برای انتقال مالکیت چیلر از شما به خریدار، لازم است از قراردادهای مسبب انتقال مانند صلح نامه یا مبایعه نامه استفاده شود.
21:59
16 بهمن 1399