آشنایی با قرارداد فروش دوربین مداربسته و شیوه صحیح تنظیم و امضای آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش دوربین مداربسته

متاسفانه در دنیای امروز، ارتکاب جرم، یکی از مشکلات حاد و اصلی پیش روی جوامع بشری است. وقوع جرایمی مانند سرقت باعث شکسته شدن حریم شهروندان و ایجاد اختلال در نظم و امنیت جامعه می‌شود. سرقت یکی از جرایم رایج در جامعه است که سابقه‌ای طولانی دارد. به همین دلیل باید تدابیر مناسبی برای جلوگیری از وقوع این جرم پیش بینی شود. استفاده از دوربین مداربسته در اماکن عمومی و خصوصی می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از وقوع جرم سرقت باشد. البته ممکن است دوربین مداربسته برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. قرارداد فروش دوربین مداربسته ، توافق نامه الزام آوری است که به منظور معامله عمده و جزئی این وسیله تنظیم می‌شود.

این قرارداد در صورتی معتبر است که مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشد. اگر این قرارداد به صورت قانونی و همه جانبه تنظیم شده باشد، باعث کاهش احتمال وقوع اختلاف میان خریدار و فروشنده می‌شود و تاثیر قابل توجهی در عدم تضییع منافع قانونی و حقوق آن‌ها دارد.

در ادامه این نوشته با شرایط قانونی و مفاد قراردادی که برای فروش دوربین مداربسته تنظیم می‌شود، بیشتر آشنا می‌شویم.

بررسی نحوه ایجاد و تحقق قرارداد فروش دوربین مداربسته

قرارداد فروش به واسطه توافق میان خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. نمونه قرارداد فروش دوربین مداربسته در صورتی از اعتبار قانونی برخوردار می‌شود که توسط خریدار و فروشنده امضا شده باشد.

در اصطلاح قانون مدنی به قراردادی که برای خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول تنظیم شده است، قرارداد بیع نامه می‌‌گویند. قانون مدنی شرایط و ضوابط تنظیم و اجرای عقد بیع را مشخص کرده است. نمونه قرارداد فروش دوربین مداربسته در صورتی معتبر خواهد بود که مطابق با شرایط و ضوابط آمره عقد بیع تنظیم شده باشد.

اصل آزادی قراردادها و ماده 10 قانون مدنی به خریدار و فروشنده امکان می‌دهد که شرایط اجرای این قرارداد را با توافق یکدیگر تعیین کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرایط اجرای این قرارداد که به واسطه توافق میان خریدار و فروشنده تعیین شده است، نباید مخالف با قوانین آمره، شرع، نظم عمومی جامعه و اخلاق حسنه باشد.

مال مورد معامله در فرم قرارداد فروش دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن‌ها نیز دارای امکانات مختلفی هستند. به همین دلیل، خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم این قرارداد باید نوع دوربین مداربسته را به صورت دقیق تعیین کنند. عدم تعیین نوع دوربین مدار بسته و همچنین تعداد آن باعث بروز اختلاف میان طرفین می‌شود. دوربین مدار بسته‌ای که مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، ممکن است که عین معین یا کلی باشد. این وسیله در حالتی به صورت عین معین معامله می‌شود که در هنگام تنظیم قرارداد، معلوم و مشخص باشد. در این حالت در هنگام تنظیم قرارداد باید جنس، اوصاف و تعداد دوربین مداربسته مشخص شود.

دوربین مدار بسته در صورتی کلی است که در هنگام امضای معامله، موجود یا در دسترس خریدار و فروشنده نباشد. در این صورت عدم تعیین جنس، اوصاف و تعداد در قرارداد، باعث بطلان معامله خواهد شد. برای مثال، فروشنده به واسطه امضای قرارداد متعهد می‌شود که 10 عدد دوربین مداربسته را در ماه آینده به خریدار تحویل بدهد.

نحوه تعیین مبلغ در قرارداد فروش دوربین مداربسته

مبلغ این قرارداد در واقع، همان بهایی است که خریدار باید بابت دوربین مداربسته به فروشنده پرداخت کند. بهای دوربین مدار بسته نیز به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده و با توجه به قیمت متعارف آن در بازار مشخص می‌شود.

نحوه پرداخت بهای دوربین مداربسته نیز به توافق میان خریدار و فروشنده بستگی دارد. به همین دلیل خریدار و فروشنده می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی، نسیه یا اقساطی بهای این وسیله با یکدیگر توافق کنند.

خریدار به واسطه امضای این قرارداد متعهد می‌شود که بهای دوربین مداربسته را مطابق با شرایط و ضوابط مندرج در آن پرداخت کند.

نحوه انحلال فرم قرارداد فروش دوربین مداربسته

قراردادی که برای خرید و فروش دوربین مدار بسته تنظیم شده، یک قرارداد لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. انحلال این قرارداد صرفاً در شرایطی امکان پذیر می‌شود که قانونگذار پیش بینی کرده باشد. قانونگذار نیز انحلال قرارداد فروش دوربین مداربسته را به واسطه فسخ و اقاله آن امکان پذیر دانسته است. در اصطلاح قانونی به انحلال قرارداد به واسطه اراده یکی از طرفین آن، فسخ قرارداد گفته می‌شود.

در اصطلاح قانون مدنی به شرایط و مواردی که برای فسخ قرارداد پیش بینی شده است، خیار می‌گویند. همچنین، قانونگذار به طرفین این قرارداد اجازه داده است که شرایط و موارد فسخ آن را با توافق یکدیگر تعیین کنند. شرایط و موارد فسخ این قرارداد نیز به واسطه توافق میان طرفین تعیین خواهد شد. اقاله قرارداد نیز به معنای انحلال قرارداد با تراضی و توافق طرفین آن است. بنابراین، خریدار و فروشنده با توافق یکدیگر می‌توانند این قرارداد را به واسطه اقاله آن، منحل کنند.

قرارداد فروش دوربین مداربسته در چند نسخه تنظیم می‌شود؟

نسخه مکتوبی که از این قرارداد تهیه می‌شود، در واقع سندی است که توافق میان خریدار و فروشنده را به اثبات می‌رساند. تعداد نسخه‌هایی که از این قرارداد تهیه می‌شود به توافق میان خریدار و فروشنده بستگی دارد اما بهتر است که بیشتر از یک نسخه از آن تهیه شده باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم که این قرارداد در دو نسخه تنظیم و یکی از نسخه‌های آن به خریدار و دیگری به فروشنده داده شود. لازم به ذکر است که خریدار و فروشنده پس از امضای نسخه‌های این قرارداد نمی‌توانند هیچگونه تغییری را نسبت به مفاد آن اعمال کنند.

نحوه حل و فصل اختلافات ناشی از اجرای قرارداد فروش دوربین مداربسته

در ابتدا باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که اختلافات ناشی از تنظیم و اجرای قرارداد فروش دوربین مداربسته ، جزء اختلافات حقوقی هستند. به همین دلیل، رسیدگی به این اختلافات در صلاحیت دادگاه حقوقی خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که اختلافات ناشی از اجرای این قرارداد نیز، جزء اختلافات حقوقی هستند و به آن‌ها مطابق با شرایط و تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی می‌شود.

یک نکته مهم

باید به این نکته توجه کنیم که اگر طرفین این قرارداد قصد طرح شکایت کیفری بر علیه یکدیگر را داشته باشند باید به دادسرا و دادگاه کیفری مراجعه کنند. در این حالت مطابق با شرایط و تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری به اختلافات میان خریدار و فروشنده رسیدگی خواهد شد.

توصیه می‌کنیم

قرارداد مکتوبی که به منظور فروش دوربین مداربسته تنظیم می‌شود، سندی است که توافق میان خریدار و فروشنده را به اثبات می‌رساند. این سند باید با توجه به موضوعات مورد توافق خریدار و فروشنده و بر اساس قانون تنظیم شده باشد تا از اعتبار قانونی برخوردار شود. به همین دلیل، تنظیم دقیق این قرارداد، مستلزم آشنایی با قوانین مربوط به خرید و فروش دوربین مدار بسته است. کوچک‌ترین سهل انگاری و اغماض در تنظیم این قرارداد می‌تواند نتایج ناگواری را برای خریدار و فروشنده به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، توصیه اکید می‌کنیم که این قرارداد با نظارت و مشورت کارشناسان حقوقی تنظیم شود.

خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدمات حقوقی تیم رکلا هستند که به خریداران و فروشندگان آسانسور امکان می‌دهند که قرارداد مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

قرارداد خرید و نصب دوربین مدار بسته

برای تهیه سریع این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد خرید و نصب دوربین مدار بسته
دانلود نمونه قرارداد خرید و نصب دوربین مدار بسته
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات