نمونه قرارداد خرید و فروش فرش و نکات مهم این نوع از قرارداد!

-
بروزرسانی:1402/06/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش فرش

قرارداد فروش فرش یک نوع قرارداد خرید کالا است که امروزه، با توجه به اصول تعیین شده در قانون مدنی تنظیم می‌شود. بسیاری از بنگاه‌های تجاری، روزانه با تنظیم قرارداد فرش ماشینی یا فرش دست باف ، فرش‌ها را در ابعاد متفاوت به مشتریان خود عرضه می‌کنند. همچنین با توجه به خدماتی که هر یک از این بنگاه‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند، میزان خرید و فروش این دسته از کالاها افزایش یافته است. با توجه به این مسئله، امروزه شاهد هستیم که در بین قراردادهای بیع، نمونه قرارداد فروش فرش از جمله قراردادهای پرکاربرد و پرطرفدار است و با توجه به ارزش کالای مورد نظر، طرفین، خود را موظف می‌دانند که تعهدات خود را در متن قرارداد فروش فرش ذکر کنند.

همچنین با توجه به تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد، شاهد هستیم که سرمایه گذاران و کارآفرینان، برای شروع یک کسب و کار پر سود، در حوزه تجارت فرش اقدام می‌کنند. گاهی ممکن است فرش‌های زیادی توسط یک نمایندگی از برندی معروف، به شخصی فروخته شود و حجم بالایی از سرمایه بابت خرید این اموال، به نمایندگی منتقل شود.

علاوه بر این، هر یک از نمایندگی‌های فروش فرش به خصوص نمایندگی‌هایی که برای شرکت مشهوری فعالیت دارند، برای ارائه خدماتی همچون گارانتی و تضمین اصالت و سلامت کالا، نیاز به متن مکتوبی دارند. این متن مکتوب، همان قرارداد فروش فرش است که تمام تعهدات، مسئولیت‌ها، حقوق و وظایف طرفین معامله را شامل می‌شود.

هدف از تنظیم این قرارداد

هدف از تنظیم متن قرارداد فروش فرش ، تنها انتقال فرش از راه قانونی و در نتیجه، رعایت دستورات قانون گذار نیست. طرفین خود به این نتیجه رسیده‌اند که صِرف مُعاطات یا به عبارت دیگر، داد و ستد فرش، بدون تنظیم قرارداد یا نوشته‌ای مکتوب، نمی‌تواند همه حقوق ایشان را تضمین کند.

همانطور که گفتیم، بیشتر حقوق طرفین، در بخش شروط فرم قرارداد فروش فرش نوشته می‌شود، اما حقوق قراردادی و معاملاتی اشخاص، تنها در این بخش از قرارداد خلاصه نمی‌شود. طرفین با تنظیم مبایعه نامه فرش ، امکان هرگونه سوء استفاده توسط شخص مقابل را از بین می‌برند. علاوه بر این، در صورت به وجود آمدن هر گونه اختلاف بین طرفین مبایعه نامه فرش ، مرجع رسیدگی، مشخصات تعیین شده در قرارداد را مد نظر قرار می‌دهد و به مسئولیت‌ها و وظایف تعیین شده در این سند معتبر توجه می‌کند و سپس با توجه به حقوق قانونی و رعایت عدالت، حکم صادر می‌کند.

علاوه بر این، تنظیم متن قرارداد فرش ، به عنوان ضمانتی برای ایفای تعهدات، مد نظر قرار می‌گیرد. اگرچه بسیاری از معاملات، بدون تنظیم قرارداد به نتیجه می‌رسند اما بدیهی است، ضمانت اجرایی که برای تعهدات مندرج در قرارداد تعیین می‌شود، قابل مقایسه با ضمانت اجرای معاملات دیگر نیست.

نمونه قرارداد فروش فرش ، معین یا غیر معین است؟

واضح است که این قرارداد تابع مقررات حاکم بر عقد بیع یا قرارداد بیع است. در ابتدای همین متن نیز به این نکته اشاره شد که احکام تنظیم شده در قانون مدنی ، بر مفاد نمونه قرارداد فروش فرش حاکم است.

با توجه به این توصیفات، ممکن است در متن قرارداد فروش فرش ، از عبارت قرارداد معین استفاده شود. سوال این است که منظور از عقد معین چیست و چه تفاوتی با عقد غیر معین دارد؟

منظور از عقود معین، عقدی است که احکام مربوط به آن، در متن قانون به صراحت ذکر شده است. به عبارت دیگر، قانون گذار، احکام برخی از قراردادها را بیان کرده است و از طرفین خواسته است قرارداد خود را بر اساس این احکام، تنظیم کنند.

در مقابل عقود معین، عقودی هستند که در متن قانون به آن‌ها اشاره نشده است و در نتیجه احکامی نیز برای آن‌ها تعریف نشده است. برای تنظیم این دسته از قراردادها، ماده 10 قانون مدنی مورد استناد قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه نمونه قرارداد فروش فرش در دسته عقد بیع قرار می‌گیرد و به احکام تنظیم عقد بیع نیز در متن قانون اشاره شده است، لذا می‌توانیم نمونه قرارداد خرید و فروش فرش را نوعی عقد معین بدانیم. بنابراین طرفین موظف هستند مندرجات قرارداد را با توجه به متن قانون تنظیم کنند. البته این مسئله بر خلاف اصل آزادی اراده نیست. به همین دلیل، قانون گذار به طرفین اجازه داده است در خصوص مواردی که در متن قانون ذکر نشده‌اند، به اصل آزادی قراردادی استناد کنند و در نتیجه، توافقات خود را در متن قرارداد بنویسند. البته قانونی و مشروع بودن توافقات، شرط اصلی در تنظیم قرارداد خرید و فروش فرش است.

قرارداد خرید فرش

قرارداد خرید فرش لازم یا جایز است؟

لازم یا جایز بودن عقود، یکی از نکات مهم است که باید مورد توجه هریک از طرفین قراردادها قرار بگیرد. منظور از لازم بودن یک عقد این است که هیچ یک از طرفین، نمی‌توانند به صورت یک طرفه، برای فسخ آن اقدام کنند. در عقود لازم، تنها در صورتی که در قرارداد، شرط فسخ تعیین شده باشد امکان فسخ کردن قرارداد وجود خواهد داشت. البته امکان اقاله قرارداد به وسیله توافق طرفینی نیز وجود دارد.

در مقابل، منظور از عقد جایز، عقدی است که هر یک از طرفین می‌توانند هر زمان که تمایل داشتند، برای جدا شدن از عقد و در نتیجه باطل کردن عقد اقدام کنند.

با توجه به اینکه قرارداد خرید فرش ، تابع احکام عقد بیع است و عقد بیع نیز عقدی لازم است، لذا نمونه قرارداد فروش فرش قراردادی است که امکان فسخ به صورت یک طرفه را از هر یک از طرفین سلب می‌کند. با این وجود، چنانچه گفتیم در صورتی که هر یک از اختیارات قانونی، در متن قرارداد وجود داشته باشد یا اینکه طرفین با یکدیگر به توافق برسند که به اعتبار قرارداد خاتمه دهند، امکان باطل کردن این قرارداد وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال فرض کنید در بخش موارد فسخ نمونه قرارداد فروش فرش چنین ذکر شود که اگر فروشنده، فرش موضوع سفارش را در زمان تعیین شده، به شخص مشتری تسلیم نکند، مشتری حق دارد قرارداد را فسخ کند و در نتیجه، ثمن معامله را دریافت کند. در این صورت، اگر شخص فروشنده، به تعهد خود عمل نکرد، با وجود اینکه نمونه قرارداد فروش فرش لازم است اما برای شخص مقابل، امکان فسخ قرارداد فراهم می‌شود.

نمونه قرارداد فروش اقساطی فرش

با توجه به درآمد سالانه بسیاری از اشخاص و البته قیمتی که شرکت‌های مختلف، برای کالاهای خود تعیین می‌کنند، معمولا نمونه قرارداد فروش فرش به صورت اقساطی تنظیم می‌شود. به عبارت دیگر، نمایندگی فروش، با تنظیم نمونه قرارداد فروش اقساطی فرش ، فرش را به شخص مشتری تحویل می‌دهد و در مقابل، وثیقه‌ای به عنوان ضمانت اجرا و همچنین مقداری از ثمن معامله را دریافت می‌کند. تنظیم این قرارداد، به خصوص برای افرادی که به تازگی ازدواج کرده‌اند و البته افرادی که سرمایه کافی برای خرید فرش ندارند، توصیه می‌شود.

تنظیم نمونه قرارداد فروش فرش

در تنظیم متن قرارداد فروش فرش ، هر یک از طرفین باید نکاتی را مد نظر داشته باشند. رعایت این نکات توسط ایشان ضروری است. در غیر این صورت، امکان دارد که دادگاه، قراردادی که تنظیم شده است را معتبر نداند و در نتیجه به دعاوی اقامه شده توسط طرفین، رسیدگی نکند.

معمولا فرم قرارداد فروش فرش ، از بندهای مختلفی تشکیل می‌شود. اهمیت هر یک از بندهای قرارداد را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین لازم است مواردی همچون مشخصات دقیق طرفین، اطلاعات مربوط به مورد معامله یا موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد، شرایط طرفین، موارد فسخ، تعداد نسخ و … در متن قرارداد فرش ذکر شوند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد فروش فرش خود را به ما بسپارید. با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، این امکان را خواهید داشت که مستقیما با دپارتمان حقوقی ارتباط بگیرید و از آن‌ها بخواهید که قرارداد مورد نظرتان را دقیقا مطایق با شرایط و خواسته شما تنظیم کنند.

از دیگر خدمات مجموعه رکلا که می‌تواند برای شما کاربرد داشته باشد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای دسترسی به این خدمات، به صفحه اختصاصی این خدمات وارد شوید و فرم درخواست را پر کنید. به این ترتیب، برای پیگیری درخواست مشاوره، در بازه زمانی که تعیین شده است با شما ارتباط خواهیم گرفت.

قرارداد فروش اقساطی فرش

نمونه قرارداد مناسب برای معامله فرش به صورت اقساطی را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی فرش
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی فرش

قرارداد فروش فرش (نقدی)

با زدن روی تصویر زیر، این نمونه قرارداد را به آسانی دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش فرش (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش فرش (نقدی)
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
یاسر رویین تن
thumb_up_alt
سلام و درود بر شما. فروشگاه فرش دارم و یک نمونه قرارداد فروش اقساطی فرش با بند و ماده و تبصره میخواستم که همه جوره و از هر لحاظ قانونی و لازم الاجرا باشه. بقول معروف قرارداد سفت و سخت و محکمی باشه،
14:54
22 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا وارد بخش «نمونه قرارداد» سایت شوید و از دسته بندی «فروش کالا»، قرارداد مورد نظر خود را انتخاب کنید.
15:41
23 مرداد 1401