مهمترین نکات خرید فرش و مهمترین اقدام در خرید فرش دستبافت و دست دوم

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1402/06/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات خرید فرش

فرش از جمله کالاهایی است که در خانواده‌های ایرانی کاربرد فراوانی دارد. البته امروزه به دلیل گران بودن فرش‌های دستبافت و همچنین به جهت کیفیت مرغوب فرش‌های ماشینی، این نوع قالی‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد فرش در زندگی‌ ایرانی بیش از هر نوع کف پوش دیگری است. در اغلب مواقع، فرش‌ها برای تهیه جهیزیه یا تغییر دکوراسیون و موارد دیگری از این قبیل خریداری می‌شوند. بنا بر این توضیحات، در مقاله حاضر قصد داریم مهمترین نکات خرید فرش را بیان کنیم.

چه بخواهید یک یا چند فرش را برای استفاده شخصی خود بخرید و چه قصد داشته باشید که معامله فرش را در سطح بزرگتری انجام دهید، به یک قرارداد جامع و قانونی نیاز دارید. به همین منظور در ابتدا و پیش از بیان نکات مهم خرید قالی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله قرارداد خرید و فروش فرش (روی لینک بزنید) را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله اطلاعات حقوقی مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مهمترین نکات خرید فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی علاقه‌مندان زیادی دارند و به همین نسبت نیز، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، توجه به نکات خرید فرش ماشینی تا حدود زیادی می‌تواند در انتخاب‌های شما موثر و مفید باشد. در واقع، داشتن شناخت کافی از این نکات، علاوه بر اینکه باعث می‌شود فرش‌های خوب و منحصر به فردی خریداری کنید، این مزیت را نیز برای شما به همراه دارد که متحمل هزینه‌های کمتری شوید. نکاتی که باید هنگام خرید یک فرش ماشینی در نظر داشته باشید را در ادامه توضیح می‌دهیم.

مقاوم بودن و دوام قالی

یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید قالی در نظر داشته باشید ماندگاری آن است. در واقع میزان دوام یک قالی از برند آن نیز بسیار مهمتر است. برای تشخیص مقاومت قالی، می‌توانید هنگام خرید، ضخامت، تراکم و همچنین نوع فیبر و الیافی که در آن به کار رفته است را مورد بررسی قرار دهید. معمولا هر چه تراکم و رج‌های یک فرش زیادتر باشد دوام آن نیز بیشتر خواهد بود.

متناسب بودن قالی با محل قرار دادن آن

اینکه شما فرش مورد نظر را برای چه قسمتی از منزل خود خریداری می‌کنید، مساله‌ای بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید فرش را برای محل کار خود خریداری کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که قالی از مقاومت و پاخور مناسبی برخوردار باشد. اگر می‌خواهید فرش فقط بخشی از اتاق یا سالن پذیرایی شما را پوشش دهد باید اندازه و ابعاد اتاق و فرش را حتما مورد توجه قرار دهید. همچنین اگر محل قرارگیری فرش، محیط آشپزخانه است، باید فرشی را انتخاب کنید که تقریبا تیره‌ رنگ باشد چرا که فرش‌های رنگ روشن، برای محیطی همچون آشپزخانه که معمولا محل طبخ و صرف غذا است، چندان مناسب نیستند.

فرش‌های ماشینی معمولا در ابعاد متنوعی مانند 6 متری، 9 متری و 12 متری تهیه می‌شوند. از این رو هنگام خرید، لازم است که ابتدا مکان قالی را مورد ارزیابی و اندازه‌گیری قرار دهید تا در نهایت، فرشی مناسب و استاندارد را خریداری کنید. توجه داشته باشید که محاسبه محل قرار دادن قالی، امری بسیار مهم است و باید هنگام خرید به این مساله توجه داشته باشید.

بررسی جنس فرش؛ از دیگر نکات خرید فرش

قالی‌های ماشینی دارای جنس‌های مختلفی هستند که معمولا با توجه به جنس آن‌ها، می‌توان میزان مقاومت و لطافتشان را تشخیص داد. جنس‌‌های پرکاربرد در فرش‌های ماشینی، غالبا پلی‌استر، نایلون، پروپیلن و آکریلیک است. با این حال، فرش‌هایی از جنس نخ آکریلیک نسبت به سایر جنس‌ها، دوام و لطافت بیشتری دارند و به همین جهت، با محبوبیت و فروش بیشتری نیز مواجه هستند. با این اوصاف، آشنایی هر چند اندک با این جنس‌ها، می‌تواند انتخاب‌های مناسب‌تری را برای شما به همراه داشته باشید.

توجه به شانه و میزان تراکم فرش

از نکات مهم دیگری که باید هنگام خرید یک قالی ماشینی در نظر داشته باشید، توجه به شانه و تراکم آن است. «شانه» به تعداد گره‌هایی گفته می‌شود که در هر یک متر از عرض قالی به کار می‌رود و «تراکم» تعداد گره‌هایی است که در طول فرش قرار می‌گیرد. بنابراین هر چه تراکم و شانه فرش بالاتر باشد دارای ضخامت، لطافت و همچنین قیمت بیشتری خواهد بود. به عنوان مثال، فرشی که 1000 شانه است طرح و ظرافت زیادی دارد و معمولا تا حدود زیادی، مشابه قالی‌های دستبافت است. البته در نظر داشته باشید که قالی‌های با تراکم و گره بالا، از دوام قابل توجهی نیز برخوردار هستند و بنابراین در صورت انتخاب آن‌ها، تا مدت‌های طولانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نکات مهم در خرید فرش دستبافت

خرید انواع فرش دستبافت که معمولا به عنوان گران‌ترین قالی‌های ایرانی شناخته می‌شوند، به توجه زیادی نیاز دارد. از این رو افرادی که تصمیم دارند یک فرش دستبافت مرغوب خریداری کنند، باید در هنگام تهیه آن از راهنمایی‌های یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه بهره‌ ببرند یا اینکه قبل از اقدام برای این معامله، نکات مهم در خرید فرش دستبافت را مورد توجه قرار دهند. در ادامه برخی از استانداردهای یک فرش دستبافت خوب را شرح خواهیم داد که قطعا با در نظر گرفتن آن‌ها، می‌توانید یک خرید مطلوب و رضایت بخش داشته باشید.

بررسی مهمترین نکات خرید فرش خوب دستبافت

از جمله نکات خرید فرش خوب که می‌تواند هنگام تهیه یک فرش دستبافت نتایج مطلوبی برای شما به همراه داشته باشد عبارتند از:

  1. تعداد گره و تراکم زیاد در فرش؛
  2. منظم و یک دست بودن تار و پود فرش؛
  3. وجود خطوط متناسب و مرتب در پشت فرش؛
  4. توجه به جنس و بافت به کار رفته در فرش دستبافت؛
  5. توجه به ابعاد و اندازه فرش؛
  6. بررسی پشت و روی فرش از لحاظ پوسیده نبودن؛
  7. متناسب بودن طرح و رنگ فرش با دکوراسیون منزل؛
  8. ابریشم یا پشمی بودن نخ‌های به کار رفته در فرش دستبافت؛
  9. بررسی فرش جهت کاربرد الیاف‌های دارای رنگ طبیعی؛
  10. توجه به اصل بودن فرش دستبافت.

نکات خرید فرش دست دوم چیست؟

فرش‌های دست دوم به دلیل اینکه قبلا مورد استفاده قرار گرفته‌اند معمولا دارای قیمت کمتری هستند اما خرید اینگونه فرش‌ها به دقت زیادی نیاز دارد. در حقیقت، آگاهی از نکات خرید فرش دست دوم می‌تواند به شما کمک کند که یک انتخاب به صرفه و مناسب داشته باشید. بنابراین نکات مورد نیاز تهیه فرش دست دوم به طور خلاصه، مواردی نظیر ساییده یا رفو نشده بودن پشت و روی فرش، عدم وجود پار‌گی یا سوختگی در فرش و نرم و منعطف بودن پرز‌های فرش را شامل می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از انجام این معامله، فرش مورد نظر را به دقت بررسی و مشاهده کنید تا این امکان را داشته باشید که عیوب احتمالی آن را پیدا کنید. از طرف دیگر، اگر فروشنده هستید، برای شما مناسب است که حتما عیوب فرش یا سایر موارد مرتبط با آن را برای خریدار به دقت توضیح دهید تا خریدار بتواند با آگاهی برای این معامله تصمیم بگیرد.

نکات خرید فرش کودک

فرشی که در اتاق کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد، از آن جهت که در معرض تحرک مداوم کودک قرار دارد، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. یکی از مهمترین ویژگی‌های قالی اتاق کودک به طور معمول، برخوردار بودن از لطافت و نرمی است چرا که در طول روز، عمده فعالیت و بازی‌های کودک، روی آن فرش انجام می‌گیرند. از این رو، اگر سطح فرش ضخیم و سفت باشد، ممکن است موجب زخمی شدن بدن کودک شود.

البته هنگام تهیه این نوع قالی، باید به دیگر نکات خرید فرش کودک نیز توجه داشته باشید. نکاتی نظیر فاقد آلرژی و حساسیت بودن، داشتن رنگ شاد و برخورداری از جنس با کیفیت، از عواملی هستند که باید در هنگام خرید فرش کودک به آن‌ها توجه شود. معمولا فروشندگان فرش یا فعالان در این حوزه، سعی می‌کنند در تهیه و تولید فرش کودک خلاقیت داشته باشند و این دسته فرش را در انواع مختلفی تولید می‌کنند. انتخاب طرح دلخواه کودک با توجه به کیفیت و با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی این معامله، از مهمترین مواردی است که والدین پیش از خرید فرش به آن توجه می‌کنند.

در نظر داشته باشید

علاوه بر آگاهی از نکات خاصی که برای انتخاب و خرید انواع فرش اهمیت زیادی دارند، لازم است که از نکات حقوقی و قانونی معامله‌ فرش نیز آگاهی داشته باشید. برای انجام این معامله که در گروه قراردادهای خرید و فروش قرار می‌گیرد، باید از فرآیند قانونی و عرفی خرید و فروش اطلاع کسب کنید و بدانید که به عنوان خریدار یا فروشنده از چه حقوق قانونی برخوردار هستید.

برای دستیابی به اطلاعات حقوقی نیاز است که با مشاوران حقوقی مجرب یا وکلا در تماس باشید و سوالات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. در این راستا، تیم حقوقی رکلا به ارائه خدمات می‌پردازد. خدماتی نظیر تنظیم قرارداد اختصاصی یا ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدمات حقوقی هستند که توسط تیم رکلا ارائه می‌شوند. برای برخورداری از این خدمات، کافی است که درخواست خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم.

قرارداد فروش فرش (نقدی)

فروش یک یا چند فرش به صورت نقدی، به یک قرارداد قانونی نیاز دارد. برای تهیه این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش فرش (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش فرش (نقدی)

قرارداد فروش اقساطی فرش

فرش دست دوم خود را با امضای این قرارداد، معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی فرش
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی فرش
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مهین شاهنصیری
thumb_up_alt
باسلام اگر فرشی خریدیم و به منزل آوردیم اما پشیمان شدیم و مورد پسندمان نبود قابل تعویض است؟
22:43
19 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد، قرارداد شما از اهمیت برخوردار است. اصولا مطابق سلیقه نبودن، برای شما حق فسخ ایجاد نخواهد کرد.
09:42
21 شهریور 1401