نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو و تمام جزئیاتی ضروری آن!

-
بروزرسانی:1401/09/07
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری فروش خودرو

قرارداد کارگزاری فروش خودرو از جمله جدید‌ترین قرارداد کارگزاری در دنیای امروز می‌باشد.

امروزه گسترش خرید و فروش خودرو در سراسر جهان، افزایش فعالیت نمایندگی‌های فروش خودرو را به دنبال داشته است و بسیاری از افراد نیز به صورت شخصی، خودروهایی را خریداری می‌کنند و با قیمتی بالاتر، آن را به فروش می‌رسانند.

برای شما به عنوان خریدار خودرو، گزینه‌های متفاوتی وجود دارد و می‌توانید خودروی خود را از انواع فروشندگان خریداری کنید اما با توجه به گستردگی بازار و حضور انبوهی از فروشندگان در این عرصه، پیدا کردن خودروی دلخواه و مورد نظر شما با توجه به بودجه شما، کمی دشوار به نظر می‌رسد.

راه حل چیست؟

کارگزاران با استفاده از منابع اطلاعاتی و برخورداری از مهارت برقراری ارتباطات، وارد بازار می‌شوند و به خریداران خودرو در این زمینه یاری می‌رسانند.

کارگزاران قرارداد کارگزاری فروش خودرو ، با خریداران حرفه‌ای خودرو در تماس هستند و به خوبی می‌دانند که هرکدام از نمایندگی‌های خودرو چگونه به تجارت می‌پردازند. آن‌ها هر متغیر و عاملی را که می‌تواند در معاملات خودرو تاثیرگذار باشد را شناسایی می‌کنند و با توجه به آن‌ها به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.

همچنین آن‌ها با توجه به دانشی که در این زمینه دارند، بهترین قیمت و همچنین مطلوب‌ترین معاملات را برای مشتریان خود تعیین ‌می‌کنند و اطلاعاتی را در این زمینه منتقل می‌کنند.

بنابراین اگر قصد دارید خودروی جدید یا یک خودروی دست دوم را خریداری کنید و معامله خوبی را در نتیجه پرداخت قیمت مناسب و همکاری با طرف مقابل داشته باشید، می‌توانید از کارگزاران و در نتیجه، تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو استفاده کنید.

کارگزاران خودرو، با توجه به پیچیده شدن روند خرید و فروش خودرو بیش از گذشته، کار سختی که خریداران باید انجام دهند از قبیل یافتن بهترین قیمت خودروی مورد نظرشان را به درستی انجام می‌دهند و می‌توانند سفارشات مشتریان خود را با کم‌ترین هزینه و کم‌ترین ریسک به انجام برسانند.

کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو چه کار می‌کند؟

هنگامی که قصد دارید خودروی مناسبی را خریداری کنید و همچنین به دنبال صرفه جویی در هزینه خرید آن می‌باشید، کارگزاران اتومبیل مجموعه‌ای از بهترین خودروها را با بهترین قیمت بازار تعیین می‌کنند و همچنین، سختی و زحمت مذاکره با نمایندگان فروش خودرو را برای شما از بین می‌برند.

بسیاری از کارگزاران نیز در گذشته، به عنوان فروشنده خودرو در قالب فروشنده عادی یا نمایندگی، فعالیت داشته‌اند و نسبت به تمامی فنون خرید و فروش، مذاکره و سود بردن فروشندگان و خریداران خودرو از اطلاعات زیادی برخوردار هستند.

آن‌ها به عنوان متخصص در این زمینه، با گرفتن مبلغی به عنوان حق الزحمه از شما، نوع وسیله نقلیه مورد نظر شما را جست و جو می‌کنند و برای انجام هر چه بهتر معامله، با نماینده فروش خودرو یا فروشنده اصلی، مذاکره می‌کنند. همچنین برخی از کارگزاران با توجه به توافقات موجود در نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو ، خودروهای جدید یا دست دوم را به مشتریان خود تحویل می‌دهند.

وقتی کارگزاران خودرو آسایش را برای شما به همراه می‌آورند!

خودروی کلاسیک برای یادآوری خاطرات یا خودروی ارزان و در عین حال ایمن برای یک راننده جوان یا نوجوان!

به هرحال، کارگزار خودرو می‌تواند به شما این مژده را بدهد که خودروی مورد نظرتان را در سریع‌ترین زمان و با بهترین قیمت خریداری کنید.

هنگامی که قصد دارید خودرویی قدیمی و ارزشمند را خریداری کنید در حالی که بسیار کمیاب است و برای پیدا کردن آن باید وقت زیادی را در نظر بگیرید، احتمالاً استفاده از سرویس تخصصی اشخاص کارگزار می‌تواند به شما در این زمینه یاری برساند.

آن‌ها خودروی مورد نظرتان را به آسانی خریداری می‌کنند و برای شما آسایش در عدم مراجعه به نمایشگاه خرید و فروش خودرو را فراهم می‌کنند.

اینجاست که به این نتیجه می‌رسید: تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو برای من مزیت دارد!

خرید خودرو در صورتی که برای خود شما یا فرزند یا همسر شما باشد، به صورت مداوم صورت نمی‌گیرد و ممکن است شما قصد داشته باشید پس از سال‌ها، خودروی خود را تغییر دهید یا خودروی جدیدی را خریداری کنید.

همچنین ممکن است این خرید، گران‌ترین سرمایه گذاری زندگی شما پس از خرید منزل مسکونی باشد، مگر اینکه خودتان به صورت تخصصی در حوزه کسب و کار فروش خودرو فعالیت داشته باشید.

اما با توجه به اینکه بسیاری از خریداران خودرو، به احتمال زیاد دانش و تجربه نمایندگی‌های فروش خودرو را ندارند و ممکن است در راه خرید و فروش، هزینه‌های گزافی را متحمل شوند، استفاده از کارگزار و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو را در اولویت خود قرار می‌دهند.

کارگزار یک متخصص است!

توجه داشته باشید که وقتی از یک کارگزار برای خرید خودروی مورد نظر خود استفاده می‌کنید، مانند این است که از یک متخصص مانند پزشک، مهندس برق یا بعضاً مشاوران املاک، راهنمایی دریافت می‌کنید.

آن‌ها به خوبی از مشکلات خرید و فروش خودرو در کشور اطلاع دارند و از هدر رفتن سرمایه شما و همچنین انتخاب خودروی نامناسب، جلوگیری می‌کنند.

به هر حال شما با استفاده از کارگزار، شخصی حرفه‌ای را استخدام می‌کنید که با حمایت از شما و در نظر گرفتن دستورات شما، بهترین گزینه‌ را برایتان انتخاب می‌کند و با ارائه ایده‌ای هوشمندانه، از هدر رفتن سرمایه شما و وقت ارزشمندتان، جلوگیری می‌کند.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو

فواید استفاده از کارگزار و نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو

از جمله مهم‌ترین فواید استفاده از کارگزاران فروش خودرو عبارت‌اند از:

استقلال کارگزار

کارگزارانی که در خرید و فروش خودرو به شما خدمات ارائه می‌کنند، با هیچ یک از تولیدکنندگان خودرو و نمایندگان فروش، ارتباط ندارند. در واقع آن‌ها تنها اهداف مورد نظر شما را مورد توجه قرار می‌دهند و به اهدافی که تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو در سر دارند، توجهی نمی‌کنند.

دسترسی به چندین تولید کننده و فروشنده خودرو

کارگزاران خودرو تنها یک فروشنده و یک نمایندگی را مورد بررسی قرار نمی‌دهند بلکه برای انتخاب خودروی مورد نظر شما از میان هزاران مدل خودرو، فروشندگان مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند و پیشنهادات متنوع تولید کنندگان و فروشندگان را به اطلاع شما می‌رسانند.

شما هنگامی که با یک کارگزار خودرو وارد ارتباط و همکاری می‌شوید، تنها به آن‌ها نوع خودروی مورد نظرتان و سایر بخش‌های مهم آن همچون رنگ و… را یادآور می‌شوید و انجام کارسخت از قبیل ارتباط برقرار کردن با بنگاه‌های فروش و انواع نمایندگی‌ها را خود آنان انجام می‌دهند. شما به عنوان خریدار اصلی تنها برای مدت کوتاهی صبر می‌کنید و منتظر تماس تلفنی کارگزار خواهید ماند تا در اسرع وقت با شما تماس بگیرد و خودروی مربوطه را به شما تحویل دهد.

وقتی کارگزاران از سراسر کشور، سفارش شما را پیگیری می‌کنند.

برخلاف مراجعه به نمایندگی خودرو در شهر خودتان، کارگزاران نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو، از سراسر کشور با توجه به ارتباطات موثر خود، خودروی مورد نظر شما را جست و جو می‌کنند. این در حالی است که نمایندگی‌های خودرو تنها خودروهایی را به شما پیشنهاد می‌دهند که در نمایشگاه آن‌ها وجود دارد.

با استفاده از کارگزار، تخفیف بگیرید!

کارگزاران با توجه به برخورداری از فن بیان و داشتن ارتباطات گسترده با فروشندگان خودرو و با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارند، می‌توانند از فروشندگان، تخفیف نسبتاً مناسبی را دریافت کنند و بار دیگر به شما در حفظ سرمایه‌تان یاری برسانند.

با کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو چگونه مذاکره کنم؟

برای انجام مذاکره با کارگزار خودرو باید به این نکات توجه داشته باشید:

کارگزاری را پیدا کنید که قیمت مناسب را به شما ارائه دهد.

اگرچه یکی از اهداف شما در استفاده از اشخاص کارگزار فروش خودرو، حفظ سرمایه در خریداری خودرو می‌باشد اما توجه داشته باشید که در همان ابتدا و در مرحله مذاکرات مقدماتی، حق الزحمه کارگزار را مورد بررسی قرار دهید و به صرفه‌ترین قیمت را برای خود انتخاب کنید.

البته فراموش نکنید که امنیت و اطمینان بر میزان حق الزحمه کارگزار، اولویت دارد. بنابراین در صورتی که کارگزاری مطمئن و حرفه‌ای را پیدا کردید و در عین حال حق الزحمه وی نسبتاً زیاد بود، او را فدای یک کارگزار نا‌مطمئن با نرخ حق الزحمه پایین نکنید.

از او تخفیف بخواهید!

کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو معمولاً در همان ابتدا به شما قیمتی را پیشنهاد می‌دهد. درخواست تخفیف مهم‌ترین گام در مذاکرات میان شما و کارگزار مربوطه می‌باشد. از درخواست تخفیف ترس نداشته باشید و حتما از او بخواهید که کمی از میزان حق الزحمه خود را کاهش دهد. ممکن است کارگزار به شما بگوید که پایین‌ترین نرخ کارگزاران خودرو را از شما دریافت می‌کند اما شما از او بخواهید که این واقعیت را برای شما ثابت کند.

بنابراین در گرفتن تخفیف از کارگزار پیش دستی کنید و قبل از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو ، در این زمینه با او صحبت کنید.

برای جست و جوی خودروی مورد نظرتان به او کمک کنید!

اگر قصد دارید خودروی خود را هرچه زودتر، در پارکینگ آپارتمان خود مشاهده کنید یا آن را به بهترین قیمت ممکن در بازار خریداری کنید، به کارگزار در جست و جوی خودرو، کمک کنید. به صورت آنلاین خودرو‌ها را مورد بررسی قرار دهید و مشخصات آن‌ها را به کارگزار مربوطه اطلاع دهید. در نتیجه این اقدام، کارگزاران علاوه بر سایر فروشندگان و نمایندگی‌های فروش، با فروشندگان پیشنهادی شما نیز وارد مذاکره می‌شوند. همچنین استفاده از این روش می‌تواند در کاهش هزینه‌های شما به خصوص در رابطه با حق الزحمه کارگزار موثر واقع شود.

نکاتی تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش

لازم است نکات زیر را در زمان تنظیم قرارداد کارگزاری فروش خودرو در نظر بگیرید:

مشخصات طرفین قرارداد کارگزاری فروش خودرو

کارگزار و خریدار خودرو باید مشخصات کامل خود را در این بخش از قرارداد کارگزاری فروش خودرو ذکر کنند.
از جمله این مشخصات عبارت‌اند از: نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تاریخ تولد، اقامتگاه یا مرکز مهم امور طرفین و… .

توجه داشته باشید که اطلاعات مندرج در این بخش از قرارداد کارگزاری فروش خودرو باید کاملا با دقت و بر اساس واقعیت تنظیم شود. دادگاه و مراجع قضایی بر اساس مشخصات مربوطه، اخطاریه، اظهارنامه و سایر اوراق را صادر می‌کنند و در صورت مغایرت هرکدام از بخش‌های اشاره شده با واقعیت، دادگاه هیچ‌گونه توجیه از سوی طرفین را بررسی نمی‌کند.

همچنین توجه داشته باشید که مطابق ماده 1010 قانون مدنی ، شما می‌توانید اقامتگاهی غیر از اقامتگاه خود را برای اجرای مفاد نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو انتخاب کنید. این اقامتگاه که در اصطلاح حقوق خصوصی به اقامتگاه انتخابی مشهور می‌باشد، محل دریافت اوراق صادره از دادگاه خواهد بود و در صورت تعیین این اقامتگاه، دادگاه اوراق را به این آدرس ارسال می‌کند و فرض را بر این می‌گیرد که طرفین معامله از جزئیات اوراق اطلاع دارند.

زمان نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو

معمولاً کارگزاران حرفه‌ای و مطمئن، در طول 3 الی 4 روز، خودروی مورد نیاز شما را پیدا می‌کنند و آن را به شما پیشنهاد می‌دهند. با این حال در تعیین مهلت قرارداد کارگزاری فروش خودرو دقت نظر کافی داشته باشید.

بهتر است به صورت دقیق تاریخ آغاز همکاری با کارگزار مربوطه را در این قسمت از متن قرارداد بنویسید و پایان همکاری و قرارداد کارگزاری فروش خودرو را نیز تعیین کنید.

همچنین در صورتی که تاریخ قرارداد کارگزاری فروش خودرو به پایان رسید اما شما و شخص کارگزار مایل به ادامه همکاری با یکدیگر بودید، می‌توانید قرارداد کارگزاری فروش خودرو سابق را تمدید کنید و نیازی به تنظیم مجدد قرارداد نیست.

تعهدات کارگزار در نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو

همانطور که اشاره کردیم کارگزاران باید مجموعه خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهند. این خدمات در قالب تعهدات، در قرارداد کارگزاری فروش خودرو نوشته می‌شود. از جمله تعهداتی که کارفرما موظف به اجرای آن است عبارت‌اند از:

  1. کارگزار باید به صورت انحصاری و بدون حق تفویض انجام امور کارگزاری به دیگران، از قبیل انجام مذاکرات، معاملات و… خدمات خود را ارائه دهد و وظایف خود را به درستی به انجام برساند. در غیر این صورت خریدار خودرو می‌تواند قرارداد کارگزاری فروش خودرو را به صورت یک طرفه فسخ کند.
  2. کارگزار باید در زمان تعیین شده، تعهدات خود را به درستی انجام دهد و در موعد مقرر در متن قرارداد کارگزاری فروش خودرو ، خودروی مورد نظر خریدار را به او معرفی کند.
  3. کارگزار باید در نهایت صداقت، کلیه اطلاعات و پیشنهادات خود را در خصوص خریداری خودرو از بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های خودرو به مشتری خود اطلاع دهد و با استفاده از تجارب و اطلاعاتی که در این زمینه دارد، خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به وی ارائه دهد.
  4. اگر به واسطه وکالت ، به کارگزار اجازه معامله داده شود، این شخص باید در چهارچوب اجازه و حقوقی که به او تعلق گرفته است، عمل کند و حتما پیش از اقدام نهایی، با طرف دیگر قرارداد مذاکره و گفتگو داشته باشد.

محل اجرای قرارداد کارگزاری فروش خودرو

در متن نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو به این نکته اشاره کنید که معامله مربوطه در کدام یک از شهرهای کشور انجام می‌شود، به عنوان مثال شما باید استان و شهرستانی که در آن قرارداد مربوطه را با کارگزار تنظیم کرده‌اید، در متن قرارداد کارگزاری فروش خودرو ذکر کنید و همچنین به شهرهایی که کارگزار می‌تواند برای شما به جست و جوی خودروی مورد نظرتان بپردازد، اشاره کنید.

پیشنهاد ما در مورد قرارداد کارگزاری فروش خودرو

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری فروش خودرو خود را به ما واگذار کنید. برای سپردن این وظیفه به ما، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خودتان را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

علاوه براین، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، می‌تواند برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شما مناسب و کاربردی باشد. برای ثبت درخواست در این بخش نیز، لازم است که روی لینک مربوط به آن بزنید.

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری

دریافت متن این قرارداد از طریق زدن بر روی تصویر زیر امکان دارد. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات مرتبط با این قرارداد کامل شوید.

نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات