قرارداد حواله خودرو ؛ یک قرارداد مناسب برای فروش حواله ماشین

-
بروزرسانی:1401/12/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حواله خودرو

قرارداد حواله خودرو یکی از انواع مهم صلح نامه است. در اکثر اوقات، اشخاص، حواله یک خودرو را خریداری می‌کنند. پس از خرید حواله، به هر علتی تصمیم می‌گیرند که حواله مربوطه را در ازای دریافت مبلغی بیشتر از مبلغ سفارش خودرو، به شخص خریدار منتقل کنند. دلایل انتقال، می‌تواند تمایل نداشتن به تحویل خودروی سفارش شده یا حتی به دست آوردن سود باشد. بنابراین می‌توان چنین ادعا کرد که امروزه، بسیاری از افراد عادی و حتی دلالان و کارگزاران، از نمونه قرارداد فروش حواله خودرو استفاده می‌کنند و با دریافت مبلغ مورد توافق، حقوق خود را به شخص خریدار منتقل می‌کنند.

تفاوت مبلغ خودرو در بازار آزاد و مبلغ خودرو در صورت خریداری شدن به واسطه حواله‌ها، به اندازه‌ای چشمگیر است که امروزه معاملات مربوط به حواله خودرو، مورد توجه قرار گرفته‌اند. اشخاص زیادی تمایل دارند این معاملات را در مقام خریدار یا فروشنده حواله انجام دهند. از طرف دیگر، به این جهت که خریداری و فروش حواله‌های خودرو توسط شرکت خودروسازی ممنوع اعلام شده است، انجام توافقات در این خصوص ریسک بالایی دارد و در موارد متعددی اختلافات و مشکلات متعددی برای خریداران ایجاد کرده است.

پیش از بیان ادامه مطالب این مقاله، به صراحت اعلام می‌کنیم که چنین توافقی به صورت قانونی صحیح نیست و ممنوع اعلام شده است. بنابراین نمونه قرارداد مشخصی با عنوان فروش حواله خودرو یا قرارداد حواله خودرو ، از اعتبار و سندیت کافی برخوردار نخواهد بود اما به هر حال، طرفین می‌توانند به شیوه‌ها دیگری با یکدیگر توافق داشته باشند و در چهارچوب‌های قانونی دیگری، در خصوص سرمایه‌ای که در این زمینه هزینه می‌کنند، تصمیم بگیرند.

در ادامه توضیحات بیشتری را در خصوص قرارداد حواله خودرو بیان می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم پیش از امضای هر قرارداد یا پیش از انجام هر اقدام دیگر در این خصوص، حتما با مشاوران حقوقی و وکلا مشورت کنید تا با توجه به شرایط خاصی که دارید، شما را راهنمایی کنند.

هدف از تنظیم قرارداد حواله خودرو چیست؟

قرارداد فروش حواله ماشین، بین مالکان حواله و خریداران خودرو تنظیم می‌شود. فرض کنید شخصی، برای خرید و تحویل یک دستگاه خودروی صفر کیلومتر اقدام می‌کند. سپس از خرید خود پشیمان می‌شود یا به هر علتی، قصد پس گرفتن سرمایه خود را دارد. در این صورت، تنظیم قرارداد حواله خودرو به او پیشنهاد می‌شود. به هر حال، با وجود اینکه او از خرید پشیمان شده است یا قصد تحویل خودروی سفارشی را ندارد، اما بسیاری از افراد هستند که تمایل دارند خودروی مورد نظر را خریداری کنند.

با استفاده از قرارداد مربوطه، تمام حقوق و اختیاراتی که به صاحب حواله تعلق گرفته است، به شخص خریدار منتقل خواهد شد.منتقل شدن این حقوق و اختیارات، با پرداخت قیمت توافقی به شخص صاحب حواله انجام می‌شود.

پس از تنظیم این قرارداد و انجام شدن معامله، شخص خریدار می‌تواند به نمایندگی مربوطه مراجعه کند و در نتیجه، خودروی موضوع قرارداد را به صورت قانونی و به نام خود دریافت کند. مالکیت خودروی اشاره شده نیز، به شخص خریدار تعلق خواهد گرفت.

نمونه قرارداد فروش حواله خودرو و وکالت و صلح!

کسی که حواله را به شخص خریدار منتقل می‌کند، نمی‌تواند از هر قراردادی برای منتقل کردن حقوق و اختیارات خود استفاده کند. معمولا معاملات مربوط به حواله با استفاده از صلح نامه امکان پذیر است. حال ممکن است سوالی مطرح شود مبنی بر اینکه آیا می‌توان با استفاده از عقد وکالت، حواله را به شخص دیگری منتقل کرد؟

در اکثر اوقات، صادر کنندگان حواله خودرو که شرکت‌های خودروسازی هستند، اجازه منتقل کردن حواله از طریق عقد وکالت را به صاحبان حواله نمی‌دهند. به هر حال در برگ حواله خودرو، مشخصات دقیق صاحب حواله ذکر شده است تا در زمان تعیین شده، خودرو تنها به شخص مالک تحویل داده شود. این اقدام، مقدمه را برای مالکیت و دریافت سند رسمی فراهم می‌کند.

بنابراین معمولا شرکت‌های مربوطه، تنها راه خرید و فروش حواله را تنظیم صلح نامه می‌دانند مگر اینکه در خود حواله شرط شده باشد که صاحب حواله، به هیچ طریقی نمی‌تواند برای تحویل حواله به سایر اشخاص اقدام کند.

تسلیم حواله با وجود ممنوعیت!

در صورتی که شرکت، خرید و فروش حواله را با استفاده از هر نوع سند قانونی ممنوع کرده باشد یا اینکه با توجه به توافقات بین شرکت صادر کننده حواله و مالک آن، حق فروش از شخص مالک سلب شده باشد، هر گونه تنظیم عقد همچون عقد صلح و… ممنوع است و در نتیجه، شرکت، معامله انجام شده را به رسمیت نمی‌شناسد. خریداران طرف قرارداد باید به این نکته مهم توجه داشته باشند تا از هر گونه کلاهبرداری و سوء استفاده سایر اشخاص، دور بمانند.

قرارداد فروش حواله خودرو

خریدار قرارداد حواله خودرو چگونه می‌تواند از جزئیات اخیر مطلع شود؟

اشاره کردیم که پیش از هر چیز، خریداران حواله باید به امکان فروش یا عدم امکان فروش حواله دقت کنند. در صورت غیر ممکن بودن تسلیم حواله، شرکت، خودروی موضوع حواله را به خریدار حواله منتقل نمی‌کند. اما سوالی که وجود دارد این است که خریدار طرف این قرارداد چگونه می‌تواند از این جزئیات آگاه شود؟

خریداران باید شرایط حواله مربوطه را به دقت بررسی کنند. علاوه بر این، باید به شرکت صادرکننده حواله یا نمایندگی‌های مجاز و قانونی در سطح کشور مراجعه کنند و در مورد امکان فروش و تاثیر قرارداد خرید حواله خودرو ، اطلاعات لازم را کسب کنند.

عدم توجه به موارد ذکر شده و تنظیم قرارداد حواله خودرو

در صورتی که متن قرارداد فروش حواله خودرو بین صاحب حواله و خریدار تنظیم شود، اما خریدار امکان منتقل کردن حواله را بررسی نکند و از جزئیات معامله مطلع نشود، پس از پرداخت مبلغ خودرو به مالک حواله، شخص خریدار نمی‌تواند برای تحویل گرفتن خودروی مورد نظر اقدام کند. علاوه بر این، مالکیت خودروی مربوطه نیز به او منتقل نخواهد شد.

مبلغ یا ثمن قرارداد حواله خودرو

این بخش از قرارداد حواله خودرو ، به میزان ثمن یا مبلغ مورد معامله اختصاص دارد. مبلغی که مورد توافق طرفین قرارداد، یعنی مالک حواله و خریدار قرار گرفته است و همچنین نحوه پرداخت آن، باید به دقت ذکر شود. علاوه بر این، در صورتی که پرداخت ثمن، به وسیله اسناد تجاری انجام شود، نوشتن مشخصات دقیق این اسناد، ضرورت دارد. به عنوان مثال، اگر خریدار، خودروی موضوع قرارداد حواله خودرو را با استفاده از دو فقره چک خریداری کند، نوشتن مشخصات چک همچون شماره آن، نام بانک صادر کننده و شعبه آن، در متن قرارداد، ضروری است.

شرایط حاکم بر قرارداد حواله خودرو

تعهدات، حقوق، وظایف و مسئولیت‌های هر یک از طرفین، به عنوان شرایط قرارداد ذکر می‌شود. اختیارات مختلف در خصوص فسخ قرارداد، اعتراضات، هر گونه فساد و عیوب احتمالی و… توسط طرفین قرارداد حواله خودرو تعیین خواهد شد و در متن قرارداد نوشته می‌شود.

حل اختلاف طرفین قرارداد

در قرارداد حواله خودرو دو راه برای حل و فصل اختلافات احتمالی وجود دارد که در ادامه ذکر خواهد شد:

  1. در صورتی که طرفین، داور مرضی الطرفینی را برای حل و فصل اختلافات خود در نظر گرفته باشند، می‌توانند به او مراجعه کنند تا دستور نهایی توسط همین شخص صادر شود. در این صورت، اختلافات برای داور شرح داده می‌شود و در نهایت، داور به نفع یکی از طرفین رای صادر می‌کند. بیان این نکته مهم است که طرفین قرارداد حواله خودرو نمی‌توانند به تصمیم داور، اعتراضی داشته باشند.
  2. در صورتی که داور مرضی الطرفین، برای حل و فصل اختلافات بین مالک حواله و خریدار تعیین نشود، هر یک از طرفین، برای حل و فصل اختلافات بین خود می‌توانند به دادگاه حقوقی صالح مراجعه کنند. در این صورت، رای دادگاه قابل اعتراض خواهد بود و شخص معترض می‌تواند در مهلت تعیین شده، تقاضای تجدید نظر داشته باشد.

نسخه‌های نمونه قرارداد خرید حواله خودرو

معمولا طرفین، قرارداد اشاره شده را حداقل در دو نسخه متحد الشکل تنظیم می‌کنند. با این وجود، باید به این نکته مهم توجه داشت که محدودیتی در تعداد نسخه‌های قرارداد وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است طرفین، قرارداد را در سه نسخه تنظیم کنند و یک نسخه از آن را در اختیار داور مرضی الطرفین قرار دهند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست جهت استفاده از این سرویس، روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و در صفحه‌ای که به آن وارد می‌شوید، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

شما همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. برای این کار، روی لینک قبل بزنید.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(10 نظر)
account_circle
مهسا روحانی
thumb_up_alt
سلام. عذرخواهی می‌کنم. من می‌خوام یک حواله خودرو 207 از یکی بگیرم. ایشون میگن احتمال داره که بعدا می‌تونه حواله رو پس بگیره! احتمال این رو دارن مثلا بعد اینکه حواله به نام من زدن چند روز بعدش حوالشون رو پس بگیرن؟
10:52
30 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. عمده شرکت‌های خودروسازی داخلی، تا تاریخ نوشتن این پاسخ، هرگونه جابجایی حواله را منع کرده‌اند. لذا به شما توصیه می‌کنیم در این مورد با دقت بیشتری اقدام شود. در هر حال، مخاطب شرکت خودروسازی، شخصی خواهد بود که حواله به نام ایشان صادر شده است.
14:58
31 شهریور 1400
account_circle
مینا رحمتی
thumb_up_alt
سلام. ما حواله خودرو پژو خریدیم و صاحب حواله برای تنظیم سند محضری و دادن وکالت به نام خریدار، اقدام کنند و سند تنظیم شود. ‌می‌خواستم بدونم اعتبار این وکالت نامه تا چه زمانی هست و آیا تا قید حیات بودن فروشنده معتبر است یا بعد از ایشان ما می‌توانیم خودرو را از وراث بگیریم؟
08:39
12 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. وکالت نامه فقط تا زمان حیات ایشان معتبر است. به طور کلی، تا این لحظه، با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های خودرو سازی، به هیچ عنوان خرید و فروش حواله را توصیه نمی‌کنیم زیرا در هر حال، شرکت سازنده، فقط صاحب اصلی حواله را به رسمیت می‌شناسد.
15:18
13 بهمن 1400
account_circle
نادر
thumb_up_alt
من پارسال از یه آقایی که خودرو ثبت نام کرده بود و از اون قرعه کشی ها بود خودرو خریداری کردم و ایشان بعد از دریافت کامل پول از بنده، هیچ گونه همکاری با بنده نکردن و من از صدور حواله کاملا بی اطلاع شدم. یعنی من نمیدونم که کی حواله صادر میشه تا بتونم برای تکمیل وجه اقدام کنم. تا اینکه رفتم نمایندگی. داستان رو براشون توضیح دادم که گفتن خرید و فروش این حواله‌ها کاملا غیر قانونی هستش و ما شما رو نمی‌شناسیم. ما با صاحب حواله طرف هستیم. توی حواله هم زمان تحویل خودرو برج ۳ بوده که الان ۷ ماه ازش گذشته و نزدیک ۵۰ میلیون افزایش قیمت. از شما خواهش میکنم راهنماییم بکنین.
14:54
12 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
با توجه به محدودیت‌هایی که شرکت سازنده برای دریافت کننده اصلی حواله در نظر گرفته است اساسا نقل و انتقال حواله تا این لحظه امکان پذیر نیست. لذا شما مالک خودرو محسوب نمی‌شوید و صرفا می‌توانید جهت مطالبه مبالغ پرداخت شده به آن آقا، از طریق مراجع قضایی اقدام کنید.
15:24
13 بهمن 1400
account_circle
امیر صفری
thumb_up_alt
سلام می‌خواستم بدونم برای خرید حواله باید از نمایندگی اقدام کرد؟
16:35
19 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تا تاریخ پاسخ به سوال شما، معامله حواله میان مردم ممنوع است و بعدا با مشکل رو به رو خواهند شد. شما برای به دست آوردن حواله باید مطابق با مقررات شرکت‌های تولید یا عرضه خودرو اقدام کنید.
09:19
20 فروردین 1401
account_circle
فریدفاضلی خاروری
thumb_up_alt
سلام از یک شخص حواله ماشین پارس خریدم مبلغ کامل رو براش واریز کردم به من وکالت ثبت داد ولی دلم راحت نیست ممکن پولام رو بخوره. راهنمایی کنید.
19:00
26 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ما تا تاریخ پاسخ به سوال شما، از شما و سایر کاربرانمان درخواست می‌کنیم هیچ خودرویی را به صورت حواله خریداری نکنند. زیرا عموم شرکت‌های تولید کننده خودرو، برای خرید و فروش آن تا تاریخ مشخصی، محذوریت و محدودیت ایجاد کرده‌اند.
08:05
27 فروردین 1401
account_circle
حسین زاد
thumb_up_alt
ببخشید وقتی حواله رو فروختم ماشینم اومد. تا قبل اینکه سند بزنم به اسم طرف، ماشین دست خودم باشه؟ روال کار چجوریه؟
17:13
07 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. معامله حواله صحیح نیست و محدودیت‌هایی از سوی شرکت‌های تولید خودرو لحاظ شده است. لطفا قبل از هر اقدامی، یک مشورت کامل دریافت کنید.
09:56
08 خرداد 1401
account_circle
کیوان
thumb_up_alt
ببخشید می‌خواستم بدونم اگر حواله‌ای خریداری کنیم تا چه زمانی خودرو به نام خودم نمی‌توانم بزنم؟ و این که چجوری میشه از این که طرف کلاهبرداری نکنه و ماشین رو بعد به نامم نزنه جلوگیری کرد؟
20:47
09 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما تا زمان پاسخ به سوال شما، همچنان توصیه می‌کنیم که از خرید خودروی حواله‌ای خودداری کنید. زیرا این اقدام از سوی شرکت‌ها در حال حاضر، ممنوع شده است.
12:13
10 خرداد 1401
account_circle
کشاورز
thumb_up_alt
سلام بنده میخوام یه حواله تراکتور از کسی بخرم اسنادش هم کارخونه تحویل میده و عین ایران خودرو و سایپا رهن یکساله نیست و آزاده. حالا میخواستم بدونم قانونا میتونم این حواله رو از ایشون بخرم؟ چه نکاتی رو مدنظر داشته باشم که بعدا برام مشکلی پیش نیاد و وقتی من هزینه رو پرداخت میکنم ولی سندش به اسم ایشون میاد درسته؟ پس من چطور مطمئن بشم بعد ماه ها که کارخونه میگه بیاین تراکتور تحویل بگیرین و به ایشون میدن چه ضمانتی هست سرباز نزنه از تحویلش به من؟ تشکر از شما.
14:21
11 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. توصیه ما به شما و سایر عزیزانی که این نظر را مطالعه می‌کنند این است که از خرید و فروش حواله به دلایل فنی حقوقی خودداری شود. مخصوصا با توجه به اینکه، حواله به خودی خود، مشخصات تراکتور را بیان نمی‌کند. شما تنها زمانی می‌توانید بگویید که تراکتور خاصی از یک شخص به شخص دیگر منتقل شده است که مشخصات آن مشخص باشد. این در حالی است که در سند حواله، هیچ چیز مشخص نیست.
16:48
12 آذر 1401
account_circle
ابوالفضل تشكري
thumb_up_alt
تنظیم قرارداد بابت خودرو سواری - واگذاری امتیاز قرعه كشی پیش فروش یكساله موعد تحویل مهر 1402.
14:13
14 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
چنین توافقی حتی اگر در قالب عقدی مانند عقد صلح نیز سر و سامان پیدا کند واجد اعتبار قانونی نخواهد بود. توصیه می‌کنیم از تنظیم قرارداد با این هدف خودداری شود.
17:11
14 آذر 1401
account_circle
معتمدی
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. سال گذشته همسرم یک خودرو دنا پلاس به نام برادرش ثبت نام کرد و تمام وجوه را پرداخت کرد. الان زمان تحویل خودرو است و برادرش از ما درخواست مبلغ ۸۰ میلیون دارد تا خودرو را به ما تحویل دهد. تنها مدرکی که در دست داریم یک اقرار نامه محضری است که برادرش متعهد شده خودرو متعلق به ما است و تمام وجوه را ما پرداخت کردیم. آیا صرفا وجود این اقرار نامه برای دریافت خودرو توسط همسرم کافی است یا باید هر مبلغی که برادرش درخواست کرد را خلاف میل پرداخت کنیم؟
08:35
23 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اقرارنامه به خودی خود سبب ایجاد حق مالکیت نمی‌شود. ما توصیه داریم که به هیچ عنوان، به صرف وجود اقرارنامه یا با انتقال حواله، خودرو را متعلق به خود ندانید. در هر حال، نظر نهایی در این خصوص و تعیین میزان ارزش اقرارنامه، با قاضی محترم دادگاه خواهد بود.
13:42
26 آذر 1401