نمونه قرارداد خرید کابینت ؛ یک نوع قرارداد خصوصی و مطابق با قانون مدنی!

-
بروزرسانی:1401/10/24
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید کابینت

قرارداد خرید کابینت یک نوع از قرارداد خرید کالا است. با افزایش چشمگیر ساخت و ساز، نمونه قرارداد خرید کابینت به عنوان یکی از قرارداد‌های مهم جهت تکمیل طراحی داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

قرارداد خرید و فروش کابینت معمولا پل ارتباطی میان فعالان صنعت کابینت سازی و متقاضیان این کالا مهم و ضروری است. در متن حاضر سعی شده است تا شما را به عنوان یکی از طرفین قرارداد خرید و فروش کابینت با بخشی از حقوق خود آشنا کنیم تا در زمان تنظیم قولنامه کابینت در موقعیت منصفانه تری قرار بگیرید.

نوع نمونه قرارداد خرید کابینت

در قانون، قولنامه کابینت به عنوان یکی از انواع قرارداد بیع به حساب می‌آید؛ این جمله به این معنی است که نمونه قرارداد خرید کابینت باید به طور کامل تابع مقررات حاکم بر عقد بیع باشد. عقد بیع از جمله عقودی است که طرفین، خود را ملزم به رعایت تمامی اصول صحت قراردادها می‌کنند، به گونه‌ای که نادیده گرفتن یکی از این اصول باعث می‌شود تا قرارداد از نظر قانونی صحیح نباشد و در نتیجه این امر، نمونه قرارداد فروش کابینت نیز باطل شود.

شرایط اساسی صحت قراردادها

در این بخش، شرایط صحت قرارداد فروش کابینت را بررسی می‌کنیم. این شرایط به عنوان «شرایط اساسی» شناخته می‌شوند زیرا نبود یکی از آن‌ها باعث می‌شود که قرارداد باطل شود. در ادامه این بخش، درباره هر کدام از این شروط توضیح می‌دهیم اما پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعات جامع‌تر درباره شرایطی که برای صحیح و معتبر بودن یک قرارداد لازم است، حتما مقاله شرایط عمومی صحت قرارداد را مطالعه کنید.

قصد و رضایت طرفین قرارداد خرید کابینت

این اصل از جمله اصولی است که حتما باید در همان زمان امضای قرارداد، به طور کامل حاصل شده باشد. منظور از رضایت، شوق و میل قلبی طرفین جهت امضای قولنامه کابینت است. اشخاص نمی‌توانند به دلیل ترس از تهدید طرف مقابل یا شخص ثالث قرارداد را امضا کنند، زیرا در این شرایط رضایت حتمی و کامل حاصل نشده است و در نتیجه، معامله صحیح نخواهد بود.

اهلیت

اهلیت در اصطلاح حقوقی به معنی توانایی و شایستگی اشخاص جهت برخورداری از یک سری حقوق مثل مداخله در امور مالی خودشان است. برخی از افراد به دلایل گوناگون مانند صغر سن (سن کمتر از ۱۸ سال تمام) جنون، ورشکستگی و دلایل دیگر از مداخله در امور مالی خود منع شده‌اند. معامله با اینگونه افراد نیازمند کسب رضایت و تایید ولی یا قیم قانونی آن‌ها یا حکم مراجع قضایی است؛ بنابراین اگر شما به هر دلیلی قصد دارید با این اشخاص، قرارداد امضا کنید، توجه کنید که در صورت رد کردن قرارداد از طرف ولی یا قیم آن‌ها، مالکیت تغییر نمی‌کند و بیع بی‌اثر است. اشخاص علاوه بر شایستگی و صلاحیت قانونی برای امضا کردن نمونه قرارداد خرید کابینت ، باید حتما صلاحیت و اهلیت لازم برای تحویل گرفتن مبیع (در اینجا کابینت) را نیز داشته باشند.

موضوع معین مورد معامله (کابینت)

در زمان امضای نمونه فرم قرارداد فروش کابینت ، حتما موضوع مورد معامله (کابینت) را به طور دقیق مشخص کنید. مورد معامله باید مالیت داشته باشد؛ یعنی هم ارزشمند باشد به شکلی که قانون و شرع آن را کالای با ارزش بداند و هم اینکه باید قابلیت داد و ستد داشته باشد؛ یعنی به گونه‌ای باشد که بتوان آن را به دیگری فروخت، مالکیتش را تغییر داد و در مقابل آن، ثمن دریافت کرد.

قرارداد خرید و فروش کابینت

نحوه تنظیم نمونه فرم قرارداد فروش کابینت

در زمان تنظیم این قرارداد موارد زیر به دقت تکمیل شود تا یک قرارداد کامل را تجربه کنید:

مشخصات طرفین

طرفین معامله می‌توانند شخص حقیقی (افراد عادی) یا شخص حقوقی (موسسات، ادارات و شرکت ها) باشند و منعی از نظر قانونی برای این دو گروه وجود ندارد. در این قسمت از قرارداد، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس محل سکونت، کد پستی و تلفن تماس نوشته می‌شود. در مورد شخص حقوقی نیز، نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی و تلفن نوشته می‌شود.

اگر شما به نمایندگی از شخص حقوقی قرارداد خرید و فروش کابینت را امضا می‌کنید، حتما نام و سمت خود را در این قسمت بنویسید، همچنین اگر به عنوان ولی یا قیم شخص ممنوع المعامله قصد انجام نمونه قرارداد خرید کابینت را دارید، باید نام خود را در این قسمت بنویسید.

موضوع معامله

در این بخش از نمونه قرارداد خرید کابینت مشخصات دقیق مبیع مثل رنگ، جنس و اندازه را بنویسید. از کلی گویی و ابهام دوری کنید.

وجه معامله و طریقه پرداخت آن

در نمونه قرارداد خرید کابینت ، این بخش از قرارداد به منزله تعهد خریدار در مقابل فروشنده است. خریدار می‌تواند طبق توافقی که با فروشنده داشته است وجه معامله را به صورت نقد یا اقساط پرداخت کند. اگر از روش پرداخت به صورت اقساط استفاده می‌کنید حتما شماره چک (در صورت استفاده از انواع چک)، تاریخ و مبلغ را بنویسید. در صورت پرداخت نقدی نیز مبلغ و تاریخ پرداخت را ذکر کنید. اگر خریدار به هر دلیلی نتواند ثمن معامله را آن گونه که در متن قرارداد خرید کابینت نوشته شده است، پرداخت کند فروشنده می‌تواند، کابینت را از او پس بگیرد یا از تحویل به او خودداری کند. خریدار موظف است که ثمن را در همان محل که فروشنده تعیین کرده است به او تحویل دهد.

مرجع حل اختلاف قرارداد خرید کابینت و تعداد نسخه‌ها

در زمان امضای نمونه قرارداد خرید کابینت ، دو طرف به شکل توافقی یک مرجع را برای حل مسائل و اختلافات احتمالی تعیین می‌کنند. اگر مرجعی از سوی طرفین تعیین نشود دادگاه محل امضای قرارداد خرید کابینت یا دادگاه محل اقامت هریک از طرفین قرارداد، صالح به رسیدگی است. در مورد خساراتی که مبلغ آن در متن قرارداد نوشته شده است امکان صدور رای به مبلغ بیشتر توسط مرجع حل اختلاف وجود ندارد.

در خصوص تعداد نسخه‌های قرارداد نیز قانون گذار عدد مشخصی را تعیین نکرده است، اما مهم است که هر دو طرف قرارداد، نسخه‌های کاملا یکسان و متحدالشکلی داشته باشند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خرید خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، روی همین عبارت بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. درخواست شما، در اسرع وقت توسط تیم حقوقی رکلا پیگیری خواهد شد. علاوه براین، اگر در مرحله‌ای از توافق هستید که ترجیح می‌دهید در خصوص نکات قانونی معامله‌ای که انجام می‌دهید اطلاعات معتبر کسب کنید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم. با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانید به سهولت با مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب تیم رکلا ارتباط بگیرید.

قرارداد کابینت سازی (دستمزدی و بدون مصالح)

اگر توافق شما با سازنده کابینت به صورت دستمزدی و بدون مصالح است، این نمونه قرارداد برایتان مناسب خواهد بود.

قرارداد کابینت ساختمان دستمزدی
دانلود قرارداد کابینت ساختمان دستمزدی

قرارداد کابینت سازی (متری با مصالح)

اگر سفارش ساخت کابینت به صورت متری و با مصالح را می‌پذیرید، با مشتریان خود، این قرارداد را امضا کنید.

قرارداد کابینت سازی متری
دانلود قرارداد کابینت سازی متری
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علی سرگلی
thumb_up_alt
سلام ‌‌‌من کابینت ساز هستم هزینه فرم قرارداد چقدره؟
07:13
07 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. کاربر گرامی، از بخش جستجوی سایت، قرارداد را جستجو کنید. مبلغ هر قرارداد، در صفحه توضیحات آن قرارداد درج شده است.
11:09
08 فروردین 1401