نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان و نکاتی که لازم است بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لوله کشی آب

قرارداد لوله کشی آب ساختمان یک قرارداد پیمانکاری است که برای انجام پروژه لوله کشی آب ساختمان‌ها و بناها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد از انواع قراردادهای پیمانکاری است، زیرا یک طرف از طرف دیگر می‌خواهد در ازای دریافت مبلغ مشخص و در زمانی مشخص، کار یا پروژه‌ای را انجام داده و به نتیجه برسانند. نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان یا به طور کلی، قراردادهای پیمانکاری، فارغ از اینکه به صورت عادی یا رسمی باشد یک سند یا مدرک معتبر است. به همین دلیل است که در بخش اسناد و مدارک قرارداد، به آن اشاره می‌شود. اگر زمانی لازم باشد که رابطه کاری ایجاد شده را اثبات کنید، بدون شک نمونه قرارداد پیمانکاری که در دست دارید، معتبرترین و مهمترین مدرک خواهد بود.

نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان چیست؟

این قرارداد، متن مکتوبی است که در آن از ارتباط کاری دو طرف صحبت شده است. یک طرف را کارفرما می‌نامیم. کارفرما تمایل دارد پروژه لوله کشی آب ساختمان در حال ساخت خود را به شخص ماهری بسپارد و خود را موظف می‌داند که در ازای انجام این کار، به آن شخص حق الزحمه بپردازد. در مقابل و طرف دیگر، پیمانکار است. به صورت کلی، متن قرارداد لوله کشی آب ، نوشته‌ای است که درباره چگونگی این ارتباط و انجام پروژه صحبت می‌کند و توافقات و بایدها و نباید‌ها در آن نوشته خواهد سد.

نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان از نگاه قانون

نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان یک قرارداد پیمانکاری است و قراردادهای پیمانکاری زیر مجموعه‌ای از قراردادهای خصوصی محسوب می‌شوند و با توجه به قانون مدنی تنظیم می‌شوند. قرارداد پیمانکاری جز عقود نامعین است. زیرا در متن قانون مدنی به طور صریح به آن اشاره نشده است. قانون مدنی برای عقود غیر معین قواعد خاصی را مطرح نکرده‌ است. به همین دلیل لازم است که در زمان عقد قرارداد، شرایط و نحوه تعامل طرفین و چگونگی همکاری آن‌ها به دقت شرح داده شود و برای آن، قواعدی در نظر گرفته شده و در متن قرارداد نوشته شود. این شروط و مقررات نیز باید براساس مواد قانونی، به خصوص قانون مدنی تنظیم شود.

ماده 10 قانون مدنی

پیش‌تر گفتیم که برای تنظیم یک قرارداد پیمانکاری باید با توجه به قانون مدنی عمل کنیم. یکی از ماده‌های قانون مدنی که به این امر تاکید دارد، ماده 10 قانون مدنی است. برای اثبات صحیح بودن قراردادهای پیمانکاری نیز می‌توانید به این ماده استناد کنید. ماده 10 قانون مدنی می‌گوید:

«محدودیتی در تنظیم قراردادهای خصوصی وجود ندارد. قانون آزادی قراردادها برقرار است و تنها شرط برای تنظیم و عقد یک قرارداد این است که مطابق قانون باشد و مخالف شرع عمل نکند.»

بنابراین نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان ، تا زمانی که مطابق قانون نوشته و تنظیم شود، ایرادی ندارد و صحیح است.

مزایای استفاده از نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان

در ادامه مطلب، چند مورد از مهم‌ترین مزایایی که کارفرما را مشتاق می‌کند که از قرارداد پیمانکاری استفاده کند شرح می‌دهیم:

  1. پیمانکار متخصص و با تجربه احتمال بروز اشتباه و مشکل را به صفر یا به حداقل‌ترین حالت ممکن می‌رساند.
  2. پیمانکار با تجربه، به خوبی از نحوه تهیه مصالح و تجهیزات و تاسیسات آگاهی خواهد داشت و می‌تواند بهترین‌ آن را انتخاب کند.
  3. پیمانکار از خرید لوازم کم اهمیت‌ و بدون استفاده جلوگیری می‌کند و با توجه به تجربه‌ای که دارد هزینه‌ها را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.
  4. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پروژه مورد نظر با مهارت و پیگیری پیمانکار در سریع‌ترین زمان به اتمام برسد.

و بسیاری از مزایای دیگر که می‌تواند دلیل شما برای انتخاب پیمانکاری و تنظیم و نوشتن نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان باشد.

متن قرارداد لوله کشی آب ساختمان

نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان با مصالح یا بدون مصالح

از نکات مهمی که در زمان نوشتن قرارداد می‌توانیم به آن اشاره کنیم، مساله تامین مصالح، تجهیزات، امکانات و ابزار برای انجام دادن پروژه است. تهیه این مصالح به دو شیوه امکان پذیر است:

  1. در حالت اول، کارفرما تمام تجهیزات و امکانات و مصالح مورد نیاز برای انجام پروژه را در اختیار پیمانکار می‌گذارد و پیمانکار فقط مرحله اجرایی پروژه را به عهده خواهد داشت. در این حالت کارفرما تسلط و نظارت بیشتری به پروژه دارد و پیوسته روند انجام آن را پیگیری می‌کند.
  2. در حالت دوم، کارفرما صفر تا صد پروژه لوله کشی آب ساختمان را به پیمانکار می‌سپارد و از او می‌خواهد که تمام مصالح و تجهیزات و تاسیساتی که لازم است را فراهم کند. در این حالت دغدغه و فعالیت کارفرما کمتر می‌شود و می‌تواند با آسودگی خاطر بیشتری به انجام کارهای دیگری بپردازد.

نحوه نوشتن و تنظیم متن قرارداد لوله کشی آب

اگر تمایل دارید نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان تنظیم کنید، لازم است مهمترین نکات محتوای آن را بشناسید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بتوانید قرارداد موثرتری تنظیم کنید و همچنین آگاه باشید و بدانید که در متن قرارداد پیمانکاری باید به چه نکاتی توجه کرد. پیش از تنظیم و امضای هر قراردادی، پیشنهاد می‌کنم که ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مدت نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان

در قراردادها به خصوص قرارداد پیمانکاری، تعیین مدت قرارداد از موارد مهم آن قرارداد است. کارفرما برای انجام پروژه مدت زمانی را مشخص می‌کند. مدت زمان شامل تاریخ دقیق روز و ماه و سال شروع و پایان قرارداد است. در این بخش مشخص می‌کنید که توقع دارید در چه مدت زمانی کار لوله کشی به اتمام برسد.

مدت قرارداد را می‌توان به دو شیوه معین کرد:

  1. برای هرمرحله از پروژه، مدت مشخص شده باشد و پیمانکار موظف باشد که در آن مدت مشخص شده، کار را به پایان برساند.
  2. ممکن است که مدت به صورت کلی در نظر گرفته شود و فقط تاریخ شروع و پایان قرارداد مشخص شود.

نحوه پرداخت حق الازحمه

حق الزحمه پیمانکار را به شیوه‌های متفاوتی پرداخت می‌کنند. به تعدادی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. تمام مبلغ مشخص شده برای قرارداد را بعد از اتمام پروژه به پیمانکار پرداخت کنید.
  2. مبلغ تعیین شده در قرارداد را به سه بخش تقسیم کرده، بخشی را در ابتدای کار، بخشی در میانه کار و بخشی را در انتها به پیمانکار پرداخت کنید.
  3. می‌توانید همانطور که برای هر مرحله از کار زمانی را تعیین کرده‌اید، برای هر مرحله از کار، هزینه آن را پرداخت کنید.
  4. و انواع دیگری که به توافق کارفرما و پیمانکار بستگی دارد.

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان

فسخ کردن قرارداد در نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان ، به راحتی امکان پذیر نیست. این قرارداد جز انواع قرارداد لازم محسوب می‌شود و برای طرفین ضرورت ایجاد می‌کند که تا پایان مدت قرارداد در آن باقی بمانند و به آن عمل کنند اما شما می‌توانید شروطی را در بخش فسخ قرارداد بنویسید که در صورت بروز آن‌ها امکان فسخ قرارداد را داشته باشید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد پیمانکاری را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این قراردادها را در بخش نمونه قرارداد سایت رکلا جستجو کنید.

همچنین این امکان را خواهید داشت که وظیفه نوشتن و تنظیم قرارداد لوله کشی آب ساختمان خود را به ما بسپارید. برای این کار، لازم است به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدماتی است که می‌توانید در سایت رکلا از آن بهره مند شوید.

دانلود نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان (متری و بدون مصالح)

شما می‌توانید از همین جا، وارد صفحه دانلود این قرارداد لوله کشی آب شوید.

نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان متری
دانلود نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان متری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات