نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان ؛ یک قرارداد مهم پیمانکاری!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان ، از یک نوع قرارداد پیمانکاری است که در زمینه ساخت و ساز ساختمان و بناهای مختلف استفاده می‌شود. حساسیت‌های کاری و پیگیری‌هایی که باید در مراجع مربوطه انجام شود، همچنین هزینه‌های مالی و منابع مالی که مورد نیاز است، بسیار سنگین خواهند بود. بنابراین برای کارفرما مهم است که پیمانکار بتواند با صرف هزینه کمتر، سرعت بیشتر و کیفیت مطلوب، پروژه را به پایان برساند. لوله کشی فاضلاب ساختمان از مراحل مهم ساخت و ساز است. زیرا اگر نقص یا ایرادی در کار باشد، اصلاح مجدد آن بسیار هزینه‌ خواهد داشت و در عمل ساختمان را دچار یک نقص جدی کاربری می‌کند.

به همین دلیل است که کارفرما به دنبال شخص با تجربه و ماهری است که بتواند ایرادات و نقص‌های احتمالی کار را به حداقل برساند و با حفظ ایمنی، رعایت آیین نامه بهداشتی و آیین نامه‌های ساخت ساختمان، بهترین کار را انجام دهد.

نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

همانطور که گفتیم، نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان یک قرارداد پیمانکاری است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این قرارداد، یک طرف کارفرما است. یعنی شخصی که تمایل دارد در فرآیند ساخت و ساز ساختمانی که در نظر دارد، بخش لوله کشی فاضلاب را برای پیگیری و انجام به شخص دیگری واگذار کند.

طرف دیگر قرارداد، پیمانکار است. پیمانکار می‌تواند به تنهایی، کار لوله کشی را انجام دهد یا شخصی باشد که گروهی را برای انجام کار جمع می‌کند. در هر صورت، طرف حساب قرارداد، پیمانکار خواهد بود و مسئولیت پروژه به عهده او است. هر چیزی که در این همکاری برای طرفین دارای اهمیت است، باید در متن قرارداد نوشته شود.

نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان از نگاه قانون

نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان ، براساس قانون مدنی نوشته می‌شود. اما در قانون مدنی به طور صریح به این عقد اشاره نشده است و جز عقود نامعین محسوب می‌شود. با این‌ حال، قرارداد پیمانکاری زیر مجموعه‌ای از قراردادهای قانون مدنی است. برای قانونی نشان دادن متن قرارداد می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی استناد کنیم.

ماده 10 قانون مدنی

ماده 10 قانون مدنی را به عنوان اصل آزادی‌ قراردادها می‌شناسند. این ماده توضیح می‌دهد که قراردادهای خصوصی می‌توانند در اشکال مختلف تنظیم و امضا شوند و محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. ولی یک شرط کلی برای تمامی قراردادهای خصوصی برقرار است. آن هم این است که در تنظیم متن و اجرای این قراردادها، قانون به طور کامل رعایت شود و مفاد آن مخالف قانون نباشد. با رعایت این شرط، هیچ محدودیتی برای تنظیم قراردادهای مختلف وجود ندارد. بنابراین تنظیم نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان نیز با رعایت قانون صحیح است و ایرادی ندارد.

قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان با مصالح و بدون مصالح

در قراردادهای پیمانکاری که پروژه نیازمند مصالح و مواد و ابزار است، دو حالت به وجود می‌آید:

  1. در حالت اول کافرما درخواست می‌کند که تهیه تمام امکانات مورد نیاز، مَصالح، مواد و ابزار را پیمانکار انجام دهد. کارفرما با پیمانکار توافق می‌کنند که تمام مسئولیت‌ها به‌عهده پیمانکار باشد. پیمانکار نیز با ارائه کاغذهای خرید و رسیدهای پرداختی به کارفرما، میزان هزینه‌ای که برای تهیه مصالح و ابزار انجام داده است را مشخص می‌کند. بعد از بررسی و تایید نهایی، کارفرما موظف است که میزان هزینه‌ای که برای تهیه مواد و مصالح شده است را به پیمانکار پرداخت کند. به این نوع از توافق، نمونه فرم قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان با مصالح می‌گویند.
  2. در حالت دوم که تهیه مصالح و مواد و ابزارهای مورد نیاز را کارفرما به عهده می‌گیرد. در این قرارداد، تمامی امکانات برای انجام پروژه آماده شده است و پیمانکار فقط وظیفه انجام پروژه را دارد. به این حالت از توافق، نمونه فرم قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان بدون مصالح می‌گویند.

نمونه فرم قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

نحوه نوشتن نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

آشنایی با نحوه نوشتن این قرارداد پیمانکاری و همچنین آگاهی از حقوقی که به عنوان کارفرما یا پیمانکار دارید، به شما کمک می‌کند که بتوانید قراردادهای بهتری تنظیم کنید و با احتیاط بیشتری قراردادتان را امضا کنید. شرح متن قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان را با توضیح درباره اطلاعات و مشخصات طرفین شروع می‌کنیم.

اطلاعات و مشخصات طرفین در نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

مشخصات و اطلاعات طرفین از مهمترین بخش‌های قرارداد است، زیرا با مشخصات ارائه شده در این بخش، دادگاه و مراجع قانونی متوجه می‌شوند که چه کسانی مسئول قرارداد هستند و باید در زمان ایجاد مشکل، به آن جواب دهند. طرفین قرارداد، هم می‌توانند اشخاص حقیقی یعنی فرد انسانی باشند و هم می‌توانند شخص حقوقی، یعنی شرکت‌ها و موسسات و سازمان‌ها باشند. اگر شخص حقیقی باشد، از اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس، شماره تلفن و کد پستی استفاده می‌کنیم. اگر هم شخص حاضر در قرارداد، شخص حقوقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده و سمت نماینده را بنویسیم.

مدت قرارداد در نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

شما می‌توانید برای انجام پروژه یک بازه زمانی کلی در نظر بگیرید و بخواهید که پیمانکار متعهد شود در آن بازه زمانی کار را به اتمام برساند. برای مشخص کردن این مدت، لازم است که تاریخ شروع و پایان کار را با اشاره به تاریخ دقیق روز و ماه و سال در متن قرارداد بنویسید. از آنجایی که پروژه لوله کشی فاضلاب ساختمان ، دارای مراحل متعددی است، شما می‌توانید علاوه بر مشخص کردن بازه زمانی کلی برای قرارداد، برای هر مرحله از پروژه نیز یک مدت خاص تعیین کنید. این اقدام امکان رسیدگی و نظارت شما بر کار پیمانکار را آسان می‌کند.

هزینه نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

هزینه و مبلغی که کارفرما برای قرارداد پرداخت می‌کند به هزینه‌های خرید و تهیه مصالح و ابزار و حق الزحمه پیمانکار مربوط می‌شود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، برای پرداخت هزینه‌های تهیه مصالح، پیمانکار باید فاکتور خرید را در اختیار کارفرما قرار دهد.

حق الزحمه پیمانکار نیز پیش از عقد قرارداد با توافق طرفین مشخص می‌شود و در متن قرارداد نوشته می‌شود. اگر پیمانکار اشخاص دیگری را برای انجام کار استخدام کند، خودش مسئولیت آن‌ها را به‌عهده دارد و باید حق الزحمه آن‌ها را بپردازد و باید قرارداد کار تنظیم شود.

نحوه پرداخت هزینه

بعد از مشخص کردن میزان هزینه‌ها و حق الزحمه پیمانکار، می‌توانید نحوه پرداخت هزینه قرارداد را نیز مشخص کنید. به طور کلی به چند روش می‌‌توانید اقدام به پرداخت هزینه‌ها و مبلغ قرارداد کنید که در ادامه درباره آن خواهیم گفت:

  1. تمام مبلغ قرارداد را بعد از به اتمام رسیدن پروژه به پیمانکار پرداخت کنید.
  2. مبلغ قرارداد را به سه بخش تقسیم کرده، بخشی را در ابتدای کار، بخشی در میانه کار و بخشی را در انتها به پیمانکار پرداخت کنید.
  3. می‌توانید همانطور که برای هر مرحله از کار زمانی را تعیین کرده‌اید، برای هر مرحله از کار، هزینه آن را پرداخت کنید.
  4. و انواع دیگری که به توافق کارفرما و پیمانکار بستگی دارد.

ضمانت در حسن انجام کار در نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان

برای آنکه از کیفیت انجام پروژه و حسن انجام کار پیمانکار مطلع شوید، می‌توانید بخشی از مبلغی که به عنوان حق الزحمه پیمانکار تعیین شده است را نزد خود نگه دارید و بعد از اطمینان از به درستی انجام شدن پروژه (موضوع قرارداد)، آن را به پیمانکار پرداخت کنید یا اینکه می‌توایند اوراق بهاداری را به‌ عنوان ضمانت از پیمانکار بگیرید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قراردادهای پیمانکاری لوله کشی فاضلاب را تنظیم کرده است. این قراردادها در بخش نمونه قرارداد سایت رکلا ارائه شده‌اند. شما می‌توانید قرارداد مورد نظرتان را در این بخش جستجو کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه نوشتن قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست در این بخش، لازم است که به صفحه تنظیم قرارداد بروید. از طرف دیگر، با استفاده از سرویس مشاوره حقوقی تلفنی ، می‌توانید با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای حرفه‌ای رکلا مکالمه داشته باشید.

دانلود نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان (متری و بدون مصالح)

اگر پیمانکار به صورت متری و بدون تامین مصالح، عملیات لوله کشی فاضلاب را انجام می‌دهد از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان متری
دانلود نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان متری

دانلود نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب (کنتراتی با مصالح)

اگر لوله کشی فاضلاب به صورت کنتراتی و با تامین مصالح توسط پیمانکار انجام می‌شود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب کنتراتی
دانلود نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب کنتراتی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات