نمونه قرارداد امانی ساختمان و بررسی مزایای قرارداد امانی پیمانی و قرارداد امانی ساختمانی

نویسنده:سارا آریا
-
بروزرسانی:1401/10/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد امانی ساختمان

قرارداد امانی ساختمان یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که بعد از تنظیم آن، کارفرما شخصا مسئولیت تامین هرگونه عوامل اجرایی از قبیل نیروی انسانی، مصالح ساختمانی، تجهیزات، ماشین‌آلات و… را به عهده خواهد داشت و علاوه‌ بر این مدیریت اجرایی ساختمان را نیز مطابق با نمونه قرارداد امانی ساختمان به عهده دارد. مهم‌ترین مسئله در نمونه قرارداد امانی ساختمان ، این است که تمامی هزینه‌ها و خریدها توسط شخص کارفرما صورت می‌گیرد و کارکنان را نیز هدایت می‌کند. همچنین یک اصل اساسی در نمونه قرارداد امانی ساختمان ، این است که کارفرما نیروهایی ماهر و آموزش دیده را برای انجام عملیات داشته باشد.

نمونه قرارداد امانی ساختمان (قراردادهای تک عاملی یا خود اجرا) اغلب در پروژه‌های ساختمانی کوچک به کار می‌روند. در این نوع از قراردادها، کارفرما پروژه‌ها را به عملیات کوچک‌تر تقسیم می‌کند و براساس آن، هر یک از اقدامات را به یک نفر یا تعدادی از کارگران فنی و آموزش دیده واگذار می‌کند یا اینکه خود شخصا تعدادی کارگر روزمزد را به همراه یک شخص معمار یا سرکارگر استخدام می‌کند وعملیات لازم را انجام می‌دهد.

در نتیجه نمونه قرارداد امانی ساختمان ، بیشتر در کارهایی به کار می‌رود که ابعاد گسترده‌ای ندارند.

همچنین این قرارداد در کارهای نگهداری و بهسازی نیز کاربرد دارد و همچنین توسط ادارات محلی اجرایی مانند؛ اداره راه، اداره مسکن، اداره شهرسازی و شهرداری تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد امانی ساختمان ، برحسب قیمت واحد، بدون مصالح یا همراه با مصالح تنظیم می‌شود. در صورتی که تنظیم نمونه قرارداد امانی ساختمان بدون مصالح باشد، عده‌ای مسئولیت خرید مصالح از بازار و تدارکات را به عهده دارند که در این صورت نظارت و سرپرستی عملیات معمولاً به عهده تعدادی مهندس یا تکنسین می‌باشد.

قرارداد امانی چیست؟

قرارداد امانی، یکی از انواع قراردادهای بلند مدت می‌باشد. در اثر تنظیم این قرارداد ، دستگاه اجرایی به تنهایی تمامی فعالیت‌ها و اقدامات لازم را انجام می‌دهد، تمامی عوامل و امکانات لازم را فراهم می‌آورد و با هزینه و مسئولیت خودش، عملیات را اجرا می‌کند.

مزایا و معایب قرارداد امانی ساختمان

در ادامه به مزایا و معایب این قرارداد اشاره می‌کنیم:

مزایا

  1. امکان استفاده از کارگران فنی، حرفه‌ای، آموزش دیده و با سابقه وجود دارد.
  2. در نمونه قرارداد امانی ساختمان ، معمولا هزینه‌های مربوط به کار‌های مهندسی و بازرسی کاهش پیدا می‌کند.
  3. صرفه جویی در زمان یکی از مهم‌ترین مزایای این قرارداد محسوب می‌شود.
  4. هزینه‌های پیگیری و انتخاب مجری یا پیمانکار حذف می‌شود.
  5. برای نیروهای تحت استخدام، اشتغال ایجاد می‌شود.
  6. می‌توان مصالح را به صورت عمده خریداری کرد و از تخفیفات بسیاری بهره مند شد.

معایب

  1. در نمونه قرارداد امانی ساختمان ، ممکن است مشاور یا نظارت کننده، به خوبی قادر به انجام عملیات مربوط به خود نباشد.
  2. در صورتی که افرادی ماهر، متخصص و حرفه‌ای حضور نداشته باشند، خسارت‌های زیادی به پروژه کارفرما وارد می‌شود و ممکن است کار به صورت نیمه تمام یا حتی با کیفیت ضعیف رها شود.
  3. در صورتی که برنامه زمانی دقیق و حساب شده‌ای وجود نداشته باشد، عملیات مورد نظر انسجام کافی را نخواهد داشت.
  4. در صورتی که تعدادی از کارگران فاقد صلاحیت باشند یا به صورت غیرحرفه‌ای استخدام شوند، رسیدن خسارت به پروژه یا هرگونه آسیب دیدن عملیات امکان پذیر خواهد بود.
  5. نمونه قرارداد امانی ساختمانی ، تنها در شرایط و حالات محدودی قابل استفاده می‌باشد.
  6. در نمونه قرارداد امانی ساختمانی، معمولا سرعت و کیفیت کمتر از سایر روش‌ها خواهد بود.

نمونه قرارداد امانی ساختمانی

قرارداد پیمان امانی

در حقیقت قراردادهای پیمانی انواع مختلفی دارند که قرارداد پیمان امانی ، یکی از آن‌ها به شمار می‌رود.

در قرارداد پیمان امانی ، هیچ قراردادی با پیمانکاران خارجی جهت انجام کار تنظیم نمی‌شود و شخص کارفرما، مسئولیت انجام تمام کار را به عهده دارد. برای اجرای پروژه موضوع این قرارداد، مناقصه‌ای برگزار نمی‌شود و همچنین مفاد قرارداد اشاره شده بیشتر برای پروژه‌های کوچک ساختمانی قابل اجرا است.

در قرارداد پیمان امانی ، کارفرما مسئولیت مدیریت انجام پروژه را به عهده دارد و در صورتی که او شخصاً از ماشین‌آلات و نیروهای متخصص و حرفه‌ای بهره مند باشد، می‌تواند پروژه‌هایی که در ابعاد کوچک‌تر هستند را انجام دهد.

این قرارداد جزء قراردادهای نسبی و تشریفاتی به حساب می‌آید، چرا که برای انجام عملیات و تأیید موضوعات، انجام اموری تحت عنوان تشریفات لازم می‌باشد.

قرارداد پیمانی امانی ، اغلب برای بهینه سازی و نگهداری از ادارات و تأسیسات تنظیم می‌شود که در نتیجه طرفین قرارداد، دولت و پیمانکار خواهند بود و بعد از نوشتن قرارداد ، از تخصص و مهارت‌های شخص پیمانکار استفاده شود.

چنانچه اشاره کردیم، با توجه به اینکه معمولا هیچ گونه مناقصه‌ای برای انجام این عملیات برگزار نمی‌شود، یک اصل اساسی که در انعقاد قرارداد پیمانی امانی وجود دارد، اعتماد بین طرفین (دولت و پیمانکار) می‌باشد.

در این قرارداد، معمولا کارفرما و پیمانکار اشخاص حقوقی می‌باشند. همچنین کلیه هزینه‌هایی که شخص امانی در نظر گرفته است به عهده کارفرما می‌باشد.

در قرارداد پیمانی امانی، شخص امانی از هزینه‌های کارگاه سودی نمی‌برد و تنها از شخص کارفرما، حقوق دریافت می‌کند. همچنین سود شرکت پیمانکاری حذف شده و در نتیجه میزان هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

مزایای قرارداد پیمانی امانی

در قرارداد پیمانی امانی مانند سایر انواع قراردادها، مزایایی وجود دارد که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. در قرارداد پیمانی امانی ، معمولا هر دو طرف معامله سود می‌کنند. در واقع به این خاطر که کارفرما، هیچ‌گونه بالاسری (سود یا آورده) را به پیمانکار پرداخت نمی‌کند، هزینه قرارداد پیمان امانی ، معمولا به صرفه می‌باشد.
  2. معمولا سرعت و کیفیت در این قرارداد نسبت به سایر قراردادها بالاتر است.
  3. در قرارداد پیمانی امانی ، پیمانکار هزینه‌ای بابت اجرای عملیات از کارفرما دریافت نمی‌کند و تنها به دلیل به کار گرفتن مهارت و تخصص، حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کند.

انواع قرارداد پیمان امانی

در واقع قرارداد حاضر، یک پیمان براساس هزینه‌های انجام شده می‌باشد که انواع آن را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. قرارداد پیمان امانی با سقف هزینه

    قراردادی می‌باشد که در آن حداکثر هزینه محاسبه شده و پس از اتمام کار، تفاوت هزینه حداکثر و هزینه واقعی مطابق با توافق قبلی کارفرما و پیمانکار سرشکن می‌شود.

  2. قرارداد پیمان امانی ذی نفع

    قراردادی است که هزینه‌های واقعی و لازم برای انجام عملیات همراه با درصدی از هزینه یا دستمزد به کارفرما پرداخت می‌شود.

  3. پیمان امانی ذی نفع با مبلغ ثابت

    یکی از انواع قرارداد پیمانی امانی است که در ابتدا مبلغ آن با توافق بین طرفین تعیین می‌شود و در نتیجه این مبلغ ثابت با تغییر هزینه‌ها، تغییر نمی‌کند. این نوع از قرارداد پیمانی امانی ، سبب می‌شود که کارفرما برای کنترل هزینه‌های خود انگیزه پیدا کند و در نهایت خسارت کمتری نیز به وجود می‌آید.

  4. قرارداد پیمان امانی ذی نفع با درصد سود

    پیمانی است که هزینه‌های مربوط به پیمانکار، همراه با درصدی به عنوان سود به او تعلق می‌گیرد.

  5. قرارداد پیمان امانی ذی نفع با قیمت ثابت و پاداش

از مشخصه‌های اصلی این نوع قرارداد، تعیین یک مبلغ ثابت به همراه پاداش برای پیمانکار است. میزان مبلغی که بابت پاداش پیمانکار معین می‌شود، در طول انجام شدن عملیات موضوع قرارداد به صورت کامل یا مرحله‌ای به او پرداخت خواهد شد. یعنی کارفرما می‌تواند تصمیم بگیرد که در ابتدای همکاری یا در اواسط پروژه، پاداش پیمانکار را پرداخت کند یا اینکه اینطور برنامه ریزی کرده باشد که در طول انجام پروژه و به صورت دوره‌ای، به پیمانکار پاداش دهد.

تعیین پاداش و پرداخت آن به پیمانکار، با هدف افزایش انگیزه او انجام می‌شود. اینطور برآورد کرده‌اند که تعیین پاداش برای پیمانکار باعث می‌شود که پروژه مورد نظر با صرف هزینه کمتر و همچنین با رعایت کیفیت لازم، پیگیری و انجام شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد امانی ساختمان یا قرارداد پیمان امانی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا وکیل پایه یک دادگستری و مشاور ارشد قراردادها با شما تماس بگیرد.

سارا آریا
«سارا آریا» فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به مباحث حقوقی و امور قراردادها است و در تیم تحریریه رکلا، فعالیت می‌کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات