نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان و جزئیات متن قرارداد اجرایی لوله کشی و تاسیسات مکانیکی

-
بروزرسانی:1401/09/26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لوله کشی ساختمان

قرارداد لوله کشی ساختمان یکی دیگر از قراردادهای پیمانکاری به شمار می‌آید.

بسیاری از ساختمان سازان یا حتی افرادی که قصد دارند خانه شخصی برای خود بسازند، برای استفاده از خدمات افرادی که در حوزه لوله کشی و تاسیسات تخصص دارند، این قرارداد را تنظیم می‌کنند.

در واقع تعبیه لوله‌های آپارتمان از قبیل لوله آب و فاضلاب، لوله گاز، لوله‌های اضطراری برای مهار آتش و در نتیجه تنظیم نمونه قرارداد لوله کشی آتش نشانی و … کار هر کسی نیست و در ساخت و ساز آپارتمان همیشه از پیمانکاران حرفه‌ای و کار بلد برای انجام اقدامات مربوط به لوله کشی استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر به دلیل وجود خطرات جانی و مالی در انجام فعالیت‌های ساختمانی و علاوه بر این، پرداخت سرمایه قابل توجه در فرآیند احداث ساختمان، همواره تنظیم نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان و سایر قراردادهای مرتبط با ساخت و ساز به سازندگان و پیمانکاران توصیه می‌شود.

در این نوشتار، قصد داریم به مهمترین نکات حاکم بر نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان اشاره کنیم و تعهدات و تکالیف هر یک از طرفین را که باید در متن قرارداد نوشته شود، مورد بررسی قرار دهیم.

نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان با چه هدفی تنظیم می‌شود؟

طراحی و خریداری لوله‌های آب و گاز، انجام محاسبات و اجرای عملیات لوله کشی با توجه به توافقات حاصل شده میان پیمانکار و کارفرما از جمله اهداف مهم تنظیم این قرارداد می‌باشد.

علاوه بر این، بسیاری از کارفرمایان با تنظیم این قرارداد، شخص پیمانکار را ملزم می‌کنند تا امور مربوط به لوله کشی ساختمان و همچنین آزمایش‌های مورد نیاز همچون نشتی برای لوله‌های گاز را مطابق ضوابطی که شرکت ملی گاز تعیین کرده است، انجام دهند.

علاوه بر این، لوله کشی ساختمانی مصادیق جزئی‌تر هم دارد و شامل لوله کشی برای دفع آب باران، شوفاژ، فن کوئل ساختمان و… می‌شود.

در نتیجه متوجه می‌شویم که نمونه قرارداد اجرایی لوله کشی و تاسیسات مکانیکی طیف گسترده‌ای از تاسیسات مربوط به ساخت و ساز ملک را در بر می‌گیرد.

قرارداد اجرایی لوله کشی و تاسیسات مکانیکی

نکات نگارش متن قرارداد لوله کشی ساختمان

در این بخش به مهم‌ترین نکات نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان اشاره می‌کنیم و در ادامه، تعهدات هر یک از طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در متن نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان ذکر مشخصات دقیق هریک از طرفین ضروری است. مهم‌‌ترین مشخصات مربوط به اشخاص حقیقی حقوق خصوصی شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، اقامتگاه یا محل سکونت (مرکز مهم امور موضوع ماده 1002 قانون مدنی)، شماره تماس و… می‌باشد.

همچنین در صورتی که یکی از طرفین نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان شخص حقوقی باشد، ذکر مشخصاتی از قبیل نام شرکت، شماره ثبت شرکت، نام نماینده، سمت نماینده، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری (موضوع ماده 590 قانون تجارت)، شماره تماس و… لازم است.

مدت نمونه قرارداد اجرایی لوله کشی و تاسیسات مکانیکی

در این قرارداد، ذکر مدت انجام کار و ارائه خدمات از سوی پیمانکار بسیار مهم می‌باشد. معمولا در قراردادهای مدنی و تجاری، مدت قرارداد به صورت دقیق و با بیان روز، ماه و سال تعیین می‌شود.

اسناد و مدارک موجود در قرارداد

در این قسمت به مهمترین اسناد و مدارک در خصوص موضوع قرارداد اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که ممکن است یکی از این اسناد، همین قرارداد تنظیم شده بین کارفرما و پیمانکار باشد.

علاوه بر این، مجموعه دستوراتی که کارفرما به صورت کتبی صادر می‌کند و پیمانکار موظف به رعایت آن می‌باشد نیز تحت شمول اسناد مربوطه قرار می‌گیرند.

حق الزحمه پیمانکار در نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان

در بخش مربوط به تعیین حق الزحمه (دستمزد) پیمانکار، ابتدا باید مبلغ کل دستمزد را بنویسید. مبلغ کل، در واقع همان مبلغی است که در نهایت به پیمانکار پرداخت می‌شود. بعد از مشخص شدن مجموع مبلغ پرداختی به پیمانکار، کارفرما می‌تواند انجام پروژه لوله کشی ساختمان را به مراحلی تقسیم کند و به هر مرحله، بخشی از دستمزد را اختصاص دهد. به این ترتیب، می‌توانید تعیین کنید که حق الزحمه پیمانکار به صورت مرحله به مرحله به او پرداخت شود. کارفرما می‌تواند برای پرداخت هر مرحله از موضوع قرارداد، یک چک صادر کند و به پیمانکار بدهد.

علاوه براین، این احتمال نیز وجود دارد که طرفین اینطور توافق کنند که کارفرما بعد از به اتمام رسیدن پروژه، تمام مبلغ قرارداد را به پیمانکار بپردازد. اگرچه این شیوه از توافق، کمتر انجام می‌شود و پیمانکاران چندان با آن موافق نیستند اما به هر حال اینگونه توافق نیز امکان پذیر است.

مشخصات فنی نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان

مشخصات مربوط به لوله‌هایی که پیمانکار قصد دارد آن‌ها را در قسمت‌های مختلف ساختمان قرار دهد، از جمله نکاتی است که باید در متن قرارداد اخیر ذکر شود.

سایر مشخصات مربوط به محل تعبیه، اندازه و جنس لوله‌ها، ضروریاتی است که باید در خصوص نصب لوله‌ها رعایت شود. رعایت مجموعه‌ای از اصول تعیین شده توسط کارفرما یا مهندس ناظر و… نیز باید در این قسمت از قرارداد نوشته شوند.

در واقع می‌توان گفت مجموعه‌ای از تعهدات فنی مربوط به پیمانکار در این قسمت از قرارداد مطرح می‌شوند، برای مثال؛ استفاده از لوله‌های پلیکا در ساختمان، تراز لوله‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان، رعایت نکات مربوط به شیب لوله‌ها، توجه به دستورات مهندس ناظر و کارفرما در خصوص به کار بردن لوله‌ها و سایر فعالیت‌های فنی و… از جمله مسئولیت‌هایی هستند که در قالب تعهدات پیمانکار قرار می‌گیرند.

تعهدات کارفرما در قرارداد لوله کشی ساختمان

  1. کارفرما موظف است هزینه‌های مربوط به خریداری لوله‌های آب و گاز را پس از دریافت فاکتور خرید از پیمانکار به او پرداخت کند. علاوه بر این پرداخت هزینه‌‌های مربوط به حمل و نقل و سایر امور مرتبط با خریداری لوله‌های موضوع نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان ، به عهده کارفرما است.
  2. کارفرما موظف است اتاق کوچکی را برای استراحت پیمانکار در محل ساختمان قرار دهد.
  3. کارفرما موظف است با توجه به بندهای نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان و توافقات صورت گرفته، حق الزحمه پیمانکار را به صورت نقد یا اقساط پرداخت کند. پرداخت می‌تواند از طریق صدور چک یا انتقال وجه به حساب شخص پیمانکار انجام شود.

تعهدات پیمانکار در قرارداد لوله کشی ساختمان

  1. پیمانکار موظف است در تمامی مراحل تعبیه و قراردادن لوله‌ها در مکان‌های تعیین شده، در محل احداث ساختمان حضور داشته باشد. در غیر این صورت، ایشان موظف است نماینده تام الاختیاری را که مورد تایید کارفرما باشد و از اطلاعات کافی در زمینه لوله کشی ساختمانی برخوردار باشد، برای نظارت بر پروژه موضوع قرارداد لوله کشی ساختمان ارسال کند.
  2. پیمانکار موظف است کلیه اقدامات مربوط به نصب و راه اندازی لوله‌های آب و گاز ساختمان را در موعد مقرر در متن قرارداد، به پایان برساند و پروژه تکمیل شده را بدون عیب و نقص به کارفرما ارائه دهد.
  3. پیمانکار در نگهداری و محافظت از اموال کارفرما مسئول است و در صورت گم شدن یا وارد آمدن هرگونه خسارت بر اموال کارفرما، پیمانکار مسئول پرداخت هزینه ناشی از ضرر و زیان وارده بر کارفرما خواهد بود.

پیشنهاد ما

اگر کارفرما هستید و می‌خواهید با در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی، یک قرارداد جامع و کامل در اختیار داشته باشید یا اگر شخصی هستید که به صورت تخصصی در حوزه لوله کشی ساختمان فعالیت می‌کند و می‌خواهد به عنوان یک پیمانکار، با مشتریان خود قرارداد امضا کند، پیشنهاد می‌کنیم تهیه قراردادی که در نظر دارید را به متخصصان حقوقی بسپارید تا با توجه به شرایطی که دارید، قرارداد شما را بنویسند. به منظور ثبت درخواست برای تنظیم قرارداد ، کافی است روی همین عبارت بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید.

به همین ترتیب، با زدن روی لینک مشاوره حقوقی تلفنی ، می‌توانید به صفحه اختصاصی آن بروید و برای استفاده از آن سرویس نیز درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان متری و بدون مصالح

برای آنکه لوله کشی فاضلاب املاک کارفرمایان خودتان را عهده دار شوید و به صورت متری دستمزد بگیرید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان متری
دانلود نمونه قرارداد لوله کشی فاضلاب ساختمان متری

نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان متری و بدون مصالح

اگر پیمانکار هستید و می‌خواهید لوله کشی مرتبط با کارفرمایان خودتان را به صورت متری انجام دهید از این قرارداد استفاده شود.

نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان متری و بدون مصالح
دریافت نمونه قرارداد لوله کشی آب ساختمان متری
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات