نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان و نکات مهم نحوه نوشتن این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان

قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که بسیار مورد استفاده سازندگان ساختمان قرار می‌گیرد. معمولا در انتهای پروژه ساخت و ساز یا در اثنای قرارداد مشارکت در ساخت نوبت به نماکاری ساختمان می‌رسد. نمای ساختمان، بخش بیرونی یک ساختمان است. نما، ظاهر ساختمان را نشان می‌دهد و از این نظر بسیار دارای اهمیت است. سازندگان ساختمان و مالکان ساختمان، تمایل دارند که ظاهر ساختمان جلوه زیبایی داشته باشد. انواع مختلفی از نماکاری وجود دارد که ما در این مطلب درباره نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان صحبت می‌کنیم.

نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان چیست؟

نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان ، قراردادی مکتوب است که در آن از چگونگی انجام سنگ کاری نما صحبت شده است. در این قرارداد یک طرف کارفرما است، یعنی شخصی که تمایل دارد اجرای نما را به شخص دیگری بسپارد. طرف دیگر این قرارداد پیمانکار است. پیمانکار شخصی است که می‌پذیرد در ازای دریافت مبلغ مشخصی، سنگ کاری نما را انجام دهد و پروژه مورد نظر را می‌پذیرد.

نگاه قانون به این قرارداد

نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان ، نوعی قرارداد پیمانکاری نازک کاری است که براساس قانون مدنی نوشته می‌شود. این قرارداد را جز قراردادهای لازم می‌دانیم. لازم به این معنا که طرفین موظف هستند تا پایان مدت قرارداد در آن باقی بمانند. یکی دیگر از ماده‌هایی که می‌توانیم صحت این قرارداد را براساس آن تایید کنیم و در زمان نوشتن متن قرارداد به آن استناد کنیم، ماده 10 قانون مدنی است. این ماده درباره تنظیم قراردادهای خصوصی اینگونه توضیح می‌دهد: قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون موجه هستند و ایرادی در تنظیم آن‌ها وجود ندارد. نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان نیز اگر با توجه به قانون نوشته شده باشد، موجه است و ایرادی در تنظیم این قرارداد وجود نخواهد داشت.

نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان با مصالح و بدون مصالح

ممکن است کارفرما بپذیرد که مواد و مصالح مورد نیاز را تهیه کرده و در اختیار پیمانکار قرار دهد. در این زمان کارفرما باید در سریع‌ترین زمان، مصالح را به پیمانکار برساند. پیمانکار در این قرارداد فقط مسئولیت اجرای نمای سنگی را به عهده دارد.

در شرایط دیگر، اینطور است که کارفرما از پیمانکار می‌خواهد تهیه مصالح را نیز به عهده بگیرد. در این شرایط، پیمانکار باید مصالح با کیفیت و با قیمت مناسب پیدا کند. همچنین در زمان خرید باید از فروشنده کاغذ خرید یا فاکتور بگیرد. کاغذ خرید و فاکتور، مدرک پیمانکار است که نشان می‌دهد برای خرید مصالح به چه میزانی هزینه کرده است. کارفرما باید هزینه صرف شده برای تهیه مصالح را به پیمانکار بپردازد.

نحوه نوشتن این قرارداد

در این بخش، نکات مهم نحوه نوشتن این قرارداد را توضیح خواهیم داد. ضمن آنکه در پایان مطلب، یک نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان ارائه کرده‌ایم و می‌توانید آن را تهیه و تنظیم کنید.

مشخصات و اطلاعات طرفین

طرفین نمونه قرارداد سنگ کاری نما ، کارفرما و پیمانکار هستند. در ابتدا به معرفی کارفرما می‌پردازیم و بعد از آن مشخصات پیمانکار را می‌نویسیم. کارفرما و پیمانکار می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. برای معرفی اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) از اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده استفاده می‌کنیم و برای معرفی اشخاص حقیقی اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس را می‌نویسیم. اگر طرفین قرارداد نماینده یا وکیل داشته باشند، لازم است که اطلاعات و مشخصات آن‌ها نیز در متن قرارداد نوشته شود. همچنین اگر تغییری در مشخصات یکی از طرفین قرارداد پیش بیاید، مانند تغییر آدرس یا شماره تماس، باید به اطلاع طرف دیگر قرارداد نیز برسد.

موضوع نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان

موضوع نمونه قرارداد سنگ کاری نما ، همانطور که از عنوان هم مشخص است، اجرای نمای ساختمان است. در این بخش مفصل تر درباره آن توضیح می‌دهیم. موضوع قرارداد عبارت است از: عملیات برش و نصب سنگ‌هایی از جنس و رنگ مشخص، برای نمای بیرونی ساختمان و اجرای زیباسازی و نماسازی ساختمان، دیوارهای خارجی و … . در آخر نیز به محل دقیق ساختمان اشاره می‌کنیم و آدرس دقیق ساختمان، شماره ثبتی و پروانه ساخت ساختمان نوشته می‌شود. در حقیقت در موضوع قرارداد، شرح چگونگی انجام پروژه مورد نظر نوشته می‌شود.

هزینه نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان

هزینه اجرای سنگ کاری نمای ساختمان را هم به صورت تفکیکی و هم به صورت کلی محاسبه می‌کنند.

برای مثال در ابتدا، کارفرما و پیمانکار روی مبلغی برای دستمزد و حق الزحمه به توافق می‌رسند و آن مبلغ در متن قرارداد نوشته می‌شود. این مبلغ کلی است و در ازای اجرای تمام پروژه پرداخت می‌شود. علاوه‌ بر این مبلغ که به صورت کلی مشخص می‌شود، هزینه‌های هر مرحله را به صورت تکی نیز محاسبه می‌کنند. در این بخش از پروژه به صورت جز به جز نوشته شده و برای انجام هر جز مبلغی در نظر گرفته شده است. برای مثال :

  1. نصب نمای سنگی خارجی، هر متر n ریال
  2. اجرای نمای دیوارهای داخلی، هر متر n ریال
  3. نصب سنگ پله‌ها، هر متر n ریال
  4. و غیره.

نحوه پرداخت مبلغ نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان

بعد از آن که مبلغ قرارداد مشخص شد، لازم است که درباره چگونگی پرداخت آن نیز صحبت شود. برای پرداخت حق الزحمه پیمانکار، روش‌های بسیاری وجود دارد که هر کدام از این روش‌ها با توافق کارفرما و پیمانکار قابل اجرا است. از متداول‌ترین روش‌های پرداخت مبلغ قرارداد پیمانکاری، پرداخت به صورت مرحله به مرحله است. در پرداخت مبلغ نمونه قرارداد سنگ کاری نما به صورت مرحله به مرحله، می‌توانیم به این صورت عمل کنیم:

  1. درصدی از مبلغ قرارداد را به‌ عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکار می‌پردازند.
  2. درصدی از مبلغ قرارداد بعد از انجام 50 درصد کار به پیمانکار تقدیم می‌شود.
  3. درصدی از مبلغ کلی قرارداد بعد از انجام دو سوم پروژه پرداخت می‌شود.
  4. و مابقی مبلغ حق الزحمه پیمانکار، بعد از اتمام پروژه پرداخت می‌شود.

تعهدات و وظایف کارفرما در نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان

همانطور که پیمانکار تعهدات و وظایفی را در قرارداد به عهده دارد، کارفرما نیز تعهداتی دارد که موظف است به آن‌ها عمل کند. در ادامه به مواردی از تعهدات کارفرما اشاره می‌کنیم:

  1. کارفرما باید آب و برق و شرایط و امکانات لازم برای انجام پروژه را در اختیار پیمانکار قرار دهد.
  2. اگر کارفرما بپذیرد که مصالح را تهیه کند، باید در سریع‌ترین زمان، مواد و مصالح مورد نیاز را برای اجرای پروژه در اختیار پیمانکار قرار دهد.
  3. کارفرما موظف است که مکانی را برای استراحت پرسنل و غذاخوری آماده کند.
  4. و غیره

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از همین قرارداد است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا به جهت اهمیت این قرارداد و کاربرد آن برای اشخاصی که در حوزه سنگ کاری نما فعالیت می‌کنند، نمونه کاملی از قرارداد را تنظیم و در سایت ارائه کرده‌ است. با زدن روی تصویر زیر می‌توانید به سهولت این فرم را از بانک قرارداد رکلا تهیه کنید.

از طرف دیگر، اگر ترجیح می‌دهید که قرارداد شما به صورت اختصاصی و دقیقا مطابق با شرایط خودتان نوشته شود، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدماتی است که استفاده از آن می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان (متری و بدون مصالح)

این قرارداد را اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان
دانلود نمونه قرارداد سنگ کاری نمای ساختمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
ابراهیم اکبری
thumb_up_alt
سلام من یه ساختمون رو نمای سنگ کردم اما کارفرما از پرداخت وجه ممانعت می‌کند. بنده هم کار رو نیمه کاره گذاشتم تا پول من را بدهند. اما ایشان فرمودند کسی رو می آورم کار رو تموم میکنم و پول نمیدم. جلوی چک رو هم می‌گیرم و خسارت هم می‌گیرم. اگه میشه راهنمایی کنید. با تشکر
01:16
24 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. مطابق با قرارداد، در صورتی که مستحق دریافت حق الزحمه در این مرحله از کار هستید، ابتدا اظهارنامه بدهید و در صورت عدم همکاری مجدد کارفرما، علیه ایشان دادخواست الزام به انجام تعهد تنظیم کنید.
13:32
20 آذر 1399