نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان و نکات مهم نوشتن متن قرارداد کارگزاری ساختمان

-
بروزرسانی:1401/09/02
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری ساختمان

قرارداد کارگزاری ساختمان یکی از انواع مهم قرارداد کارگزاری است. مانند سایر قراردادهای کارگزاری، در این قرارداد نیز یک طرف از قرارداد، مشتریان یا صاحبان سرمایه و طرف دیگر نیز کارگزار ساختمان قرار می‌گیرد.

برای بسیاری از مالکان زمین یا افرادی که قصد دارند خانه یا آپارتمان بسازند، همیشه این دغدغه وجود داشته است که چه کسی قصد دارد ملک آن‌ها را بسازد و همچنین طراحی ساختمان آن‌ها را کدام یک از متخصصان ساختمان انجام می‌دهند. بسیاری از آن‌ها حاضرند پول زیادی را برای ساخت خانه و طراحی دکوراسیون به سازندگان ساختمان پرداخت کنند و متاسفانه بسیاری از سازندگان نیز از این فرصت استفاده می‌کنند و با توجه به عدم اطلاع مشتریان خود، پول زیادی را از آن‌ها دریافت می‌کنند اما آنطور که باید برای مشتری خود، خانه مورد نظر او را نمی‌سازند.

با گسترش بازار سازندگان ساختمان و توسعه ساخت و ساز از سوی سرمایه گذاران و همچنین روی کار آمدن پیمانکاران ساختمانی، بیش از گذشته دسترسی به سازندگان و طراحان دکوراسیون ساختمان خوب، با چالش همراه شده است. به نظر می‌رسد بسیاری از مالکان، با توجه به آنکه وقت کافی برای جست و جو ندارند و همچنین به دلیل آنکه از ساختمان سازی، کیفیت مصالح ساختمانی و… درک صحیحی ندارند، حاضرند به پیمانکاران و سازندگان خانه و آپارتمان، بخش بزرگی از سرمایه خود را پرداخت کنند. با وجود مشکلات اشاره شده در این زمینه، امروزه شاهد افزایش حضور کارگزاران ساختمان و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان میان مشتریان و کارگزاران هستیم.

در ادامه به مفهوم کارگزار ساختمان بیشتر اشاره می‌کنیم و همچنین در رابطه با نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان مطالب را بیان خواهیم کرد.

کارگزاران ساختمانی چه کسانی هستند؟

این افراد، متخصص در صنعت ساخت خانه و طراحی یا دکوراسیون هستند. آن‌ها به عنوان یک واسطه حرفه‌ای میان مشتریان و سازندگان خانه و آپارتمان، به مشتریان خود این اطمینان را می‌دهند که خانه آن‌ها در سطح بالایی از کیفیت و همچنین با صرف کم‌ترین هزینه‌ها، ساخته خواهد شد. در واقع کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان، نیازها و خواسته‌هایتان را به خوبی درک می‌کند و با بهترین طراحان و سازندگان ساختمان در ارتباط است تا با توجه به همین نیازها و دستورات شما، با به صرفه‌ترین قیمت ممکن، حرفه‌ای‌ترین آن‌ها را انتخاب کند.

ویژگی‌های کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان

کارگزار ساختمانی، با توجه به تخصص و اطلاعاتی که در زمینه ساختمان سازی دارد و همچنین با در نظر گرفتن ارتباط وسیع او با ساختمان سازان و طراحان ماهر ساختمانی، می‌تواند به شما در زمینه ساخت و ساز ساختمانتان خدمات ویژه‌ای ارائه دهد.

ویژگی‌های این کارگزاران:

  1. تشخیص طراحی و دکوراسیون مناسب و مطلوب برای خانه شما و همچنین اطلاع از سطح کیفیت طراحی
  2. انتخاب سازندگان و پیمانکارانی مجرب و حرفه‌ای برای ساخت ساختمان با توجه به دستورات و نیازهای شما
  3. اطلاع از کیفیت مصالح ساختمانی و انواع ساختمان‌ها
  4. آگاهی از تعهداتی که قراردادهای ساختمانی برای سازندگان و مالکان به همراه دارد.
  5. از جزئیات کارهای سازندگان ساختمانی اطلاع دارد و با وعده‌های آن‌ها و تبلیغاتی که از سوی آنان مطرح می‌شود، آشنا می‌باشند.
  6. به خوبی می‌دانند که برای ساختمان‌های مختلف و انواع سازه‌ها، به سراغ کدام سازنده و متخصص ساختمانی برود.
  7. به خوبی به این مسئله واقف هستند که چگونه می‌توان با کمترین هزینه، بهترین ساختمان را به مشتری خود تحویل داد.
  8. به شما این امکان را می‌دهند که از فرآیند ساخت و ساز آپارتمان یا ساختمان یا خانه خود اطلاعات زیادی را کسب کنید و از دور، بر ساخت ملک خود نظارت داشته باشید.
  9. او این اطمینان را به شما می‌دهد که با استفاده از خدمات وی و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان با او، هیچ چیز مهمی را از دست نخواهید داد و در عین حال به اهداف و خواسته‌های خود خواهید رسید.
  10. به عنوان بزرگ‌ترین خدمت، استفاده از کارگزار این امکان را برای شما مهیا می‌سازد که بدون هرگونه اتلاف زمان، تنها با یک فرد متخصص صحبت کنید. صحبت با یک شخص بهتر است به جای آنکه با ده‌ها سازنده ساختمان همکلام شوید و در عین حال آن‌ها، اطلاعات و جزئیات کافی را در حوزه ساخت و ساز، به شما ارائه ندهند.
  11. فهرستی از طراحی‌های مناسب مربوط به ساختمان‌ها را تهیه می‌کند و به عنوان نمونه در دسترس شما قرار می‌دهد و شما را در انتخاب ایده مربوط به دکوراسیون، یاری می‌رساند.

نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان

قرارداد کارگزاری ساختمان مانند سایر قراردادها از مجموعه ارکان مهمی برخوردار است که توجه به آن‌ها و مشورت با یک متخصص در رابطه با آن‌ها بسیار مهم می‌باشد.

معمولاً متن قرارداد کارگزاری ساختمان دارای ارکانی می‌باشد که بیان آن‌ها به ایجاد اعتبار هرچه بیشتر برای قرارداد کارگزاری می‌انجامد.

از جمله این ارکان عبارت‌اند از:

  1. مشخصات طرفین قرارداد
  2. تعیین ویژگی‌ها و خواسته‌های مشتری یا مالک ملک در خصوص ساختمانی که مد نظر دارد.
  3. حق الزحمه‌ای که مشتری و کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان بر سر آن به توافق رسیده‌اند.
  4. مدت فرم قرارداد کارگزاری ساختمان
  5. بیان حداکثر هزینه‌ای که مشتری قصد دارد برای ساختن ملک او به سازندگان و پیمانکاران پرداخت شود.
  6. قوانین حاکم بر نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان و تعیین دادگاه واجد صلاحیت برای حل و فصل اختلافات
  7. تاریخ، امضاء و اثر انگشت تمامی صفحات از سوی طرفین قرارداد

نکات پیش از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان

  1. آیا کارگزار شما می‌تواند از طریق توکیل به غیر، خدماتی را به شما ارائه دهد؟ به عبارت دیگر خدمات مربوطه باید به صورت انحصاری و از طریق شخص کارگزار انجام شود یا اینکه کارگزار می‌تواند مسئولیت‌های خود را به کارگزاران دیگر حتی چندبار واگذار کند؟
  2. آیا برای کارگزار در یافتن بهترین سازنده و ساختن ملک مورد نظر کارفرما یا مشتری خود، محدودیت زمانی نیز در نظر گرفته خواهد شد؟
  3. آیا کارگزار باید این تعهد را به مشتری خود بدهد که وضعیت انتخاب و پرداخت هزینه و همچنین تمامی اطلاعات مربوط به ساخت و ساز را به مشتری خود ارائه دهد؟
  4. آیا مشتری در هنگامی که کارگزار مشغول یافتن سازنده و طراح دکوراسیون است، حق دارد سریع‌تر از کارگزار، سازنده مورد نظر خود را انتخاب کند و در نتیجه به کارگزار مربوطه کمیسیون پرداخت نکند؟
  5. در صورتی که در محدوده زمانی مقرر شده در نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان ، کارگزار، سازنده مناسب را انتخاب نکند و ساخت ساختمان مورد نظر مشتری آغاز نشود، آیا مشتری حق دارد قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند؟

توجه به این نکات در تنظیم متن قرارداد کارگزاری ساختمان بسیار مهم است و بهتر است دو طرف قرارداد در خصوص هر یک از بندهای اشاره شده به توافق برسند و سپس قرارداد را تهیه یا تنظیم کنند.

متن قرارداد کارگزاری ساختمان

نکات حین تنظیم متن قرارداد کارگزاری ساختمان

در تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان ، ذکر نکاتی که در این قسمت از نوشتار بیان می‌شود ضروری و مهم است. نکاتی که باید آن‌ها را رعایت کنید را در ادامه توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مشخصات طرفین قرارداد

در متن قرارداد کارگزاری ساختمان ، باید مشخصات دقیق خود و شخص کارگزار را به صورت واضح بنویسید. از جمله مشخصاتی که در این قسمت از قرارداد باید نوشته شوند، عبارت‌اند از نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، اقامتگاه یا مرکز مهم امور و غیره. همچنین شما به عنوان مشتری یا کارگزار طرف این قرارداد، می‌توانید اقامتگاهی غیر از محل سکونت یا کسب و کار خود انتخاب کنید که در اصطلاح حقوقی به آن، اقامتگاه انتخابی گفته می‌شود. این موضوع در ماده 1010 قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است.

مدت نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان

تاریخ دقیق شروع و تاریخ دقیق به پایان رسیدن همکاری میان کارگزار و کارفرما، ارتباط مستقیمی به انجام شدن فعالیت موضوع قرارداد دارد. در نظام حقوقی تاکید شده است که برای قراردادها، بازه زمانی معین در نظر بگیرید. این مساله به اندازه‌ای اهمیت دارد که تعیین مدت قرارداد را می‌توانیم از شروط صحت قرارداد لحاظ کنیم. در مواقعی شاهد این مساله هستیم که قراردادی که مدت در آن تعریف نشده باشد، عملا معتبر و قانونی نخواهد بود. قرارداد کارگزاری ساختمان نیز مانند سایر قراردادها، باید دارای بازه زمانی مشخص باشد. در نظر داشته باشید که تصمیم درباره قابل تمدید بودن یا نبودن این قرارداد، به توافق میان طرفین بستگی دارد. بنابراین، اگر درباره این موضوع توافق می‌کنید که قرارداد شما قابل تمدید باشد، لازم است که در متن قرارداد نیز به این مساله اشاره کنید.

محل اجرای نمونه قرارداد کارگزاری ساختمان

محل اجرای مفاد قرارداد و به صورت دقیق‌تر، تعهداتی که هر یک از طرفین دعوا باید به آن‌ها پایبند باشد، در این قسمت از قرارداد ذکر می‌شود. ممکن است شما به عنوان مشتری قصد داشته باشید زمینی که در یکی از استان‌های غربی کشور است و متعلق به شما می‌باشد را بسازید اما خود در تهران مستقر باشید. در این صورت بیان محل ایفای تعهدات در متن قرارداد کارگزاری ساختمان بسیار مهم است و طرفین باید نسبت به این مسئله دقت نظر کافی داشته باشند. همچنین در صورتی که موضوع قرارداد، ساختن چند خانه در استان‌های مختلف یا مناطق مختلف باشد، باید این نکات نیز به صورت روشن در قرارداد مربوطه ذکر شود.

مرجع حل اختلاف

در اکثر قراردادها، اولین راه برای حل و فصل اختلافات احتمالی میان طرفین قرارداد، مذاکره، بیان پیشنهادات، انتقادات و نظرات سازنده از سوی آن‌ها و سایر اشخاص می‌باشد. با این حال در صورتی که با طرف فرم قرارداد کارگزاری ساختمان با مشکل برخورد کردید و اختلافات میان شما با ارائه نظرات و پیشنهادات از سوی شما و کارگزار مربوطه، از بین نرفت، می‌توانید مراجعه به مراجع قضایی ذی‌صلاح را در اولویت بعدی خود قرار دهید.

تعهدات طرفین فرم قرارداد کارگزاری ساختمان

در قسمتی از همین نوشتار، مجموعه خدماتی که کارگزاران به شما ارائه می‌دهند را مورد بررسی قرار دادیم و دانستیم که در نوشتن قرارداد ، این خدمات باید به عنوان تعهدات کارگزار، در این بخش از قرارداد ذکر شود. بنابراین این خدمات را به عنوان مجموعه تعهدات حاکم بر قرارداد از سوی کارگزار، در این قسمت خواهیم نوشت.

تعهدات مشتریان یا مالکان

  1. مالک باید سفارشات و کلیه خواسته‌ها و مطالبات خود را در خصوص کیفیت ساخت ساختمان و مصالح مورد استفاده در آن به کارگزار مربوطه اطلاع دهد. در غیر این صورت استفاده از هرگونه مصالح مرغوب از سوی پیمانکاران موضوع این قرارداد، اشکال ندارد.
  2. ارائه اطلاعاتی از جمله برخورداری از پارکینگ، تعداد اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، طبقه‌های خانه و… به عهده مشتری می‌باشد و کارگزار و پیمانکاران ساختمانی باید این اطلاعات را مورد توجه قرار دهند. رعایت اطلاعات و سفارشاتی که موضوع بند 2 می‌باشند، در صورتی امکان پذیر خواهد بود که نهادهای مربوطه همچون شهرداری، کارشناسان ساختمانی و… آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند و در اجرای آن‌ها، هیچ گونه ممنوعیتی وجود نداشته باشد. در غیر این صورت سفارشات غیر قانونی مشتری طرف فرم قرارداد کارگزاری ساختمان نادیده گرفته می‌شود و مشتری مجدداً باید طرح خود را مطرح کند یا اینکه ارائه طرح را به کارگزار و سایر نهادها واگذار کند.
  3. مشتری متعهد است مبلغی که در متن قرارداد فوق، مورد اشاره قرار گرفته است را در موعد مقرر و توافقی به کارگزار پرداخت کند. همچنین با توجه به توافقات میان کارگزار و مشتری، مشتری باید حق الزحمه یا کمیسیون کارگزار را با توجه به راهکارهای پیشنهاد شده در قرارداد مربوطه پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت کمیسیون و سایر هزینه‌های توافق شده، کارگزار حق حبس مال مشتری را خواهد داشت.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد کارگزاری ساختمان خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید.‌

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا انواع نمونه قرارداد را تنظیم کرده است. با زدن روی لینک می‌توانید در صفحه نمونه قراردادها، قرارداد مورد نظر خود را پیدا کنید.

دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار

برای آنکه امور مرتبط با ساختمان به کارگزار سپرده شود می‌توانید از قرارداد زیر استفاده کنید که یک قرارداد کامل محسوب می‌شود.

نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری انجام کار
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات