قرارداد سفیر برند چگونه تنظیم می‌شود + مهمترین بخش‌های متن قرارداد سفیر برند

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/02
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سفیر برند

قرارداد سفیر برند یک قرارداد کاربردی در زمینه تبلیغات است. منظور از سفیر برند، شخصی است که قدرت تاثیر گذاری اجتماعی بالایی داشته باشد. یعنی اینکه بتواند برای تعداد گسترده‌ای از اشخاص، مرجعی برای الگو برداری باشد و نظر جمعی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین بتواند آن‌ها را مشتاق کند که محصول خاصی را تهیه کنند. بدون شک همکاری با چنین شخص تاثیر گذاری برای شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌ها بسیار مهم و مفید خواهد بود. زیرا بخش عظیمی از تبلیغات سازمان‌ها، به سفیران برند مربوط می‌شود و همچنین همکاری با این سفیران تاثیر گذار نیز موجب افزایش درآمد و افزایش سود فراوان برای برندها خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری از برندها در تلاش هستند که اشخاص تاثیر گذار را برای معرفی محصولات خود جذب کنند و در اختیار بگیرند.

با اینکه هیچ مانعی برای حضور اشخاص در این قرارداد وجود ندارد اما شخصی که به عنوان سفیر برند، این قرارداد را امضا می‌کند، باید شخصی تاثیر گذار باشد که تعداد قابل توجهی از مردم او را به عنوان الگو در نظر بگیرند. شما می‌توانید با بازیگران معروف، سلبریتی‌ها یا با بلاگرهایی که دنبال کنندگان زیادی دارند، قرارداد سفیر برند امضا کنید. این قرارداد در واقع یک توافق برای انجام امور مشخصی است که برای برند سازمان یا شرکت مورد نظر جنبه تبلیغاتی داشته باشد. علاوه براین، شما می‌توانید برای این توافق، تعهدات اخلاقی در نظر بگیرید. در ادامه مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد سفیر برند توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد سفیر برند از چه قوانینی پیروی می‌کند؟

اگر برایتان این سوال ایجاد شده است که نمونه قرارداد سفیر برند براساس کدام قانون تهیه و تنظیم می‌شود، لازم است که بگوییم عمده قراردادهای خصوصی میان اشخاص که با توافق آن‌ها تهیه و امضا می‌شوند، از قانون مدنی پیروی خواهند کرد. بنابر ماده 10 قانون مدنی ، اشخاص مختلف مختار هستند که در خصوص موارد متعددی با یکدیگر قرارداد امضا کنند اما شرط اصلی انجام این قراردادها، این است که قانون را رعایت کنند و توافق آن‌ها مغایر با قانون نباشد.

بنابراین، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند با توجه به شرایطی که در نظر دارند و مطابق با توانایی‌های هر سفیر برند، شروط و تعهدات خاصی را برای نمونه قرارداد در نظر بگیرند و به شیوه‌ای خاص، با سفیر برند همکاری کنند.

با رعایت شرایط عمومی صحت قرارداد ، قرارداد سفیر برند نیز معتبر و صحیح خواهد بود. علاوه براین، اشخاص ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد، به تعهداتشان با یکدیگر متعهد باشند و به یکباره قرارداد را فسخ نکنند. البته این امکان نیز وجود دارد که طرفین بتوانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. این مساله بسیار دارای اهمیت است. زیرا هر دو طرف قرارداد تمایل دارند که از حیثیت و جایگاه حرفه‌ای خود حفاظت کنند. برای این منظور نیز می‌توانند شروطی را در نظر بگیرند. بنابراین اگر شرایطی پیش بیاید که نیاز به فسخ قرارداد باشد، اشخاص حاضر در قرارداد می‌توانند با به کار بردن شروطی که برای چنین موقعیتی معین شده‌اند، توافق را فسخ کنند.

انحصار در نمونه قرارداد سفیر برند

از مسائل مهمی که در خصوص قرارداد سفیر برند باید به آن توجه داشت، مساله انحصار است. بدون شک، قرارداد با سفیر برند برای این منظور انجام می‌شود که عموم مردم یک جامعه با اعتماد به سفیر برند، محصولی که معرفی می‌شود را تهیه کنند. برای محقق شدن هدف اصلی این قرارداد، لازم است که در میان عموم مردم این باور ایجاد شود که سفیر مورد نظر، واقعا برند خاصی را انتخاب کرده است و آن را تایید می‌کند. حال اگر سفیر برند در این میان با شرکت دیگری نیز فعالیت کند، در این زمان ممکن است که از اعتماد عمومی مردم کاسته شود و حتی موجب ایجاد تاثیر منفی در میزان درآمدزایی شرکت شود. به همین دلیل، شما می‌توانید در قرارداد با سفیر برند شرط انحصار را نیز در نظر بگیرید.

به این صورت که از سفیر برند می‌خواهید که با شرکت دیگری که حوزه کاری مشابه‌ای مانند شما دارد، فعالیت نکند. در این مورد می‌توانید قرارداد عدم رقابت تنظیم کنید.

تفاوت سفیر برند و اینفلوئنسر چیست؟

در دنیای تبلیغات مدرن، دو نقش مهم و تاثیرگذار وجود دارند که می‌توانند شیوه کارآمدی از تبلیغات را ارائه دهند و موجب افزایش اعتبار و فروش محصولات، کالاها و حتی موجب افزایش تعداد متقاضیان برای دریافت نوعی خدمات شوند. هر کدام از این دو نقش که عبارتند از سفیر برند و اینفلوئنسر، وظایف و مسئولیت‌های خاص خود را به عهده می‌گیرند و تأثیر قابل توجهی در تبلیغات و شناخت برند ایجاد می‌کنند. با اینکه در ظاهر ممکن است اینطور به نظر برسد که اینفلوئنسر و سفیر برند فعالیت مشابهی دارند اما در واقع اینچنین نیست و چهارچوب همکاری آن‌ها با برندها و صاحبان کسب و کارها، بسیار متفاوت است.

سفیر برند یک شخص مشهور و تاثیرگذار میان مردم است که به عنوان نماینده رسمی یک برند با آن‌ها همکاری می‌کند. هدف از همکاری با این شخص، افزایش نرخ فروش، معرفی برند و تبلیغ کسب و کار است. سفیر برند باید شخصی باشد که با توجه به نوع محصول یا خدماتی که برند ارائه می‌دهد، بتواند اعتماد مردم را برای استفاده از آن برند یا محصول کسب کند و به معرفی و شناخته شدن یک برند کمک کند. در واقع سفیر برند در طول زمان، موجب افزایش اعتبار برند می‌شود. این اشخاص باید در رسانه‌ها، رویدادها، کمپین‌های تبلیغاتی و سایر مراسم‌های بازرگانی مربوط به برند، شرکت کنند.

از طرف دیگر، اینفلوئنسر شخصی است که در فضای مجازی فعالیت می‌کند و به واسطه فعالیتش، دنبال کنندگان بسیار زیادی دارد. این شخص می‌تواند روی مخاطبان خود تاثیر بگذارد. این نفرات معمولا به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و همکاری آن‌ها با برندها برای انجام تبلیغات آن‌ها است.

موضوع نمونه قرارداد سفیر برند چیست؟

از مهمترین بخش‌های متن نمونه قرارداد سفیر برند ، بخشی است که به موضوع قرارداد اختصاص دارد. در این بخش از متن قرارداد لازم است که به طور دقیق درباره اموری که قرار است انجام شوند، توضیح دهید. برای مثال حیطه فعالیت سفیر برند در این بخش مشخص می‌شود. همچنین باید فعالیت‌هایی که سفیر برند می‌تواند در آن‌ها حضور داشته باشد نیز معین شوند. برای مثال شما می‌توانید از سفیر برند بخواهید که در تبلیغات تلوزیونی شما حاضر شود؛ از جنس‌ها و تولیدات مربوط به شرکت شما بهره ببرد و در مراسم‌های مهم، تولیدات و اجناس شما را همراه داشته باشد.

شما می‌توانید از سفیر برند بخواهید که در مراسم اختصاصی برند شما حضور داشته باشد و در صفحه اجتماعی خود، برند شما را تبلیغ کند. به این ترتیب، می‌توانید به تمام موضوعات مربوط به این توافق اشاره کنید و تمام این موارد را به صورت مکتوب در اختیار داشته باشید.

مبلغ حق الزحمه سفیر برند

در خصوص میزان حق الزحمه‌ای که سفیرهای برند دریافت می‌کنند، معیار و مبلغ مشخصی در نظر گرفته نشده است. مبلغ حق الزحمه سفیر برند با توافق طرفین معین می‌شود. طرفین قرارداد می‌توانند برای هر پروژه به صورت مشخص یک نمونه قرارداد سفیر برند تنظیم کنند و مبلغ معینی را در نظر بگیرند. مثلا می‌توانند برای ساخت چندین تیزر تبلیغاتی با سفیر برند، حق الزحمه‌ای معین کنند یا اینکه می‌توانند حق الزحمه سفیر برند را به صورت ساعتی در نظر بگیرند. به این صورت که به میزان ساعاتی که سفیر برند مشغول به کار بوده است، میزان حق الزحمه او معین خواهد شد. علاوه بر معین کردن حق الزحمه سفیر، لازم است که شیوه پرداخت آن نیز در متن نمونه قرارداد سفیر برند نوشته شود.

مدت همکاری در قرارداد

لازم است که قرارداد شما دارای مدت باشد. بازه زمانی همکاری با سفیر برند در متن نمونه قرارداد سفیر برند نوشته می‌شود. این بازه زمانی با توافق طرفین معین خواهد شد. طرفین در طول بازه زمانی که برای همکاری در نظر گرفته شده است، به یکدیگر متعهد هستند و ملزم خواهند بود که در طول این دوره تعهدات و شروط مندرج در قرارداد را انجام دهند. تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را به صورت مشخص در متن قرارداد بنویسید. همچنین می‌توانید به این موضوع اشاره کنید که این قرارداد می‌تواند قابل تمدید نیز باشد.

برای برندها و همچنین برای اشخاصی که تمایل دارند سفیر یک برند باشند، مدت همکاری بسیار اهمیت دارد. به خصوص اگر در بازه زمانی همکاری، مبلغی نیز میان طرفین رد و بدل شود. به همین دلیل در خصوص تعیین تاریخ شروع و اتمام همکاری، مطالب زیادی بیان شده است. با این حال، ممکن است در مواقعی اتفاقاتی پیش بیاید که طرفین ترجیح دهند زودتر از موعد، همکاری را به پایان برسانند. شما نیز اگر شرایطی برای اتمام همکاری پیش از پایان مدت قرارداد در نظر دارید، لازم است که حتما در خصوص این موارد، در متن قرارداد توضیح دهید.

اختصاص دادن درصدی از درآمد به سفیر برند

از اقدامات خوبی که بعضی از برندها انجام می‌دهند، این است که درصدی از درآمد محصولات را به سفیر برند اختصاص می‌دهند. این اقدام باعث می‌شود که سفیر برند با خلاقیت و شور و اشتیاق بیشتری فعالیت کند و همچنین به برند مورد نظر نیز وفادار باشد. زیرا رشد و درآمدزایی برند، موجب کسب منفعت سفیر برند نیز خواهد بود. با اختصاص دادن این درصد مشخصی از درآمد به سفیر برند، او را مشتاق می‌کنید که همکاری با برند شما را برای مدت طولانی ادامه دهد.

این امتیاز تشویقی برای سفیر برند در زمانی ارائه می‌شود که سفیر برند یک شخص بسیار تاثیر گذار باشد و درصد مشتریانی که به واسطه پیروی از سفیر برند از مجموعه شما محصول تهیه می‌کنند، به اندازه‌ای باشد که بتواند تحولی عظیم در کسب و کار و میزان درآمدزایی شما ایجاد کند.

پیشنهاد ما

بدون شک تنظیم قرارداد سفیر برند ، نیازمند شناخت ابعاد قانونی و حقوقی این قرارداد است. برای در اختیار داشتن یک قرارداد کاربردی و مناسب، لازم است که با مشاور حقوقی گفتگو کنید و همچنین نوشتن قرارداد را نیز به اشخاص متخصص در این زمینه بسپارید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد در کنار شما است تا بتوانید با خیالی مطمئن قرارداد کاری خود را تهیه و امضا کنید. در کنار شما هستیم.

قرارداد سفیر برند

همکاری با سفیر برند، به امضای این قرارداد نیاز دارد.

نمونه قرارداد سفیر برند
دریافت نمونه قرارداد سفیر برند
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات