نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب ؛ قراردادی برای توسعه دامنه فروش کتاب

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی فروش کتاب

قرارداد نمایندگی فروش کتاب از قراردادهای متداول در بازار کتاب و یک نوع قرارداد نمایندگی است. فروش کتاب و توزیع آن در شهر‌ها و مناطق مختلف، از دغدغه‌های مهم ناشران و نویسندگان است. حتی اگر متقاضی یک نوع کتاب خاص باشید، برای شما هم بسیار مهم است که بتوانید بدون مشکل و در سریعترین زمان کتاب مورد نظرتان را تهیه کنید. یکی از تاثیرگذارترین روش‌های ارائه خدمات و محصولات به طرفداران یک ناشر خاص، استفاده از نمایندگی برای فروش است.

نمایندگی فروش کتاب، این امکان را فراهم می‌کند که متقاضیان در منطقه و محل زندگی خودشان بتوانند هرآنچه از نشریه مورد نظر نیاز دارند، تهیه کنند. نمایندگی‌های فروش، شعبه‌ای از مرکز اصلی هستند که با نظارت مستقیم مرکز اصلی فعالیت می‌کند. تبلیغات مثبت و ایجاد امکان خرید و فروش ساده‌تر کتاب‌ها باعث پویا شدن بازار کتاب می‌شود. اشخاصی که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند، باید به خوبی جامعه هدف را بشناسند و بدانند که آیا شروع فعالیت در آن منطقه بازخورد مثبتی خواهد داشت یا نه؟!

بازاریابی و فروش، نیروی حرکت یک محصول است. اعطا یا اخذ نمایندگی فروش کتاب اگر با ارزیابی‌های صحیح انجام شده باشد، تاثیرات بسیار زیادی دارد.

چرا نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب

باید بگوییم که برخلاف تصور، نمایندگی کتاب یک سرمایه گذاری‌ موفق است. نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب ، در حوزه کتاب‌های کمک درسی و بویژه کتاب‌های مربوط به آزمون‌های تخصصی مانند کنکور، مشتریان و متقاضیان بی‌شماری دارد. جالب است بدانید که امروزه کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی بسیاری در گروه‌های سنی متفاوت تولید می‌شوند که طرفداران زیادی دارند. همزمان چند ناشر برجسته در زمینه تولید این کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی فعالیت می‌کنند که اخذ نمایندگی آن‌ها می‌تواند نقطه مطمئنی برای سرمایه گذاری شما باشد.

علاوه‌ بر این، زمانی که به عنوان نمایندگی فروش شروع به فعالیت می‌کنید، شما همزمان از نام و اعتبار شرکت اصلی استفاده می‌کنید. به همین دلیل اعتبار شما از همان ابتدای کار مشخص است و می‌توانید به سرعت در بازار فروش مسیر خود را باز کنید.

نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب قراردادی است که در آن مجوز نمایندگی و فروش محصولات و کتاب‌های چاپی از سمت انتشارات خاص یا نویسنده خاصی به شخص متقاضی اخذ نمایندگی داده می‌شود. در متن این قرارداد درباره چگونگی انجام کار و حدود اختیارات توضیح داده می‌شود. نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب متن مکتوبی است که در آن، پیمان کاری میان نمایندگی و شرکت مرجع، نوشته می‌شود و به امضای طرفین قرارداد می‌رسد. قرارداد دارای اعتبار قانونی است و یک سند معتبر است که می‌توانیم در صورت ایجاد مشکل، در مراجع قانونی و دادگاه به آن استناد کنیم. قرارداد شامل بخش‌هایی مانند معرفی طرفین، موضوع ، مدت، شرایط و تعهدات و… است.

نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب

انواع نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب

به طور کلی قراردادهای نمایندگی به دو صورت تنظیم می‌شوند. در هر دو حالت، نوعی تضمین برای طرفین ایجاد می‌شود. این تضمین از انحصار می‌آید و نوع انحصار، دلیل اصلی تفاوت دو نوع نمایندگی است. مساله انحصار، باعث به وجود آمدن این دو نوع نمایندگی‌ها می‌شود و می‌توانیم به دو صورت، قرارداد را تنظیم کنیم:

  1. تنظیم قرارداد نمایندگی به صورت انحصاری یک جانبه
  2. نوشتن قرارداد به صورت انحصاری دو جانبه

کلمه انحصار برگرفته از حَصر است و زمانی که در قرارداد به آن اشاره می‌شود به این معنی است که طرفین را در انجام دادن یا ندادن مساله‌ای محدود می‌کند. این محدودیت‌ها نوعی تضمین یا تعهد ایجاد می‌کند که در اجرای نمایندگی تاثیرات مثبتی خواهد داشت. در ادامه درباره هرکدام توضیحاتی خواهیم داد.

قرارداد نمایندگی فروش کتاب به صورت انحصاری یک جانبه

در این مدل از قرارداد نمایندگی، شما از شرکت مرجع و مرکزی درخواست می‌کنید که در محدوده نمایندگی شما، به متقاضی دیگری حق نمایندگی اعطا نکند. به این ترتیب شما در محدوده جغرافیایی شهر و منظقه خود، به عنوان تنها نمایندگی فروش کتاب فعالیت می‌کنید. این انحصار به شما به عنوان نمایندگی این امکان را می‌دهد که تمامی مشتریان آن منطقه را جذب کنید و با نمایندگی دیگری در رقابت نباشید. در حقیقت شما نماینده رسمی منطقه خود می‌شوید و می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری فعالیت کنید.

قرارداد نمایندگی فروش کتاب به صورت انحصاری دو جانبه

در این نوع از قرارداد دریافت نمایندگی، واحد نمایندگی متعهد می‌شود که در محل نمایندگی به غیر از کتاب‌های نشریه اصلی، یا نویسنده مورد نظر، هیچ کتاب دیگری را به فروش نرساند. یا امکان رقابت کتاب‌های نمایندگی با کتاب‌های دیگری را فراهم نیاورد. در این نوع از نمایندگی، نماینده متعهد می‌شود که برای هیچ نویسنده یا انتشاراتی دیگری، در محیط نمایندگی کار نکند. این شرایط موجب اطمینان خاطر مرجع اصلی می‌شود. زیرا می‌داند رقابتی میان کتاب‌ها ایجاد نمی‌شود و شرایطی پیش نمی‌آید که به کتاب‌هایی از انتشاراتی دیگر توجه بیشتری شود.

از طرف دیگر، از آنجایی که واحد نمایندگی با نام و اعتبار انتشارات یا نویسنده اصلی فعالیت می‌کند، این تعهد موجب می‌شود که به فعالیت‌های واحد نمایندگی نظارت بیشتری شود تا با نام مرجع اصلی خطا یا تبلیغات اشتباهی شکل نگیرد. به همین دلیل است که می‌گویند نمونه قرارداد نمایندگی فروش کتاب به صورت انحصاری دو جانبه ، نوعی ضمانت و تعهد برای شرکت اصلی است.

منطقه و کالا

از مهم‌ترین اطلاعاتی که در قرارداد نوشته می‌شود، اطلاعات منطقه و کالا است. در این بخش از قرارداد درباره منطقه و محدوده جغرافیایی نمایندگی، اطلاعات کاملی داده می‌شود. شرکت و مرکز اصلی متعهد می‌شود که در آن محدوده، به شخص دیگری نمایندگی اعطا نکند و نماینده متعهد می‌شود که در آن محدوده، نماینده فعالی باشد و بتواند با نام و اعتبار انتشاراتی و برند کتاب، رضایت مشتریان و متقاضیان کتاب مورد نظر را جلب کند. از طرف دیگر، لیست کاملی از محصولات و کتاب‌هایی که نمایندگی اجازه فروش آن‌ها را دارد به او داده می‌شود. در متن قرارداد به لیست کتاب‌ها اشاره می‌شود. نمایندگی متعهد می‌شود که فقط آن کتاب‌ها را برای فروش ارائه دهد.

مدت اعتبار قرارداد نمایندگی فروش کتاب

حق نمایندگی و مجوز استفاده از نام و اعتبار انتشارات یا نویسنده، مدت دارد. این مساله به این معنی است که نماینده فقط در بازه زمانی مشخص شده این اختیارات را دارد. البته امکان فسخ یا امکان تمدید قرارداد وجود دارد. ولی به طور کلی اعتبار قرارداد به صور مدت‌دار نوشته می‌شود. در این بخش از قرارداد باید به تاریخ دقیق شروع و پایان اعتبار نمایندگی اشاره شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد نمایندگی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا دریافت مشاوره حقوقی تلفنی روی هر یک از لینک‌های قبل بزنید. ضمن آنکه ما یک نمونه قرارداد کامل در این خصوص تنظیم کرده‌ایم که می‌توانید با ورود به بخش نمونه قرارداد ، قرارداد مورد نظر خود را جستجو و تهیه کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد قلیزاده پاشا
thumb_up_alt
سلام. به عنوان ناشر می‌خواهم با توزیع کننده کتاب قرارداد پخش و توزیع منعقد نمایم. متن قراردادی می‌خواهم که از تضییع احتمالی حقوق انتشارات جلوگیری شود. متشکر میشم راهنمایی کنید.
20:24
15 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کاربر گرامی! درخواست تنظیم قرارداد شما را ثبت کردیم و در اسرع وقت با شما تماس خواهیم داشت. با تشکر از شما.
15:33
16 بهمن 1400