قرارداد دریافت نمایندگی ؛ یک قرارداد با هدف توسعه کسب و کار در سایر مناطق!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد دریافت نمایندگی

قرارداد دریافت نمایندگی – که به آن قرارداد نمایندگی یا قرارداد اعطای نمایندگی نیز گفته می‌شود – قرارداد معتبر و مهمی است که امروزه میان صاحبان برند و تولید کنندگان کالا، بسیار محبوب و کاربردی می‌باشد. در گذشته شاید تنها با داشتن خط تولید یک محصول یا در اختیار داشتن یک مهارت یا فن، می‌توانستید محصولات یا خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید. آن دوران، بازار فروش محصولات، مستقیما متعلق به تولید کننده یا مرکز اصلی ارائه دهنده محصولات بود. در واقع با توجه به اینکه هر تولید کننده در منطقه یا شهری خاص محصولات خود را به مشتریان عرضه می‌کرد، به نظر نمی‌رسید که رسیدگی به بازاریابی و فروش محصول در آن مناطق، چندان کار سختی باشد.

اما امروزه با گسترش ابزارهای ارتباطی، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های صاحبان محصول این است که بتوانند روز به روز، دایره مشتریان و مراجعان خود را گسترش دهند و در ابعاد بسیار بزرگ‌تر، خدمات و محصولات خود را به مشتریان بیشتر ارائه دهند. دسترسی به شهر‌ها و مناطق بسیار دورتر و ارائه خدمات و محصولات و رسیدگی بر آن‌ها، با استفاده از شخص متقاضی دریافت نمایندگی امکان پذیر است.

اعطای نمایندگی از سوی برندها و تولید کنندگان به اشخاص متقاضی، موجب رسیدن به اهدافی می‌شود که پیش‌تر گفتیم. از طرف دیگر یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای صاحبان سرمایه که تمایل دارند در زمینه فروش فعالیت خود را توسعه دهند، امضای قرارداد دریافت نمایندگی است.

اخذ نمایندگی و توسعه فروش محصولات شرکت‌ها!

با اعطای نمایندگی از سوی برندها و تولید کنندگان به اشخاص متقاضی، نه تنها توسعه کسب و کار را در سطحی گسترده شاهد هستیم بلکه این اقدام، سود قابل توجهی را برای شخص اعطاء کننده نمایندگی به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر یکی از ایده‌های پر طرفدار برای صاحبان سرمایه که تمایل دارند در زمینه خرید و فروش فعالیت کنند، اخذ نمایندگی از یک شرکت شناخته شده و در نتیجه تنظیم قرارداد دریافت نمایندگی است.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که قرارداد دریافت نمایندگی تنها در خرید و فروش محصولات یا ارائه خدمات به مشتریان خلاصه نمی‌شود. در واقع علاوه بر نمایندگی فروش و تولید محصولات، قرارداد دریافت نمایندگی شامل موسسات فرهنگی، آموزشی، آزمایشگاهی و… نیز می‌شود و در نتیجه صاحبان سرمایه برای دستیابی به سود هر چه بیشتر، به این دسته از فعالیت‌ها نیز توجه می‌کنند.

نمونه قرارداد دریافت نمایندگی

منظور از قرارداد دریافت نمایندگی چیست؟

منظور از قرارداد دریافت نمایندگی ، دریافت مجوز و حق فعالیت در یک منطقه خاص است. اشخاصی که سرمایه کافی برای راه‌اندازی یک واحد نمایندگی دارند (با توجه به نوع محصول یا خدماتی که شرکت اعطاء کننده ارائه می‌دهد، ماهیت نمایندگی متفاوت است) و علاوه بر سرمایه، شرایط بیان شده توسط شرکت برای ایشان وجود دارد، می‌توانند اعلام کنند که متقاضی دریافت نمایندگی از آن شرکت هستند. شرکت مرجع با بررسی این تقاضا، به خواسته آن‌ها پاسخ می‌دهد.

اگر شما شرایط لازم برای اخذ نمایندگی را داشته باشید، از طرف شرکت مرجع، مجوز یا اجازه فعالیت می‌گیرید و می‌توانید فعالیت خود را شروع کنید. با تنظیم قرارداد دریافت نمایندگی ، سرمایه گذاران، نقطه امنی را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اند که سودآوری و درآمدزایی قابل توجهی را برای آن‌ها به همراه دارد. از طرف دیگر تنظیم این قرارداد موجب رشد، رونق و توسعه کسب و کار شرکت مرجع می‌شود.

بنابراین قرارداد دریافت نمایندگی ، یک قرارداد مکتوب است که میان دو طرف یعنی مرجع اصلی و شخص نماینده تنظیم می‌شود و براساس این قرارداد، بخشی از وظایف و اختیارات مربوط به ارائه محصولات و خدمات، در محل مورد نظر، به نماینده واگذار می‌شود. این قرارداد از آن نظر که به صورت مکتوب نوشته می‌شود، دارای ارزش حقوقی بیشتر می‌باشد به طوری که در صورت بروز هر گونه اختلاف میان طرفین، استفاده از این قرارداد توسط هر یک از آن‌ها در دادگاه یا شورای حل اختلاف مجاز خواهد بود.

عاملیت فروش و تفاوت آن با قرارداد دریافت نمایندگی

اگر تمایل دارید با یک کمپانی، برند یا تولید کننده محصول همکاری کنید و بتوانید محصولات آن مرجع را به فروش برسانید، می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

  1. عاملیت فروش
  2. دریافت امتیاز نمایندگی با استفاده از قرارداد دریافت نمایندگی

این دو در ماهیت و در نوع فعالیت با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه درباره این دو اصطلاح، توضیحات لازم را ارائه می‌دهیم.

عاملیت فروش

اگر شما صاحب یک فروشگاه، مغازه یا مکانی برای ارائه محصولات و فروش آن‌ها باشید، معمولا به دنبال جنس‌ها و محصولاتی می‌گردید که نظر مشتریان را جلب کند. در واقع شما تلاش می‌کنید تا بتوانید اجناس بیشتری را به مشتریان بفروشید و در این میان خودتان نیز به سود و منفعت دست پیدا کنید. این کار با عاملیت فروش امکان پذیر است.

شما به عنوان خریدار اول و با سرمایه‌ای که دارید، به صورت عمده و با قیمتی کمتر، محصول مورد نظر را از شرکت خریداری کرده و به فروش می‌رسانید. در عاملیت، شما این حق را دارید که محصول را با ایجاد تغییراتی در قیمت یا حتی در کیفیت و کمیت به فروش برسانید، زیرا شما با پرداخت مبلغ مد نظر شرکت یا شخص تولید کننده، مالکیت کالای مربوطه را در اختیار دارید. به عبارت دیگر در عاملیت فروش بر خلاف قرارداد دریافت نمایندگی ، شرکت اصلی نظارتی روی چگونگی فروش محصول ندارد.

قرارداد دریافت نمایندگی

یکی دیگر از روش‌هایی که به وسیله آن می‌توانید یک محصول مشخص را به فروش برسانید، دریافت نمایندگی و فروش یک محصول با استفاده از مزایای قرارداد دریافت نمایندگی است. به همین ترتیب می‌توانید با دریافت نمایندگی علمی و آموزشی، محصولات مربوط به آموزش مهارت و علم مورد نظر را به مشتریان ارائه دهید. در این روش شما از طرف مرجع اصلی اجازه فعالیت می‌گیرید. فعالیت‌های شما با رسیدگی و نظارت شرکت اصلی انجام می‌شود و در حقیقت شما شعبه‌ای از آن شرکت، در منطقه جغرافیایی یا شهر خود هستید. محصولی که در اختیار شما است و به مشتریان خود ارائه می‌دهید، هیچ تفاوتی با محصول اصلی ندارد و از نظر کیفیت و قیمت، در یک شرایط به مشتری ارائه می‌شود.

شما به عنوان شخص متقاضی دریافت نمایندگی، خدمات دیگری مانند خدمات پس از فروش، ضمانت، تست کار، مرجوع و… را برای مشتریان خود انجام می‌دهید. همچنین شما اجازه انجام فعالیت‌هایی نظیر تبلیغات و بازاریابی را با توجه به سیاست‌های کاری شرکت اصلی خواهید داشت. از طرف دیگر شما می‌توانید از نام شرکت اصلی طرف قرارداد دریافت نمایندگی نیز استفاده کنید و در نتیجه امکان بهره برداری از اعتبار برند، برای فروش هر چه بیشتر محصولات شما وجود خواهد داشت. این نکات یا مواردی که بیان شد، از جمله دلایل علاقه مندی بسیاری از سرمایه گذاران و اشخاص مختلف برای دریافت نمایندگی تجاری یا علمی از برندهای شناخته شده می‌باشد.

انواع قرارداد دریافت نمایندگی

به طور کلی دو نوع قرارداد دریافت نمایندگی وجود دارند که عبارتند از:

  1. قرارداد دریافت نمایندگی انحصاری یک جانبه
  2. قرارداد دریافت نمایندگی انحصاری دو جانبه

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد دریافت نمایندگی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید. ضمن آنکه ما یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده‌ایم. روی تصویر زیر بزنید و این قرارداد را مشاهده کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات