برای نوشتن قرارداد فروش بلوک سیمانی چه نکاتی را بدانم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش بلوک

از قراردادهای پر استفاده در زمینه تامین مصالح، قرارداد فروش بلوک است. بلوک‌ها از جمله مصالح بسیار کاربردی در زمینه ساختمان سازی هستند. به دلیل استفاده بسیار از بلوک‌ها در ساخت و ساز، قرارداد فروش بلوک و قرارداد خرید آن از قراردادهایی است که به وفور اتفاق می‌افتد. استقبال از بلوک‌ها موجب شده است که تولید کنندگان آن، بلوک‌هایی در جنس و ابعاد مختلف تولید کنند. در میان تنوعی که در میان انواع بلوک‌ها وجود دارد، بلوک‌های بتنی و سفالی خواهان و کاربرد بیشتری دارند. به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر خرید و فروش می‌شوند.

این بلوک‌ها علاوه بر اینکه موجب استحکام ساختمان می‌شوند، به عنوان عایق نیز عمل می‌کنند. بلوک‌ها عایق‌های قوی حرارتی و صوتی هستند که نسبت به سایر مصالح مقاوت بسیار بالایی دارند. علاوه بر استحکام و عایق بودن، بلوک‌ها به سهولت مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنوع بالایی در آن وجود دارد. با توجه به دلایل اهمیت بلوک و مواردی که ذکر شد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نمونه قرارداد بلوک از قراردادهای بسیار پر استفاده باشد.

نمونه قرارداد خرید بلوک چه نوع قراردادی محسوب می‌شود؟

نمونه قرارداد بلوک ، یک نوع قرارداد خرید کالا است که میان خریدار و فروشنده بلوک تنظیم می‌شود. این قرارداد یک سند معتبر و قانونی است که درباره چگونگی انجام معامله خرید و فروش سیمان صحبت می‌کند. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره طرفین قرارداد، نوع معامله، مبلغ هر بلوک و مبلغ نهایی و کلی سفارشات، شروط و تعهدات طرفین، چگونگی اجرای موضوع قرارداد و غیره است. نمونه قرارداد بلوک به شکل یک سند مکتوب در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

اگر در اجرای قرارداد ایراد یا اشکالی ایجاد شود، طرفین می‌توانند از طرف خاطی شکایت کنند. بلوک‌ها معمولا به میزان زیاد و برای اجرای عملیات ساخت و ساز سفارش داده می‌شوند. البته امکان خرید به میزان کمتر هم وجود دارد. نکته مهم در این زمینه این است که در خرید و فروش‌های جزئی و محدود، نیازی به تنظیم قرارداد وجود ندارد و صرف تهیه کاغذ خرید یا فاکتور برای اجرای خرید و فروش کفایت می‌کند. متن قرارداد فروش بلوک یک مدرک معتبر است که با استناد به آن می‌توانید در دادگاه یا سایر مراجع رسیدگی حضور داشته باشید.

قرارداد فروش بلوک از چه قانونی تبعیت می‌کند؟

قرارداد فروش بلوک سیمانی یا به طور کلی قرارداد فروش بلوک از جمله قراردادهایی است که براساس عقد بیع (خرید و فروش) و قانون مدنی تنظیم می‌شود. نمونه قرارداد خرید بلوک یک نوع عقد بیع است. عقد بیع یکی از عقود معین قانون مدنی است. معین به این معنی که در متن قانون مدنی به طور صریح درباره عقد خرید و فروش صحبت شده است و شروط و الزاماتی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین تمام قراردادهایی که بر اساس عقد بیع تنظیم می‌شود باید پیرو شرایط این عقد در قانون مدنی باشد. شرایطی که در متن قانون درباره عقد بیع آمده است، مشخص می‌کند که انجام معاملات خرید و فروش، از جمله خرید و فروش بلوک باید به چه صورتی باشد. اگر به هر طریقی قرارداد تنظیم شده مخالف قانون مدنی و عقد بیع باشد، صحیح نیست و دارای اشکال است.

لازم یا جایز بودن قرارداد

قرارداد فروش بلوک سیمانی براساس قانون مدنی، از جمله عقود لازم است. لازم بودن قرارداد فروش بلوک به این معنی است که طرفین موظف هستند که در آن باقی بمانند و برای اجرای موضوع آن تلاش کنند. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند یک جانبه و بدون آگاهی و رضایت طرف مقابل، قرارداد را ترک و فسخ کنند. لازم بودن این قرارداد نوعی ضمانت انجام کار محسوب می‌شود. همین ضمانت موجب آسودگی خاطر طرفین در زمینه انجام معاملات خرید و فروش می‌شود. لازم بودن قرارداد تاکید می‌کند که امکان فسخ وجود ندارد. البته طرفین می‌توانند شروطی را به‌ عنوان شروط فسخ قرارداد تعیین کنند که در صورت بروز آن‌ها، طرفین بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

موضوع مورد معامله در قرارداد فروش بلوک

در متن قرارداد فروش بلوک به صورت صریح و روشن درباره موضوع مورد معامله توضیح داده می‌شود. موضوع مورد معامله در این قرارداد، خرید و فروش بلوک است. در این بخش از قرارداد توضیح می‌دهیم که چه مقدار بلوک، در چه جنس و اندازه به فروش می‌رسد. اگر لیست بلوک سفارش داده شده زیاد باشد، می‌توانیم لیست را به قرارداد ضمیمه کنیم. در غیر این صورت بلوک‌های خریداری شده در متن قرارداد معرفی می‌شوند. در این بخش از قرارداد باید به طور کامل توضیح بدهیم بلوک‌های تهیه شده از فروشنده به چه صورتی و در چه مکانی به خریدار تحویل داده می‌شود.

ثمن معامله در قرارداد فروش بلوک

ثمن قرارداد همان مبلغی است که باید برای خرید بلوک‌ها پرداخت شود. در این قسمت از قرارداد فروش بلوک لازم است که یک بار قیمت هر نوع بلوک تهیه شده و یک بار به طور کلی، قیمت کل سفارشات تعیین شود. ثمن قرارداد یا قیمت قرارداد در این قسمت تعیین می‌شود. خریدار موظف است در ازای دریافت بلوک‌های سفارش داده شده، ثمن آن‌ها را بپردازد.

نحوه پرداخت ثمن

زمانی که مبلغ کلی قرارداد تعیین می‌شود، لازم است که طرفین درباره نحوه پرداخت آن نیز توافق کنند. توافق درباره نحوه پرداخت ثمن در قرارداد خرید و فروش بسیار دارای اهمیت است. قانون مدنی شیوه‌هایی را برای پرداخت ثمن تعیین کرده است. پرداخت ثمن انواع متفاوتی از بیع را به ‌وجود می‌آورد. در ادامه به شرح انواع بیع با توجه به نحوه پرداخت ثمن می‌پردازیم:

  1. بیع نقد: همانطور که از عنوان هم مشخص است، در این نوع از عقد بیع، ثمن و مبلغ قرارداد به صورت نقد و در همان لحظه تحویل بلوک‌ها به فروشنده پرداخت می‌شود. یعنی در دریافت بلوک و پرداخت ثمن وقفه‌‌ای وجود ندارد. این نوع از شیوه پرداخت را بیع نقد می‌گویند.
  2. بیع نسیه: نوع دیگری از شیوه پرداخت ثمن، به شکل نسیه است. به این صورت که فروشنده بلوک‌ها را به خریدار تحویل می‌دهد و از او ضمانتی می‌گیرد که در آینده‌ای نزدیک، مبلغ قرارداد را پرداخت کند. در این نوع از نحوه پرداخت، فروشنده می‌تواند اقساطی تعیین کند که خریدار در آن تاریخ‌های تعیین شده، اقساط را بپردازد. در این نوع از عقد بیع، اخذ ضمانت بسیار مهم است. ضمانت می‌تواند اوراق بهادار مانند چک و سفته باشد.

شرایط و ویژگی‌های قرارداد فروش بلوک

  1. متن قرارداد فروش بلوک باید بدون ابهام، واضح و صریح نوشته شود. متن قرارداد نباید خریدار و فروشنده بلوک را دچار ابهام کند.
  2. اگر بلوک فروخته شده در مالکیت مشاع است، لازم است که نماینده‌ای از جانب تمام مالکین اقدام به فروش آن‌ها کند.
  3. اگر سایر مالکین در خصوص فروش سهم مشاع خود رضایت نداشته باشند، انتقال بلوک‌ها به خریدار، فقط به نسبت سهم مالکان راضی، صحیح است و در خصوص سایر مالکان، نیازمند تایید بعدی آن‌ها خواهد بود.
  4. خریدار در لحظه تحویل بلوک‌ها این اجازه را دارد که صحت و سلامت بلوک‌ها و جنس آن‌ها را بررسی کند.
  5. خریدار می‌تواند زمان معینی را برای امکان مرجوع کردن بلوک‌ها در نظر بگیرد تا اگر بلوک‌ها مورد تایید او واقع نشد، بتواند آن‌ها را به فروشنده برگرداند.

فسخ قرارداد فروش بلوک

خریدار و فروشنده به منظور فسخ قرارداد فروش بلوک می‌توانند شرایطی را برای آن تعیین کنند. این شروط در متن قرارداد آورده می‌شوند و در صورت بروز آن‌ها، هر کدام از خریدار و فروشنده این اجازه را دارند که قرارداد را فسخ کنند.

از جمله مواردی که می‌توانند منجر به فسخ قرارداد فروش بلوک شوند، عبارتند از:

  1. معیوب بودن و آسیب دیده بودن بلوک‌ها؛
  2. پرداخت نشدن به موقع ثمن قرارداد توسط خریدار؛
  3. طولانی شدن زمان تحویل بلوک‌ها توسط فروشنده؛
  4. و ……

پیشنهادی که ما داریم!

تیم حقوقی رکلا، یک نمونه کامل از قرارداد فروش کالا را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات مرتبط با این قرارداد مهم شوید.

علاوه براین، شما این امکان را دارید که قرارداد اختصاصی خودتان را داشته باشید. برای این منظور، کافی است روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و در صفحه‌ای که به آن وارد می‌شوید، سفارش ابتدایی خود را ثبت کنید تا با شما ارتباط بگیریم.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدمات حقوقی مجموعه رکلا است که امکان گفتگو و مشاوره با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب را برای شما فراهم می‌کند.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

با استفاده از این نمونه قرارداد می‌توانید تعداد مشخصی از هر کالایی را معامله کنید. برای تهیه سریع قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دریافت نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات