نمونه قرارداد خرید قیر و نکاتی که در مورد این قرارداد در قانون وجود دارد!

-
بروزرسانی:1399/08/18
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید قیر

قرارداد خرید قیر که یک نوع قرارداد خرید کالا است به دلایل مختلف مورد توجه افراد و صنایع مهم زیادی است. قیر به عنوان یکی از مشتقات نفتی در عایق رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد زیادی دارد، پس یکی از مصارف آن در ایزوگام بندی ساختمان‌ها و دیگری در بخش راهسازی است. اگر شما نیز در خصوص انعقاد قرارداد خرید قیر سوالی دارید در ادامه متن به شما پاسخ می‌دهیم.

نوع نمونه قرارداد قیر

قرارداد خرید قیر از جمله قراردادهایی است که زیرمجموعه عقد بیع (خرید و فروش) قرار می‌گیرد. این عقود برای طرفین قرارداد و حتی قائم مقام قانونی آن‌ها که قرارداد را امضا می‌کنند کاملا الزام‌آور است. پس از امضای نمونه قرارداد خرید قیر طرفین نمی‌توانند آن را به صورت یک جانبه فسخ کنند، بلکه تنها می‌توانند از اختیارات قانونی خود برای فسخ آن استفاده کنند. گاهی نیز افراد با رضایت و توافق یکدیگر معامله را از درجه اعتبار ساقط می‌کنند.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید قیر

شکل و خط مشی اساسی فرم قرارداد خرید و فروش در قانون مدنی ایران و در عرف حقوقدانان مشخص شده است. بنابراین در هنگام تنظیم نمونه قرارداد خرید قیر نیز باید به این نکات توجه کنیم و آن‌ها با دقت تکمیل شوند:

مشخصات طرفین

در این قسمت از نمونه قرارداد خرید قیر ، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تماس طرفین نوشته می‌شود. طرفین معامله می‌توانند شخص حقیقی (انسان‌های عادی) و شخص حقوقی (شرکت‌ها، موسسات و اداراتی که جهت دستیابی به اهداف خاص تشکیل می‌شوند) باشند. قانون گذار حق هر دو گروه را محترم شمرده است. اشخاص می‌توانند معامله را برای خود یا به نمایندگی از شرکت و موسسه امضا کنند؛ در این صورت حتما باید نمایندگی خود را اثبات و نام و سمت خود را در متن قرارداد خرید قیر بنویسند. همچنین اگر طرف قرارداد شخص ممنوع المعامله است، ذکر نام قیم یا ولی قانونی و امضا او نیز اهمیت دارد.

قرارداد فروش قیر صادراتی

موضوع مورد معامله

در این قسمت از نمونه قرارداد خرید قیر ، نوع قیر از نظر کارایی و کاربرد، وزن آن، تاریخ تحویل و سایر مشخصاتی که در خصوص موضوع مورد معامله دارای اهمیت است را بنویسید. فروشنده موظف است که قیر را مطابق این بند از قرارداد به خریدار تحویل دهد؛ در غیر این صورت خریدار می‌تواند مطابق با اختیارات قانونی خود عمل کند. برای مثال اگر در این قسمت، وزن قیر مورد نظر مشخص شده باشد و خریدار پس از دریافت مبیع متوجه شود که کمتر یا بیشتر از وزن تعیین شده است، در حالت اول (یعنی اگر کمتر باشد) خریدار می‌تواند از فروشنده بخواهد که میزان تفاوت آن را به او تحویل دهد یا نمونه قرارداد خرید قیر را فسخ کند و در حالت دوم باید آن مقدار از قیر که زیاده بر مقدار توافق شده به او تسلیم شده است را به فروشنده بازگرداند.

فروشنده باید قیر را در همان محل امضای قرارداد به خریدار تحویل دهد، مگر اینکه در متن قرارداد خرید قیر محل دیگری را تعیین کرده باشند.

وجه معامله و نحوه پرداخت آن

در این قسمت از قرارداد، طریقه پرداخت مبلغ معامله را به فروشنده به طور دقیق مشخص کنید. این قسمت از قرارداد به معنی تعهد خریدار در مقابل فروشنده است. تاریخ، مبلغ، مکان و روش پرداخت را در نمونه قرارداد خرید قیر بنویسید. همچنین مشخص کنید که از روش نقد یا اقساط استفاده می‌کنید. در صورت استفاده از روش پرداخت اقساطی، شماره چک را نیز در قرارداد بنویسید.

اگر خریدار به هر دلیل نتواند وجه معامله را پس از مدتی پرداخت کند، فروشنده می‌تواند از تسلیم قیر به او خودداری کند یا آن را از او پس بگیرد. همچنین اگر خریدار توانایی پرداخت وجه را داشته باشد اما از پرداخت آن خودداری کند، فروشنده می‌تواند قرارداد خرید قیر را فسخ کند یا از مرجع حل اختلاف بخواهد که خریدار را ملزم به پرداخت وجه معامله کند. پرداخت وجه معامله می‌تواند به صورت نقد، پرداخت از طریق انواع چک، پرداخت با دستگاه کارت خوان و دیگر روش‌های ممکن باشد.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها

در نمونه قرارداد خرید قیر معمولا طرفین مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود تعیین می‌کنند. در صورت بروز اختلاف ابتدا از طریق روش‌های مسالمت آمیز و سپس با مراجعه به مرجع تعیین شده، مشکل پیش آمده را حل می‌کند. توجه کنید که اگر طرفین مبلغ خسارتی را در قرارداد نوشته باشند و خسارت رخ دهد، مرجع حل اختلاف نمی‌تواند مبلغ دیگری را تعیین کند.

در خصوص تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد قیر نیز عدد خاصی از سوی قانون گذار مشخص نشده است. نکته مهم این است که تمامی نسخه‌ها کاملا مطابق با یکدیگر و با امضا و اثر انگشت طرفین تکمیل و تایید شده باشد.

بحث بیمه در خصوص نمونه قرارداد فروش قیر صادراتی

بحث بیمه نقش مهمی در تجارت قیر دارد. بیمه بسیاری از خطرات احتمالی را در مسیر صادرات کاهش می‌دهد. توجه کنید که اگر حادثه، قبل از تاریخ بیمه در متن قرارداد فروش قیر صادراتی باشد، پرداخت خسارت آن حادثه با شرکت بیمه نخواهد بود. از طرف دیگر بیمه تنها خسارت حادثه‌ای را می پذیرد که قیر برای آن حادثه بیمه شده باشد.

نکات حقوقی جهت انعقاد نمونه قرارداد خرید قیر

  1. اگر خریدار قیر از پرداخت وجه و فروشنده از تسلیم قیر به خریدار امتناع کند و سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد بگذرد، فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  2. اگر خریدار متوجه شود که فروشنده او را فریب داده است، می‎تواند بلافاصله قرارداد را فسخ کند.
  3. طرفین نمونه قرارداد خرید قیر می‌توانند شروطی را برای یکدیگر در متن قرارداد ذکر کنند که البته این شروط باید مشروع باشند، قابل انجام باشد و همچنین سود و منفعت داشته باشند. توجه کنید که شروط نوشته شده در متن نمونه قرارداد خرید قیر نباید به گونه‌ای باشد که مانع استفاده و بهره مندی طرف مقابل از قیر شود.
  4. تسلیم قیر به خریدار زمانی اتفاق می‌افتد که او کاملا بر موضوع مورد معامله مسلط باشد و آن را در اختیار داشته باشد، حتی اگر از قیرها استفاده نکند.
  5. حتما در نمونه قرارداد فروش قیر صادراتی واحد پول مدنظر طرفین را بنویسید.
  6. اگر هر دو طرف قرارداد، حق فسخ داشته باشند و یکی از آن‌ها نمونه قرارداد خرید قیر را امضا کند و دیگری آن را فسخ کند، قرارداد فسخ شده به حساب می‌آید.

چند نکته حقوقی دیگر

  1. همانطور که گفته شد، هریک از طرفین می‌توانند با توافق و رضایت یکدیگر قرارداد را از اعتبار خارج و به اصطلاح حقوقی اقاله کنند.
  2. اگر طرفین در متن نمونه قرارداد خرید قیر ، مرجعی را جهت حل اختلاف تعیین نکنند، می‌توانند به یکی از سه مرجع قضایی زیر جهت طرح دعوی مراجعه کنند: دادگاه محل اقامت خوانده (طرفی که دعوا بر علیه او طرح شده) یا دادگاه محل امضای قرارداد قیر یا دادگاه محل انجام تعهدات.
  1. اگر کسی که در متن نمونه قرارداد خرید قیر ، تعهدی به نفع او قید شده است از آن تعهد صرف نظر کند، مانند این است که آن تعهد از ابتدا در متن قرارداد نوشته نشده است.
  2. فروشنده موظف است قیر را در همان محلی که نمونه قرارداد امضا شده است به خریدار تحویل دهد، مگر اینکه در متن قرارداد محل دیگری را تعیین کرده باشند.
  3. در پایین تمامی نسخه‌ها حتما عبارت «تمامی نسخه‌ها متحد الشکل هستند» را بنویسید.
  4. اگر در متن قرارداد نوشته شود که «تمامی اختیارات سلب شد» طرفین قرارداد دیگر نمی‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی کارشناسان ارشد و وکلای ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد خرید قیر روی اینجا بزنید.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

معامله کالا نیاز به یک قرارداد فروش دارد. این نمونه قرارداد را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

اینجا بزنید! قرارداد مناسب برای معامله کالا به صورت اقساطی را می‌توانید با زدن روی تصویر زیر، دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات