قرارداد کاشت یونجه و مطالبی که باید درباره این قرارداد بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کاشت یونجه

قرارداد کاشت یونجه یک توافق کاربردی برای همکاری در زمینه کاشت یونجه است. این قرارداد به طور معمول میان کشاورزان و صاحبان زمین‌های کشاورزی تهیه و امضا می‌شود. کشت یونجه از محصولات پرطرفداری است که خریداران خاص خود را دارد. از یونجه هم برای مصرف دارویی و هم برای مصرف درمانی و همچنین برای تغذیه دام‌ها استفاده می‌شود. در کشور ما، یونجه از جمله محصولاتی است که کشاورزان زیادی برای کاشت آن اقدام می‌کنند. کشاورزان و زمین داران به شیوه‌های مختلفی در این زمینه با یکدیگر مشغول به کار می‌شوند و با تنظیم و امضای نمونه قرارداد کاشت یونجه ، فعالیت در زمینه کاشت یونجه را آغاز خواهند کرد.

به طور معمول این قرارداد زمانی میان طرفین امضا می‌شود که هر کدام از آن‌ها به تنهایی نتوانند فعالیت خود را ادامه دهند. برای مثال، ممکن است که شما یک زمین کشاورزی داشته باشید اما در حال حاضر در شرایطی باشید که نتوانید فعالیت‌های کشاورزی را انجام دهید. از طرف دیگر، ممکن است یک کشاورز ماهر و با تجربه و با سابقه کاشت یونجه بخواهد فعالیت کشاورزی انجام دهد اما زمین کشاورزی در اختیار نداشته باشد. در چنین موقعیت‌هایی، شروع همکاری میان طرفین، برای هر دو بسیار کاربردی خواهد بود و منافع هر دو طرف را تامین می‌کند.

ماهیت و انواع قرارداد کاشت یونجه

اگر تمایل دارید که با تنظیم یک قرارداد با یکدیگر در زمینه کاشت یونجه فعالیت کنید، لازم است که ابتدا درباره این توافق و شرایط قانونی و حقوقی آن اطلاعات کافی داشته باشید. نمونه قرارداد کاشت یونجه در واقع یک نوع از قرارداد مزارعه است. از معنای لغوی این عقد نیز چنین برداشت می‌شود که طرفین، توافق می‌کنند که با یکدیگر زمین کشاورزی مورد نظر را بکارند و از درآمد حاصل از آن نفع ببرند. مفهوم با هم کاشتن، دقیقا ماهیت اصلی این قرارداد است.

در این شیوه از توافق، مالک زمین کشاورزی، زمین را برای مدت معین در اختیار کشاورز می‌گذارد و کشاورز در زمین مشغول به کاشت یونجه می‌شود. در نهایت، از برداشت و فروش یونجه‌ها درآمدی کسب خواهد شد که با توافق طرفین میان آن‌ها تقسیم می‌شود. البته این تنها یک شیوه برای همکاری در زمینه کاشت یونجه است. شما می‌توانید با شرایط دیگری نیز برای این کار اقدام کنید.

برای مثال ممکن است که هر دو شخصی که تمایل دارند کاشت یونجه را انجام دهند، زمین کشاورزی داشته باشند و از تجربه و سابقه کافی نیز برخوردار باشند. ممکن است که این دو شخص به هر دلیلی بخواهند که در کاشت یونجه با یکدیگر همکاری کنند. در این شرایط، قرارداد مناسب آن‌ها، قرارداد شراکت است. با تنظیم این قرارداد، رابطه حقوقی میان طرفین به واسطه یک سند معتبر و قانونی ثبت خواهد شد.

نمونه قرارداد کاشت یونجه میان طرفین لازم است!

نمونه قرارداد کاشت یونجه یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طرفین ملزم هستند که برای انجام موضوع قرارداد، با یکدیگر همکاری کنند و زودتر از موعد مقرر اجازه فسخ قرارداد را ندارند. یعنی اینکه هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند از انجام قرارداد پشیمان شوند یا اینکه بخواهند که قرارداد را فسخ کنند. البته این امکان وجود دارد که طرفین بتوانند شروط مشخصی را برای فسخ قرارداد کاشت یونجه در نظر بگیرند.

برای مثال، شما می‌توانند در متن قرارداد خود این شرط را بیان کنید که در صورت انجام شدن رفتار یا عمل مشخصی، طرفین حق فسخ قرارداد را دارند. به این ترتیب، اگر هرکدام از این طرفین رفتاری مغایر با شروط انجام دهد، طرف دیگر قرارداد این حق را دارد که از شرط فسخ بهره ببرد. بنابراین، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در زمان تنظیم و امضای قرارداد، به این مساله توجه داشته باشید و مواردی که برای شما مهم است را مطرح کنید تا با توافق طرفین به عنوان شروط فسخ قرارداد در نظر گرفته شود.

مدت قرارداد کاشت یونجه

حتما باید مشخص باشد که طرفین برای چه بازه زمانی با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای مثال ممکن است که شما تمایل داشته باشید که چندین سال به این شیوه با یکدیگر همکاری کنید یا اینکه بخواهید مدت قرارداد شما فقط برای یک سال باشد. به طور معمول برای تعیین مدت قرارداد، تاریخ کاشت و برداشت محصول را در نظر می‌گیرند و در آن حدود، تاریخ شروع و اتمام قرارداد را معین خواهند کرد.

لازم است که به طور دقیق بازه زمانی نمونه قرارداد کاشت یونجه را مشخص کنید و آن تاریخ در متن قرارداد ثبت شود. به واسطه تعیین بازه زمانی قرارداد، طرفین متعهد هستند که در طول این مدت تعهدات و مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند را انجام دهند.

تعیین سهم در نمونه قرارداد کاشت یونجه

یک نکته بسیار مهم در تنظیم و نوشتن نمونه قرارداد کاشت یونجه ، مساله تعیین سهم هر کدام از طرفین است. همانطور که توضیح دادیم، هر دو طرف این قرارداد به قصد کسب سود و منفعت با یکدیگر همکاری می‌کنند تا در نهایت درآمد حاصل از یونجه را میان یکدیگر تقسیم کنند. در این زمان، لازم است که از همان ابتدای قرارداد، میزان سهم هر کدام از طرفین مشخص باشد تا براساس میزان سهمی که معین شده است، مبلغ مورد نظر میان طرفین تقسیم شود.

برای تعیین میزان سهم هر کدام از طرفین، لازم است که پیش از امضای قرارداد، هر دو طرف با یکدیگر گفتگو کنند و به توافق برسند. در نهایت، درصدی که توافق شده است را باید به صورت مکتوب در متن قرارداد بنویسند. ملاک اصلی برای تعیین سهم در نمونه قرارداد کاشت یونجه توافق طرفین است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که منظور از میزان سهم، تنها سهم از سود و منفعتی که به واسطه انجام موضوع این قرارداد به دست می‌آید، نیست. هر کدام از طرفین این قرارداد، به همان میزانی که از سود و منفعت این همکاری سهم دارند، در ضرر و زیان آن نیز سهیم خواهند بود. بنابراین، اگر تصمیم بر این است که میزان مسئولیت و سهم دو طرف در سود و زیان حاصل از کاشت یونجه متفاوت باشد، باید درباره چگونگی حسابرسی به این موضوع در متن قراردادتان توضیح دهید.

شرط داوری

تعیین داور برای قرارداد، اقدامی بسیار هوشمندانه است که باعث می‌شود در صورت بروز اختلاف یا مشکل، با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به مشکلات شما رسیدگی شود. داور شخص قابل اعتمادی است که می‌تواند میان شما داوری کند و حکم دهد. شما می‌توانید با توافق یکدیگر، شخصی را به عنوان داور انتخاب کنید. برای مثال، می‌توانید از شورای روستا بخواهید که داور قرارداد شما باشند. البته اگر برای قرارداد خود داور نیز انتخاب نکرده باشید، این حق را دارید که شکایت خود را از مراجع حل اختلاف قانونی پیگیری کنید. ضمن آنکه می‌توانید با صراحت در متن قرارداد بنویسید که مرجع حل اختلاف قرارداد شما، مراجع قانونی خواهند بود. در این صورت نیز، طرفین برای حل اختلافات خود به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه خواهند کرد.

پیشنهاد ما

قراردادتان را بدون آگاهی از حقوق قانونی خود امضا نکنید. حتما پیش از اقدام برای انجام قرارداد، با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید یا اینکه تنظیم قرارداد خود را به یک وکیل یا مشاور حقوقی بسپارید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان را ایجاد کرده است که بتوانید با شرایط بسیار مناسب و در زمان کوتاهی به مشاوران حقوقی مجرب دسترسی داشته باشید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
باقر شعبانلویی
thumb_up_alt
یونجه کاشتم برای ۷ سال و صاحب زمین بعد سه سال، مانع ادامه شراکت می‌شود. قرارداد ننوشتم. می‌توانم شکایت کنم؟
21:08
06 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که قراردادی بین شما نباشد اثبات وجود رابطه کاری به عهده شما است. در هر حال، در مرجع حل اختلاف، باید به وجود توافق شفاهی از طریق اظهارات شهود یا سایر ادله اشاره کنید.
11:17
07 خرداد 1401