قرارداد فروش آژانس هواپیمایی؛ راهنمای ارزش‌ گذاری و معامله آژانس‌های هواپیمایی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1404/08/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش آژانس هواپیمایی

قرارداد فروش آژانس هواپیمایی ، قراردادی به منظور انتقال مالکیت آژانس هواپیمایی از جانب یک شخص به شخص دیگر است. البته در ابتدا باید به این مساله اشاره کنیم که برای راه اندازی و تاسیس آژانس‌های هواپیمایی نیاز به اخذ مجوز‌ها و تاییدیه‌های قانونی و رسمی است و بدون این مجوزها عملا فعالیت در این حوزه ممکن نخواهد بود. بنابراین، منظور و هدف ما از نمونه قرارداد فروش آژانس هواپیمایی ، در واقع قراردادی است که درباره فروش ملکی صحبت می‌کند که در آن ملک، یک آژانس هواپیمایی دایر بوده است. در ادامه این مقاله به بیان مطالبی درباره قرارداد فروش آژانس هواپیمایی می‌پردازیم و درباره ابعاد و ویژگی‌های آن توضیح می‌دهیم.

اهمیت خرید و فروش و تنظیم مبایعه نامه آژانس هواپیمایی

آژانس‌های هواپیمایی به موجب سابقه فعالیت خود در یک مکان، موجب شناخته شدن ملک مورد نظر و جذب نظر مشتریان می‌شوند. همین مساله باعث می‌شود ملکی که به عنوان یک آژانس هواپیمایی استفاده شده است، نزد مشتریان اعتبار کسب کند و در یاد و خاطر آن‌ها باقی بماند. به این ترتیب، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان مجدد به این مکان مراجعه کنند.

حال تصور کنید که یک آژانس هواپیمایی برای مدت معینی در یک ملک فعالیت کرده است و حالا به هر دلیلی تمایل دارد که فعالیت خود را به پایان برساند یا اینکه به مکان دیگری نقل مکان کند. این زمان، برای اشخاص دیگری که تمایل دارند در حوزه آژانس‌های هواپیمایی فعالیت کنند، این امکان فراهم می‌شود که ملک متعلق به آژانس هواپیمایی را خریداری کنند. در چنین شرایطی اطمینان خواهید داشت که می‌توانید برای راه اندازی مجدد یک شرکت هواپیمایی، از اعتبار و حسن شهرت ملکی که خریداری کرده‌اید، استفاده کنید. در این موقعیت خریدار و فروشنده می‌توانند برای انجام معامله خرید و فروش آژانس، با یکدیگر قرارداد فروش آژانس هواپیمایی امضا کنند.

ماهیت قرارداد خرید آژانس هواپیمایی

قرارداد خرید آژانس هواپیمایی در واقع قراردادی برای انجام معامله بیع (خرید و فروش) است. به واسطه این قرارداد، مالکیت ملک آژانس هواپیمایی از یک شخص به شخص دیگری منتقل می‌شود. قانون مدنی به صراحت درباره عقد بیع توضیح داده است و قواعد و ضوابطی را نیز برای آن بیان می‌کند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که قرارداد حاضر یک عقد معین است که برای تنظیم آن، باید به قواعد مندرج در قانون مدنی توجه داشته باشیم. برای انجام این معامله، لازم است که یک مبایعه نامه آژانس هواپیمایی تنظیم کنید.

ابعاد و ویژگی‌های قانونی قرارداد فروش آژانس هواپیمایی

این مبایعه نامه یک عقد تملیکی، معوض و لازم است. تملیکی بودن نمونه قرارداد فروش آژانس هواپیمایی به این جهت است که با انجام این معامله، مالکیت مالک از جانب فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. معوض بودن قرارداد نیز به این دلیل است که برای انجام این معامله عوض یا بها معینی در نظر گرفته خواهد شد که از جانب خریدار به صاحب آژانس هواپیمایی پرداخت می‌شود. در واقع به همین دلیل این قرارداد را معوض می‌نامند. زیرا برای انجام آن، عوض یا بها رد و بدل می‌شود

قرارداد فروش آژانس هواپیمایی یک عقد لازم است. یعنی اینکه خریدار و فروشنده بعد از امضای قرارداد، نمی‌توانند آن را فسخ کنند و ملزم هستند که به معامله‌ای که انجام شده است، پایبند باشند. البته قانون مدنی در بیان قواعد و ضوابط عقد بیع، به تفصیل شرایط و خیارات فسخ این معامله را نیز توضیح داده است. بنابراین، اگرچه قرارداد حاضر یک قرارداد لازم الاجرا محسوب می‌شود اما در مواردی که قانون، برای آن شرایط خیار فسخ در نظر گرفته است، می‌توانید با استناد به آن خیارات، قرارداد مورد نظرتان را فسخ کنید.

علاوه بر مواردی که در خصوص فسخ این قرارداد بیان کردیم، لازم است به این مورد نیز اشاره کنیم که طرفین قرارداد می‌توانند با رضایت و خواست خود، شروطی را برای فسخ در نظر بگیرند. علاوه براین، این امکان را دارند که با رضایت یکدیگر قرارداد را اقاله کنند. یعنی معامله را به زمانی برگردانند که انگار هیچ معامله‌ای انجام نشده است.

ارکان قرارداد فروش آژانس هواپیمایی

برای انجام قرارداد خرید آژانس هواپیمایی و هر معامله دیگری که با عقد بیع انجام می‌شود، نیاز به حضور سه رکن اصلی است که انجام معامله را ممکن می‌سازند. این سه رکن عبارتند از متعاملین یعنی طرفین قرارداد، مال مورد معامله (آژانس هواپیمایی) و ثمن معامله که در واقع همان مبلغی است که به منظور خرید آژانس هواپیمایی به مالک آن پرداخت می‌شود.

اهلیت متعاملین، از مسائلی است که برای انجام این قرارداد اهمیت زیادی دارد. اهلیت در قانون مدنی یعنی اینکه طرفین باید برای انجام این معامله، از صلاحیت کافی برخوردار باشند. برای مثال، فروشنده باید مالکیت ملک را در اختیار داشته باشد یا اینکه مالک اصلی به صورت قانونی به فروشنده اجازه دهد که ملک را به شخص دیگری منتقل کند. این اجازه به طور معمول به واسطه یک وکالتنامه ارائه می‌شود. علاوه براین، اشخاص ورشکسته یا اشخاصی که امکان تصرف اموال خود را ندارند، نمی‌توانند در این مبایعه نامه حضور داشته باشند.

مورد معامله که در این قرارداد آژانس هواپیمایی است، باید به صراحت و با اطلاعات دقیقی در متن قرارداد معرفی شود و در آخر، توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌کند که برای خرید آژانس هواپیمایی، خریدار باید چه مبلغی را به فروشنده بپردازد.

شرایط انتقال آژانس هواپیمایی به خریدار

یک نکته مهم که باید حتما در مبایعه نامه آژانس هواپیمایی درباره آن توضیح دهید، شرایط انتقال آژانس هواپیمایی به خریدار است. شرایط انتقال، ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز، شرایط تسویه حساب نهایی و شیوه پرداخت ثمن معامله، تاریخ دقیق انتقال مالکیت و هر مورد مهم دیگری که مربوط به شرایط انتقال مالکیت آژانس هواپیمایی است، در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

علاوه براین، اگر هر کدام از طرفین شرط خاصی را نیز مدنظر داشته باشند، می‌توانند در این بخش از قرارداد درباره آن توضیح دهند. بیان این شروط در قرارداد، می‌تواند از حقوق قانونی شما محافظت کند. به علاوه، در صورت بروز اختلاف نیز در مراجع قضایی می‌توانید به این شروط استناد کنید.

روش‌های ارزش‌ گذاری آژانس پیش از امضای قرارداد فروش آژانس هواپیمایی

یکی از نکات کلیدی پیش از امضای قرارداد فروش آژانس هواپیمایی ، تعیین ارزش واقعی آن است. برخلاف تصور بسیاری از فروشندگان و خریداران، قیمت آژانس فقط به ارزش ملک یا تجهیزات محدود نمی‌شود، بلکه عوامل متعددی در تعیین بهای واقعی آن نقش دارند. در معاملات حرفه‌ای، ترکیبی از روش‌های مالی، تجربی و بازاری برای ارزش‌ گذاری به کار می‌رود. در ادامه مهم‌ترین موارد را مرور می‌کنیم:

  1. سابقه و اعتبار برند: سابقه فعالیت آژانس و خوش‌ نامی آن نزد مشتریان و تامین‌کنندگان از مهم‌ترین دارایی‌های غیرملموس آژانس محسوب می‌شود. هرچه اعتبار برند در بازار بیشتر باشد، ارزش قرارداد نیز بالاتر خواهد بود؛

  2. تعداد قراردادهای جاری و مشتریان وفادار: بررسی قراردادهای فعال با شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و تورگردان‌ها و همچنین تعداد مشتریان دائمی، نقش مهمی در تعیین ارزش آژانس دارد. این موارد باید به‌ صورت مستند و شفاف به خریدار ارائه شوند؛

  3. مجوزها و پروانه‌های رسمی فعالیت: مجوز بند «الف»، «ب» یا «پ» و نیز مجوزهای صادر شده از سازمان میراث فرهنگی یا هواپیمایی کشوری، از دارایی‌های ارزشمند آژانس هستند. وجود این مجوزها در زمان معامله، می‌تواند چندین برابر به ارزش آژانس بیفزاید.

  4. درآمد و گردش مالی سالانه: میزان فروش بلیت، تور و خدمات جانبی در سال‌های گذشته، شاخص دقیقی برای برآورد بازدهی آژانس است. بهتر است صورت‌های مالی سه‌ ساله آژانس برای بررسی در اختیار خریدار قرار گیرد؛

  5. موقعیت مکانی و امکانات فیزیکی آژانس: موقعیت جغرافیایی، فضای اداری، دکوراسیون و تجهیزات فنی نیز در تعیین ارزش نهایی موثر هستند. آژانسی که در منطقه‌ای پرتردد با امکانات کامل قرار دارد، طبیعتا ارزش بیشتری خواهد داشت؛

  6. شهرت دیجیتال و اعتبار آنلاین: در فضای امروز، امتیاز سایت، صفحه اینستاگرام یا Google Business آژانس نیز بخشی از ارزش برند است. تحلیل نرخ تعامل کاربران و رتبه سایت می‌تواند در قیمت‌ گذاری اثرگذار باشد.

نکته مهم: پیشنهاد می‌کنیم قبل از نهایی‌ کردن قرارداد فروش آژانس هواپیمایی ، از یک کارشناس رسمی دادگستری در حوزه املاک یا برند و یا مشاور متخصص صنعت گردشگری برای ارزیابی دقیق استفاده کنید. این کار مانع از بروز اختلافات مالی پس از معامله خواهد شد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک آژانس هواپیمایی را خریداری کنید، بدون شک به یک قرارداد کامل و جامع نیاز خواهید داشت. تنظیم این قرارداد نیازمند تخصص و دانش است. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای انجام این قرارداد از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، درباره شرایط قراردادتان اطلاعات بگیرید و همچنین این امکان را خواهید داشت که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، قراردادتان را مطابق با خواست و نظر خود تنظیم کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات