نمونه قرارداد کارگزاری فروش چیست و چه زمانی یک قرارداد كارگزاري فروش کامل داریم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/30
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری فروش

قرارداد کارگزاری فروش ، از انواع قراردادهای کارگزاری یا به اصطلاح قرارداد بروکری است.

آقای محبی برای من نمونه یک انسان با پشتکار و تلاش بود. روزی که به رکلا آمد را به خوبی به یاد دارم. از روز پیش اصرار داشت که در ابتدای روز و اولین ملاقات باشد و همین اتفاق نیز افتاد. آقای محبی سر ساعت و به عنوان اولین مراجع کننده به رکلا آمدند. با آن که بسیار خوش برخورد بودند و با اطرافیان با گشاده رویی برخورد می‌کردند، اما به وضوح می‌توانستم در چهره‌شان ببینم که کمی نگران و مقداری مضطرب هستند.

به ایشان حق می‌دادم. این حالت از نگرانی را معمولاً پیش از جلسات مشاوره حقوقی زیاد می‌دیدم. حتی زمان مشاوره‌های تلفنی نیز می‌شود متوجه لحن و حالت صدای نگران آدم‌ها بود.

وظیفه خودم می‌دیدم که کمی شرایط و محیط را برای آقای محبی آرام بخش‌ کنم تا بتوانند در آسودگی خیال درباره موردی که بابت آن مراجعه کرده‌اند صحبت کنند. به همین دلیل، به رسم ادب احوالپرسی کردم و سعی کردم که آقای محبی در جریان ملاقاتمان احساس راحتی بیشتری بکند. در ادامه صحبت را به سمت موضوع اصلی ملاقاتمان کشاندیم.

آقای محبی؛ یک کارگزار جوان!

آنطور که آقای محبی تعریف می‌کردند، چند وقتی است که در زمینه کارگزاری و شرایط کاری آن تحقیقانی انجام داده‌اند. مدتی نیز به عنوان کارگزار برای یک شرکت کارگزاری مشغول بوده‌اند. اما به تازگی تصمیم دارند که به صورت مستقل کار کنند. آقای محبی توضیح دادند که با توجه به تجربه و سابقه کاری که داشتند، خودشان می‌دانند که بهترین بخشی که می‌توانند فعالیت داشته باشند، در زمینه کارگزاری فروش است. همچنین ایشان گفتند که در این زمینه به خودشان اعتماد دارند و مطمئن هستند که در این راه بسیار موفق خواهند شد و روزی شرکت کارگزاری خود را تاسیس خواهند کرد.

آقای محبی بعد از توضیحاتی که دادند، گفتند که برایشان بسیار مهم است که در جریان قراردادها و کارها، تمام جوانب حقوقی و قانونی رعایت شود و معتقدند که همیشه باید در زمینه کاری محتاط بود و تمام جوانب را بررسی کرد. به همین دلیل می‌خواستند که به صورت مفصل درباره قرارداد كارگزاري فروش صحبت کنم و یک نمونه قرارداد کارگزاری فروش را به عنوان نمونه بررسی کنیم. به ایشان اطمینان خاطر دادم که حتماً این کار را خواهیم کرد.

کارگزار فروش کیست؟ کارگزاری فروش به چه معنا است؟

به آقای محبی گفتم که پیش از صحبت درباره نمونه قرارداد کارگزاری فروش ، مهم‌ترین مساله این است که بدانیم از نظر عرف و قانون کارگزار فروش کیست و کارگزاری فروش به چه معناست؟

آقای محبی سکوت کردند و بعد از گذشت چند ثانیه لبخند زدند و گفتند که از همین‌جای صحبت‌مان شگفت زده شدند. با آن‌که چند سال است در زمینه کارگزاری فعالیت می‌کنند، ولی الان در جواب این سوال، پاسخ مشخصی ندارد که بتواند به طور دقیق درباره آن صحبت کنند.

کارگزاری یا بروکری در اصطلاح یک نوع واسطه گری است. شاید به معنای دلال نیز بشود تعبیر کرد، ولی دانش، آگاهی، تجربه و روابط قوی، این کار را از دلالی جدا می‌کند. در حقیقت کارگزار فروش، کسی است که می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد و این شخص نسبت به نوسانات بازار و شرایط آن آگاهی دقیق دارد. کارگزار، تحلیل و بررسی‌های زیادی در این زمنیه انجام می‌دهد و در هر زمان، اخبار موثق و موثری در جریان کار خودش دارد. همچنین روابط گسترده‌ای دارد. کارگزار با توجه به نیاز و خواست شما، به شما مشاوره کاری می‌دهد. درباره زمان دقیق فروش محصولاتتان و بازارهایی که خواهان محصولات شما با پول بیشتری نیز هستند، اطلاعات خوبی به شما می‌دهد. به خواست کارفرما کارگزار موظف می‌شود که امکان قرارداد با یک مشتری مناسب را فراهم کند و در جریان تنظیم و عقد قرارداد حضور داشته باشد.

تفاوت قرارداد کارگزاری فروش با کارگزاری خرید چیست؟

به آقای محبی توضیح دادم که همانطور که می‌دانید، خرید و فروش خلاصه‌ای از یک اقتصاد است. داد و ستدی است که به عنوان دو بازوی مهم اقتصادی فعالیت می‌کند. این دو در دو طرف مقابل یکدیگر هستند که به وسیله یکی پیوستار به یکدیگر مرتبط اند. در یک طرف پیوستار، کارگزاری فروش است و کارگزاری خرید در یک سوی دیگر است. به طور منطقی نیز میان خرید و فروش تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. با آن‌که بسیاری از کارگزاران هم زمان در هر دو شاخه فعالیت می‌کنند، اما کارکردن به صورت مستقل و مجزا در زمینه یک نوع کارگزاری، احتمال توجه و بازخورد مثبت بیشتری را دارد.

علاوه بر این با عوض شدن عنوان فعالیت‌ها و خواسته‌های کارفرما، متن قرارداد کارگزاری متفاوت می‌شود. برای مثال، کارفرمایی که شما را برای کارگزاری خرید محصول انتخاب کرده است، می‌خواهد که شما شرکت‌ها و تولیدی‌هایی را پیدا کنید که بشود با قیمت کم‌تر و مناسب‌تری از آن‌ها خرید کرد. در مقابل، کارفرمایی که با شما نمونه قرارداد کارگزاری فروش تنظیم می‌کند، توقع دارد که خریداران مناسب را به او معرفی کنید که محصولات و تولیداتش را با سود بیشتری بفروشد.

تفاوت کارگزار فروش و بازاریاب چیست؟

آقای محبی گفتند که در بعضی مواقع کارفرمایان ما را با بازاریاب‌ها اشتباه می‌گیرند و توقعاتی از ما دارند که در اصل مربوط به بازاریاب‌ها است. حرفشان را تایید کردم و گفتم که متوجه این اشتباه هستم و می‌دانم که کارگزاری با بازاریابی بسیار متفاوت است.

این تفاوت را برای کارفرمایان باید اینطور توضیح داد که کارگزار، یک مشاور و تحلیلگر و واسطه قوی است که شما را راهنمایی و همیاری می‌کند. بابت این کار نیز مبلغی را به عنوان حق الزحمه می‌گیرد. ولی بازاریاب محصول و تولید شما را به صورت جزئی می‌فروشد و از فروشش پورسانت می‌گیرد. بازاریاب به دنبال فروش بیشتر است زیرا که درآمد خودش از این راه است. ولی کارگزار پورسانتی نمی‌گیرد و در عوض حق الزحمه‌اش بازارهای بزرگ را به شما معرفی می‌کند و شرایط بهبود کار و پیشرفت شما را مهیا می‌کند. در حقیقت بازاریاب فروشنده کالای شما است و کارگزار، دستی که شما را چند پله در نردبان بازار کسب و کار بالا می‌برد.

آقای محبی گفتند که بسیار دوست دارند درباره نحوه نوشتن قرارداد كارگزاري فروش اطلاعات کسب کنند و دوست دارند که درباره بخش‌های مختلف قرارداد اطلاعاتی داشته باشند و فکر می‌کنند که این اطلاعات در ادامه بسیار برای رشد کارشان تاثیر گذار است.

نمونه قرارداد كارگزاري فروش

نحوه نوشتن نمونه قرارداد کارگزاری فروش چگونه است؟

به خواست آقای محبی تصمیم گرفتم که نحوه نوشتن و تنظیم یک نمونه قرارداد کارگزاری فروش را برایشان شرح دهم. توضیحاتم را درباره نحوه نوشتن قرارداد كارگزاري فروش با عنوان قرارداد شروع کردم.

به آقای محبی توضیح دادم که عنوان از مهمترین و ابتدایی ترین بخش‌های یک قرارداد است. عنوان مشخص می‌کند که شما دقیقاً در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. برای مثال، قرارداد كارگزاري فروش لباس ، کفش، لوازم خانگی، ابزار ساختمانی و غیره…. حیطه کاری کارگزاری فروش و خرید به شدت زیاد است و بسیاری از مشاغل را در برمی‌گیرد. لازم است که در عنوان به طور مشخص ذکر شود که منظور از فروش، دقیقاً فروش چه محصولی است؟ این عنوان کوتاه در بالای قرارداد، به طور کلی محتوای قرارداد را به ما توضیح می‌دهد.

مشخصات و اطلاعات طرفین در قرارداد كارگزاري فروش

بعد از عنوان، اولین بخشی که در قرارداد از آن صحبت می‌شود، اطلاعات و مشخصات است. لازم است که اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد به طور کامل و با جزئیات در این بخش نوشته شود. قرارداد یک سند معتبر قانونی است و قانون اسامی افراد حاضر در قرارداد را به رسمیت می‌شناسد.

در این شرایط ممکن است که شما به بعنوان یک شخص واحد مشغول به کار باشید و یا ممکن است که زیر مجموعه یک شرکت یا موسسه باشید. اگر شما یا طرف دیگر قرارداد، شخص حقیقی باشد، باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس در قرارداد ثبت شود. اگر یکی از طرفین، موسسه یا یک شرکت باشد، باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده آن شخص حقوقی در قرارداد ثبت شود.

موضوع قرارداد

موضوع نمونه قرارداد کارگزاری فروش ، عبارت است از کارگزاری، مشاوره، انجام امور تجاری و بازرگانی در حیطه قرارداد، تنظیم و برنامه ریزی روند و پروسه فروش کالا و خدمات شرکت کارفرما در محدوده شرایط و امکاناتی که در قرارداد به آن اشاره شده است. (تاکید بر انحصار کارگزاری در موضوع و محل قرارداد)

در حقیقت نمونه قرارداد کارگزاری فروش یک قرارداد مناسب و خوب برای تولیدکنندگان وکارگزاری برای فروش و عرضه کالاهای تولیدی، صنعتی و تجاری می‌باشد. در این قرارداد ارزیابی و شناسایی بازارهای فروش کالا و خدمات شرکت، ارزیابی و شناسایی پتانسیل جذب کالا در بازار، شناسایی دیگر فروشنده‌ها یا رقبا در بازار، ارزیابی و برآورد قیمت کالاهای موجود در بازار، ارزیابی و بررسی کیفیت و نوع کالاهای عرضه شده به بازار، ارزیابی و دسترسی به نحوه ارائه کالاهای رقبا و شرکت کارفرما در بازار، ارزیابی و شناسایی و معرفی خریداران عمده کالا به شرکت کارفرما در بازار و… از جمله خدماتی است که یک کارگزار فروش برای کارفرما و قرارداد انجام می‌دهد. لازم است که دقیقاً مشخص شود که شما از کارگزار چه می‌خواهید.

برای مثال می‌خواهید تمامی این خدمات را در زمینه فروش مصالح ساختمانی انجام دهد یا برای فروش نوعی از اسباب بازی‌ها و پیشرفت و رونق فروشگاه شما و افزایش درآمدتان با او قرارداد می‌نویسید.

مدت زمان نمونه قرارداد کارگزاری فروش چگونه است؟

به آقای محبی توضیح دادم که لازم است زمان دقیق شروع و پایان قرارداد را مشخص کنید. اگر قراردادی که می‌بندید برای مدت زمان مشخصی است، لازم است تاریخ دقیق اتمام آن در قرارداد نوشته شود. اگر شما با شرکت یا موسسه یا شخصی همکاری می‌کنید و قصد و تمایل به همکاری بلند مدت دارید، تعداد سالی که تخمین می‌زنید این همکاری طول بکشد را بنویسید. یا حتی در این بخش توضیح دهید که این قرارداد با چه شرایطی و در چه محدوده زمانی ادامه دارد. برای مثال تا زمانی که درصد فروش به یک مقدار مشخص برسد، همکاری ادامه دارد. یا هر نوع شرایط دیگر که مد نظر دارید.

حق الزحمه نمونه قرارداد کارگزاری فروش چگونه است و نحوه پرداخت آن

حق الزحمه کارگزاران با توجه به عرف و مقادیر مشخص شده در صنف آن‌ها تعیین می‌شود. اما بیشتر این مساله با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود. کارگزار و کارفرما بر سر مبلغ حق الزحمه به توافق می‌رسند. کارگزار به جز مبلغی که به عنوان حق الزحمه کارش در قرارداد نوشته می‌شود، مبلغ و پورسانت دیگری دریافت نخواهد کرد. نحوه پرداخت مبلغ حق الزحمه نیز با توافق کارفرما و کارگزار مشخص می‌شود. اگر قرارداد کوتاه مدت باشد، می‌شود مبلغ را در انتهای کار پرداخت کرد. یا در اقساط و با انجام مراحل کار پرداخت شود. مثلاً مبلغی پیش از شروع به کار، مبلغی بعد از نیمی از کار و مابقی مبلغ در انتهای قرارداد پرداخت شود. اگر قرارداد کارگزاری فروش برای مدت طولانی تنظیم شود، در اینجا لازم است که روندی منظم برای پرداخت حق الزحمه کارگزار مشخص شود.

تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های کارگزاران در قرارداد كارگزاري فروش

در این بخش از قرارداد کارگزاری فروش به تمام وظایف و مسئولیت‌هایی که به‌ عهده کارگزار قرار می‌گیرد، اشاره می‌شود. علاوه براین، مسئولیت‌ها و تعهدات کارفرما نیز باید در متن قرارداد بیان شوند. این مسئولیت‌ها در بندهایی تنظیم خواهند شد و تمام مراحل کار را دربر می‌گیرند. اگر کارفرما برای انجام کار، شرط خاصی داشته باشد، می‌تواند در ادامه این بخش اضافه کند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از اضافه کردن شرط یا توافقی به متن قرارداد، حتما با طرف دیگر مذاکره داشته باشید و نظر او را نیز جویا شوید. در نهایت با توافق طرفین، می‌توانید مسئولیت‌ها و شروطی معین برای قرارداد خود تعیین کنید. رسیدگی به این تعهدات و مسئولیت‌ها به عهده هر دو طرف، قرار می‌گیرد. با امضای قرارداد، کارگزار موظف می‌شود که به بندهای مربوط به مسئولیت‌های خود عمل کند و نسبت به آن‌ها متعهد باشد و کارفرما نیز نسبت به پرداخت تعهدات مالی خود، مسئولیت خواهد داشت.

در ادامه، بخشی نیز مربوط به تعهدات و مسئولیت‌های کارفرما نوشته می‌شود که در آن بخش، شرایط کارگزار را نیز می‌توان اضافه کرد. در مجموع، هر دو طرف قرارداد کارگزاری فروش نسبت به این قرارداد وظایفی به‌ عهده می‌گیرند که موظف به انجام آن خواهند شد.

فسخ قرارداد در قرارداد كارگزاري فروش

آقای محبی مقداری از چایی روی میز نوشیدند و گفتند که گاهی شاهد بی‌توجهی به وظایف و مسئولیت‌ها از طرف کارفرمایان بوده‌اند. یا بعضی موارد شکایت کارفرمایان را از کارگزاران دیگر شنیده‌اند. دوست دارند که بخشی از قرارداد کارگزاری فروش به شرایط فسخ قرارداد اختصاص پیدا کند. چون تحمل این شرایط برایشان سخت است. این اطمینان را دادم که همینطور است و بخشی از قرارداد كارگزاري فروش مربوط به فسخ قرارداد است.

در بخش فسخ قرارداد كارگزاري فروش می‌توانید بروز رفتارهایی مانند بی‌مسئولتی و عدم وفای به عهد را دلیلی برای فسخ بدانید. همچنین انجام هرگونه تخلف یا خیانت در کار، سپردن کار به شخص دیگر بدون اطلاع کارفرما و مواردی از این نوع، می‌توانند دلایلی برای فسخ قرارداد باشند که لازم است در قرارداد كارگزاري فروش به آن اشاره کنید.

مرجع حل اختلاف در قرارداد كارگزاري فروش

برای آقای محبی توضیح دادم که گاهی با وجود نوشتن دلایل فسخ و وظایف و بسیاری دیگر از بخش‌های نمونه قرارداد کارگزاری فروش ، اختلافاتی ایجاد می‌شود که نیاز به شکایت است. این شکایت به دادگاه فرستاده می‌شود و با قراردادی که به عنوان سند در دست شما است به شکایتتان رسیدگی می‌شود. اما این کار روندی طولانی و هزینه بری دارد. پیشنهاد ما این است که در قرارداد، مرجع حل اختلاف، داوری تعیین شود. این مرجع میان شما داوری می‌کند و رای می‌دهد. در این صورت لازم نیست فرآیند طولانی دادگاه را طی کنید و هزینه‌ زیادی به‌عهده شما باشد.

آقای محبی از گفت و گویی که داشتیم بسیار تشکر کردند و خواستند که یک نمونه از قرارداد كارگزاري فروش

برایشان تنظیم کنیم که بتوانند در معاملاتشان از آن استفاده کنند.

در مورد نمونه قرارداد کارگزاری فروش سوالی دارید؟

اگر سوالی در مورد قرارداد کارگزاری فروش دارید در زیر همین مطلب بنویسید و برای ما ارسال کنید. در اولین فرصت پاسخ گوی آن خواهیم بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست جهت برقراری ارتباط و هماهنگی‌های لازم جهت تنظیم قرارداد اختصاصی ، روی لینک بزنید و به صفحه ثبت درخواست وارد شوید. همچنین برای برقراری ارتباط تلفنی با مشاوران و وکلای مجرب تیم رکلا نیز، این امکان را دارید که از طریق لینک مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد کارگزاری فروش کالا

با امضای این نمونه قرارداد، می‌توانید پیگیری و اجرای معاملات فروش کالا را به یک کارگزار حرفه‌ای بسپارید. برای تهیه این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا

قرارداد کارگزاری فروش ملک

با امضای این قرارداد، معامله ملک را به یک کارگزار واگذار خواهید کرد. برای تهیه آسان این نمونه قرارداد، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش ملک
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش ملک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات