نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی و هرآنچه باید بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/23
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار

قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار از انواع قرارداد کارگزاری است.

یکی از چیزهایی که من را خیلی خوشحال می‌کند، دیدن جوانانی است که برای شروع به کارشان بسیار دقت می‌کنند و تمام جوانب را می‌سنجند. افرادی که دغدغه‌مند هستند و از مسائل به سادگی عبور نمی‌کنند. به نظر اتفاق بسیار مثبتی است که نیروی جوان و با استعداد، درباره بایدها و نبایدهای حرفه‌ خود بداند و نسبت به امور قانونی و حقوقی کسب و کارش اطلاعات داشته باشد. متاسفانه بسیاری از افراد را می‌بینم که به دلیل بی توجهی به امور ساده‌ای، دچار مشکلات زیادی شده‌اند و حقوق آن‌ها پایمال شده است. درست اتفاقی که برای آقای عسکری افتاد. آقای عسکری جوان مستعد و توانمندی است. با اینکه سابقه کار زیادی ندارد، اما در کار خود بسیار ماهر است.

معرفی کارگزاری برای نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی

به لطف معرفی یکی از دوستانم با آقای عسکری آشنا شدم. ماجرا از آن قرار بود که چندی پیش ساختمانی که پدرم در حال ساخت آن بود، به اتمام رسیده بود. بنا به قانون، بعد از به پایان رسیدن ساخت ساختمان لازم است که برای اخذ پایان کار از شهرداری، اخذ صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت اسناد و املاک و اخذ سند زمین از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنیم.

از آن‌جایی که معتقد هستم هر کار را باید به متخصص آن سپرد، تصمیم گرفتم که انجام این امور را به دست یک کارگزار مطمئن بسپارم و با راهنمایی و هدایت ایشان کارها را پیش ببریم و موارد خواسته شده را انجام بدهیم و پایان کار ساختمان را بگیریم. به دوستانم سپرده بودم که اگر در زمینه اخذ پایان کار و اخذ صورتمجلس تفکیکی ، کسی را سراغ دارید به من معرفی کنید. یکی از دوستان بسیار قابل اعتمادم، آقای عسکری را به من معرفی کرد و گفت که بسیار از کار ایشان راضی است و نتیجه خوبی از همکاری با ایشان گرفته است. از آن‌جایی که می‌دانستم دوستم به شدت سختگیر و وسواسی است، زمانی که آنطور از آقای عسکری تعریف و تمجید کرد، مطمئن شدم که انتخاب مناسبی است. به همین دلیل با آقای عسکری قراری تنظیم کردم تا ایشان را ببینم.

دیدار با آقای عسکری، کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار ساختمان

در همان ابتدای دیدار آقای عسکری، متوجه دلیل تعریف و تمجید دوستم از ایشان شدم. به شدت خوش برخورد، خوش رو و متعهد به کار بودند. نسبت به کار خود بسیار باسواد بودند و آگاهی لازم را داشتند و بسیار با دقت و با زبان ساده‌ای که من متوجه بشوم، مراحل قانونی کار را برایم توضیح دادند و گفتند که چه فرآیندی برای اخذ پایان کار لازم است. با توضیحات خوبشان، من که چیز زیادی از این کار نمی‌دانستم، به خوبی آگاه شدم. بعد از توضیحات ایشان و صحبت‌هایی که داشتیم، به توافق رسیدیم و تصمیم گرفتیم که با هم همکاری کنیم. تنها یک مساله مانده بود، که آن هم بحث مالی و تعیین هزینه حق الزحمه آقای عسکری بود.

توافق بر سر حق الزحمه نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار

در تمام معاملاتی که تا به حال داشتم، برایم مهم بود که حتماً مبلغی از هزینه در پایان کار و بعد از تضمین و تایید نهایی پرداخت شود. به همین دلیل معمولاً نحوه پرداخت حق الزحمه را با طرف دیگر قراردادمان هماهنگ می‌کردم و اقساط را برای پرداخت طوری مشخص می‌کردم که قسط نهایی و پایانی در انتهای قرارداد، پرداخت شود. ولی آقای عسکری مخالف این شیوه و این نظر من بود.

سعی کردم که با توضیحاتم متقاعدشان کنم و گفتم که لطفاً به من حق بدهید که نگران نتیجه کار باشم. ایشان نیز گفتند که متوجه نگرانی من هستند، می‌توانند اطمینان بدهند که مشکلی پیش نخواهد آمد، ولی نمی‌توانند این نحوه پرداخت را قبول کنند. زیرا که در گذشته برایشان پیش آمده است که بعد از پایان کار، دیگر نتوانستند کارفرما را پیدا کنند و حقوقشان ضایع شده است و از این بابت بسیار ضرر کرده‌اند.

کمی تعجب کردم. پرسیدم مگر قرارداد نداشتند؟ در صورت بروز مشکل راه‌های زیادی برای گرفتن حق قانونیتان وجود دارد.

آقای عسکری جمله‌ای گفتند که هنوز به خاطر دارم. در جواب من با ناراحتی گفتند که مگر همه چیز به قرارداد است؟ با وجود قرارداد هم مسائل و مشکلاتی وجود دارد.

اهمیت و ضرورت نوشتن نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی

در جواب آقای عسکری با لبخند گفتم: مطمئن هستم که همه چیز به قرارداد است. قرارداد تعیین کننده تمام اموری است که باید میان دو طرف قرارداد رعایت شود. در ادامه برایشان توضیح دادم که در رکلا کار می‌کنم و در این قبیل موارد آگاهی لازم را دارم. برای مثال، در نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار ، که میان من و شما تنظیم می‌شود، به دلخواه و صلاحدید ما می‌تواند دارای بخش‌های مختلفی باشد که خواسته ما را از قرارداد تحقق ببخشد.

آقای عسکری بعد از آگاهی به زمینه فعالیت من در رکلا، بسیار مشتاق شدند و گفتند مدت‌ها است برای مشاوره درباره امور حقوقی دو دل بودند و مدام امروز و فردا می‌کردند. از طرفی فکر می‌کردند که نیازی به این کار نیست و بر حسب تجربه می‌توانند از پس کارشان بر بیایند و از طرف دیگر، اطلاعات زیادی درباره نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار ندارند و فکر می‌کنند که از بابت این عدم آگاهی از امور حقوقی قرارداد کاریشان بسیار ضرر کرده‌اند.

سری تکان دادم و گفتم که با بخش دوم صحبت‌هایشان بسیار موافقم. آگاهی نسبت به نحوه نوشتن نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار ، امور قانونی مربوط به کارگزاری اخذ پایان کار و آشنایی به حق خود به عنوان کارگزار در جریان کاریشان بسیار کمک کننده خواهد بود و لازم است که حتماً در این مورد، اطلاعاتی داشته باشند.

آقای عسکری گفتند: اگر فرصت هست، کمی درباره نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار با هم صحبت کنیم. از آنجایی که برای همکاری خودمان نیز نیاز به تنظیم و امضای این قرارداد داریم، به نظرم کاملاً مفید باشد و به نوعی با یک تیر دو نشان بزنیم.

لبخند زدم و گفتم که حتماً برایشان توضیح خواهم داد.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار چگونه است؟

توضیحاتم را برای آقای عسکری با نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی که برای کار خودمان آماده کرده و به همراه داشتم شروع کردم. قرارداد را نشانشان دادم و گفتم که همانطور که می‌بینید، قرارداد با عنوان شروع می‌شود. عبارت کوتاهی که به صورت مختصر و کلی جریان قرارداد را شرح می‌دهد. مثلاً با توجه به درخواست کاری من از شما، عنوان «نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی» عنوان مناسبی است. این عنوان نشان می‌دهد که قرارداد ما درباره چه چیزی است.

نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی

اهمیت مشخصات و اطلاعات طرفین در نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی

آقای عسکری که با دقت زیادی به توضیحاتم گوش می‌کردند، به بخش بعدی قرارداد اشاره کردند و گفتند که اطلاعات و مشخصاتمان را هم در این بخش باید بنویسیم. لبخندی زدم و گفتم که بله، یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد همین بخش است.

اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد مشخص می‌کند که مسئولیت قرارداد به‌ عهده چه کسانی است و چه کسانی در قبال آن مسئول‌اند. قرارداد یک سند معتبر قانونی است. برای قانون لازم است که هویت افراد حاضر در قراردادها را شناسایی کند تا در صورت بروز مشکل و اختلاف بتواند آن‌ها را پیدا کرده و به امور آن‌ها رسیدگی کند. برای آقای عسکری گفتم که ممکن است کارگزارانی مانند شما به صورت فردی فعالیت کنند و همانطور که می‌دانید علاوه بر افراد شرکت‌هایی وجود دارند که به کارگزاری مشغول‌اند. ما به این ترتیب اشخاص را به دو گروه حقیقی یا حقوقی که همان شرکت‌ها هستند تقسیم می‌کنیم.

برای اشخاص حقیقی لازم است که اطلاعاتی مانند مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس در نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار ثبت شود. برای اشخاص حقوقی نیز لازم است اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت شود.

موضوع نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی چگونه نوشته می‌شود؟

به آقای عسکری گفتم که حتماً این بخش از قرارداد بسیار برایشان جذاب خواهد بود. موضوع قرارداد شاید به ظاهر با عنوان مشخص شود ولی در حقیقت لازم است که به طور کامل و با جزئیات شرح داده شود. شرح موضوعی که قرارداد با توجه به آن نوشته می‌شود، انجام سایر مراحل کار را نیز مشخص‌تر و ساده‌تر می‌کند.

آقای عسکری در تایید حرف‌هایم گفتند که بسیار درست است. در قراردادهای گذشته برایشان پیش آمده که در ابتدا تنها برای یک موضوع واحد توافق کرده‌ بودند، ولی در روند کار، کارفرما از ایشان کارهای بسیار دیگری خواسته که در توافق ابتدایی نبوده است و حتی کارفرما حاضر نشده است که با توجه به درخواست‌هایش مبلغ حق الزحمه را بیشتر کند. در این زمینه بسیار به مشکل خورده و اختلافاتی برایش پیش آمده است.

بابت این مسائلی که تعریف کردند، متاسف شدم و گفتم که اگر این بخش از قرارداد را به خوبی تنظیم کنید، تکلیفتان با خودتان و کارفرما مشخص خواهد شد. چون دقیقاً مشخص می‌شود که کارفرما چه می‌خواهد و شما چه کاری باید انجام دهید و در ازای آن چه مبلغی باید تعیین شود.

آقای عسکری گفتند که کارشان در زمینه اخذ پایان کار از شهرداری، اخذ صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت اسناد و املاک و اخذ سند زمین از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و البته کارهای جزئی دیگری را نیز بنا به خواست مشتری برایش انجام می‌دهند. مانند مشاوره‌هایی که در این زمینه کاری به مشتریان می‌دهند. به آقای عسکری گفتم که خیلی خوب است. من نیز به عنوان کارفرما همین موارد را از شما درخواست دارم.

مدت قرارداد

مدت نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار بخش مهمی است که باید به آن توجه شود. در واقع مدت زمانی باید مشخص شود که شما مطمئن باشید در آن زمان مشخص، کار را به اتمام می‌رسانید. زیرا اگر کار در زمان مشخص به اتمام نرسد، کارفرما می‌تواند از شما شکایت کرده و قرارداد را فسخ کند. بسیاری از کارفرمایان هستند که مدت زمان انجام پروژه برایشان بسیار دارای اهمیت است. اما می‌دانیم که در نهایت این پروسه باید طی شود و بهتر است که به درستی زمان اتمام کار را تخمین بزنید و در این بخش به آن اشاره کنید. در این بخش به طور دقیق، زمان شروع و پایان قرارداد نوشته می‌شود. ممکن است شما تنها برای یک پروژه قصد همکاری داشته باشید یا بخواهید با کارفرما همکاری طولانی‌تری داشته باشید، این بخش با تعیین مدت، این مساله را مشخص می‌کند.

مبلغ نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار چگونه تعیین می‌شود؟

به آقای عسکری توضیح دادم که بدون شک هر کاری، برای تعیین میزان حق الزحمه خود مقرراتی دارد و براساس آیین نامه صنف خود فعالیت می‌کند. با این تفاسیر، شما باید مبلغ مورد نظر برای هر قرارداد را تعیین کنید و به کارفرما اطلاع دهید. به علاوه باید هر دو طرف در این باره به توافق برسید. کارفرما باید مبلغ پیشنهادی شما را بپذیرد. بعد از توافق، این مبلغ در قرارداد نوشته می‌شود. برای مثال من با مبلغ پیشنهادی شما مشکلی ندارم و می‌توانیم آن مبلغ را در قرارداد ثبت کنیم.

نحوه پرداخت حق الزحمه نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار به چه صورت است؟

خب حالا می‌رویم سر پله‌ای که ماجرا از آنجا شروع شد!

آقای عسکری خندیدند و گفتن که بله از توافق بر سر نحوه پرداخت به کجا رسیدیم.

‌می‌توانید مبلغ را در چند مرحله بپردازید یا دریافت کنید!

خندیدم و گفتم که ایرادی ندارد. مهم این است که آگاهی ایجاد شود و با رضایت هم دیگر قرارداد مناسبی داشته باشیم. در ادامه گفتم: و حالا بحث نحوه پرداخت را پیش می‌گیریم. به آقای عسکری گفتم که بسیاری پیش می‌آید در قراردادهای دست نویس یا قراردادهایی که توسط افرادی که چندان تسلطی بر نوشتن قرارداد ندارند، نوشته می‌شود، دیده می‌شود که اشتباهاتی کوچک مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند. برای مثال ممکن است شما در قرارداد، مبلغ کل قرارداد را نوشته باشید و به صورت کلامی در مورد نحوه پرداخت به توافق رسیده باشید. این مسئله در آینده می‌تواند ایجاد مشکل کند. برای همین لازم است که به نوشتن این بخش توجه و دقت شود.

برای مثال من در قرارداد می‌نویسم که مبلغ قرارداد به صورت اقساطی به شما پرداخت شود. شرایط اقساط هم انجام هر مرحله از کار است. اینطور هم شما خیالتان راحت می‌شود که با انجام هر مرحله حقوقتان را دریافت کرده‌اید، هم من خیالم راحت می‌شود که فرآیند و پروسه کار در حال پیش رفتن است و برای انتهای کار و ضمات حسن انجام کار شما، درصدی از مبلغ قرارداد را نگه می‌دارم و بعد از تایید نهایی خدمت شما پرداخت خواهم کرد.

وظایف کارگزار در نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار

بدون شک وظایف و تعهدات کارگزار در جریان کاری که قرار بر انجام آن است، مشخص می‌شود. همچنین کارگزار تعهداتی در قبال تعهد به قرارداد حاضر دارد. همچنین مسئولیت‌هایی که در قبال کارفرما برای او ایجاد می‌شود. تمامی این تعهدات، وظایف و مسئولیت‌ها در این بخش از قرارداد به صورت ماده‌های متعددی بیان می‌شود. امضا قرارداد این الزام را ایجاد می‌کند که شما موظف به انجام این وظایف باشید. همچنین اگر کارفرما شرط خاص یا تقاضای خاصی داشته باشد، در این بخش نوشته می‌شود.

وظایف و مسئولیت‌های کارفرما در نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار

همانطور که باید وظایف کارگزار مشخص شود، لازم است که وظایف کارفرما نیز مشخص شود. معمولاً کارفرمایان موظف هستند که شرایط را برای کار کارگزار مهیا کنند و در زمان مشخص هزینه قرارداد و حق الزحمه کارگزار را بپردازند. یکی از نگرانی‌های کارگزاران در این نوع قراردادها نیز، عدم پرداخت شدن حق الزحمه آن‌ها است.

کارگزاران معمولا نگران این مساله هستند که بعد از انجام شدن موضوع قرارداد و دریافت پایان کار ساختمان، کارفرما حق الزحمه آن‌ها را نپردازد. به همین دلیل، کارگزاران بیشتر مایل هستند که قراردادهایی با در نظر گرفتن ضمانت اجرای سنگین تهیه و امضا کنند. قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار، این امکان را برای کارگزاران فراهم می‌کند که برای انجام شدن مسئولیت‌های کارفرما نیز ضمانت اجرا یا خسارت در نظر بگیرند. بنابراین، هر دو طرف قرارداد می‌توانند در خصوص انجام تعهدات طرف دیگر، ضمانت‌هایی در قرارداد لحاظ کنند.

فسخ نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار

آقای عسکری گفتند که گاهی بی اخلاقی‌هایی می‌بینند که از ادامه کار منصرف می‌شوند ولی خود را موظف به ادامه قرارداد می‌بینند، هرچند که تا انتهای آن کار هم خسارت مالی و هم خسارت روانی زیادی می‌بینند. دوست داشتند بدانند که شرایط فسخ قرارداد چگونه است.

برایشان توضیح دادم که درکشان می‌کنم. می‌توانم حدس بزنم که چقدر شرایط بدی خواهد بود. در ادامه گفتم که اصلاً جای نگرانی نیست. زیرا این مورد را نیز می‌شود در قرارداد اضافه کرد و درباره آن توضیح داد. همانطور که اشاره کردید می‌توان در قرارداد ذکر کرد که بروز هرگونه عدم وفای به عهد، خیانت در کار، بی اخلاقی و اختلافات میان طرفین قرارداد، انجام نشدن قرارداد در زمان مشخص، کوتاهی در حسن انجام کار یا سپردن کار به شخص دیگر بدون اطلاع به کارفرما از دلایلی هستند که می‌توانند موجب فسخ قرارداد و طلب خسارت باشند.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی

آقای عسکری گفتند که به هرحال ممکن است اختلافاتی پیش بیاید. درست است که این قرارداد به من یا شما کمک می‌کند که در دادگاه حاضر شویم و درخواست شکایت و خسارت کنیم ولی پروسه دادگاه به اندازه‌ای زمانبر و دارای پیچیدگی است که رسیدگی به حقمان را سخت می‌کند. بسیاری از ترس همین پروسه‌های طولانی دادگاه، کوتاه می‌آیند و به دنبال شکایت خود نمی‌روند.

حرف آقای عسکری را تایید کردم و گفتم که در این باره هم راه حلی وجود دارد. می‌توانیم با تعیین مرجع حل اختلاف داوری این مسئله را حل کنیم. اگر مرجع حل اختلاف، داوری مشخص شده باشد، در صورت بروز مشکل، بدون مراجعه به دادگاه، به شکایت ما رسیدگی می‌شود و آن مرجع مشخص شده، میانمان داوری می‌کند.

به اینجای قرارداد که رسیدیم، خندیدم و گفتم که قرارداد ما تقریبا حاضر است. می‌توانید امضا کنید. آقای عسکری نیز لبخند رضایت‌مندی زدند و گفتند که از صمیم قلب بابت توضیحاتم سپاسگزارند.

من نیز تشکر کردم که برایشان دارای اهمیت بود و وقت گذاشتند.

سوال دارید؟

اگر در مورد مطالبی که عرض کردم سوالی دارید، در بخش نظرات (پایین صفحه) بنویسید. در اولین فرصت پاسخ گوی سوالات شما هستم.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این کار اینجا کلیک کنید.

قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار

همین حالا این قرارداد کاربردی و مهم را دریافت کنید.

نمونه قرارداد کارگزاری اخذ پایان کار ساختمان
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سجاد
thumb_up_alt
با سلام و احترام. من میخوام قراردادی با شخصی منعقد کنم در مورد کارمون. سازنده یه ساختمان، کار گرفتن پایان کار و اخذ سند رو از طریق وکالت محضری به من سپرده. میخوام باهاش قرارداد حق‌الزحمه بین خودمون بنویسم. اما متن قرارداد یا پیش‌ نویس ندارم. میشه لطفا کمک کنید؟ سپاسگزارم.?
15:21
04 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد باید از قراردادهای کارگزاری استفاده کنید. از منوی سایت روی نمونه قرارداد بزنید و دسته بندی کارگزاری را انتخاب کنید.
18:05
05 تیر 1400