تضمین در اجاره و چک تخلیه بدون تاریخ چگونه می‌باشد و ایا چک تخلیه قابل وصول است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/06/27
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تضمین در اجاره

تضمین در اجاره از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان ملک است. زمانی که ملکی در اجاره شخصی است، ممکن است اختلافات و شکایاتی میان موجر و مستاجر پیش بیاید. اختلافاتی در زمینه تخلیه ملک در زمان معین، پرداخت اجاره بها، خسارت‌های احتمالی به ملک، عدم پرداخت مبلغ از پیش گذاشته شده نزد موجر (رهن)، عمل نکردن به تعهدات و انتظارات متقابل موجر-مستاجر و شکایات متفاوت دیگر، می‌توانند دلایل تعداد قابل توجهی از اختلافات باشند. همین مسئله، لزوم تضمین در اجاره را مطرح می‌کند. تضمین در اجاره یک نوع مدرک قانونی است که موجب اطمینان خاطر مستاجر و البته موجر (صاحب ملک) می‌شود. این تضمین، می‌تواند به صورت نمونه چک تخلیه باشد که در عرف به آن نمونه چک تضمینی ، چک اجاره بها و چک ضمانت قرارداد اجاره نیز می‌گویند. علاوه بر نمونه چک تخلیه ، سفته ضمانت تخلیه نیز یکی دیگر از سند‌های قانونی برای تضمین در اجاره است.

در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

البته ما پیش از این، در مورد قرارداد اجاره یا اجاره نامه مطالبی را بررسی کرده‌ایم و قوانین اجاره را به صورت کامل توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطالب را بخوانید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نمونه چک تخلیه برای تضمین در اجاره چگونه است؟

در زمان تنظیم قرارداد اجاره، مستاجر موظف می‌شود بابت زمان حضورش در ملک استیجاری، مبلغی را جهت ضمانت عدم خسارت به ملک و ضمانت تخلیه در زمان معین، به موجر بپردازد. این مبلغ، جهت ضمانت دست موجر می‌ماند. البته مستاجر می‌تواند آن را طلب کند. اما معمولا در قرارداد نوشته می‌شود که این مبلغ پرداختی که در اصطلاح عموم، «رهن» نامیده می‌شود تا انتهای قرارداد، نزد صاحب ملک بماند. در زمان تخلیه ملک، صاحب ملک با احتساب و کسر خسارت‌ها و بدهی‌ها، مبلغ پرداخت شده را به مستاجر باز می‌گرداند. این مبلغ یا به صورت نقدی و یا به صورت چک پرداخت می‌شود.

به همین دلیل، آن را چک اجاره بها یا چک ضمانت قرارداد اجاره می‌گویند.

همچنین می‌توان به جز چک ضمانت از سفته ضمانت تخلیه نیز استفاده کرد.

چک‌های ضمانتی کیفری نیستند و در دسته چک‌های مدت‌دار قرار می‌گیرند.

در صورت عدم پرداخت این چک‌ها از طرف مستاجر، صاحب ملک می‌تواند از طریق مراجع حقوقی، حق خود را وصول کند. لازم به ذکر است که چک ضمانت قرارداد اجاره صرفا جهت تضمینی برای اجرای تعهدات، گرفته شده است. پس اگر موجر، چک را بی دلیل برداشت کند، خیانت در امانت کرده است و مقصر می‌باشد.

دادگاه حقوقی در چنین شرایطی حق را به مستاجر می‌دهد. پس چک اجاره بها دارای تعهدی دو جانبه است.

البته استفاده از چک و سفته ضمانت ، اصول حقوقی خاصی دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

نحوه نگارش چک‌ ضمانت برای تضمین در اجاره

نحوه نوشتن چک تخلیه خانه با سایر چک‌ها هیچ تفاوتی ندارد و تنها تفاوت، نوشتن شرط در چک است.

این شرط در پشت چک نوشته می‌شود و اگر سوال می‌پرسید که پشت چک چه بنویسیم ، جواب، نوشتن جمله «این چک به منظور ضمانت صادر شده است»، است. سایر مراحل ، مانند نوشتن یک چک معمولی انجام می‌شود. مواردی مانند امضا، تاریخ، عدم قلم خوردگی و یکسان بودن مبلغ به حروف و عدد همچون سایر چک‌ها، باید رعایت شود.

در اینجا پیشنهاد می‌کنیم پیش از نوشتن چک یا استفاده از آن برای تضمین قرارداد اجاره، ابتدا درباره قانون چک مطالعه کنید. مجله حقوقی رکلا مقاله‌ای را به این مساله اختصاص داده است که با زدن روی لینکی که پیش‌تر مشخص شد، می‌توانید آن را بخوانید. در این مقاله درباره قوانین مرتبط با چک توضیح می‌دهیم. خواندن این مقاله، اطلاعات دقیقی در خصوص شیوه استفاده از چک را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چک تخلیه بدون تاریخ برای تضمین در اجاره

در این مورد لازم است، بررسی مختصری در قانون تجارت و قانون صدور چک داشته باشیم.

براساس ماده 310 قانون تجارت ، چک باید دارای تاریخ و محل صدور باشد.

این ماده، تاریخ و محل صدور را ارکان اصلی می‌داند و در غیر این صورت، چک اعتبار کافی ندارد. همچنین در ماده ۳۱۱ قانون چک ، چک فاقد تاریخ، سند قانونی نیست. قانون، نوشتن تاریخ به ماه و سال و روز را در چک لازم می‌داند. گروهی معتقدند که چک بدون تاریخ، به معنی تعهد و دین شخص به فرد دیگری است. بعضی دیگر هم این باور را قبول ندارند و می‌گویند، می‌تواند صرفا امانتی در دست فرد باشد و به معنی تعهد و بدهی نیست.

با این حال، در نوشتن چک بابت تضمین قرارداد اجاره ، لازم است که به تاریخ آن توجه کنید.

ایا چک تخلیه قابل وصول است

در جواب به این سوال‌ که ایا چک تخلیه قابل وصول است ، باید بگوییم که بله! چک اجاره بها مانند سایر چک ها قابل وصول است.

حقیقت این است که بانک، تفاوتی میان سایر چک‌ها و چک ضمانتی قائل نمی‌شود.

اگر چک ضمانت برای وصول به بانک برده شود و اگر در حساب صاحب چک، مبلغ نوشته شده در آن وجود باشد، چک وصول می‌شود. اما با توجه به اینکه، چک جهت ضمانت داده شده است می‌توان با مراجعه به دادگاه، حق خود را گرفت. اجرا گذاشتن چک تخلیه زمانی اتفاق می‌افتد که مستاجر به تعهدات خود عمل نکند و از سوی دیگر، پولی نیز در حسابش نباشد و مبلغ چک ضمانت وصول نشود.

در چنین شرایطی نیاز به اجرا گذاشتن چک تخلیه است.

گم شدن چک تخلیه

اگر چک تخلیه شما یا هر چک دیگری که دارید، گم شود بهترین کار این است که با مراجعه به بانک و دادسرا، مفقودی آن را اعلام کنید. با این کار، جلوی وصول چک را می‌گیرید و از این بابت، برای شما مشکلی ایجاد نمی‌شود.

تهاتر در اجاره به چه صورت است؟

تهاتر در اجاره به این معنی است که اگر مستاجر، مبلغ اجاره‌ را پرداخت نکند، موجر می‌تواند در پایان قرارداد، اجاره بهای عقب افتاده را، از مبلغ ودیعه (رهن) که در اختیارش است، کسر کند. اما اجرای تهاتر، به اخذ حکم و مجوز از مرجع معتبر و صلاحیت‌دار نیازمند است. بنابراین، صرفا با تشخیص موجر قابل اجرا نیست.

قراردادهای کامل

بنیاد حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی قرارداد است و مجموعه کاملی از انواع قرارداد اجاره را تنظیم کرده است. پیشنهاد می‌کنیم روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست کامل این قراردادها شوید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. ما در کنار شما خواهیم بود.

انواع قرارداد اجاره

دسترسی به انواع قرارداد اجاره، با زدن بر روی تصویر زیر امکان دارد. همین حالا روی تصویر زیر بزنید.

قراردادهای اجاره
فهرست انواع قرارداد اجاره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(17 نظر)
account_circle
محمدرضابیات
thumb_up_alt

سلام می خواهم یک چک به مبلغ ۳۷/۰۰۰/۰۰۰ریال در وجه صاحب خانه صادر کنم. طرز نوشتن آن را توضیح می‌دهید؟ ممنونم.

22:44
30 مهر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. در چک بنویسید بابت تضمین تخلیه به موقع عین مستاجره. همچنین در قرارداد، شماره چک و متنی که در چک نوشته‌اید را بنویسید. چک در وجه حامل نباشد.

11:09
01 آبان 1399
account_circle
میلاد
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. تاریخ چک ضمانت را باید به روز بنویسیم یا تاریخ سررسید قرارداد را ذکر کنیم؟
08:25
17 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که تاریخ سررسید قرارداد را قرار دهید ممکن است در اثنای اجرای قرارداد، دلیلی جهت اجرای چک ایجاد شود و با وجود نرسیدن موعد چک عملا شما با دشواری رو به رو خواهید شد. لذا تاریخ چک را همزمان با زمان تنظیم قرارداد دهید.
19:02
22 فروردین 1400
account_circle
حامد
thumb_up_alt
سلام. ما مغازه اجاره کردیم و هر سه ماه بابت کرایه، یک چک به موجر پرداخت کردیم. اما فعلا پولی در حساب نداریم. می‌خواستم بدانم موجر میتونه چک رو برگشت بزنه و ما موظف به پرداخت اجاره هستیم؟
08:28
01 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. به هر حال، چک شما فاقد محل است و نتیجه صدور چک بلامحل، صدور گواهی عدم پرداخت از جانب بانک خواهد بود. به عبارت دیگر، چک شما برگشت می‌خورد و باید به عنوان بدهی، نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.
16:28
09 خرداد 1400
account_circle
مینا موسی زاده
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. صاحب ملک می‌تواند علاوه بر پول ودیعه، اجاره‌های هر ۱۲ ماه را به صورت یکجا و به صورت چک دریافت کند؟
15:33
12 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. این امکان وجود دارد. جزئیات به صورت کامل در متن قرارداد اجاره نوشته شود.
17:14
13 مهر 1400
account_circle
رشید زارعی
thumb_up_alt
سلام. یک واحد اجاره دادم الان یک ماه است که مستاجر قراردادش تمام شده ولی خالی نمی‌کنه میگه کرونا هست امروز و فردا می‌کنه چیکار کنم؟ از کجا شروع کنم؟
09:59
29 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در حال حاضر باید از مصوبات ستاد ملی کرونا تبعیت شود. در این مورد، به مصوبات مراجعه کنید و در صورت وجود شرایط، درخواست تخلیه بدهید.
16:06
30 مهر 1400
account_circle
امیرحسین وثوقی راد
thumb_up_alt
سلام من الان یک ماه مغازه اجاره کردم کرایه هم دادم صاحب مغازه میگه باید اندازه پول مغازه که ۶۰۰ میلیون میشه سفته بدم. آیا این کار قانونی هستش؟ پس چرا قولنامه نوشت؟
09:41
25 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ملاک همان چیزی است که در اجاره نامه نوشته شده است و صاحب ملک نمی‌تواند بعد از امضای قرارداد توسط طرفین، درخواست‌ها و تعهدات بیشتری را از شما مطالبه کند.
11:30
26 آبان 1400
account_circle
نازنین سلمانی
thumb_up_alt
سلام. وقتتون بخیر. بسیار مطالبی که گفتید مفید و سودمند بود. قراره برای اولین بار یه جایی رو اجاره کنم تا الان که پنجاه سالمه چک نداشتم خیلی میترسم اصلاً نمی دونم باید چکار کنم ? ولی مطالب ‌شما خیلی خیلی کمکم کرد خدا خیرتون بده.
09:07
23 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. نازنین سلمانی گرامی! متوجه نگرانی شما هستیم. با یک قرارداد کامل، نگرانی خود را به حداقل برسانید. ضمن آنکه از شما بابت اظهار نظرتان، صمیمانه تشکر می‌کنیم.
17:03
24 دی 1400
account_circle
سینا افغانی
thumb_up_alt
سلام من یه مغازه گرفتم و به صاحب ملک، چک تخلیه دادم بعد رو چک هم نوشتم که جهت تضمین تخلیه میخواستم بدونم که مشکلی نداره. ممنون میشم از جوابتون.
01:22
16 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اگر این موارد را به درستی انجام داده باشید مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه حتما قرارداد داشته باشید.
08:59
17 اردیبهشت 1401
account_circle
محسنی
thumb_up_alt
میخوایم واحد اجاره بدیم. من مشاور املاک هستم. ۱۰۰ پیش ۷ اجاره. مالک میگه مستاجر یک عدد چک تضمین پرداخت اجاره یا تضمین تخلیه باید بده. خواستم بپرسم باید چیکار کنیم؟ کدومش بهتره. تاریخ چک کی باشه؟ مبلغش چقدر باشه؟ روی چک چی بنویسیم؟ ممنون.
14:42
11 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. مشخصات چک و علت اعطای آن در متن قرارداد نوشته شود. در متن چک نیز می‌توانید به تضمین بودن آن اشاره کنید.
09:43
12 خرداد 1401
account_circle
حمیدرضا
thumb_up_alt
سلام بسیار مفید بود. ممنون.
09:36
29 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از محبت شما به «رکلا» صمیمانه ممنونیم.
15:31
30 مرداد 1401