نمونه قرارداد مشاوره ساعتی چیست و وضعیت بیمه و مالیات آن چگونه است؟

-
بروزرسانی:1401/05/29
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره ساعتی

قرارداد مشاوره ساعتی یکی از انواع قرارداد خدمات مشاوره ای است.

امروزه موفقیت یک کسب و کار و سود و زیان ناشی از آن با مسائل فراوانی ارتباط دارد اما نباید فراموش کرد که دریافت خدمات مشاوره ای از یک صاحب نظر در حوزه فعالیت شما می‌تواند پیشرفت شما را سرعت دهد. ممکن است یک روز به این فکر کنید که برای کسب و کار خود یک مشاور در نظر بگیرید و او را زیر نظر خود استخدام کنید. اما بهتر است بدانید که برخی از کارفرمایان، به جای استخدام مشاور اقدام به تنظیم قرارداد مشاوره ای می‌کنند.

یکی از انواع نمونه قرارداد مشاوره ای، نمونه قرارداد مشاوره ساعتی است که درادامه درباره آن صحبت می‌کنیم.

بنابراین از طریق تنظیم قرارداد نه‌تنها مخارج کارفرما کم می‌شود بلکه در وقت او صرفه جویی می‌شود.

قرارداد مشاوره ای چیست؟

اگر بخواهیم در خصوص این قرارداد توضیح ساده‌ای بدهیم، باید اینطور بگوییم که این قرارداد در واقع توافقی است که به موجب آن، یک طرف می‌تواند از طرف دیگر در خصوص مساله‌ای اختصاصی مشاوره و راهنمایی بگیرد. به طور کلی یک طرف این قرارداد اشخاصی هستند که تمایل دارند نسبت به حوزه خاصی به صورت اختصاصی اطلاعات دریافت کنند و طرف دیگر نیز اشخاصی خواهند بود که در آن حوزه‌ها تخصص و دانش دارند. با این توضیح می‌توانیم بگوییم که طرفین قرارداد را یک کارفرما و یک متخصص (مشاور) یک حوزه خاص تشکیل می‌دهند.

از اینگونه قراردادها برای موضوعات مختلفی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، مشاوره مدیریت، مشاوره بازنشستگان و مشاوره در حوزه حرفه‌های مختلف از جمله انواع موضوعات این قراردادها هستند. بنابراین اگر کارفرما هستید، این امکان برای شما فراهم خواهد بود که با استفاده از این قرارداد، از متخصص مربوط به حوزه کاری خود مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشاوره ساعتی چیست؟

این قرارداد یک قرارداد پاره وقت است.

در این قرارداد ، حق الزحمه مشاور با سایر قراردادهای مشاوره متفاوت است.

همچنین یک مشاور ساعتی همانند سایر مشاوران از مزایا و حقوق مندرج در قانون کار بهره‌مند است.

در قرارداد مشاور ساعتی، کارفرما حقوق مشاور متخصص را با توجه به ساعاتی که در شرکت مورد نظر مشغول به کار است تعیین و پرداخت می‌کند. با توجه به تبصره 1 ماده 35 قانون کار ، آنچه بیان گردید مزد ساعتی نام دارد و مشاوران ساعتی بر اساس مدت زمان مشاوره، مزد خود را دریافت می‌کنند.

بنابراین آن دسته از مشاورانی که با توجه به میزان ساعاتی که کار می‌کنند حقوق دریافت می‌نمایند، مشاوران ساعتی می‌باشند و از حقوقی که قانون برای کارکنان در نظر گرفته است مانند بیمه کارگران و پاداش برخوردار خواهند بود.

قرارداد مشاوره ساعتی

نمونه قرارداد مشاوره ساعتی چه کاربردی دارد؟

امروزه مشاوره در تمامی عرصه‌های زندگی همچون تحصیلی ، خانواده ، حقوقی ، مالی، بازاریابی گسترش یافته است. این قرارداد نیز نقش فراوانی در این عرصه‌ها خصوصاً در زمینه بازرگانی ، مدیریت ، کسب و کار ، تجارت، اداره و توسعه شرکت ها و غیره دارد.

مزایا و حقوق قرارداد مشاوره ساعتی

حقوق مشاوران ساعتی، با توجه به میزان فعالیت یا تعداد ساعاتی که مشغول کار می‌باشند فرق می‌کند.

بنابراین میزان حقوق مشاوران براساس میزان ساعات فعالیت آنها محاسبه و از سوی کارفرما پرداخت می‌شود.

همچنین طبق قانون، کارفرما مکلف است علاوه بر مزد ثابت ، مزایای رفاهی از قبیل حق مسکن، حق خواربار و کمک عائله مندی را به نسبت ساعات کار محاسبه و به کارگر (مشاور) پرداخت نماید.

مزایای قرارداد مشاوره ای ساعتی برای کسب و کار شما

مشاور به عنوان شخصی متخصص، از موانع کار شما آگاه است،

باید در قرارداد ذکر شود که مشاور تا چه مرحله‌ای وظیفه دارد به مشاوره ادامه دهد.

یک مشاور متخصص می‌تواند به شما راهی را پیشنهاد کند که محاسن آن از معایب آن بیشتر است و از اتلاف وقت شما به عنوان بزرگترین سرمایه‌ زندگی، جلوگیری می‌کند. در قرارداد مشاوره ساعتی ، ساعات فعالیت مشاور، مسئولیت‌های او و مطالب دیگری که در ادامه ذکر خواهد شد نوشته می‌شود و بر اساس آن‌ها، مزد ساعتی و مزایای مشاور ساعتی تعیین می‌شود.

شرایط قرارداد مشاوره ساعتی

1) طرفین قرارداد مشخصات کامل خود را بیان کنند.

طرفین قرارداد باید مشخصات کامل خود را مانند نام شناسنامه‌ای ، اقامتگاه و غیره به طور دقیق بنویسند.

2) تعهدات طرفین قرارداد ذکر شود.

باید تمامی تعهدات مشاور ساعتی و کارفرما در متن قرارداد مشاوره ای ذکر شود. باید تعهدات مالی کارفرما از قبیل پرداخت حقوق، بیمه و غیره و ایجاد ضمانت مالی در صورت عدم پرداخت حق الزحمه مشاور در متن قرارداد ذکر شود. همچنین لازم است تمامی جزئیات تعهدات کاری مشاور در قرارداد نوشته شود. برای کوتاهی‌های عمدی که ممکن است از سوی مشاور در انجام مسئولیت‌ها انجام شود، ضمانت اجرای مالی مانند جریمه مالی تعیین شود.

3) اطلاعات محرمانه مشخص شود.

هر کسب و کار در تمامی حوزه‌ها دارای مجموعه اطلاعات ارزشمند مالی و تجاری است.

در قرارداد مشاوره ای ساعتی باید آن دسته از اطلاعات کاری و اطلاعاتی که دارای جنبه محرمانگی است صریح و واضح ذکر شود و حدود آن مشخص شود. ضمناً باید توجه داشت که در متن قرارداد مشاوره ای ساعتی، مدت زمان محرمانگی اطلاعاتی که مشاور به آنها دسترسی دارد مشخص می‌شود.

یا اگر از نمونه قرارداد محرمانگی یک جانبه یا نمونه قرارداد دو‌ جانبه محرمانگی تیم رکلا استفاده می‌کنید، بهتر است باز هم در تنظیم متن قرارداد مشاوره ساعتی، بر محرمانگی اطلاعات تاکید کنید و در پیوست قرارداد مشاوره ساعتی خود، اشاره کنید که قرارداد مورد نظر یک پیوست قرارداد محرمانگی نیز دارد.

4) مدت زمان قرارداد باید در قرارداد ذکر شود.

مدت زمان مذکور باید به طور واضح در قرارداد بیان شود.

در رابطه با مدت زمان قرارداد محدودیت خاصی در قانون مشاهده نمی‌شود.

نکاتی درباره حق بیمه قرارداد مشاوره ساعتی

حق بیمه قرارداد مشاوره یکی از سوالات پرتکرار کابران رکلا است.

ابتدا باید دانست که کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه نیست.

البته اگر مدت قرارداد مشاوره ساعتی بیش از 15 روز در ماه باشد، در این صورت، مشاور، کارمند کارفرما محسوب می‌شود و برای او بیمه رد می‌شود که در هر صورت نیازی به مفاصا حساب حق بیمه نیست. همچنین اگر قرارداد خدمات مشاوره ساعتی با شخص حقیقی تنظیم شود و مشاوره فقط توسط وی انجام شود، دوباره نیازی به مفاصا حساب حق بیمه و لیست بیمه نیست.

مالیات قرارداد مشاوره ساعتی چگونه است؟

همانطور که گفتیم اصولا این قراردادها اگر به صورت درست و دقیق نوشته شود قاعدتاً مشمول مقررات بیمه تامین اجتماعی نخواهد بود.

اهمیت نمونه قرارداد مشاور ساعتی

هر کارفرما برای حل مشکلات کسب و کار خود وقت زیادی صرف می‌کند.

این قرارداد برای کسب و کار ، در حل مشکلات موجود و جلوگیری از اتلاف وقت راهگشا است.

وقتی یک کارفرما بخواهد از نبوغ متخصص حوزه کسب و کار خود بهره‌مند شود این نوع قرارداد ضروری است.

توجه:

در صورتی که قصد دارید با یک شخص وارد روابط کاری شوید و با انگیزه عدم پرداخت حق بیمه، قصد دارید روابط میان طرفین را به صورت دیگری، مانند روابط مشاوره‌ ساعتی جلوه دهید این امر به صرف امضای قرارداد محق نمی‌شود. در واقع، آنچه برای سازمان‌های مرتبط با کار و تامین اجتماعی از اهمیت برخوردار است روابط واقعی میان شما و مشاور است. به عبارت دیگر، قرارداد، روابط میان طرفین را تعیین نمی‌کند بلکه این طرفین هستند که نوع قرارداد را مشخص می‌کنند.

پیشنهاد ما

نمونه متن قرارداد مشاوره ای ساعتی که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است اکنون در دسترس شماست .

می توانید با زدن بر روی تصویر زیر، قرارداد مورد نظر را دریافت کنید.

ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید یا از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی رکلا استفاده کنید.

نمونه قرارداد کامل

روی تصویر زیر بزنید و این قرارداد مهم را دریافت کنید!

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
AffiliateLabz
thumb_up_alt

مطلب خوبی بود. با تشکر:)

05:51
04 اسفند 1398
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

با سلام… خواهش می‌کنم.

16:26
02 فروردین 1399
account_circle
معصومه نوری
thumb_up_alt
سلام. ممنون میشم ماده مربوط به حق بیمه قرارداد مشاور ساعتی که زیر 15 روز در ماه هستش رو بهم بگین.
09:30
22 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، هیچ صراحت قانونی وجود ندارد. بلکه آنچه از اهمیت برخوردار است وجود یا عدم وجود روابط کارمندی و کارفرمایی در عالم خارج است. به بیان دیگر، اگر نحوه همکاری مشاور ساعتی با شما به نحوی باشد که نتوان نام دیگری جز روابط «کارمندی» بر آن گذاشت، قرارداد مشاوره تاثیری بر روابط کاری شما ندارد.
16:38
23 آذر 1401