اجاره نامه دستی ساده و اعتبار اجاره نامه دست نویس

-
بروزرسانی:1401/06/02
زمان مطالعه: 3 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اجاره نامه دستی ساده

اجاره نامه دستی ساده یکی از انواع قرارداد اجاره است.

در این مقاله در خصوص اینکه اجاره نامه دستی چیست و اینکه اعتبار اجاره نامه بدون کد رهگیری و اجاره نامه دستی تا چه میزان است، هم‌کلام می‌شویم.

آیا حتما باید قرارداد تنظیم کنیم؟

یکی از سوالاتی که به صورت پیوسته از ما پرسیده می‌شود این است که آیا باید حتما این قرارداد بین طرفین تنظیم و امضا شود یا توافق شفاهی طرفین کافی است؟ در واقع سوال اساسی این است که آیا عقد اجاره شفاهی به تنهایی کفایت می‌کند یا لازم است حتما اجاره نامه دستی تنظیم شود؟

پاسخ سوال آن است که امکان توافق شفاهی نیز وجود دارد اما در نظر داشته باشید که اثبات روابط شفاهی بسیار دشوار و نیازمند شهادت شهود و سایر دلایل و مدارک خواهد بود. لذا به شما توصیه می‌کنیم حتما میان طرفین، قرارداد کتبی تنظیم شود.

اجاره نامه دستی ساده چیست؟

اجاره نامه دستی در مقابل اجاره نامه رسمی قرار دارد.

بسیار پیش می‌آید که طرفین قرارداد اجاره بدون واسطه یکدیگر را پیدا می‌کنند.

آن‌ها برای آنکه هزینه‌های نسبتاً بالای تنظیم قرارداد در بنگاه‌ها را تحمل نکنند ترجیح می‌دهند یک نمونه اجاره نامه دستی بین خود‌شان امضا نمایند.

به این نمونه اجاره نامه ، اجاره نامه دستی یا اجاره نامه دست نویس می‌گویند.

بدون شک تنظیم اجاره نامه خانه یا مغازه و به طور کلی، املاک دارای ضوابط خاصی است.

اما آنچه در اینجا قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، میزان اعتبار اجاره نامه دستی ساده است.

اجاره نامه دستی معتبر است؟

اعتبار اجاره نامه های دستی مانند هر قرارداد دیگری اگر به امضای طرفین قرارداد برسد محفوظ است.

به عبارت دیگر، اعتبار قرارداد اجاره هیچ ارتباطی با رسمی‌کردن آن ندارد. همچنان که صلح نامه اینگونه است.

بنابراین، قرارداد اجاره دستی دارای اعتبار قانونی است.

البته مطابق با قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 ، قرارداد اجاره باید به امضای دو نفر شاهد مرد بالغ نیز برسد.

ولی فراموش نکنیم که تنظیم هر نوشته‌ای که به امضای دو طرف آن می‌رسد لزوماً قرارداد نیست.

در واقع برای اعتبار اجاره نامه دست نویس علاوه بر امضای طرفین و شهود باید شرایط دیگری هم وجود داشته باشد:

مثلاً طرفین باید بالغ، عاقل و رشید باشند. قرارداد اجاره برای کار نامشروع نباشد. عمدتاً بیشتر از یک سال، قرارداد تنظیم نمی‌شود و … .

اعتبار اجاره نامه بدون کد رهگیری

اعتبار اجاره نامه بدون کد رهگیری چقدر است؟

اعتبار اجاره نامه بدون کد رهگیری نیز یکی از سوالات پرتکرار این روز‌ها است.

باید دانست که اعتبار قرارداد اجاره هیچ ارتباطی با کدرهگیری املاک ندارد.

بنابراین، اگر موجر و مستاجر یک نمونه قرارداد اجاره را در منزل هم امضا کنند به شرط رعایت تمامی قوانین و مقررات قانونی، اعتبار قرارداد اجاره تنظیم شده توسط ان‌ها محفوظ است.

اعتبار پشت نویسی اجاره نامه تا چه میزان است؟

گاهی پشت قرارداد اجاره نیز چند سطر نوشته مشاهده می‌نماییم.

پشت نویسی قرارداد در صورتی که هیچ ارتباط معقولی بین آن و صفحه اصلی اجاره نامه نباشد، بی اعتبار است

البته این نوع پشت نویسی، باعث بی‌اعتباری قرارداد نمی‌شود.

البته در صورتی که زیر متن پشت نویسی، امضای دو طرف قرارداد و شهود نیز باشد و در آن تاکید شده باشد که به عنوان پیوستی بر اصل قرارداد محسوب می‌شود، نمی‌توان اعتبار آن را زیر سوال برد.

بنابراین اعتبار اجاره نامه های دستی با شرایطی که در بالا ذکر شد نیز بلااشکال است.

پیشنهاد ما

اجاره نامه، توافق مهمی است و محتوای متن آن در روابط آینده موجر و مستاجر بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اگرچه در نگاه ابتدایی طرفین برای انجام این قرارداد باید با یکدیگر توافق کنند، با این حال لازم است برای تهیه و نوشتن این قرارداد، نکات قانونی آن را نیز در نظر بگیرید. برای این منظور، مناسب خواهد بود که ابتدا با یک مشاور حقوقی با تجربه یا یک وکیل مجرب گفتگو داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید تا مشاوران تیم حقوقی رکلا با شما ارتباط بگیرند.

در ادامه این امکان نیز وجود دارد که مسئولیت نوشتن این اجاره نامه را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور نیز کافی است که درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را در سایت ثبت کنید.

انواع قرارداد اجاره

برای ورود به فهرست قراردادها روی تصویر زیر بزنید.

قراردادهای اجاره
دانلود قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
صلاح محمدی
thumb_up_alt
باسلام و عرض ادب بنده شش سالی است در یک مجتمع مسکونی سرایدار هستم توی این شش سال، فقط حقوق ماهانه و عیدی بهم دادند. بنده حق و حقوقم را می‌خواهم که شامل حق اولاد، مرخصی، سنوات، پاداش و بیمه مدیر ساختمان است. یه قرارداد دستی مستاجری نوشته منم امضا کردم آیا حق و حقوق به من تعلق می‌گیرد یا نه؟
16:19
13 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اصولا بله. موضوع قرارداد کار از اجاره نامه مجزا است. ایشان در خصوص مفاد قرارداد اجاره، باید به صورت مجزا و از طریق مراجع صالح اقدام کند.
19:20
14 اسفند 1400
account_circle
کریم اخوی
thumb_up_alt
با سلام و عرض ادب خدمت جناب زارع. آیا با کسی که گنگ (لال) است اما سواد خواندن و نوشتن دارد و دارای تحصیلات عالی است و قدرت درک و تشخیص دارد می‌توان قرارداد اجاره نوشت؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر از شما.
17:30
13 شهریور 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
لال بودن یک شخص به معنای سلب حق ایشان مبنی بر ابراز اراده انشای قرارداد نخواهد بود. با توجه به اینکه ایشان در نهایت سلامت عقل و اراده هستند و از سویی، با لحاظ اینکه امکان مطالعه و حتی نگارش مفاد یک قرارداد برای چنین اشخاصی نیز امکان خواهد داشت لذا به نظر می‌رسد اراده ایشان چندان تحت تاثیر این وضعیت جسمانی قرار نخواهد گرفت. لذا این عزیزان نیز در هر حال، می‌توانند با اراده خود، سبب ساز تعهدات حقوقی شوند.
12:48
14 شهریور 1402
account_circle
عباس حسینی
thumb_up_alt
با سلام. کارفرما جهت ضایع کردن حقوق کارگری با من یک اجاره نامه دستی نوشت و بجای ودیعه یک چک تخلیه نوشت که متعلق به پدرش است. آیا این قرارداد مانع از دریافت حقوق قانونی من می‌شود؟
19:14
18 آبان 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در هر حال، حتی اگر کارفرما سعی داشته باشد با صحنه سازی، شما را بدهکار خود جلوه دهد، باز هم شما می‌توانید از طریق اداره کار، نسبت به مطالبه حقوق و مزایای قانونی خود اقدام کنید. البته ممکن است ایشان نیز با استناد به قرارداد اجاره، در محاکم قضایی نسبت به مطالبه اجور معوقه اقدام کند. لذا این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است.
13:53
20 آبان 1402
account_circle
علیرضا
thumb_up_alt
سلام. من یه ملکی رو اجاره کردم، بعد چند روز بنا به دلایلی مجبور شدم ملک رو برگردونم. من کل هزینه اجاره رو پرداخت کردم. چه پیش پرداخت چه کرایه همون ماه. الان که من منزل رو برگردوندم و کلیدها رو دادم به املاک، ولی با گذشت چندین روز املاک هنوز پول من رو بر نگردوندن. من چطوری میتونم به پولم برسم؟ چندین بارم‌ مراجعه کردم، ایشون امروز فردا می‌کنه.
04:04
19 دی 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر به هر دلیلی، پول فعلا در دست بنگاه است و در متن فسخ نامه، در خصوص این موضوع که با رضایت طرفین، اقدامات انجام شده است صحبت کرده‌اید، برای ایشان اظهارنامه رسمی ارسال کنید و از ایشان بخواهید که این اقدام را انجام دهد. در غیر این صورت، باید برای مطالبه وجه، دادخواست بدهید و جنبه کیفری در آن رویت نکردم.
13:35
20 دی 1402