لایحه دفاعیه حمل سلاح شامل چه مواردی می‌شود؟

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/08/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
لایحه دفاعیه حمل سلاح

امنیت جامعه یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح در نظام حقوقی کشور است. هر کس که با رفتار و عمل خود امنیت جامعه را خدشه‌دار کند، باید مطابق قانون با او برخورد شود. حمل سلاح، یکی از موضوعاتی است که موجب هراس مردم و از بین رفتن امنیت می‌شود. این جرم مقدمه‌ای برای وقوع جرم‌های دیگر است. شخصی که با خود سلاح حمل می‌کند، به دلیل وجود سلاح، کنترل کمتری نسبت به رفتار و خشم خود دارد. بر این اساس، ممکن است هر لحظه از سلاح استفاده کند و برای خود و دیگران موجب خطرات جانی شود. به‌ همین دلیل هر گاه کسی متوجه شود که شخص دیگری با خود سلاح حمل می‌کند، می‌تواند علیه او در دادگاه کیفری شکایت کند و با تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح درباره این‌ موضوع توضیح ‌دهد. چنانچه قاضی دلایل و مدارک را مؤثر بداند، حکم مجازات حمل‌کننده سلاح را صادر می‌کند.

سلاح شامل چه مواردی می‌شود؟

منظور از حمل سلاح، سلاح‌های گرم و سرد است. سلاح گرم به سلاح‌هایی مانند؛ تفنگ و نارنجک گفته می‌شود. سلاح سرد هم سلاح‌هایی مانند؛ چاقو، قمه و شمشیر هستند که در هر دو صورت، حمل آن‌ها جرم است. علاوه بر این‌ موارد، حمل بدون مجوز اسلحه‌های سرد جنگی مانند: کارد‌هایی که نیروهای مسلح در عملیات جنگی از آن‌ها استفاده می‌کنند و اسلحه‌های شکاری مانند؛ تفنگ‌های مخصوص شکار و بیهوش کردن حیوانات و تفنگ‌های ساچمه‌زنی نیز جرم است. با توجه به معرفی انواع اسلحه، باید بدانیم که اگر شخصی متوجه حمل این سلاح‌ها توسط دیگری شود می‌تواند مراتب را به مراجع قضایی و انتظامی گزارش دهد. همچنین می‌تواند خودش علیه شخص حامل (حمل کننده) سلاح، شکایت کیفری مطرح کند. سپس با تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح ، از قاضی تقاضا کند که به محاکمه مجرم رسیدگی شود. قاضی پس از بررسی دلایل و مدارک، حکم مناسب را صادر خواهد کرد.

حمل سلاح به قصد فروش

گاهی ممکن است حمل سلاح به قصد فروش و انتقال آن به دیگران باشد. در این حالت، اشخاص با تیم‌های سازمان‌ یافته و با برنامه‌ریزی‌های گسترده، مرتکب جرم حمل سلاح می‌شوند. البته در این حالت مجازات آن‌ها نیز تشدید می‌شود. برای مثال؛ ممکن است تعداد زیادی سلاح از یکی از شهرهای مرزی به شهری در مرکز کشور حمل شود. در این حالت به دلیل اینکه این حمل و جابجایی در داخل کشور است، مشمول مقررات مربوط به قاچاق نمی‌شود و تحت عنوان حمل سلاح شناخته می‌شود. چنانچه شخصی به هر دلیلی از این حمل سلاح آگاه شود، می‌تواند از فرد حمل‌کننده سلاح، شکایت کند. همچنین می‌تواند به ضابطین قضایی اطلاع دهد. در این حالت، دادستان به‌ عنوان نماینده جامعه این موضوع را پیگیری می‌کند.

دارندگان پروانه حمل سلاح شکاری

بعضی اشخاص به دلیل موقعیت شغلی خود، نیاز دارند که سلاحی در اختیار داشته باشند. یکی از این موارد، حمل سلاح شکاری است. براساس قانون با رعایت شرایط خاص، به افراد مجوز حمل سلاح شکاری داده می‌شود. در صورت انقضاء مدت پروانه این سلاح، مالک مجوز و اسلحه باید برای تمدید مهلت مجوز، اقدام کند. چنانچه بعد از به اتمام رسیدن انقضاء مدت پروانه حمل سلاح شکاری، این شخص برای تمدید مهلت اقدامی انجام ندهد، سلاح او غیرمجاز محسوب می‌شود. همچنین به جزای نقدی نیز محکوم خواهد شد.

مصداق‌های جرم حمل سلاح

جرم حمل سلاح بیشتر توسط کسانی صورت می‌گیرد که از قبل، جرم دیگری را مرتکب شده‌اند یا به‌ علت اختلاف با دیگران، همیشه مسلح هستند. این افراد به تصور اینکه ممکن است دیگران آن‌ها را تهدید کنند یا خطری برای آنان داشته باشند، در محیط عمومی با خود سلاح حمل می‌کنند. در صورتی ‌که شخص دیگری از حمل سلاح توسط این افراد باخبر شود، می‌تواند مراتب را به دادسرا اطلاع دهد.

در این شرایط، دادستان به عنوان نماینده جامعه، این موضوع را پیگیری می‌کند. از طرف دیگر، شخصی که این جرم را اطلاع داده است، می‌تواند به طور خصوصی نیز از حمل‌کننده سلاح شکایت کند. او مراجعه به دادگاه و تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح ، درباره حمل سلاح و خطرات احتمالی آن، توضیحات کاملی را ارائه می‌دهد و از قاضی درخواست می‌کند که به این جرم رسیدگی شود. قاضی بعد از بررسی دلایل و مدارک، حکم خود را صادر خواهد کرد.

گاهی ممکن است شخصی که در یک ساختمان زندگی می‌کند، در همه حال با خود سلاحی مانند کلت کمری و چاقو حمل کند. همسایه‌ها که از این جریان مطلع می‌شوند، می‌توانند برای پیشگیری از خطرات احتمالی، علیه این شخص شکایت کیفری مطرح می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح و با ارائه دلایل و مدارک و شهادت، ادعای خود را در دادگاه ثابت کنند. همچنین با تنظیم استشهادیه توسط همسایه‌ها و احراز شرایط برای دادگاه، این شخص مجرم، محاکمه و مجازات می‌شود.

کاربرد لایحه دفاعیه حمل سلاح

مهم‌ترین اصل برای زندگی اجتماعی، امنیت و آرامش در جامعه است. هیچکس حق ندارد مرتکب رفتاری شود که امنیت دیگر افراد جامعه را تهدید کند. قانون‌گذار با جرم‌انگاری رفتارهایی مانند؛ حمل سلاح و سلاح کشیدن به مردم، از امنیت و آرامش جامعه حمایت کرده ‌است. به ‌این ‌ترتیب، هر زمانی ‌که شخصی با خود سلاحی را حمل کند، باید طبق قانون با او برخورد شود. مثلاً؛ شخصی را در نظر بگیرید که همیشه طبق عادت یک چاقو را در جیب خود حمل می‌کند. چنانچه شخصی این چاقو را مشاهده کند و از این موضوع احساس خطر داشته باشد، می‌تواند علیه حمل‌کننده سلاح شکایت کیفری مطرح کند. او با مراجعه به دادگاه‌ و تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح از قاضی تقاضا می‌کند که به این‌ جرم رسیدگی کند.

چه زمانی لایحه دفاعیه حمل سلاح نوشته می‌شود؟

زمانی ‌که شخصی با خود سلاحی را حمل می‌کند، مرتکب جرم حمل سلاح شده‌ است. حتی در صورت استفاده نکردن از آن سلاح نیز، باز این شخص مجرم است. زیرا حمل سلاح می‌تواند زمینه‌ساز جرم‌های دیگری مانند؛ قتل، ضرب‌ و جرح، محاربه و مانند آن‌ها شود. چنانچه شخصی از حمل سلاح توسط فرد دیگر آگاه شود، می‌تواند علیه او شکایت کند. او با مراجعه به دادگاه کیفری و تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح از دادگاه درخواست می‌کند که با شخص خاطی مطابق قانون برخورد شود و او را محاکمه و مجازات کنند.

برای مثال؛ مردی را تصور کنید که در خانه خود سلاح نگهداری می‌کند و با این کار موجب هراس افراد خانواده‌ می‌شود. افراد خانواده می‌توانند با ارائه دلایل و مدارک مناسب، علیه آن مرد شکایت کیفری کنند. سپس در لایحه دفاعیه حمل سلاح درباره نوع سلاح و چگونگی حمل و نگهداری آن، اطلاعات لازم را بیان می‌کنند. چنانچه قاضی اظهارات و دلایل را کافی بداند، حکم مجازات مجرم را صادر می‌کند.

اسناد و دلایل مناسب لایحه دفاعیه حمل سلاح

برای اثبات جرم حمل سلاح لازم است که سلاح وجود داشته باشد. یعنی اگر شخصی ادعا کند که دیگری را در حال حمل سلاح دیده ‌است ولی مدرکی نداشته باشد، ثابت کردن این جرم دشوار می‌شود. شخصی که سلاح دیگری را مشاهده کرده است؛ چنانچه عکس و فیلمی برای اثبات ادعای خود دارد؛ می‌تواند ضمن تقدیم لایحه دفاعیه حمل سلاح به دادگاه ارائه دهد. همچنین برای اثبات این جرم، شهادت شهود و اقرار متهم نیز می‌تواند موثر باشد.

تبصره ماده 651 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)

این ماده درباره تشدید مجازات سرقت در زمان حمل سلاح چه به ‌صورت ظاهری و نمایان و چه به‌ صورت مخفی توضیح می‌دهد. در تبصره این ماده، سلاح مشمول اسلحه گرم و اسلحه سرد می‌شود. اسلحه گرم؛ تفنگ، نارنجک و اسلحه سرد؛ قمه، شمشیر، چاقو، پنجه بوکس و … هستند. همچنین در این تبصره اسلحه سرد جنگی مانند کارد سنگی و سرنیزه‌های قابل نصب بر روی تفنگ و اسلحه‌های شکاری مانند ساچمه‌زنی و تفنگ‌های مخصوص بیهوش کردن حیوانات و تفنگ‌های مخصوص شکار آبزیان نیز مشمول تشدید مجازات می‌شوند.

نظریه مشورتی درباره لایحه دفاعیه حمل سلاح

با توجه به این نظریه مشورتی صرف حمل سلاح بدون تظاهر و استفاده از آن نمی‌تواند مشمول محاربه باشد. زیرا محاربه به‌ معنای کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم و ترساندن آن‌ها است. سلاح هم مشمول سلاح سرد و سلاح گرم می‌شود. بنابراین هرچیزی که عرف آن را وسیله تهدیدآمیز علیه جان مردم بداند سلاح محسوب می‌شود و تشخیص مصداق آن با قاضی رسیدگی‌کننده است.

پیشنهاد ما درباره تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح

بدون شک شما برای تنظیم لایحه دفاعیه حمل سلاح و آگاهی از روند تاثیر گذاری آن در دادگاه، نیاز دارید که با یک وکیل پایه یک دادگستری یا مشاور حقوقی گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا، با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم لایحه در کنار شما است. با ثبت درخواست، در اسرع وقت با شما تماس میگیریم.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات