کدام یک از نکات فروش سکه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/11/18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات فروش سکه

نکات فروش سکه از اطلاعاتی است که عموم مردم باید از آن مطلع باشند. سکه‌های بهار آزادی برای نخستین بار در بهمن سال 1358 و به مناسبت یادبود سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ضرب شدند. مطابق با مصوبه شورای پول و اعتبار، وظیفه ضرب سکه بهار آزادی بر عهده بانک مرکزی ایران گذاشته شده است. معمولاً سالانه انواع سکه‌های بهار آزادی در بانک مرکزی ضرب می‌شوند. سکه بهار آزادی به دلیل ارزش ذاتی آن، کالای کم ریسکی به حساب می‌آید. همچنین سکه بهار آزادی در مقایسه با دیگر دارایی‌ها از قابلیت نقد شوندگی بیشتری برخوردار است.

به وسیله فروش سکه بهار آزادی مقدار قابل توجهی پول نقد به دارنده آن تحویل داده می‌شود. در بازار سکه ایران، اشخاصی هستند که مسکوکات بهار آزادی را به صورت عمده و براساس نوسانات قیمت جهانی مورد نقل و انتقال قرار می‌دهند. مطابق با آمار ارائه شده، متوسط بازدهی خریداری و فروش مسکوکات بهار آزادی بین 30 تا 50 درصد در سال است. شخصی که می‌خواهد وارد این بازار شود باید با نکات فروش سکه آشنایی داشته باشد.

خریداری و نقل و انتقال مسکوکات بهار آزادی در بازار ایران به صورت عمده و خرد انجام می‌شود. در موارد زیادی مشاهده شده است که کلاهبرداران به وسیله ضرب مسکوکات تقلبی، مردم را فریب می‌دهند. بنابراین، شخصی که می‌خواهد یک یا چندین عدد سکه را به فروش برساند برای آنکه از کلاهبرداران فریب نخورد باید با نکات قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت مسکوکات بهار آزادی آشنایی داشته باشد. در این نوشتار شرایط قانونی و نکات فروش سکه را بررسی می‌کنیم. این قرارداد در شمار انواع قرارداد بیع نامه قرار می‌گیرد.

آیا به عنوان یکی از نکات فروش سکه باید به بانکی یا غیر بانکی بودن آن توجه شود؟

یکی از مهم‌ترین نکات فروش سکه ، تشخیص اصالت و غیر تقلبی بودن آن است. مسکوکات باید توسط دولت و بانک مرکزی ضرب شوند. مسکوکات بانکی به سکه‌ای گفته می‌شود که توسط بانک مرکزی ضرب شده است. تمام مسکوکاتی که توسط بانک مرکزی ضرب شده‌اند، اصلی و غیر تقلبی هستند. مسکوکات غیر بانکی تضمین شده نیستند زیرا بانک مرکزی، آن‌ها را ضرب نکرده است. در اصطلاح به مسکوکات غیر بانکی، سکه‌های متفرقه نیز گفته می‌شود.

برای مثال، وزن و عیار یک سکه بهار آزادی معتبر و تضمین شده است اما یک سکه غیر بانکی، وزن و عیار استانداردی ندارد. به همین دلیل گفته می‌شود که سکه‌های غیر بانکی معتبر نیستند. مطابق با ماده 518 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، ساخت و نقل و انتقال مالکیت مسکوکات تقلبی بهار آزادی جرم است. فردی که مسکوکات تقلبی بهار آزادی را ساخته است به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود. شخصی که مسکوکات تقلبی بهار آزادی را مورد خریداری و فروش قرار بدهد نیز به یک تا ده سال حبس محوم خواهد شد.

بنابراین اگر انتقال دهنده نسبت به تقلبی بودن مسکوکات آگاه است باید از نقل و انتقال مالکیت آن خودداری کند. برای تشخیص مسکوکات بانکی باید به شکل، وزن، عیار و بسته بندی آن‌ها توجه کرد.

توجه به سال ضرب سکه از نکات فروش سکه خواهد بود؟

تاریخ ضرب یکی از نکات مهم در فروش سکه است. تاریخ ضرب مسکوکات بهار آزادی می‌تواند تاثیر قابل توجهی در تعیین قیمت آن داشته باشد. بیشتر مردم به دنبال خریداری مسکوکاتی هستند که تاریخ ضرب آن‌ها جدیدتر است. معمولاً قیمت مسکوکاتی که قبل از سال 1386 ضرب شده‌اند، ارزان‌تر است. اختلاف قیمت میان مسکوکات طرح جدید و طرح قدیم به دلیل مکانیزم شکل گرفته در بازار است. مشتری‌ها همیشه به دنبال مسکوکاتی با سال ضرب جدید‌تر هستند زیرا معتقدند که مسکوکات جدید خط و خش کمتری دارند. بنابراین افزایش تقاضا برای خریداری مسکوکات طرح جدید باعث افزایش قیمت آن‌ها شده است.

نکته: مسکوکاتی که قبل از سال 1386 ضرب شده‌اند نیز معتبر هستند و از مسکوکات بانکی محسوب می‌شوند. مسکوکاتی که تاریخ ضرب آن‌ها قدیمی بوده بهتر است که به کلکسیون دارها فروخته شوند.

آیا ارائه فاکتور به خریدار در مجموعه نکات فروش سکه اهمیت دارد؟

از زمان ضرب مسکوکات بهار آزادی تا کنون، نقل و انتقال مالکیت آن‎ها بدون صدور فاکتور انجام شده است. یعنی؛ انتقال دهنده در هنگام نقل و انتقال مالکیت مسکوکات بهار آزادی به خریدار فاکتور نمی‌دهد.

مسکوکات اصلی و غیر تقلبی توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند. بانک مرکزی، مسکوکات بهار آزادی را در بسته‌های صد تایی به سکه فروشان و صرافان می‌فروشد. صرافان و سکه فروشان نیز مسکوکات بهار آزادی را به مشتری‌ها و متقاضیان عرضه می‌کنند. فروشندگان پیش از نقل و انتقال مالکیت مسکوکات بهار آزادی، سود خودشان را به قیمت مسکوکات اضافه می‌کنند. به همین دلیل است که برای نقل و انتقال مالکیت مسکوکات فاکتور صادر نمی‌شود.

شرح اهمیت داشتن جواز کسب واحد صنفی، به عنوان یکی از نکات فروش سکه

یکی از مهم‌ترین نکات فروش سکه ، مراجعه به واحدهای صنفی دارای مجوز است. صرفاً واحدهایی مجاز به نقل و انتقال مالکیت مسکوکات هستند که از اتحادیه مربوط، جواز کسب گرفته باشند. بنابراین، مسکوکات بهار آزادی باید به واحدهایی فروخته شود که دارای جواز فعالیت هستند.

در مطالب قبلی نیز گفتیم که برای نقل و انتقال مالکیت مسکوکات بهار آزادی فاکتور صادر نمی‌شود. بنابراین برای نقل و انتقال مالکیت مسکوکات باید به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کنیم. مسکوکاتی که در واحدهای صنفی مجاز عرضه می‌شوند معتبر و غیر تقلبی هستند. واحدهای صنفی مربوط به مسکوکات از هولوگرام اتحادیه استفاده می‌کنند. واحدهای صنفی مجاز، مسکوکاتی را بخرند که بانکی و غیر تقلبی باشند.

آیا ارائه وکیوم در انجام این توافق لازم است؟

ارائه وکیوم به خریدار یکی از نکات فروش سکه است. وکیوم به کارت ویزیتی می‌گویند که به مسکوکات بهار آزادی پرس شده است. بنا به اظهار نظرهای رئیس اتحادیه، مسکوکات وکیوم دار با مسکوکات بدون وکیوم هیچ گونه تفاوتی ندارند. وکیوم دار کردن مسکوکات بهار آزادی، صرفاً ابتکاری از جانب فروشندگان است زیرا انتقال دهندگان بابت فروختن مسکوکات وکیوم دار از مشتریان سود بیشتری می‌گیرند. مردم نیز گمان می‌کنند که مسکوکات وکیوم دار، معتبر و غیر تقلبی هستند. بنابراین از نظر قانونی، ارائه وکیوم در هنگام نقل و انتقال مسکوکات الزامی نیست اما باید به این نکته توجه کنید که در بازار، مسکوکات بدون وکیوم را به قیمت پایین‌تری خریداری می‌کنند.

پرداخت مالیات را در نظر بگیرید

پرداخت مالیات یکی از مهم‌ترین نکات فروش سکه است که در هنگام نقل و انتقال مالکیت آن باید در نظر گرفته شود.

مالیات بر مسکوکات بهار آزادی در حقیقت نوعی مالیات بر درآمد است. برقراری مالیات برای نقل و انتقال مسکوکات راهکاری هوشمندانه در راستای ایجاد عدالت اجتماعی است. مالیات بر مسکوکات یکی از مهم‌ترین مالیات‌های دولت است که هر ساله میزان آن اعلام می‌شود. دولت میزان مالیات بر مسکوکات را با توجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی کشور مشخص می‌کند. مالیات انتقال دهندگان با توجه به تعداد مسکوکات آن‌ها مشخص خواهد شد.

نکته: اشخاصی که تعداد مسکوکات فروخته شده‌ آن‌ها کمتر از بیست عدد است از پرداخت مالیات معاف هستند.

گفتگو با مشاوران حقوقی در رابطه با نکات فروش سکه

از بهترین اقداماتی که می‌توانید برای آگاهی از نکات و قواعد مخصوص فروش سکه انجام دهید، گفتگو با مشاوران حقوقی مجرب و بهره برداری از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا است. این خدمات، به علاوه خدمات تنظیم قرارداد ، در راستای دسترسی آسان‌تر عموم مردم به خدمات حقوقی ارائه می‌شود. شما می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات