شرح ویژگی‌ها و وظایف یک سرپرست کارگاه خیاطی موفق

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/06/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
سرپرست کارگاه خیاطی

امروزه در دنیای فشن و مد ، صنعت لباس و پوشاک به شدت پرطرفدار شده است و تقاضای روزافزون برای آن در اقصی نقاط دنیا افزایش یافته است. «خیاطی» از جمله مشاغل بسیار مهم این در این حوزه است که افراد زیادی با تبحر و تجربه بالایی که در این زمینه کاری داشتند، به درآمدهای خیلی خوب و قابل توجهی دست یافتند. مشاغل مختلفی در یک مجموعه خیاطی وجود دارند که طراح لباس، طراح الگو، برشکار، چرخکار، زیگزال دوز، راسته دوز، میان دوز، اتوکار و سرپرست کارگاه خیاطی را شامل می‌شوند. یکی از مشاغل کلیدی و بسیار مهم در مجموعه خیاطی، سرپرست کارگاه است.

در مطلب پیش رو قصد داریم تا علاوه بر ارائه تعریف مشخصی از سرپرست کارگاه به معرفی سرپرست کارگاه خیاطی ، پیش زمینه‌ها و توانمندی‌های لازم جهت کسب این عنوان شغلی، بررسی نقش، ویژگی‌ها و خصوصیات یک سرپرست کارگاه خیاطی موفق، شرح وظایف سرپرست یک مجموعه خیاطی، آینده شغلی و دستمزد و حقوق این حرفه بپردازیم.

به طور معمول سرپرست کارگاه خیاطی به واسطه یک قرارداد کار ، به خدمت گرفته می‌شود و با صاحب کارگاه، روابط استخدامی دارد.

سرپرست کارگاه کیست؟

به طور کلی سرپرست شخصیتی مهم با نقشی کلیدی و مدیر محور در یک سازمان، مجموعه یا کارگاه است که توسط رئیس یا مدیر کل، استخدام می‌شود و چند کارگر یا کارمند به صورت مستقیم یا به صورت زیر گروه، برای هدفی مشترک زیر نظر او تلاش می‌کنند. این افراد با تجربه وظیفه دارند که اهداف و مسئولیت‌های محول شده از جانب رئیس و مدیر را به کارکنان و کارگران ابلاغ کنند و بر عملکرد آن‌ها نظارت صحیح و دقیقی داشته باشند. هدف از تمام مسائل فوق‌ الذکر، دریافت یک خروجی هدفمند متناسب با سیاست‌های اقتصادی آن گروه است.

سرپرست کارگاه خیاطی کیست؟

به طور کلی سرپرست کارگاه خیاطی به شخصی گفته می‌شود که توسط کارفرما، رئیس و مالک مجموعه خیاطی استخدام و به نظارت، کنترل بر اجرا و عملکرد افراد شاغل در شاخه‌های مختلف این رسته شغلی می‌پردازد. اگر سلسله وظایف سرپرست کارگاه خیاطی از رئیس و مدیر بیشتر نباشد، قطعا کمتر هم نیست. به دلیل اینکه معمولا مسئولیت و وظایف مهم و خطیری بر دوش سرپرست کارگاه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، نقش و حیطه وظایف سرپرست با توجه به کوچکی یا بزرگی آن مجموعه و تعداد کارمندان تعیین می‌شود. به عنوان مثال، در یک مجموعه کوچک خیاطی در بعضی مواقع حتی به استخدام سرپرست کارگاه احتیاج نیست و وظایف مرتبط با او را مدیر مجموعه انجام می‌دهد. در کارگاه‌های‌ بزرگ این موضوع نه تنها صدق نمی‌کند بلکه در مواردی حتی باید چندین سرپرست خیاطی برای کل مجموعه و کارگاه استخدام شوند.

پیش زمینه‌ها و توانمندی‌های لازم سرپرست کارگاه خیاطی

به طور کلی در هر شاخه‌ای از رشته خیاطی بیش از اینکه به تحصیلات آکادمیک احتیاج باشد، به یادگیری عملی، تمرین و کسب تجربه نیاز است. با این حال فرد متقاضی، هم می‌تواند با انتخاب این رشته در هنرستان، یادگیری را شروع کند و به صورت آکادمیک در دانشگاه آن را ادامه دهد و هم می‌تواند آن را در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای آموزش ببیند. در هر دو مورد، پس از اتمام دوره، ایشان باید مدتی به عنوان کارآموز مشغول به کار شود و تجربه‌های مورد نیاز را کسب کند. یک سرپرست مجموعه خیاطی علاوه بر تسلط کامل بر کلیه اصول این حرفه، باید از تمام موارد مدیریتی نیز آگاه باشد.

ویژگی‌ها و خصوصیات سرپرست کارگاه خیاطی

سرپرست کارگاه خیاطی باید دارای یک سری عادات و ویژگی‌ها باشد تا بتواند به خوبی امور مربوط به مشتریان و کارکنان خود را مدیریت کند و کارگاه تحت نظر خود را به یک مجموعه خیاطی موفق تبدیل کند. ویژگی‌های شخصیتی که سرپرست باید از آن برخوردار باشد را در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. منظم و دقیق بودن؛
  2. دارا بودن قدرت مدیریتی قوی؛
  3. با انگیزه بودن؛
  4. داشتن روحیه کار تیمی بالا؛
  5. مدیریت حوادث پیش‌ بینی ‌نشده با درایت و هوش خود؛
  6. خوش‌ بینی، مثبت اندیشی و کسب تجربه از اتفاقات ناخوشایند رخ داده در محیط کاری؛
  7. علاقمندی واقعی به این حرفه و هدف‌ گذاری برای آینده شغلی خود.

شرح وظایف سرپرست کارگاه خیاطی

به طور کلی وظایف سرپرست کارگاه خیاطی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. وضع قوانین و مقررات برای کارگاه خیاطی و نظم بخشیدن به امور؛
  2. تعبیه فضاها و تجهیزات مناسب برای هر خیاط‌؛
  3. حضور منظم روزانه به عنوان اولین و آخرین نفر در کارگاه؛
  4. کمک به خیاط‌ها در انجام کارهایشان جهت تحویل به موقع سفارش مشتریان؛
  5. تدارک و خرید مواد اولیه لازم شامل پارچه و سایر متریال مورد نیاز؛
  6. تجهیز کردن چرخ‌های خیاطی و رسیدگی به عیوب تجهیزات موجود در مجموعه کاری؛
  7. تهیه لیستی از لوازم موجود در کارگاه؛
  8. تدارک فهرستی از لوازم مورد نیاز و اقدام به خرید آن‌ها؛
  9. یادداشت روزانه فعالیت‌های صورت گرفته در مجموعه و تهیه گزارشی از عملکرد خود و سایرین؛
  10. دریافت مرجوعی معیوب از مشتری، رفع عیوب و تحویل مجدد به ایشان؛
  11. مراقبت از چرخ‌های خیاطی و کلیه تجهیزات موجود در کارگاه؛
  12. کمک به مدیر مجموعه دوزندگی در زمینه خرید لوازم مورد نیاز مجموعه؛
  13. نظارت بر تمیزکاری مجموعه به وسیله مامور نظافت و رعایت احتیاط در انجام این مورد؛
  14. ارائه گزارش روزانه یا هفتگی به کارفرمای خود و ارائه پیشنهادات کاربردی جهت بهبود شرایط کارگاه و کارکنان.

کلیه مواردی که در بالا ذکر شد، بخشی از شرح وظایف سرپرست کارگاه خیاطی است که به صورت مشترک در بین همه آن‌ها انجام می‌شود و یک کارفرما یا مدیر می‌تواند تغییراتی را در آن ایجاد یا مواردی را اضافه کند.

آینده شغلی این حرفه

صنعت پوشاک و مد در ایران و کل دنیا روز به روز در حال پیشرفت است. به علاوه، این تجارت به دلیل تقاضای بالایی که دارد، از جمله مشاغل پردرآمد در تمام دنیا محسوب می‌شود. از طرفی علاقمندی تعداد زیادی از اقشار جامعه به این حرفه و همچنین تخصص طراحی لباس، به طرز چشمگیری مسبب افزایش گردش مالی و سود این رسته شده است. بنابراین می‌توان برای این رسته شغلی و رشته‌های مرتبط با آن، آینده فوق‌ العاده درخشانی در نظر گرفت.

دستمزد و حقوق سرپرست کارگاه خیاطی

عوامل مختلفی در تعیین میزان دستمزد و حقوق این شغل دخیل است. به طور کلی میزان حقوق با توجه به تجربه و سابقه کاری، شهر، حجم کار و سایر موارد مربوطه متغیر خواهد بود. حداقل میزان حقوق کارگران برای این حرفه از حداقل میزان حقوق مصوب توسط شورای عالی اداره کار شروع می‌شود و با توجه به توافق کارفرما و سرپرست می‌تواند به رقم‌های بالاتر نیز برسد. برخی از مدیران و کارفرمایان علاوه بر پرداخت حقوق ثابت به سرپرست کارگاه‌های خود، اقدام به پرداخت درصد و پورسانت نیز می‌کنند. در نظر داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده در مورد حقوق باید در قرارداد بین مدیر و سرپرست قید شود.

توصیه می‌کنیم

به طور حتم می‌دانید که شغل سرپرستی از آن دسته مشاغلی است که مسئولیت‌های زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. بنابراین در ابتدای کار، یک سرپرست آگاه نباید از امضای قرارداد با کارفرمای خود غافل شود. همینطور کارفرما نیز باید اهمیت ثبت قرارداد با سرپرست خود را بداند تا در ادامه همکاری، مشکلات ثانویه‌ای پیش نیاید. تیم رکلا علاوه بر ارائه نمونه قرارداد، آماده تنظیم قرارداد اختصاصی برای شما است. همچنین مشاورین حقوقی تلفنی رکلا نیز آماده پاسخگویی به کلیه پرسش‌ها و رفع ابهامات حقوقی شما هستند. برای دریافت خدمات مشاوره، می‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

قرارداد کار سرپرست کارگاه

برای استخدام یک سرپرست در کارگاه، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کار سرپرست کارگاه
دانلود نمونه قرارداد کار سرپرست کارگاه
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
اکرم نادرنژاد
thumb_up_alt
سلام من کارگاه شخصی دوزی کوچکی دارم با ۴ تا خیاط. خیاط‌ها به گونه‌ای هستند که چون اول کارشان است هنوز زیاد مسلط نیستند و در ضمن کار کردن برای من هنرشان را نیز ارتقا می‌دهد. چه حقوقی برایشان در نظر بگیرم و چگونه قرارداد بنویسم که بعد از اینکه ماهر شدند نگذارند بروند؟
12:20
05 آبان 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما در هر حال، باید حداقل حقوق و مزایای مصوب شورای عالی کار را در سال جاری، برای آن‌ها در نظر بگیرید و امکان تعیین مبلغ کمتر وجود ندارد اگرچه می‌توانید از حداقل حقوق و مزایا، مبالغ بیشتری را به عنوان حقوق و مزایای ایشان تعیین کنید. ضمن اینکه متاسفانه امکان منع کردن ایشان از خروج از همکاری با شما و شروع همکاری با سایرین یا راه اندازی کسب و کار مشابه با کسب و کار شما وجود ندارد. به عبارت دیگر، ایشان می‌توانند با یک ماه اطلاع قبلی، استعفا دهند و از همکاری با شما خارج شوند.
14:19
06 آبان 1402