رمز موفقیت در کارآفرینی ؛ عوامل، اصول و راهکارهایی برای کارآفرین موفق شدن!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/15
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
موفقیت در کارآفرینی

کارآفرینی و به خصوص کارآفرینی در فضای وب که امروزه علاقه‌مندان زیادی نیز دارد، از جمله روش‌های راه اندازی یک کسب و کار است که امروزه توجه اشخاص زیادی را به خود جلب کرده است. به همین جهت، افراد زیادی این شیوه از فعالیت تجاری و اقتصادی را تحسین می‌کنند. یک کارآفرین علاوه بر کسب موفقیت در زمینه دلخواه خود، باعث شاغل شدن عده‌ای دیگر نیز می‌شود اما با این وجود موفقیت در کارآفرینی به همین راحتی نیست و تنها اشخاص محدودی می‌توانند به کارآفرینانی موفق تبدیل شوند.

در واقع تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار و ایجاد موقعیت کاری به واسطه آن، اگرچه مزایای زیادی دارد اما اگر فرد هوشمندانه و هدفمند در این راستا عمل نکند نه تنها موفقیتی کسب نخواهد کرد بلکه خسارت‌های جبران ناپذیری نیز متحمل خواهد شد. پیرو این مطالب، هدف از تدوین مقاله حاضر ارائه مفهوم کارآفرینی، اصول موفقیت کارآفرینی و راهکارهای موفقیت در کارآفرینی است که توصیه می‌کنیم حتما با دقت آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهید.

مفهوم کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی یعنی؛ جهت راه‌ اندازی کسب و کاری خلاق و دلخواه، از فرصت‌های کاری در دسترس استفاده کنید. به عبارت دیگر، این واژه به اشخاصی اتلاق می‌شود که بتوانند از طریق بهره بردن از شرایط و امکانات موجود، کسب و کاری موفق را ایجاد کنند. کسب و کاری که علاوه بر محقق کردن اهداف آن‌ها، اشخاص دیگری را نیز استخدام می‌کند. در واقع کارآفرینی از درک و هوش اشخاصی ناشی می‌شود که فرصت‌ها را شناسایی می‌کنند و با هدف رفع نیاز جامعه، موقعیت کاری ایجاد کرده و به این ترتیب، به اقتصاد کشور کمک خواهند کرد. بنابراین، وجود کارآفرینان و به طور کلی کارآفرینی، برای تمام کشورها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عوامل موفقیت کارآفرینی چه چیزهایی هستند؟

در واقع عوامل موفقیت کارآفرینی ، شامل دو دسته عوامل شخصی و بیرونی یا محیطی می‌شود که هر یک به نوبه خود در پیشبرد یک کسب و کار تاثیراتی قابل توجه دارند. عوامل شخصی یعنی؛ عقاید و تفکرات فرد که معمولا ناشی از مواردی مانند شناخت کامل از خود و محیط اطراف، آشنایی با نقاط ضعف و قوت، احساس نیاز به موفقیت در خود، مشخص بودن اهداف، برخورداری از دانش مربوط به کسب و کار مورد نظر، خودباوری، نو اندیشی، داشتن قدرت کنترل و همینطور آشنایی با تجارب و دانش ریسک پذیری است.

عوامل بیرونی و محیطی نیز از دیگر رمز موفقیت کارآفرین محسوب می‌شود که می‌تواند در روند کسب و کار او تاثیرات مطلوبی داشته باشد. این عوامل هم در واقع، شامل مواردی نظیر؛ نظام ارزشی حاکم در اقتصاد جامعه، تاثیر جامعه در ایجاد روحیه کارآفرینی و حمایت از آن، وضعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب، میزان گرایشات خانودگی به ایجاد کسب و کار، منابع مالی، میزان رفاه و گرایشات فرد به این حیطه کاری، پیشرفت تکنولوژی، میزان سطح رقابت موجود در جامعه، میزان نیاز عموم به کسب و کار مربوطه و غیره می‌شود.

بنابراین با توجه به عوامل مذکور، پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به ایجاد هر نوع کسب و کاری، حتما یک شناخت عمیق از نقاط مثبت و منفی خود داشته باشید چرا که در این صورت علاوه بر توانایی برطرف کردن خصوصیات منفی و ضعف خود، می‌توانید به یک خودباوری عمیق برسید که در نهایت باعث شود با یک روحیه و ایمان قوی کسب و کار خود را راه انداز کنید.

اصول موفقیت در کارآفرینی به زبان ساده!

همانطور که در بالا نیز اشاره شد کارآفرینی یکی از شیوه‌های جذاب و پر چالش راه اندازی یک کسب و کار است که با توجه به نوع کسب و کار و ایده فرد، نیازمند رعایت عوامل و اصول کاربردی و خاص خواهد بود زیرا تدوین و در نظر نگرفتن اصولی درست و مناسب، در واقع شکست تدریجی کسب و کار مربوطه را به دنبال خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین رمز موفقیت در کارآفرینی را می‌توان شجاعت و ریسک پذیری نام برد. به این دلیل که در اغلب مواقع، افراد سرمایه و ایده مناسب را برای راه اندازی یک کسب و کار دارند اما به جهت ترس از دست دادن سرمایه و یا موفق نشدن، در راستای تحقق اهداف و برنامه خود هیچ‌گونه اقدامی نمی‌کنند.

با این اوصاف، یک کارآفرین موفق هیچگاه به خاطر ترس‌های بیهوده، از ایجاد کسب و کار دلخواه خود چشم پوشی نخواهد کرد. بلکه تلاش می‌کند از فرصت‌های پیش رو، هر چقدر هم که آن فرصت‌‌ها دارای ریسک زیادی باشد، نهایت بهره را ببرد. در واقع، یک شخص دارای اهداف بلند مدت، علاوه بر آمادگی لازم برای پذیرش هر نوع چالشی، سعی می‌کند با بررسی و تحلیل موقعیت‌های ریسک پذیر، درصد شکست خود را هم به حداقل برساند. از این رو، خطر پذیر بودن و در عین حال بررسی تمامی جوانب کار نیز می‌تواند از دیگر اصول موفقیت کارآفرینی ، باشد.

لازم نیست فارغ التحصیل باشید ولی هر روز کسب دانش کنید!

قرار نیست برای عملی کردن ایده و طرح مورد نظر خود حتما فارغ التحصیل بهترین دانشگاه باشید و یا معتبر‌ترین مدرک تحصیلی جهان را کسب کنید. جالب است بدانید که بر اساس مطالعات و تحقیقات موجود، اکثر کارآفرینان موفق حتی به دانشگاه هم راه نیافته اند. بنابراین یکی از مهم‌ترین رمز موفقیت کارآفرین ، تمایل و علاقه به یادگیری و دریافت دانش مورد نیاز با کسب و کار خود است. در واقع، یک کارآفرین باید در حیطه کاری خود به طور مداوم از طریق کنجکاوی، پرسش و آموزش، دانش و اطلاعات لازم در آن زمینه را کسب کند تا با اتلاف وقت کمتر و همینطور برنامه ریزی متناسب‌تر، کسب و کار خود را توسعه دهد.

کسب دانش کارآفرینی در واقع، یکی دیگر از راهکارهای موفقیت در کارآفرینی ، محسوب می‌شود که هر فردی باید قبل از اقدام به ایجاد کسب و کار مربوطه، با توجه به زمینه کاری خود کسب کند چرا که در این صورت، متناسب با شناخت مفیدی که دارد، جوانب کار را بهتر می‌سنجد و همچنین برنامه ریزی و اهداف خود را با قدرت استدلال عمیق‌تری انجا‌م می‌دهد.

نیروی مهارت و قدرت خلاقیت از عوامل موفقیت در کارآفرینی

داشتن خلاقیت و مهارت هم از مهم‌ترین دلایل موفقیت کارآفرینی ، است زیرا با توجه به رایج بودن کسب و کار‌های متفاوت در جامعه، این خلاقیت و داشتن مهارتی خاص است که ‌می‌تواند تاثیری چشمگیر در رشد و موفقیت یک کسب و کار داشته باشد. در واقع، خلاقیت علاوه بر اینکه موجب افزایش مشتری می‌شود تا حدود زیادی در کیفیت و برند شدن یک ایده و کار نیز موثر است. داشتن مهارت کافی برای راه اندازی یک کسب و کار حرفه‌ای نیز لازم و ضروری خواهد بود. در واقع، یک کار آفرین زمانی در پیشبرد اهداف خود موفق خواهد بود که در کنار دیگر اصول کارآفرینی، از مهارت‎‌هایی نظیر؛ مدیریت منابع مالی، بررسی فرصت‌های موجود و همچنین توانایی ایجاد یک طرح و برنامه تجاری برخوردار باشد.

برای موفقیت در کارآفرینی ، به یک اکیپ نیاز دارید!

کارآفرینی زمانی به یک موفقیت بزرگ تبدیل می‌شود که بتواند اکیپ متخصصی را گرد خود جمع کند. در واقع، هیچ کارآفرینی حتی اگر به مهارت‌های زیادی هم مسلط باشد، قادر نیست به تنهایی کسب و کارش را پیش ببرد زیرا فارغ از عدم توانایی در سر و سامان دادن به همه امور، باز هم در موقعیت‌هایی متناسب با نیاز کسب و کار خود به همکاری با افرادی متخصص احتیاج پیدا می‌کند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین رمز موفقیت در کارآفرینی ، بهره بردن از مهارت و تخصص افرادی است که موجب پیشرفت سریع کسب و کار می‌شوند.

موفقیت در کارآفرینی سخت کار کردن نیست، هوشمندانه کار کنید!

از دیگر دلایل موفقیت کارآفرینی ، به طور قطع، هوشمندانه عمل کردن است. گرچه به تصور برخی، یک کارآفرین موفق شخصی است که به طور میانگین حدود 20 ساعت از وقت خود در روز را صرف کار کردن کند اما لازم به ذکر است که فعالیت مدوام و طولانی مدت خستگی و دلزدگی از کار را به همراه خواهد داشت علاوه بر این، هیچکس قادر نیست چندین کار را با هم انجام دهد، به این دلیل که فارغ از نداشتن تخصص کافی در همه زمینه‌ها، اجراء شدن کارها آن هم در صورتی که بخواهید خروجی مفید و سودمندی دریافت کنید، تنها به صورت نمیه کاره انجام خواهد شد. بنابراین یک فرد زمانی کسب و کاری موفق خواهد داشت که یاد بگیرد هوشمندانه کسب و کار خود را توسعه دهد نه با سخت کار کردن که به تدریج موجب فرسودگی و در مواقعی شکست برنامه و اهداف می‌شود.

شکست، تجربه با ارزش شما است!

قطعا همه کسب و کار‌های موفق در طول مسیر فعالیت خود حداقل یکبار شکست خورده‌اند چرا که هر ایده و طرحی تا زمانی که به موفقیتی ثابت برسد، با عوامل زیاد و غیر قابل پیش بینی مواجه خواهد شد که ممکن است برخی از این عوامل موجب وقفه نسبتا طولانی و یا خساراتی سنگین برای شخص شود. در این حالت، نوع تفکر فرد است که باعث می‌شود شکست را یک تجربه ببیند و در نتیجه با امیدی افزون‌تر تلاش کند به اهداف دلخواه خود جامعه عمل بپوشاند.

توجه به مسائل حقوقی در این شیوه از فعالیت!

در آخر باید تاکید کنیم؛ آشنایی با اصول موفقیت در کارآفرینی و استفاده از آن، این مسیر را برای شما تسهیل می‌کند. همچنین یک کارآفرین باید در نظر داشته باشد که فعالیت او باید به ارائه خدماتی ارزشمند منجر شود. البته باید به خاطر داشته باشید که این شیوه از فعالیت، نیازمند توافقات و قراردادهای متعددی با اشخاص مختلف است. بنابراین، در کنار توجه به اصول کارآفرینی، باید به مسائل حقوقی و قانونی نیز توجه داشته باشید. برای رسیدگی به این عوامل، استفاده از خدمات حقوقی رکلا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، از جمله خدماتی هستند که توسط رکلا ارائه می‌شوند.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات