موفقیت در کار و تجارت ؛ چند قاعده و اصل مهم برای رسیدن به موفقیتی چشمگیر!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
موفقیت در کار

شاید به اعتقاد برخی از افراد، موفقیت در کار و زندگی تنها به یادگیری تخصص و مهارت نیاز داشته باشد. در مقابل این عقیده باید بگوییم؛ با وجود اینکه داشتن تخصص و مهارت یکی از پایه‌های موفقیت در حیطه فعالیت فرد محسوب می‌شود اما در مواقعی، نداشتن دانش و اصول کافی در راستای بهره بردن درست از این مهارت نیز باعث می‌شود که فرد علاوه بر عدم موفقیت در فعالیت‌های خود، تحت فشارهای ناشی از همین کسب و کار، از زندگی و جایگاه اجتماعی خوبی نیز برخوردار نشود. بنابراین موفقیت در کار ، دارای قوانین و اصول ثابتی نیست.

موفق‌ترین افراد هم در اثر تلاش و پشتکار بسیار زیاد و همچنین آزمون و خطاهای زیاد در زمینه دلخواه خود، به موفقیت رسیده‌اند اما با این حال، ما قصد داریم در مقاله حاضر جهت شناخت و آگاهی بیشتر شما نکاتی درباره عدم موفقیت در زندگی و همچنین مهمترین راز موفقیت در کار و زندگی را بیان کنیم.

برای موفقیت در کار چه رفتارهایی را حذف کنیم؟

گرچه بر حسب عادت، اغلب افراد به محض شنیدن واژه موفقیت، ناخودآگاه به کسب یک مهارت یا مقامی در حیطه کاری و زندگی فکر می‌کنند اما در مقاله حاضر قصد داریم به شما بگوییم که همیشه نیز واژه موفقیت به معنای به دست آوردن موقعیتی خوب و منحصر به فرد نیست. بلکه گاهی ممکن است تغییر رفتار یا نگرشی نامناسب و منفی، باعث شود که شما با سرعت بیشتری به سمت موفقیت حرکت کنید. بنابراین هر چیزی (اعم از به دست آوردن یا از دست دادن) که باعث ایجاد تحولی مثبت و سازنده در زندگی و شخصیت شما شود را می‌توانید به نوعی رمز موفقیت در کار و زندگی بدانید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

مقابله با ترس؛ یک راز موفقیت در کار و زندگی

ترس از شروع کردن یک تغییر، یک کار، ادامه دادن و یا شکست، از جمله مواردی است که همواره تاثیر مخربی در زندگی اجتماعی شما دارد چرا که در اغلب مواقع، احساس ترس بیهوده است و شما هنگامی به این موضوع پی خواهید برد که زمان و فرصت انجام دادن فعالیت مورد نظر را از دست داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید. در نظر داشته باشید که با توجه به تجارب موجود، در اکثر مواقع افرادی که از انجام کاری ترسیده‌اند، در واقع توانایی انجام آن کار را دارند اما تنها به خاطر یک احساس بیهوده، فرصتی عالی را از دست می‌دهند. بنابراین، در چنین شرایطی بهترین راه حل این است که بدون در نظر گرفتن ترس خود، برای هدف و علاقه دلخواه خود تلاش کنید زیرا حتی اگر شکست هم بخورید، بهتر از این است که هیچ وقت اقدام نکنید.

بهانه‌هایی که مانع از موفقیت در کار می‌شوند

از دیگر اقداماتی که انجام دادن آن موجب پیشرفت زیادی در زندگی شما می‌شود، کنار گذاشتن بهانه‌هایی مانندِ «الان وقت ندارم»، «خسته‌ام»، «بعدا انجام می‌دهم»، «مریض بودم» و غیره است که قطعا اکثر افراد در طول زندگی بسیار با آن‌ها مواجه بوده‌اند و در مواقع خیلی زیادی نیز کاربرد این جملات مانع از هرگونه اقدام مفیدی در راستای زندگی دلخواهشان شده است. یکی از راه‌های از بین بردن بهانه‌‌ها این است که آن‌ها را روی کاغذ بنویسید و در قالب یک سری مسائل مورد بررسی قرار دهید. به عبارت دیگر، با این روش ذهن شما بهانه‌ها را به عنوان مسئله و مشکل می‌پذیرد که در این صورت، با پیدا کردن راه حل، آن‌ بهانه‌ها برای همیشه شما را راحت خواهند گذاشت.

مشخص بودن هدف؛ یکی از عوامل موفقیت در کار و تجارت

در هر شرایط کاری که باشید، روشن و واضح بودن اهدافی که دنبال می‌کنید، باعث می‌شود یک زندگی مطلوب و با کیفیت را تجربه کنید. بنابراین در هر موقعیت و جایگاه اجتماعی که هستید باید اولین برنامه و طرح شما، تعیین کردن یک هدف مشخص و بارز باشد که در نتیجه، برای شما آرامش، آسودگی خاطر و انگیزه ایجاد کند. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که در وهله اول، معین کنید هدف و علاقه شما چیست و در مرحله دوم، برای رسیدن به آن هدف، یک برنامه ریزی پیوسته و منظم مدون کنید.

تمرکز بر روی یک هدف؛ یک روش موفقیت در کار

با وجود این که اغلب افراد متناسب با شرایط اقتصادی نامناسب سعی می‌کنند همزمان با آغاز یک کسب و کار، در چندین زمینه دیگر نیز فعالیت کنند، ما به شما توصیه می‌کنیم حتما در ابتدای امر تمام فکر و تلاش خود را بر روی محقق شدن یک هدف بگذارید. به‌گونه‌ای که درآمدی برابر با راه اندازی چندین مشاغل دیگر به دست آورید بعد اگر تمایل داشتید فعالیتی دیگر را شروع کنید. در واقع، اگر شما همزمان به چندین فعالیت مشغول شوید از تمامی جهات اعم از مالی، زمانی و امکانات دچار مشکل خواهید شد و در نتیجه، ممکن است موفقیت دلخواه خود را به دست نیاورید.

در همه حال شاگرد بودن؛ از دیگر اصول موفقیت در کار و تجارت

قطعا یکی دیگر از رازهای موفقیت در کار و زندگی ، این است که حتی اگر از لحاظ دانش و آگاهی در عالی‌ترین سطح باشید، باز هم باید همیشه و در همه حال یاد بگیرید زیرا یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت صاحبان کسب و کارهای ناموفق، احساس همه چیز دانی و نداشتن روحیه یادگیری است. بنابراین توصیه ما این است که حتی اگر موفق‌ترین کسب و کار را هم داشتید، باید همواره شاگرد بمانید چرا که در این صورت بدون هیچ‌گونه غروری، در اثر یادگیری‌های مفید، روز به روز تکنیک‌های جدیدتری در راه دستیابی سریع‌تر به اهداف خود به کار می‌گیرید.

پایبند بودن به اصل پارتو

پارتو در واقع یک اصل معروف است که معمولا در تمامی جنبه‌های زندگی کاربرد دارد. به عبارت دیگر، پارتو یا همان قانون 80/20، به این معنی است که 80 درصد نتایج و دستاوردها در اثر تنها 20 درصد تلاش به دست می‌آید. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از این قانون در کسب و کار مورد نظر، 20 درصد از مهم‌ترین فعالیت‌های خود را شخصا انجام دهید و مابقی را برون سپاری کنید. با این اوصاف، اصل پارتو نیز یکی دیگر از رازهای موفقیت در کار و زندگی است که بهره بردن از آن می‌تواند نقش مهمی در کیفیت زندگی شما داشته باشد.

مشتری مداری را فراموش نکنید!

توجه به درخواست و همچنین احترام به ارزش‌های مشتری، می‌تواند از دیگر اصول موفقیت در کار شما محسوب شود. در واقع این مشتریان هستند که با استقبال از محصولات و خدمات شما ارزش فعالیت شما را بالا می‌برند. بنابراین سعی کنید کسب و کاری خارج از تفکرات و علایق شخصی راه اندازی کنید تا همواره مشتری‌های بیشتری جذب خدمات شما شوند. در واقع، به طور مداوم با تحقیق و بررسی‌های لازم ببینید مشتریان شما در اصل خواهان چه نوع محصولاتی هستند.

درباره مسائل حقوقی حرفه خود چه می‌دانید!

در این مقاله به صورت اجمالی و مختصر به برخی از عوامل موفقیت و همچنین موانع آن در کار و زندگی اشاره کردیم. علاوه براین موارد، نکته دارای اهمیت دیگر، توجه به مسائل حقوقی و قانونی در روابط کاری است. برای مثال، قراردادهایی که امضا می‌کنید و توافقات و تعاملاتی که با اشخاص دیگر دارید، باید مطابق با اصول قانونی و حقوقی باشد تا هر دو طرف، بتوانند از حقوق خود دفاع کنند. در این راستا، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی برای شما کاربردی و مفید خواهد بود. برای بهره مندی از این خدمات، درخواستتان را ثبت کنید.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات