تعهدات و مهارت‌های لازم برای یک صندوقدار فروشگاه ؛ چگونه صندوقدار فروشگاه زنجیره ای شویم؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
صندوقدار فروشگاه

صندوقداری، یکی از مشاغل رایج و پرکاربرد جامعه امروزی است که افراد زیادی را به خود جذب کرده است. حوزه فعالیت شاغلین این حرفه، غالبا مراکز خرید، بوتیک‌ها، فروشگاه‌های کوچک و همینطور فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. کسانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند معمولا از تجربیات و مهارت‌های فروشندگی برخوردار هستند. وظیفه این افراد محاسبه و ثبت قیمت‌های محصولات خریداری شده در کامپیوتر و در نتیجه دریافت هزینه‌های محاسبه شده از مشتریان است. در مقاله حاضر، اطلاعات بیشتری را درباره موقعیت شغلی صندوقدار فروشگاه ، اهمیت این شغل و مسئولیت‌های این افراد ارائه خواهیم داد.

باید اشاره کنیم برای استخدام شدن به عنوان صندوقدار، لازم است که میان کارپذیر و کارفرما، قرارداد کار (برای مطالعه روی لینک بزنید) تهیه و امضا شود. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر درباره این قرارداد، حتما مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

صندوقدار فروشگاه چگونه است ؟

فردی که در این سمت شغلی فعالیت می‌کند، با توجه به اصول و قواعد فروشگاه مربوطه، وظایف و مسئولیت‌هایی بر عهده دارد که موظف است هر یک را دقیقا متناسب با ضوابط معین فروشگاه مورد نظر، انجام دهد. در واقع، کار اصلی مسئول مربوطه، رسیدگی به امور مالی فروشگاه است که شامل محاسبه و دریافت هزینه‌های محصولات خریداری شده توسط مشتریان می‌شود. به همین جهت، مسئولان صندوق، معمولا دارای تجارب و سوابق نسبتا زیادی در حوزه ارائه خدمات و محصولات به خریداران هستند. به عبارت دیگر، شاغلین این حیطه اکثر مواقع، با گذراندن مراحل پایه‌ای و انجام فعالیت‌های مرتبط، در همان فروشگاه یا مراکزی دیگر، به این جایگاه رسیده‌اند.

ویژگی‌های یک صندوقدار فروشگاه حرفه‌ای

صندوقدار فروشگاه زنجیره ای ، معمولا فردی است که توانایی و ارتباط اجتماعی بالایی دارد. در واقع، از آنجا که حرفه صندوقداری از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که اشخاص فعال در آن، به صورت مداوم با افراد مختلفی معاشرت دارند، این حیطه شغلی به شدت به تعاملات اجتماعی نیاز دارد. بنابراین مسئولان این بخش نیز موظف هستند از مهارت‌های ارتباطی قدرتمندی برخوردار باشند تا علاوه بر تعاملی دوستانه و مناسب با همکاران خود، بتوانند ارتباطی هدفمند و مشتری مدارانه نیز با مشتریان برقرار کنند. در ادامه برخی از ضروری‌ترین توانمندی‌های این نوع سمت شغلی را به صورت تیتروار شرح خواهیم داد.

توانمندی‌های لازم برای صندوقدار فروشگاه

در ادامه به مهمترین توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای شاغلان در این حیطه شغلی اشاره خواهیم کرد:

  1. تسلط به امور محاسباتی و توانایی ثبت دقیق گزارشات فروش محصولات؛
  2. مهارت بالا در حسابرسی دقیق هزینه‌های کالاها؛
  3. توانایی برقرار کردن یک ارتباط خوب و سازنده با مشتریان؛
  4. مدیریت موقعیت و توانایی ایجاد رفتاری متناسب با هر نوع شرایط پیش آمده؛
  5. انعطاف پذیر و دارای روحیه تیمی؛
  6. نظارت و مدیریت دقیق بر درآمدها و امور مالی فروشگاه تا موقع تحویل آن به مدیر مربوطه؛
  7. تسلط به انجام مراحل پرداخت هزینه‌ها از طریق کارتخوان و سایر برنامه‌ها؛
  8. توانایی برقرار کردن تعامل و همکاری سازنده با بخش‌های مالی فروشگاه یا مرکز مربوطه؛
  9. مهارت در کار کردن با چک، سفته و سایر عملیات بانکی در صورت نیاز؛
  10. برخوردار بودن از دانش کامپیوتری؛
  11. داشتن آگاهی کافی از محصولات و همچنین محل دقیق قرارگیری آن در فروشگاه.

شرح وظایف صندوقدار فروشگاه زنجیره ای

مسئولیت‌های یک صندوقدار معمولا متناسب با فروشگاهی که در آن فعالیت می‌کند فرق دارد اما به طور کلی، در تمامی مراکز خرید و فروشگاه‌ها، افراد صندوقدار از موقعیت‌های نسبتا مشابهی برخوردار هستند. اگرچه ممکن است نرم‌افزارهای مورد استفاده در هر فروشگاه متفاوت باشد یا به تناسب به بزرگ یا کوچک بودن فروشگاه مورد نظر، مسئولیت‌های فرد صندوقدار نیز کم یا زیاد شود اما در کل، همه صندوقداران موظف هستند مراحل محاسبه، ثبت و دریافت هزینه‌های محصولات فروخته شده را با دقت و تمرکز بالا انجام دهند. پیرو این مطالب، شرح وظایف صندوقدار فروشگاه زنجیره ای ، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بررسی، اسکن و ثبت کالا‌های خریداری شده در کامپیوتر؛
  2. فروش و معرفی محصولات جدید به مشتریان؛
  3. ثبت جزئیات و بارکد محصولات در سامانه مربوطه به صورت دقیق؛
  4. دریافت وجه‌های پرداختی به صورت نقدی یا از طریق کارت؛
  5. تحلیل و ارزیابی میزان تراکنش مرکز مربوطه؛
  6. ثبت گزارشات میزان فروش و ارائه آن در پایان شیفت به صاحب فروشگاه؛
  7. ارتباط موثر با مشتریان و در صورت لزوم پاسخگوی سوالات و انتقادات آن‌ها بودن؛
  8. استفاده از دستگاه کارتخوان و بارکد؛
  9. بایگانی کردن اسناد و فاکتور‌های فروش به صورت روزانه؛
  10. انتقال مبالغ دریافتی به حساب‌های بانکی مشخص شده؛
  11. ثبت و ارائه مدت زمان ساعات کاری خود در پایان شیفت به مسئول مربوطه.

شغل صندوقدار فروشگاه چه مزایایی دارد؟

فعالیت در این حیطه، می‌تواند برای افراد زیادی از جمله کسانی که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نیستند، بسیار مناسب باشد. همچنین از آنجا که ساعات کاری این حرفه، معمولا منعطف است، بنابراین دانشجوها یا افرادی که فاقد سابقه کاری هستند می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مختص این حرفه، به راحتی در آن مشغول شوند. صندوقداری همچنین می‌تواند این مزیت را برای فرد فعال در آن داشته باشد که به مرور به موقعیت‌های نظیر یک مدیر مالی یا یک بیزنس کار حرفه‌ای تبدیل شود. البته ناگفته نماند که افراد بازنشسته نیز می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

مدارک و تحصیلات مورد نیاز صندوقدار فروشگاه

تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک در این حوزه کاری، چندان مدنظر نیست و همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، یکی از عوامل مهم و موثر در موفقیت شاغلین این حرفه، کسب مهارت‌های ارتباطی، آشنایی جامع و مفید به دانش محاسباتی و ریاضیات و همینطور سپری کردن آموزش‌های مربوطه در حیطه صندوقداری است که معمولا فرد به محض انتخاب شدن، بین 1 تا 4 هفته این آموزش‌ها را کسب می‌کند. با این حال، اگر یک صندوقدار فروشگاه زنجیره ای ، مدارک و تحصیلاتی دانشگاهی داشته باشد، مطمئنا در نحوه عملکرد و همچنین ارتقاء جایگاه شغلی او تاثیر به سزایی خواهد داشت.

این شغل چه حقوق و مزایایی دارد؟

اگرچه با توجه به مصوبات شورای کار در مورد میزان دستمزد، ساعات فعالیت و همینطور پاداش‌های مازاد بر حقوق تمامی کارکنان بخش‌های خصوصی و دولتی، دستمزد افراد این نوع سمت شغلی مشخص شده است اما با این حال، از آنجا که نحوه کار و فعالیت در هر فروشگاه یا مرکز خریدی، با توجه به قوانین داخلی آن متفاوت است، از این رو احتمال دارد فرد متناسب با مدرک تحصیلی، سابقه و همچنین میزان توانایی خود در این حرفه، از حقوق و مزایای متفاوتی برخوردار شود.

با تمام این اوصاف، صاحب هر نوع فروشگاه یا مرکز خرید، موظف است مطابق با قوانین اداره کار، به صندوقداران خود دستمزد و امتیازاتی مبنی بر این قوانین پرداخت کند. در نظر داشته باشید که ساعات کاری یک صندوقدار فروشگاه زنجیره ای نیز متناسب با مصوبات شورای عالی، 7 ساعت و 20 دقیقه است که با این وجود، هر نوع فعالیتی خارج از این بازه، اضافه کاری محسوب می‌شود و بنابراین مستلزم دستمزد اضافه کاری خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل دارید که در خصوص شیوه همکاری و تنظیم قرارداد برای این موقعیت شغلی اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما مقاله « قرارداد صندوقدار » را مطالعه کنید. در این مقاله به صورت اختصاصی به شرایط قرارداد و مسائل حقوقی و قانونی مربوط به این سمت شغلی پرداخته‌ایم.

به جنبه‌های حقوقی این سمت شغلی بی توجه نباشیم!

استخدام شدن و فعالیت در این حوزه کاری نیازمند رعایت مقرراتی مانند امضای قرارداد و پایبند بودن به تعهدات هر فروشگاه یا مرکزی است که فرد قصد دارد تحت عنوان صندوقدار در آن فعالیت کند. از این رو برخوردار بودن از اطلاعات و دانش لازم این حیطه و همینطور آگاهی داشتن از قوانین حقوقی مصوب، می‌تواند نقش بسیار مهمی در جایگاه شغلی و موقعیت شما داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به فعالیت در این زمینه، علاوه بر کسب تخصص‌های مربوطه، از طریق موسسه‌های معتبری همچون رکلا نیز از اصول و نکات حقوقی شغل صندوقداری مطلع شوید. تیم حقوقی رکلا این شرایط را فراهم کرده است که به راحتی و با صرف کمترین وقت و هزینه، از خدمات ارزشمندی نظیر مشاوره تلفنی حقوقی و در صورت تمایل، از خدمات درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی بهره‌ مند شوید.

قرارداد صندوقدار

برای تهیه سریع نمونه قرارداد صندوقدار ، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد صندوقدار
دانلود نمونه قرارداد صندوقدار
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات