نمونه قرارداد کارگزاری سهام و تمام نکاتی که در انتخاب یک کارگزار سهام لازم دارید!

-
بروزرسانی:1401/09/06
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری سهام

قرارداد کارگزاری سهام یکی از مهمترین قراردادهای رایج در دنیای کارگزاری محسوب می‌شود.

خرید و فروش سهام همواره میان تجار و سایر افراد مرسوم بوده است و از گذشته تا به حال، شاهد حجم وسیعی از نقل و انتقالات سهام به اشخاص مختلف در سراسر دنیا بوده‌ایم.

مشهور است که خرید و فروش سهام و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری سهام بیشتر در حوزه بورس کالا انجام می‌شود و در نتیجه امروزه به دلیل گسترش بازار‌های بورس در سراسر دنیا، این دسته از قراردادهای کارگزاری نیز بیش از گذشته توسعه یافته است.

اما سوالی که وجود دارد این است که کارگزار چه اقداماتی را برای شما انجام می‌دهد؟ او چه کسی است و بر چه اساس در این عرصه فعالیت می‌کند؟

آیا لزومی دارد شما نیز نمونه قرارداد کارگزاری سهام را تنظیم کنید و در صورت نیاز، چگونه می‌توانید بهترین کارگزار را در بازار رقابتی امروز بیابید؟

در ادامه این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در آخر نیز، به مهمترین نکاتی که باید در این قرارداد رعایت شوند، اشاره می‌کنیم.

کارگزار طرف نمونه قرارداد کارگزاری سهام کیست؟

این کارگزاران، اشخاصی حرفه‌ای و مطلع هستند که از سوی شما مجاز به خرید و فروش سهام و سایر سرمایه گذاری‌ها می‌باشند. شما به عنوان خریدار، در صورتی که قصد داشته باشید سهام بخرید، همیشه به یک کارگزار یا واسطه‌ای میان خود و طرف مقابل یا فروشنده نیازمند هستید و او سفارشات را از طرف شما پیگیری می‌کند و به انجام می‌رساند.

در واقع این کارگزار، علاوه بر وساطت در خرید سهام یا فروش آن، به عنوان یک مشاور سرمایه گذاری یا مشاور مالی و متخصص کارگزاری به شما خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد. از جمله آنکه با ارائه خدمات مالی و مشاوره مدیریت سرمایه، معاملاتی از جمله خرید و فروش سهام در ازای دریافت حق الزحمه یا کمیسیون را به انجام می‌رساند.

آنان به خوبی از جزئیات خرید و فروش سهام شرکت‌های تجاری دولتی و غیر دولتی اطلاع دارند و از مظنه قیمت‌ها و تفاوت نرخ سهام میان فروشندگان مختلف اطلاع دارند.

همچنین با توجه به اطلاعات زیادی که در زمینه انواع بازارهای تجاری دارند، به خوبی می‌دانند که کدام یک از سهام داران در آینده می‌توانند به سود برسند که این مسئله می‌تواند از هرگونه خطر ناشی از خریداری سهام نامناسب در آینده جلوگیری کند.

بنابراین شما به عنوان خریدار سهام، برای آنکه سهام بهترین شرکت‌ها را با بهترین قیمت خریداری کنید و از خطرات ضرر و زیان احتمالی در آینده جلوگیری کنید و همچنین برای آنکه در وقت خود به عنوان مهم‌ترین سرمایه صرفه جویی کنید، باید حتما از یک کارگزار حرفه‌ای که از اطلاعات زیادی برخوردار است و با بسیاری از اشخاص ارتباط دارد، استفاده کنید.

کار کارگزاران قرارداد کارگزاری سهام چیست؟

سرمایه گذاران به تنهایی و بدون مشورت گرفتن از یک کارگزار، نمی‌توانند به تنهایی وارد بازار سهام شوند و سهام شرکت‌ها را خریداری کنند.

در واقع کارگزاران به اشخاص سرمایه گذار، اطلاعات کافی را در زمینه انواع سهام‌ شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهند و به سرمایه گذار در خصوص اینکه چه سهامی را باید خریداری کند یا به فروش برساند، مشاوره می‌دهند.

به عبارت دیگر، کارگزاران بورس به صورت عمده برای مشتریان خود در امر خرید و فروش سهام در بازار مشارکت می‌کنند و همیشه با مشتریان و فروشندگان سهام در سراسر کشور در تماس هستند و با توجه به تخصصی که در این زمینه دارند، اطلاعات لازم را در خصوص نوسانات بازار روز به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

همچنین آن‌ها به مشتریان خود توصیه می‌کنند که در هنگام خرید و فروش سهام، چه نرخ‌هایی را مد نظر قرار دهند و البته به مشتریان خود اطمینان می‌دهند که برخی از شرکت‌ها در آینده و در بلند مدت، سود حداکثری را برای آن‌ها به همراه خواهند داشت.

بنابراین برای شما به عنوان خریدار یا فروشنده، استفاده از کارگزار سهام و تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری سهام با وی، می‌تواند بسیار پر سود باشد، چراکه شما با پرداخت کمیسیونی ناچیز، از حاصل تجارب کارگزار که ناشی از شکست‌ها، زمین خوردن‌ها و تجربه است استفاده می‌کنید و در نتیجه می‌توانید از خرید خود و سودآوری آن در آینده اطمینان کسب کنید.

چگونه شخص کارگزار را شناسایی کنم؟

سرمایه گذاری سودآور برای مشتریان، وابسته به انتخاب صحیح کارگزار با توجه به اهداف آن‌ها می‌باشد. البته توجه داشته باشید که حتی با برخورداری از بهترین کارگزار نیز، ممکن است نتوان به صورت قطعی و صد درصد نسبت به بازدهی سرمایه گذاری بر روی سهام یک شرکت یا چندین شرکت تضمین داد، اما به هرحال استفاده از کارگزاری شایسته و مجرب متناسب با نیازهایتان، می‌تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری برساند.

نمونه قرارداد کارگزاری سهام

مهم‌ترین مراحل انتخاب کارگزار سهام مناسب

مرحله اول: نیازهای خود را شناسایی کنید.

پیش از آنکه بخواهید کارگزار سهام را انتخاب کنید و نمونه قرارداد کارگزاری سهام را با او تنظیم کنید، مهمترین چیزی که در سکوی معاملاتی برای شما مهم است را مورد توجه قرار دهید. توجه به این مسئله بستگی به اهداف شما در سرمایه گذاری خواهد داشت.

به عنوان مثال ممکن است به تازگی سرمایه گذاری خود را آغاز کرده باشید. در صورتی که یک خریدار تازه کار هستید، ممکن است دسترسی به کارگزار سهام و کارمندان پشتیبانی، پیش بینی معاملات به صورت حرفه‌ای، مشاوره در زمینه انواع شرکت‌های سهامی و… بسیار مهم باشد.

همچنین اگر چندین سال است به عنوان مشتریان دائمی سهام مشغول به کار هستید و قصد دارید سود بیشتری را به دست بیاورید، احتمال دارد بخواهید از سطح بالای اطلاعات و تحصیلات کارگزاران سهامی و افکار تحلیل گرانه و اصولی آن‌ها استفاده کنید.

بنابراین حتماً قبل از نمونه قرارداد کارگزاری سهام، نیاز خود را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به آن، کارگزار خود را انتخاب کنید.

مرحله دوم: دایره کارگزاران را محدود کنید.

پس از آنکه نیازهای شما و اهدافتان از سرمایه گذاری و خرید سهام برای شما تبیین گردید و همچنین دانستید که کارگزار شما با توجه به اهداف شما باید از چه معیارهایی برخوردار باشد، وقت آن می‌رسد که گزینه‌های مختلف کارگزاری را بررسی کنید و برخی از آن‌ها را کنار بگذارید.

در واقع با توجه به ویژگی‌هایی که هر یک از کارگزاران از آن برخوردارند و با در نظر گرفتن نیاز خود، تنها برخی از کارگزاران می‌توانند خدمات مورد نظر شما را ارائه دهند. سرمایه گذاران نیز گاهی اوقات ویژگی خاصی را مد نظر دارند که در هر شخص کارگزار وجود نخواهد داشت.

بنابراین با توجه به حضور طیف گسترده‌ای از کارگزاران در دنیای تجارت امروز، محدود کردن دامنه آن‌ها به وسیله بررسی نیازهای عالی خودتان، می‌تواند یک راه عالی برای شما، با توجه به اهمیت حفظ سرمایه و زمان در این عرصه باشد.

مرحله سوم: هزینه‌های خود را مورد بررسی قرار دهید.

اگرچه مهمترین مسئله برای شما، مواردی همچون اهداف تجاری شما می‌باشد، اما توجه داشته باشید که پیش از تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری سهام باید مبلغ یا کمیسیونی که قصد دارید به کارگزار خاص خود پرداخت کنید را بررسی کنید.

اگرچه بسیاری از کارگزاران، حق الزحمه مطلوبی را از شما مطالبه می‌کنند اما به هرحال شما و هر شخص دیگری به عنوان مشتری، قصد دارید کمترین میزان سودآوری از سرمایه گذاری خود را به عنوان حق الزحمه یا کمیسیون به کارگزار خود پرداخت کنید.

مرحله چهارم: برنامه کارگزاران را در خصوص تعیین بازار مناسب بررسی کنید.

کارگزاری که طرف نمونه قرارداد کارگزاری سهام قرار می‌گیرد، باید به شما برنامه و روش خود را در یافتن بهترین بازار و بهترین نرخ که در آینده می‌تواند سودآور باشد، اطلاع دهد.

در واقع کارگزاران باید توضیحات کاملی در مورد ابزاری که از آن‌ها استفاده می‌کنند و همچنین منابع معاملاتی که در دسترس آن‌ها می‌باشد، به مشتریان خود ارائه دهند.

شما به عنوان سرمایه گذاری حرفه‌ای در حوزه خرید و فروش سهام، باید بتوانید از کیفیت ارائه خدمات و توانایی کارگزار اطلاع کسب کنید.

همچنین برخورداری از چتر حمایتی از سوی کارگزار و دسترسی تمام وقت برای ارائه اطلاعات لازم به شما یا پاسخ گویی به ابهامات شما به عنوان معیارهای اصلی توسط هر یک از سرمایه گذاران مورد توجه قرار می‌گیرند و سرمایه گذاران با توجه به این معیارها، کارگزار مورد نیاز خود را از میان طیف وسیعی از کارگزاران انتخاب می‌کنند.

همچنین توصیه می‌کنیم با توجه به فضای رقابتی میان کارگزاران و ارائه خدمات رایگان از سوی برخی از کارگزاران، حتما کارگزاران مختلف در این عرصه را با یکدیگر مقایسه کنید و در خصوص هریک از آن‌ها و تشکیلاتشان، اطلاعات لازم را به دست آورید.

نکاتی تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری سهام

از جمله مهم‌ترین نکاتی باید در این زمینه رعایت شود:

مشخصات طرفین قرارداد

در تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری سهام، ذکر مشخصات طرفین قرارداد ، یعنی سرمایه گذار و کارگزار بسیار مهم است.

این رکن به عنوان یکی از ارکان اصلی هر قرارداد، نقش مهمی را در زمینه اعتبار سنجی قرارداد ایفا می‌کند و البته مراجع قضایی نیز، مشخصات مربوطه را مورد توجه قرار می‌دهند.

این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، اقامتگاه یا مرکز مهم امور، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی و… می‌باشند.

توجه داشته باشید که مشخصات دقیق را در این قسمت از قرارداد بنویسید. دادگاه‌های سراسر کشور، با توجه به مشخصات مندرج در این بخش از نمونه قرارداد کارگزاری سهام، اخطاریه‌ها، اظهارنامه‌ها و سایر اوراق مربوط به فرآیند دادرسی را صادر می‌کنند.

بنابراین مسئولیت هرگونه عدم مطابقت اطلاعات با اسناد حقیقی، بر عهده طرفین قرارداد می‌باشد.

زمان نمونه قرارداد کارگزاری سهام

مهلت قرارداد فوق باید مانند سایر قراردادهای تجاری و مدنی تعیین شود. در کنار زمان آغاز قرارداد و پایبندی طرفین به تعهدات مندرج در آن، باید زمان پایان قرارداد نیز در این قسمت ذکر شود.

همچنین ممکن است قصد داشته باشید همکاری خود را با کارگزار مربوطه ادامه دهید به خصوص هنگامی که می‌دانید او از اطلاعات زیادی برخوردار است و با شرکت‌ها و افراد زیادی نیز ارتباط دارد.

در صورتی که قصد داشتید مجددا با طرف مقابل همکاری کنید، نیازی به تنظیم مجدد قرارداد کارگزاری سهام نیست و شما می‌توانید قرارداد پیشین را مجدداً تمدید کنید.

مرجع حل اختلاف

بسیاری از طرفین قراردادهای تجاری و مدنی، در اولین مرحله بروز اختلافات، راه حل از بین بردن آن‌ها را مذاکره و ارائه پیشنهادات و نظرات از سوی خود و سایر اشخاص مورد نظرشان می‌دانند.

با این حال پس از آنکه اختلاف طرفین با استفاده از فنون مذاکره حل و فصل نشد، مراجع ذی‌صلاح قضایی به عنوان راه حل نهایی، مشکل را پیگیری می‌کنند و خصومت و اختلاف پیش آمده میان طرفین را حل و فصل می‌کنند.

شما همچنین می‌توانید برای اختلافات خود داور تعیین کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رُکلا انواع قرارداد کارگزاری را تنظیم کرده است. این نمونه قراردادها را می‌توانید در بانک قرارداد رکلا جست و جو و تهیه کنید.

اگر به تنظیم یک قرارداد مختص به شرایط کاری خود نیاز دارید نیز، سرویس تنظیم قرارداد اختصاصی رکلا برای شما مناسب است. برای بهره‌مندی از این سرویس، روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

شما می‌توانید پیش از امضای قرارداد یا پیش از انجام مذاکرات و توافقات ابتدایی، با مشاوران حقوقی مجرب یا وکلای با تجربه مشورت کنید و در رابطه با نکات قانونی و حقوقی شرایط کاری خود، از آن‌ها راهنمایی بگیرید. برای این منظور، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات