امانت نامه سیم کارت و شرایط قانونی نمونه قرارداد امانت سیم کارت

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
امانت نامه سیم کارت

امانت نامه سیم کارت یکی از انواع قرارداد امانت یا امانت نامه است. اگر چه ابهامات و سوالات زیادی درباره آن پرسیده می‌شود اما به نظر می‌رسد که علاقه‌مندان زیادی دارد و مردم ترجیح می‎‌دهند که از آن استفاده کنند. سیم کارت‌های تلفن همراه، قدمت بسیار زیادی ندارند. احتمالا اگر 30 تا 40 ساله باشید، شروع استفاده از تلفن‌های همراه را به خاطر می‌آورید. داشتن سیم کارت و تلفن همراه، در یکی دو دهه گذشته، تصوری تجملاتی از شخص مالک تلفن، به همراه داشت. البته میزان استفاده از این وسیله به اندازه‌ای رشد کرده است که امروزه کودکان نیز به راحتی با آن آشنا هستند و با مهارت فوق العاده‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند. سیم کارت‌ها در واقع یک کارت مشخص برای شناسایی کاربر محسوب می‌شوند.

با استفاده از سیم کارت، شما یک حساب کاربری و یک شماره اختصاصی دارید که می‌توانید تماس برقرار کنید و در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. البته موضوع این مقاله درباره سیم کارت نیست، بلکه مساله‌ای که برای ما اهمیت دارد، امانت نامه سیم کارت است. در این مقاله سعی می‌کنیم درباره انواع استفاده از سیم کارت و شیوه‌های واگذاری آن صحبت کنیم و امانت نامه سیم کارت را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

آیا می‌توانیم سیم کارت خود را به شخص دیگری امانت بدهیم؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است که بپرسیم، منظور شما از امانت دادن سیم کارت دقیقا چه حالتی است؟ تفاوت معنای امانت در عرف و ماهیت این قرارداد در قانون، باعث شده است که توافقات زیادی با عنوان امانت، میان مردم انجام شود که ممکن است در مواردی، صحیح نباشند و موجب خسارت طرفین شوند.

بنابراین، ابتدا باید مشخص کنید که منظور شما از امانت نامه سیم کارت ، دقیقا چه توافقی است و موضوع مورد توافق شما، درباره چه چیزی خواهد بود؟

می‌دانیم که سیم کارت‌ها با توجه به رُند بودن شماره و قدمت و انتشار شماره آن در میان مردم به میزان زیادی ارزشمند خواهند بود. به همین دلیل است که سیم کارت را یک مال در نظر می‌گیرند. برای مثال، سیم کارت یک تاجر فرش که شماره آن در میان مشتریان او منتشر شده است و مدت زیادی از آن استفاده می‌کند، به واسطه کاربرد و اهمیتی که دارد، ارزشمند است. البته، سیم کارت‌هایی با بهای کمتر نیز وجود دارد.

تصور کنید که این تاجر به هر دلیلی تمایل دارد برای مدت مشخصی سیم کارت خود را غیر فعال کند و آن را به شخص قابل اعتمادی بسپارد تا از سیم کارت، محافظت کند. در این حالت، به طور قطع، امانت نامه سیم کارت کاربردی و مناسب خواهد بود. زیرا موقعیتی را ایجاد می‌کند که شخص صاحب سیم کارت، بتواند سیم کارت خود را به شخص قابل اعتمادی بسپارد. در این موقعیت، ایرادی برای امانت دادن سیم کارت، وجود ندارد و شما می‌توانید با تنظیم یک قرارداد امانت ، سیم کارت را نزد شخص قابل اعتمادی به امانت بگذارید.

چه زمانی استفاده از این توافق صحیح نیست؟

می‌دانیم که در بسیاری از موارد، منظور از امانت نامه سیم کارت ، در واقع خود عقد امانت نیست. بلکه حالت دیگری مد نظر است. برای توضیحات بیشتر مثال می‌زنیم. تصور کنید که دوست شما، به هر دلیلی نیاز به سیم کارت دارد و از این مساله مطلع است که شما سیم کارت اضافه‌ای دارید و می‌توانید در اختیار او قرار دهید. دوست شما، از شما در خواست می‌کند که سیم کارتتان را برای مدت مشخص شده‌ای به او امانت دهید.

در این مثال، منظور از امانت، با ویژگی‌های قرارداد امانت در قانون مدنی متفاوت است. زیرا در قانون مربوط به عقد امانت، شرط این است که امانت دار از مال امانت داده شده، استفاده نکند اما در این قرارداد، دوست شما قصد دارد که از سیم کارت بهره ببرد.

نکته قابل تامل در چنین قراردادهایی، مساله استفاده از سیم کارت است. پیش‌تر و در مقدمه توضیح دادیم که سیم کارت، شناسه‌ای است که نشان می‌دهد شماره‌ای به شما اختصاص دارد. این شماره با هویت شما شناخته می‌شود و با نام و شماره ملی شما هماهنگ است. بنابراین، هرگونه تخلف و عمل مجرمانه‌ای که با سیم کارت انجام شود، عملا به نام شما خواهد بود، حتی اگر سیم کارت در اختیار شما نباشد و آن را به شخص دیگری سپرده باشید.

زمانی که با استفاده از امانت نامه سیم کارت ، سیم کارت خود را به شخص دیگری می‌سپارید و به او اجازه می‌دهید که از آن استفاده کند، باید به این مساله آگاه باشید که هر عملی که او انجام دهد به عهده شما خواهد بود و شما هستید که برای توضیحات به مراجع قضایی فراخوانده می‌شوید. در آن زمان، شما باید اثبات کنید که مقصر نیستید و آن اعمال را انجام نداده‌اید.

قرارداد امانت از نگاه قانون

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ارائه شد، تاکید می‌کنیم که سیم کارت خود را به هیچکس نسپارید، مگر اینکه با مراجعه به دفاتر پیش‌خوان، سند مالکیت سیم کارت را به آن شخص واگذار کنید. از طرف دیگر، تاکید می‌کنیم که امانت نامه سیم کارت ، صرفا به منظور امانت استفاده شود و زمانی این قرارداد را امضا کنید که اصول و شروط قرارداد امانت را رعایت کرده باشید.

برای آشنایی بیشتر شما با مسائل قانونی مربوط به امانت، در ادامه توضیحاتی درباره امانت نامه سیم کارت از نگاه قانون ارائه خواهیم داد.

امانت نامه به عنوان یک عقد معین و جایز، در قانون مدنی توضیح داده شده است. معین بودن این قرارداد به این جهت است که در ماده 607 قانون مدنی، به صراحت درباره آن توضیح می‌دهند و در ماده‌های بعدی، شروطی را برای آن در نظر می‌گیرند. علاوه براین، امانت یک عقد جایز است. زیرا طرفین هر زمان که بخواهند می‌توانند آن را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که این قرارداد به پایان رسیده است.

هم مالک سیم کارت به عنوان امانت گذار و هم شخصی که سیم کارت را به عنوان امانت دار، نگه می‌دارد، می‌توانند اعلام کنند که تمایل دارند قرارداد به اتمام برسد و سیم کارت به مالک اصلی برگردانده شود. در این قرارداد، شخصی که مالک سیم کارت است، امانت گذار و شخصی که می‌پذیرد از سیم کارت محافظت کند، امانت دارد خواهد بود.

مساله خیانت در امانت در استفاده از امانت نامه سیم کارت

از سوالات مهمی که درباره امانت نامه سیم کارت پرسیده می‌شود، سوالاتی درباره مساله خیانت در امانت سیم کارت است. تصور کنید که دوست شما، از سیم کارتی که نزد او به امانت گذاشته‌اید استفاده می‌کند و با استفاده از سیم کارت، به شماره‌های تلفن همراه شما دسترسی پیدا می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی شما حاضر می‌شود و با مخاطبان شما گفتگو می‌کند یا مکالمات شما را می‌خواند. بدون شک این کار او، خیانت در امانت محسوب می‌شود و شما می‌توانید نسبت به این اقدام او، شکایتتان را مطرح کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد ، به شما کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان و با صرف وقت و هزینه بسیار مناسب، درباره قرارداد مورد نظرتان اطلاعات به دست آورید و همچنین قرارداد را مطابق با شرایطی که در نظر دارید، تنظیم کنید.

قرارداد امانت

برای تهیه یک فرم آماده از قرارداد امانت، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد امانت
دانلود نمونه قرارداد امانت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات