نمونه قرارداد فروش درب اتوماتیک حاوی چه نکاتی است؟

-
بروزرسانی:1402/09/30
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد درب کرکره برقی

قرارداد درب کرکره برقی به عنوان یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از قراردادهای مورد اهمیت برای تمامی اقشار مختلف مثل ساختمان سازان است. قرارداد درب اتوماتیک در دهه اخیر بسیار بیشتر از قبل مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. این قرارداد حاصل توافق و قصد هر دو طرف است. به عبارت دیگر تنظیم نمونه قرارداد فروش درب اتوماتیک حاصل تقاضای خریدار و عرضه آن توسط فروشنده است. حال اگر می‌خواهید شرایط انعقاد نمونه قرارداد درب کرکره برقی را بدانید یا از حقوق طرفین مطلع شوید، متن زیر متن کامل و جامعی جهت پاسخگویی به سوالات گوناگون شما خواهد بود.

نوع قرارداد خرید درب

در قانون مدنی کشور ما، قراردادها انواع گوناگونی دارند. اگر بخواهیم نمونه قرارداد فروش درب اتوماتیک را یکی از انواع این عقود بدانیم، می‌توانیم آن را زیر شاخه قرارداد بیع به حساب بیاوریم که در نتیجه انعقاد این قرارداد، خرید و فروش کالا حاصل می‌شود. نمونه قرارداد درب کرکره برقی حاصل رضایت و توافق کامل دو طرف است، به شکلی که هیچ یک از آن‌ها امکان فسخ یک جانبه‌ آن را نخواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که به محض امضای نمونه قرارداد درب کرکره برقی فروشنده مالک وجه و خریدار مالک درب کرکره خواهد شد. در نتیجه این امر، هر دو طرف باید به قرارداد و مواد نوشته شده در آن متعهد بوده و آن را به طور کامل اجرا کنند. به بیان دیگر تعهدات نوشته شده در آن برای هر دو طرف الزام‌آور است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این قرارداد معین و مشخص بودن شکل انعقاد آن است، در نتیجه این ویژگی، نمونه قرارداد خرید درب موارد زیر را شامل می‌شود:

موضوع قرارداد خرید درب کرکره

رای درک بهتر این بخش تصور کنید که قصد انعقاد قرارداد خرید درب چوبی را دارید. در این صورت حتما طرح درب‌ها، اندازه، ضخامت، رنگ و نوع چوب در قرارداد نوشته می‌شود. فروشنده موظف است کالا را دقیقا متناسب با نیاز و موارد تعیین شده به خریدار تحویل دهد. معمولا در زمان انعقاد نمونه قرارداد فروش درب اتوماتیک خریدار، طرح درب را از میان کاتالوگی که فروشنده در اختیار او می‌گذارد، انتخاب می‌کند و کد آن طرح را در متن قرارداد می‌نویسند. فروشنده موظف است که به طور دقیق خواسته‌های خریدار را انجام دهد. اگر خریدار پس از دریافت درب متوجه شود با ویژگی‌هایی که فروشنده بیان کرده است متفاوت است، می‌تواند نمونه قرارداد درب کرکره برقی را فسخ کند یا به همان شکل بپذیرد.

در خصوص قرارداد درب اتوماتیک نیز سیم بندی‌ها، سیستم برقی و ریموت درب اهمیت دارد. تمامی دستگاه‌ها باید سالم باشد و در زمان تحویل هر آنچه را که طبق نظر عرف، جزئی از درب اتوماتیک به حساب می‌آید به خریدار تحویل داده شود. در صورتی که خریدار متوجه شود فروشنده قصد فریب او را دارد و عملی را برخلاف مفاد قرارداد درب اتوماتیک انجام داده است، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

اگر بعد از تحویل متوجه شود، درب یا سایر وسایل مرتبط به درب اتوماتیک، معیوب است می‌تواند مطابق با قرارداد درب کرکره برقی ، فروشنده را موظف کند که تعهد خود را به طور کامل انجام دهد یا به همان شکل بپذیرد و طلب خسارت کند. فروشنده متعهد است که درب را در زمان تعیین شده تحویل دهد، اگر به هر دلیلی تاخیری حاصل شود خریدار می‌تواند با توجه به ضمانت اجرایی که در متن قرارداد خرید درب اتوماتیک تعیین کرده است رفتار کند. برای مثال، از فروشنده خسارت بگیرد.

قرارداد فروش درب اتوماتیک

وجه در قرارداد درب کرکره

خریدار موظف است تمام مبلغ قرارداد درب کرکره برقی را به شکلی که تعیین شده است پرداخت کند. ممکن است پرداخت در زمان انعقاد قرارداد انجام شود یا به صورت اقساطی باشد. اگر اقساطی است حتما تعداد اقساط و تاریخ پرداخت را در قرارداد بنویسید. همچنین اگر خریدار طبق تعهدات خود در این قسمت عمل نکند، فروشنده می‌تواند یکی از ۵ مورد زیر را بر حسب شرایط انجام دهد:

  1. درب را از او از پس بگیرد.
  2. درب را به او تحویل ندهد.
  3. از مرجع قضایی بخواهد که او را ملزم به پرداخت کنند.
  4. قرارداد درب کرکره برقی را فسخ کند.
  5. در خود متن قرارداد، برای الزام خریدار به انجام تعهدات، ضمانت اجرایی تعیین کرده باشد و مطابق با آن رفتار کند. برای مثال می‌توانید در قرارداد خرید درب چوبی ، مبلغی را به عنوان دیرکرد تعیین کنید.
  6. همچنین طرفین می‌توانند بندی را در قرارداد درب کرکره برقی برای تفاوت قیمت با توجه به نوسانات ارزی تعیین کنند. برای مثال می‌تواند تعیین کنند که اگر کل مبلغ قرارداد درب کرکره برقی تا ماه آینده پرداخت شود، در این صورت نوسانات ارزی شامل قرار داد نمی‌شود. در غیر این صورت مطابق با قیمت روز تعیین خواهد شد.
  7. نکته مهم دیگر این است که حتما طرفین، شماره کارت یا شماره حسابی را که خریدار باید وجه معامله را به آن واریز کند در متن قرارداد بنویسند. شماره حساب باید مورد تایید فروشنده باشد.

نکات حائز اهمیت

  1. اگر اختلافی میان طرفین قرارداد درب کرکره برقی شکل بگیرد و مرجعی را در متن برای حل اختلاف تعیین نکرده باشند، سعی می‌شود که اختلافات را از طریق روش‌های مسالمت آمیز حل و فصل کنند. در غیر این صورت می‌توانند به دو شکل حل اختلاف کنند: دادگاه و داوری
  2. در خصوص دادگاه، یکی از سه دادگاه زیر صالح به رسیدگی است: 1-دادگاه محل امضای قرارداد. 2-دادگاه محل انجام تعهدات. 3-دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا علیه او مطرح می‌شود (خوانده).
  3. به خاطر داشته باشید که تمامی نسخه‌ها حتما باید به یک شکل تنظیم شود و شماره صفحات به صورت چاپی باشد. ضمنا هر دو طرف باید نسخه اصلی قرارداد را در اختیار داشته باشند و در صورت بروز اختلاف و مراجعه به مرجع قضایی نسخه کپی اعتباری نخواهد داشت.
  4. اگر در قرارداد درب کرکره برقی فروشنده موظف شود که حمل درب را انجام دهد و آن را در محل معین به خریدار تحویل دهد، خریدار موظف است که موقعیت دقیق مکانی آن را مشخص کند. اگر به هر دلیلی تغییری در موقعیت مکانی ایجاد شود، حتما باید به اطلاع فروشنده برسد. در غیر این صورت اگر فروشنده درب‌ها را در آن محل تحویل دهد، مسئولیت با خریدار خواهد بود.

چند نکته دیگر درباره قرارداد درب کرکره برقی

در ادامه به چند نکته مهم دیگر درباره این قرارداد اشاره می‌کنیم:

  1. توجه داشته باشید که مطالعه دقیق نمونه قرارداد درب کرکره برقی اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر در متن قرارداد نوشته شده باشد که کافه اختیارات سلب می‌شود، شما دیگر نمی‌توانید از اختیارات قانونی خود استفاده کنید. به بیان ساده‌تر و به عنوان مثال، مطابق یکی از اختیارات قانونی که به آن، خیار مجلس گفته می‌شود، طرفین می‌توانند بعد از امضای این قرارداد و قبل از این که حاضران جلسه را ترک کنند، قرارداد را فسخ کنند. اما اگر این اختیارات سلب شده باشد دیگر حق استفاده از این اختیار را ندارید. ضمن اینکه مطالعه دقیق قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که نسخه‌های قرارداد را با یکدیگر مقایسه کنید. توجه کنید که بهتر است در تمام نسخه‌ها، عبارت «تمام نسخه‌ها متحدالشکل و متحدالمتن هستند» نوشته شده باشد؛
  2. می‌توانید بندی را به عنوان وجه التزام در قرارداد درب کرکره برقی بنویسید. در این بند طرفین مبلغی را تعیین می‌کنند که اگر هر یک از آن‌ها به تعهدات خود عمل نکند یا در انجام آن‌ها تأخیر داشته باشد، طرف مقابل می‌تواند با مراجعه به دادگاه آن مبلغ را از او درخواست کند. دادگاه حق ندارد وجه التزام را کمتر یا بیشتر از آن چه که در متن قرارداد نوشته شده است تعیین کند. همچنین طرفین در صورتی حق دریافت وجه التزام را دارند که خود نیز به تمام تعهدات عمل کرده باشند؛
  3. پیش از آنکه قرارداد را امضا کنید، باید مطمئن شوید که محتوای آن مبهم نباشد. محتوای متن قرارداد باید به اندازه‌ای شفاف و روشن نوشته شود که با مطالعه آن بتوانید به درستی از ابعاد توافق انجام شده، مطلع شوید. بنابراین اگر زمان خواندن متن قرارداد، ابهامی برای شما ایجاد شد، مثلا متوجه جنس دقیق درب نشدید یا درباره رنگ آن، ابهامی وجود داشت، حتما از فروشنده بخواهید که برای شما توضیح دهد و همچنین بخواهید که دقیقا همان توضیحات در متن قراردادتان نیز نوشته شوند.

یک نکته مهم

نکته مهم در خصوص امضای نمونه قرارداد درب کرکره برقی این است که هر دو طرف، از امضا کردن این قرارداد رضایت داشته باشند و هیچ کدام از طرفین با اکراه و به اجبار قرارداد را امضا نکند زیرا اگر هر یک از طرفین بر اثر اجبار طرف مقابل، قرارداد درب کرکره برقی را امضا کند، آن قرارداد اعتبار نخواهد داشت. علاوه براین، اگر طرفین در متن این قرارداد، شروطی را برای یکدیگر تعیین می‌کنند، آن شروط باید سه ویژگی مهم داشته باشند، در غیر این صورت باطل خواهند بود. این سه ویژگی عبارتند از:

  1. مشروع باشند؛
  2. قابل انجام باشند؛
  3. سود و منفعت داشته باشند.

پیشنهاد ما

بدون شک برای جلوگیری از اختلافات و مشکلات احتمالی در خصوص توافقات و شروطی که برای انجام چنین معاملاتی میان طرفین انجام می‌شود، بهترین اقدام تنظیم و امضای یک قرارداد مکتوب و کامل است. این قرارداد مکتوب، در واقع سندی خواهد بود که می‌تواند از حقوق طرفین دفاع کند. شما می‌توانید وظیفه نوشتن قرارداد درب کرکره برقی را با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، به تیم حقوقی رکلا بسپارید. بعد از ثبت درخواست، کارشناسان رکلا در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرند.

علاوه بر خدمات تنظیم قرارداد، ممکن است که در خصوص فرآیند انجام معاملات سوالات یا ابهاماتی داشته باشید و بخواهید که درباره نکات قانونی و حقوقی معامله‌ای که انجام می‌دهید، اطلاعات جامعی کسب کنید. در این رابطه نیز می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. با ثبت درخواست در این بخش، این امکان را دارید که به سهولت با مشاوران با تجربه و وکلای مجرب تیم حقوقی رکلا ارتباط برقرار کنید.

قرارداد فروش اقساطی درب اتوماتیک

با امضای این قرارداد می‌توانید درب اتوماتیک را به صورت اقساطی خریداری کنید. برای دریافت آن، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد فروش اقساطی درب اتوماتیک
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی درب اتوماتیک

قرارداد فروش درب اتوماتیک (نقدی)

با زدن روی تصویر پایین، می‌توانید این نمونه قرارداد را به سرعت و به آسانی دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش درب اتوماتیک (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش درب اتوماتیک (نقدی)
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات