نمونه قرارداد سهامداری یا نمونه قرارداد sha چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/07
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سهامداران

نمونه قرارداد سهامداران یا نمونه قرارداد sha قراردادی برای تعیین و تکلیف مسئولیت‌ها و حقوق سهام‌داران است. سرمایه گذاری، به خودی خود عملی ریسک پذیر است. مخصوصا در پروژه‌هایی که در ابتدای کار هستند. سرمایه گذاران، به ویژه سرمایه گذاری در پروژه‌های خطرپذیر، نیازمند دوراندیشی، برنامه ریزی و کنترل روابط است. برای آنکه یک سرمایه گذاری به بازدهی مثبتی برسد، لازم است که تمام اجزای گروه در مسیر مناسب و برای هدف مشخصی فعالیت کنند. از این رو لازم است که هر شخص به خوبی وظایف و مسئولیت‌هایش را بشناسد و متعهد شود که به آن‌ها عمل می‌کند. نمونه قرارداد توافقنامه سهامداران ، قراردادی است که در آن به معرفی تمام سهامداران در یک مجموعه یا شرکت خاص می‌پردازد.

علاوه بر معرفی آن‌ها، قرارداد شامل بخش‌های مهم دیگری است که درباره موارد مهمی که در میان سهام داران مطرح است، صحبت می‌کند. برای آنکه کسب و کاری موفق داشته باشیم و در ادامه مسیر و در همکاری با اشخاص مختلف دچار اختلاف نشویم، بهتر است از ابتدای قرارداد به تمامی مسائل حقوقی مربوط به روابط سهامداران اشاره شده و درباره آن صحبت شود. مشخص شدن حدود اختیارات و مسئولیت‌ها باعث می‌شود که کسب و کار با درصد خطای کمتر، سریع‌تر و موفق‌تر عمل کند. برای رسیدگی به این موارد، نیاز به یک قرارداد جامع و کامل است که شرایط کاری و شرایط طرفین را در نظر گرفته باشد و درباره تمام دغدغه‌های کاری طرفین، توضیحی در متن قرارداد آورده باشد. قرارداد بین سهامداران که به اختصارsha نامیده می‌شود، قرارداد مناسبی است که سهامداران می‌توانند در ابتدای همکاری با یکدیگر از آن استفاده کنند.

چرا نمونه قرارداد سهامداران مهم است؟!

صاحبان سرمایه به چند شیوه جذب می‌شوند و اقدام به فعالیت در زمینه‌های مختلف می‌کنند. در حالت معمول و به شیوه سنتی، سرمایه داران با اشخاصی که دارای ایده‌هایی هستند و احتمال عملی شدن آن‌ها زیاد است، همکاری می‌کنند. ممکن است یک یا چند سرمایه گذار، یک ایده را حمایت کنند. در حالت دوم، کسب و کارهای کوچک موفقی هستند که تمایل دارند با جذب سرمایه گذار و تزریق منابع مالی بیشتر، رونق بیشتری به کسب و کارشان بدهند و آن را گسترش دهند.

در هر دو حالت یا در شرایط خاصی که حتی تعریفی از آن نیست، اگر سهامدارانی گرد هم جمع شدند، برای مشخص شدن وظایف و مسئولیت‌های طرفین و تعیین ارتباط آن‌ها می‌توان از نمونه قرارداد سهامداری استفاده کرد. بدون تنظیم قرارداد بین سهامداران ، ایرادات و مشکلات بیشماری به وجود می‌آید که می‌تواند هم به ضرر کسب و کار باشد و خسرات‌هایی را برای سهامداران به جا بگذارد.

هدف نهایی از تنظیم نمونه قرارداد توافقنامه سهامداران ، تنظیم مواد و اساسنامه‌ای است که براساس آن، مدیریت و کنترل امور شرکت انجام شود و به طور کلی کسب و کار در کنترل مداوم باشد. سود حاصل از کسب و کار به درستی در میان سرمایه گذاران تقسیم شود و هر کدام از سرمایه گذاران از میزان دارای خود آگاهی داشته باشد. این مساله در زمانی که هر کدام از سهام داران قصد جدایی از شرکت را داشته باشند یا شرکت به هر دلیلی منحل شود، بسیار کمک کننده خواهد بود.

این قرارداد بهتر است چه زمانی تنظیم شود؟

به طور معمول زمانی که به صورت قانونی شرکت به ثبت رسیده باشد یا کسب و کار مورد نظر اقدام به فعالیت کرده باشد، سهامداران می‌توانند برای تنظیم نمونه قرارداد سهامداران اقدام کنند. البته سهامداران می‌توانند پیش از شروع رسمی کار شرکت هم این قرارداد را امضا کنند. اصل بر این است که کارهای ثبتی شرکت به نتیجه رسیده باشد.

قرارداد سهامداری ساختار روابط در شرکت را مشخص می‌کند. برای مثال در این قرارداد درباره مدیریت شرکت صحبت می‌شود. تصمیم درباره این مساله که شرکت به چه شیو‌ه‌ای اداره شود و رای هر سهامدار در جریان فکری و عملی شرکت چگونه تاثیر داشته باشد از موارد مهمی است که در متن قرارداد درباره آن صحبت می‌شود. از موارد مهمی که لازم است با دوراندیشی، درباره آن شرایطی را در نظر گرفت، چگونگی حل و فصل اختلافات سهامداران است. شما به عنوان یک سهامدار برای حفظ منافع خود در شرکت می‌توانید از نمونه قرارداد سهامداران استفاده کنید.

تفاوت میان نمونه قرارداد سهامداران با قرارداد موسسین یا هم بنیان گذاران

قرارداد هم بنیانگذاران قراردادی است که میان اشخاصی که مالکیت فکری و ایده اولیه را دارند تنظیم می‌شود. بنیان گذاران یک ایده را پایه گذاری می‌کنند. در متن قراردادی که میان موسسین تنظیم می‌شود صرفا به بحث ایده اجرایی و گسترش آن و همچنین مالکیت فکری آن پرداخته می‌شود. برعکس نمونه قرارداد سهامداران! برای تنظیم قرارداد موسسین حتی لازم نیست که شرکت تاسیس شده باشد یا به ثبت رسیده باشد. در متن این قرارداد از ثبت شرکت در آینده هم صحبت می‌شود. اما در نمونه قرارداد سهامداران ، مطالب درباره توافق‌هایی است که میان سرمایه گذاران ذکر می‌شود. به طور کلی نمونه قرارداد sha از منافع طرفین شرکت به صورت کامل تر حمایت می‌کند.

معرفی سهامداران و میزان سهم هر کدام در نمونه قرارداد سهامداران

در قرارداد بین سهامداران ، ابتدا تمام سرمایه گذاران معرفی می‌شوند. این معرفی همراه با ذکر مشخصات کامل آن‌ها است. بعد از معرفی هر کدام از سهامداران، نوبت به تعین سهم و درصد هر کدام از آن‌ها است. در این بخش از قرارداد سهام فعلی سرمایه گذاران نوشته می‌شود. اگر هر کدام از سهامداران در آینده سهم بیشتری خریداری کند یا سهمش را به شخص دیگری واگذار کند، در این بخش نوشته می‌شود. با هر تغییر در تعداد سهامداران و میزان سهم آن‌ها، این بخش از قرارداد باید به روز شود.

مدیریت و کنترل شرکت

از اصلی‌ترین دلایل برای تنظیم قرارداد سهامداری ، تصمیم گیری درباره مدیریت، رسیدگی و کنترل شرکت است. برای شرکت، هیئت مدیره تشکیل می‌شود و مدیران بخش‌های مختلف شرکت تعیین می‌شوند. در متن قرارداد سهامداری درباره نقش هر مدیر و مسئولیت‌هایی که هیئت مدیره و مدیران به عهده دارند، صحبت می‌شود. اساسی‌ترین مساله در تصمیم گیری هیئت مدیره، حق رای است. حق رای هر سهامدار با سهامدار دیگر متفاوت است. چیزی که حق رای را تعیین می‌کند، میزان سهم هر کدام از سهام داران است. به این معنی که هر سهامداری که سهم بیشتری داشته باشد، حق رای بیشتر و موثرتری خواهد داشت.

تعهد به عدم رقابت در نمونه قرارداد سهامداران

بخش عدم رقابت از بخش‌های مهم و کاربردی در نمونه قرارداد سهامداران است. براساس این بخش از قرارداد، هیچ کدام از سهامداران نمی‌توانند با شرکت دیگری که رقیب شرکت شما هست وارد فعالیت شوند و از اطلاعاتی که در دست دارند، علیه شرکت اول استفاده کنند. براساس تعهد به عدم رقابت، سرمایه گذاران نمی‌توانند در شرکتی که در رقابت با شریک اول است، سرمایه گذاری کند. این تعهد در تمام مدت حضور در قرارداد و تا مدت مشخصی بعد از قرارداد، اعتبار خواهد داشت.

حق مالکیت فکری در نمونه قرارداد سهامداران

نکته بسیار مهم در باره نمونه قرارداد سهامداران ، در خصوص مالکیت فکری کسب و کار و شرکت است. مالکیت فکری به هیچ وجه در میان سرمایه گذاران تقسیم نمی‌شود. مالکیت فکری همیشه در اختیار موسسین و بنیان گذاران خواهد بود مگر اینکه در قرارداد، در خصوص شراکت در این زمینه نیز صحبت شده باشد.

پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهاد ما در خصوص این قرارداد این است که درخواست تنظیم قرارداد یا مشاوره حقوقی تلفنی را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم. همانطور که می‌دانید رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات