درباره خدمات سامانه ثنا چه می‌دانید؟ (سامانه ثنا قوه قضاییه و صدور گواهی سوء پیشینه در ثنا)

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/04/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
سامانه ثنا

در گذشته، تقدیم دادخواست و شکوائیه صرفا از طریق مراجعه حضوری به محاکم دادگستری امکان پذیر بود و اوراق قضایی مانند احضاریه نیز صرفا به صورت حضوری به مخاطب ابلاغ می‌شدند. تقدیم دادخواست و شکوائیه به صورت حضوری بسیار زمان بر است. علاوه بر این، ابلاغ حضوری اوراق قضایی هزینه زیادی نیز به همراه دارد. از طرف دیگر، ممکن است که در ابلاغ حضوری، اوراق قضایی مفقود شوند. به منظور رفع این مشکلات در سال 1395، سایت سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir راه اندازی شد.

هم اکنون، ثبت دادخواست و شکوائیه، ارسال انواع اظهار نامه و ابلاغ اوراق قضایی از طریق این سامانه انجام می‌شوند. راه اندازی این سامانه باعث کاهش مراجعه حضوری به شعب دادگستری و اتلاف وقت و هزینه مراجعه کنندگان خواهد شد. این سامانه متعلق به قوه قضاییه است و اشخاص مختلف از طریق آن می‌توانند به پرونده‌های قضایی خود دسترسی داشته باشند. تمام اوراق قضایی نیز از طریق این سامانه ابلاغ می‌شوند.

در این مقاله با نحوه ثبت نام در سامانه ثنا قوه قضاییه و همچنین نحوه ابلاغ اوراق قضایی از طریق این سامانه آشنا می‌شویم.

سامانه ثبت ثنا چیست؟

مطابق با ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضایی مکلف شده است که اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی ابلاغ کند. سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی به ثنا نام گذاری شده است. هم اکنون، خواهان برای طرح دعوای کیفری بر علیه خوانده باید به این سامانه مراجعه کند. ثبت شکایت بر علیه متهم نیز از طریق این سامانه امکان پذیر می‌شود.

در حال حاضر، ثبت و پیگیری شکایت‌ها، ارائه و پیگیری دادخواست و همچنین، ثبت و پیگیری اظهار نامه با استفاده از امکانات و خدمات موجود در این سامانه امکان پذیر خواهد شد. بنابراین، شاکی به منظور طرح شکوائیه بر علیه متهم باید به این سامانه مراجعه کند. طرفین پرونده‌های حقوقی (خواهان و خوانده) و پرونده‌های کیفری (شاکی و متهم) از طریق این سامانه می‌توانند روند پیشرفت پرونده را بررسی کنند.

به همین دلیل، اشخاصی که برای مطرح کردن یا پیگیری پرونده‌های حقوقی یا کیفری خود به محاکم دادگستری مراجعه می‌کنند باید در سایت ثنا ثبت نام کرده باشند. بنابراین، تمام اشخاص و به ویژه کسانی که در پرونده‌ای حقوقی یا کیفری در دستگاه قضایی دارند باید در این سامانه ثبت نام کرده و دارای پنل کاربری باشند. کارشناسان و افرادی که تحت عنوان شاهد به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند.

به صورت کلی می‌توان گفت که اوراق قضایی از طریق این سامانه به طرفین دعوا، نمایندگان قانونی طرفین دعوا، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط ابلاغ می‌شوند.

در کجا سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟

به منظور ثبت نام در این سامانه باید به دفاتر خدمات مراجعه کنیم. همچنین، برای ثبت نام در این سامانه باید مدارک زیر به دفاتر خدمات قضایی ارائه شوند:

  1. شناسنامه؛
  2. کارت ملی؛
  3. قبض آب، برق، گاز یا تلفن محل سکونت؛ به منظور وارد کردن دقیق آدرس پستی و کد پستی؛
  4. یک قطعه عکس اسکن شده.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام در این سامانه، رمزی در اختیار ثبت نام کننده قرار داده می‌شود که باید در حفظ آن کوشا باشد. اشخاصی که در سامانه ثنا قوه قضاییه ثبت نام می‌کنند با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی خودشان می‌توانند ابلاغیه‌های قضایی را رؤیت کنند.

منظور از سامانه ثنا گواهی سوء پیشینه چیست؟

ارتکاب برخی جرایم باعث به وجود آمدن سوء پیشینه برای مرتکب آن جرم می‌شوند. به عبارت دیگر در پیشینه و سابقه مجرم درج خواهد شد که او به ارتکاب جرم خاصی محکوم شده است. افراد دارای سوء پیشینه از برخی حقوق اجتماعی محروم می‌شوند.

گواهی عدم سوء پیشینه به برگه‌ مخصوصی می‌گویند که در آن گواهی می‌شود که فرد، فاقد سوء پیشینه است. به عبارت دیگر، صدور گواهی عدم سوء پیشینه نشان دهنده این است که دارنده آن سابقه محکومیت کیفری موثر ندارد. در بسیاری از موارد مانند استخدام در ارگان‌های دولتی یا خصوصی از افراد خواسته می‌شود که گواهی عدم سوء پیشینه خود را ارائه بدهند. افرادی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند نیز باید گواهی عدم سوء پیشینه را به سفارت کشور مقصد ارائه دهند.

در گذشته، گواهی عدم سوء پیشینه صرفا از طریق پلیس 10+ صادر می‌شد. در حال حاضر، گواهی عدم سوء پیشینه از طریق سامانه‌ای صادر می‌شود که قوه قضاییه به منظور ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی راه‌ اندازی کرده و به ثنا نام گذاری شده است.

منظور از سامانه ثنا گواهی سوء پیشینه ، امکان دریافت گواهی سوء پیشینه از طریق مراجعه به این سامانه خواهد بود. بنابراین، هم اکنون برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه باید به این سامانه مراجعه کنیم. دریافت گواهی سوء پیشینه از سایت ثنا باعث کاهش اتلاف وقت، انرژی و هزینه اشخاص می‌شود. در ادامه، با مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از طریق مراجعه به این سامانه آشنا می‌شویم.

مراحل دریافت برگه عدم سوء سابقه در این سایت

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی؛
  2. عکس بیومتریک؛
  3. کد پستی؛
  4. رسید پرداخت هزینه مربوط به تقاضای صدور گواهی عدم سوء پیشینه.

پس از تکمیل مراحل درخواست گواهی عدم سوء پیشینه در سامانه، این گواهی طی یک هفته یا کمتر به متقاضی دریافت آن ابلاغ می‌شود.

منظور از سامانه ثنا خارج از کشور چیست؟

منظور از سامانه ثنا خارج از کشور این است که اتباع ایران که در خارج از مرزهای کشور نیز هستند، بتوانند در این سامانه ثبت نام و از امکانات و خدمات موجود در آن استفاده کنند. در حال حاضر، قوه قضائیه در سایت ثنا امکاناتی را فراهم کرده است تا ایرانیان خارج از کشور نیز از طریق ثبت نام در آن قادر به پیگیری امور و پرونده‌های حقوقی خودشان باشند. در ادامه، مراحل ثبت نام در این سامانه از سوی ایرانیان خارج از کشور را بررسی می‌کنیم:

  1. وارد کردن اطلاعات هویتی مانند کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه؛
  2. ارسال توافق نامه کاربری و تایید آن؛
  3. وارد کردن اطلاعات مقرر در شناسنامه؛
  4. وارد کردن اطلاعات تماس و شمار تلفن همراه و ثابت؛
  5. ثبت اطلاعات مربوط به محل سکونت؛
  6. ورود اطلاعات تکمیلی؛
  7. بارگذاری عکس.

پس از تکمیل مراحل فوق الذکر، باید اطلاعات هویتی ایرانیان خارج از کشور احراز شود. از سوی دیگر باید گفت که احراز هویت ایرانیان خارج از کشور، به صورت حضوری امکان پذیر نیست. به همین دلیل، قوه قضایی امکاناتی را به منظور احراز هویت ایرانیان خارج از کشور به صورت آنلاین فراهم کرده است.

لازم به ذکر است که در گذشته اوراق قضایی از طریق وزارت امور خارجه و توسط ماموران و مسئولان سیاسی یا کنسولگری به ایرانیان خارج از کشور ابلاغ می‌شدند. هم اکنون اوراق قضایی از طریق سایت ثنا به ایرانیان خارج از کشور ابلاغ می‌شوند.

همچنین، اگر ایرانیان خارج از کشور در سامانه ثنا عضو باشند از طریق این سامانه می‌توانند خودشان به یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکالت بدهد.

سامانه ثنا برای اتباع خارجی چه خدماتی دارد؟

تبعه خارجه به هر فردی گفته می‌شود که تبعه ایران نباشد. اتباع خارجه‌ای که در ایران حضور دارند، می‌توانند در پرونده‌های حقوقی و کیفری به عنوان خواهان، خوانده، شاکی، متهم و شاهد حضور داشته باشند. بنابراین، اتباع خارجه نیز باید بتوانند از طریق سایت ثنا نسبت به تقدیم دادخواست و شکوائیه اقدام کنند. همچنین، اوراق قضایی باید توسط این سامانه به اتباع خارجه ابلاغ شود.

متاسفانه در نظام قضایی تمام استان‌های کشور، سیستم یکپارچه‌ای در خصوص سامانه ثنا برای اتباع خارجی وجود ندارد. برای مثال، اتباع خارجه ساکن در استان‌های فارس و قزوین نمی‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند اما امکان استفاده از این سامانه برای اتباع خارجه ساکن در استان سمنان فراهم شده است. بهتر است که امکان ثبت نام و استفاده از سایت ثنا برای تمام اتباع خارجه ساکن در کشور فراهم شود.

در رکلا چه خدماتی ارائه می‌شود؟

خدمات تنظیم قرارداد یکی از مهمترین خدمات ارائه شده در گروه حقوقی رکلا است. شما با استفاده از این خدمات می‌توانید قراردادهای خود را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز به شما این امکان را می‌دهد که تمام سوالات خود را با کارشناسان و وکلای حاضر در مجموعه رکلا در میان بگذارید و پاسخ خود را در اسرع وقت دریافت کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات