نمونه اجاره نامه ملک مسکونی و جزئیات اساسی در خصوص محتوای این قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اجاره نامه ملک مسکونی

اجاره نامه ملک مسکونی یک نوع قرارداد اجاره کاربردی و مهم میان مردم است. موضوع این قرارداد بر خلاف قرارداد اجاره املاک تجاری ، اجاره هر ملکی است که بتوان در آن زندگی کرد و به نوعی مسکونی در نظر گرفته ‌شود. همچنین در صورتی که مالک به اجاره دادن این ملک رضایت داشته باشند، قرارداد مربوطه معتبر و صحیح خواهد بود. نمونه اجاره نامه ملک مسکونی را می‌توانیم نوعی اجاره املاک بدانیم که به صورت اختصاصی بر روی اجاره مسکن یا خانه متمرکز است. حتما تا به امروز درباره اجاره ملک مسکونی بسیار شنیده‌اید و اطلاعات زیادی در خصوص این موضوع دارید. یکی از رایج‌ترین ارتباطات در میان مردم، اجاره نشینی است و هر ساله به تعداد بسیار نمونه اجاره نامه املاک مسکونی تنظیم می‌شود.

مسکن یکی از مهمترین نیازهای مردم است و همه اشخاص به مکانی برای اسکان نیاز دارند. بنابراین جامعه هر روز متقاضیان بیشتری به سمت اجاره ملک مسکونی جذب می‌کند. از طرف دیگر درآمد حاصل از اجاره ملک به اشخاص دیگر، بسیار قابل توجه است. به اندازه‌ای که بعضی‌ از افراد با سرمایه گذاری و خرید ملک‌های متعدد، اجاره ملک مسکونی را به شغل خود تبدیل کرده‌اند و درآمد خوبی از آن به دست می‌آورند. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره نمونه فرم اجاره نامه ملک مسکونی اشاره می‌کنیم و آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نمونه اجاره نامه ملک مسکونی چیست؟

اجاره نامه ملک مسکونی متن مکتوبی است که ممکن است به صورت دستی نوشته شود یا اینکه در بنگاه‌های املاک تنظیم شود. این نوشته یک سند معتبر قانونی است که از رابطه میان موجر و مستاجر صحبت می‌کند. در این قرارداد توضیح داده می‌شود که ملکی مسکونی، با میزان متراژ معین و مشخصات و امکاناتی به خصوص به شخص مستاجر اجاره داده می‌شود. در فرم اجاره نامه ملک مسکونی از مشخصات کامل طرفین، شرایط و تعهدات آن‌ها، مدت قرارداد، مبلغ اجاره و هر مساله دیگری که در رابطه با اجاره مسکن مهم باشد، صحبت می‌شود. همچنین در زمان تنظیم نمونه اجاره نامه ملک مسکونی ، باید به قانون مدنی نیز توجه داشته باشیم، زیرا این قرارداد براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود.

بنابراین اجاره نامه املاک مسکونی ، قراردادی است که به موجب آن مستاجر برای مدتی مشخص، با پرداخت مبلغی به عنوان اجاره بها، مالک منافع ملک موجر می‌شود و می‌تواند در آن بازه زمانی از ملک و ساختمان موجر بهره ببرد. بروز اختلافات بسیاری که در میان موجرها و مستاجرها به وجود آمده است، ضرورت تنظیم یک قرارداد معتبر را نشان می‌دهد.

نمونه اجاره نامه املاک مسکونی

نمونه اجاره نامه ملک مسکونی از نگاه قانون

این قرارداد از جمله عقود معین به شمار می‌آید. منظور از معین بودن یک عقد در حقوق ایران این است که توضیحات لازم در خصوص آن در متن قوانین موضوعه کشور ذکر شده است. بنابراین قرارداد موضوع این نوشتار نیز با توجه به اینکه موادی از قانون مدنی به آن اختصاص یافته است، در دسته عقود معین قرار می‌گیرد.

قانون مدنی

زمانی که در قانون مدنی درباره عقدی صحبت می‌شود، قانونگذار در مواد دیگر شرایط تنظیم و صحت آن را نیز مشخص می‌کند. به همین دلیل برای اشخاصی که تمایل به تنظیم آن قرارداد را دارند، واجب است که به مواد تصویب شده در قانون توجه کرده و به آن‌ها عمل کنند. موادی که در قانون مدنی به عقد اجاره و به صورت اختصاصی به اجاره اشیاء اختصاص دارند، مواد 466 الی 506 است.

ماده 466 قانون مدنی مفهوم قرارداد اجاره را چنین توصیف می‌کند:

«قرارداد اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

براساس این ماده عقد اجاره با سه رکن اصلی قابل اجرا است. شخص موجر، شخص مستاجر و مورد اجاره که همان ملک یا ساختمان مسکونی است. در ازای تنظیم این قرارداد، موجر ملک‌ را برای مدت مشخصی در اختیار مستاجر می‌گذارد و بابت آن هزینه یا بهایی را دریافت می‌کند. رابطه‌ای که بسیار قدمت دارد و مدت‌ها است که میان افراد و در جوامع مختلف ایجاد می‌شود.

قانون روابط موجر و مستاجر در اجاره نامه ملک مسکونی

با افزایش شهرنشینی، پدیده اجاره ملک و خانه مسکونی نیز بسیار افزایش یافت. در این شرایط احتمال بروز مشکل در روابط میان موجر و مستاجر بسیار زیاد بود. برای بهبود روابط میان طرفین و برای رسیدگی و کنترل بهتر، اولین بار در سال 1356 قانون روابط موجر و مستاجر تصویب شد. با توجه به نیاز جامعه، این قانون یک بار در سال 1362 و یک بار در سال 1376 مجددا بررسی و اصلاح شد. بنابراین امروزه قراردادهای اجاره با توجه به قانون روابط موجر و مستاجر تنظیم می‌شوند و طرفین موظف به رعایت مفاد این قانون می‌باشند. در صورت عدم اجرای مفاد این قانون، طرفین می‌توانند شکایت خود را در مراجع ذی صلاح قانونی مطرح کنند. همچنین توجه داشته باشید که متن اجاره نامه ملک مسکونی با در نظر گرفتن سه شرط، مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 می‌شود:

  1. نمونه اجاره نامه ملک مسکونی باید دارای مدت مشخص باشد. طرفین باید تاریخ شروع و پایان قرارداد را تعیین کنند و آن را در متن اجاره نامه ملک مسکونی بنویسند.
  2. نمونه اجاره نامه املاک مسکونی باید در دو نسخه تهیه شود و در اختیار موجر و مستاجر قرار گیرد.
  3. متن اجاره نامه ملک مسکونی باید به امضای دو شاهد عاقل و بالغ برسد.

اجاره روزانه ملک مسکونی

یک نوع از قرارداد اجاره که در شهر‌های مختلف، به خصوص شهرهایی که اماکن تفریحی و توریستی زیادی دارند رواج پیدا کرده است، اجاره منازل مسکونی به صورت کوتاه مدت است. در کنار هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، ساکنان خانه‌های مسکونی، خانه خود را برای اقامت مسافران اجاره می‌دهند. در اثر تنظیم این قرارداد، اقامت شخص مستاجر ممکن است یک روزه یا چند روزه باشد. مبلغ اجاره به صورت روزانه دریافت می‌شود و امکاناتی که در اختیار مسافر قرار می‌گیرد، در زمان تخلیه بررسی می‌شوند.

به دلیل مدت کوتاه این اجاره و رسیدگی پیوسته مالک، این نوع اجاره مورد پسند بسیاری از مالکان است. بنابراین قراردادهای بسیاری در این زمینه تنظیم می‌شوند و سالانه تعداد قابل توجهی از مالکان به وسیله اجاره کوتاه مدت به کسب درآمد مشغول می‌باشند. این نوع اجاره نیز نوع دیگری از کاربری املاک مسکونی به شمار می‌آید. علاوه بر این گاهی برای تعیین عنوان قراردادهای کوتاه مدت، از عناوین دیگری مانند اجاره منزل مبله نیز استفاده می‌شود.

اطلاعات و مشخصات طرفین در متن اجاره نامه ملک مسکونی

اولین مطالبی که باید در نمونه اجاره نامه ملک مسکونی نوشته شوند، اطلاعات و مشخصات طرفین است. طرفین نمونه فرم اجاره نامه ملک مسکونی ، موجر و مستاجر هستند. با اینکه در بیشتر مواقع این دو شخص، اشخاص حقیقی خواهند بود اما ممکن است قرارداد اجاره میان اشخاص حقوقی نیز تنظیم شود. برای مثال ممکن است مالک خانه‌های مسکونی یک شرکت یا سازمان باشد یا امکان دارد که یک شرکت یا سازمان برای تعدادی از پرسنل خود، خانه مسکونی اجاره کند و قرارداد اجاره به نام شرکت تنظیم شود.

در هر حال، اگر شخص حقیقی در قرارداد حضور داشته باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او را در قرارداد بنویسیم و اگر شخص حقوقی در قرارداد باشد، باید به اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره کنیم.

نکته: پیش از امضا قرارداد مطمئن شوید که موجر صاحب و مالک اصلی ملک است یا از طرف مالک اصلی برای امضای قرارداد، اجازه نامه و وکالت دارد.

 

تجهیزات و امکانات ملک مسکونی

بدون شک، هر ملکی دارای امکانات و تجهیزاتی است که موجر می‌تواند در زمان انعقاد قرارداد در اختیار مستاجر بگذارد. در این بخش از قرارداد، درباره امکانات و تجهیزات ملک مسکونی صحبت می‌شود و توضیح داده می‌شود. اگر کاستی در امکانات ملک باشد، موجر می‌تواند در ابتدا در متن قرارداد به آن اشاره کند تا در آینده، مستاجر نتواند به آن ایراد بگیرد. همچنین موجر می‌تواند لیستی از تجهیزات منزل تهیه کند تا بتواند در زمان اتمام قرارداد، خانه را براساس آن لیست از مستاجر تحویل بگیرد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد اجاره را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید. شما می‌توانید تنظیم متن اجاره نامه ملک مسکونی خود را به ما بسپارید. برای این کار می‌توانید به بخش تنظیم قرارداد وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید. برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز ، کافی است که به صفحه مربوط به آن وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه

اگر خانه اجاره می‌دهید یا اجاره کننده خانه هستید و قرار است علاوه بر مبلغ اجاره بها، ودیعه یا اصطلاحا پولِ رهن نیز پرداخت شود این قرارداد مناسب شما است.

نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه

دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

در صورتی که هم اجاره بها و هم پول پیش دریافت می‌شود و قرار است یک آپارتمان را اجاره دهید یا اجاره کنید قرارداد زیر مناسب شما خواهد بود.

نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات