نمونه قرارداد پتینه کاری ، یک قرارداد از جنس روزگار قدیم و طراحی کلاسیک!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پتینه کاری

قرارداد پتینه کاری را می‌توانیم یک پیمانکاری هنری نام ببریم. تلفیق هنر و معماری از کهن‌ترین و البته تاثیرگذارترین ترکیباتی است که در تاریخ این دو رشته اتفاق افتاده است. لازم به یادآوری نیست که زیبایی‌های بصری چه تاثیر فوق العاده‌ای بر یک بنا یا ساختمان می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان در دکوراسیون داخلی، دیوارها هستند. دیوارها نقش موثری در کلیات ظاهری یک ساختمان دارند. همین دلیل باعث شده است که بسیاری از افراد تمایل داشته باشند که با تزئینات و نصب تابلو و… به زیبایی‌ دیوارهای ساختمان اضافه کنند. اما گاهی همین دیوارکوب‌ها و تزئینات به مرور باعث از بین رفتن زیبایی دیوار می‌شود و می‌تواند به آن آسیب بزند.

یکی از راهکارهایی که موجب می‌شود هم دیوارهای مقاوم‌تری داشته باشیم و هم از یک ایده طراحی و هنری زیبا برای دکوراسیون داخلی دیوارها استفاده کنیم، انجام نمونه قرارداد پتینه کاری است. در مجموع اگر در فکر بازسازی، طراحی داخلی یا تغییر دکوراسیون داخلی ساختمان یا بنای خود هستید، این قرارداد می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. اگر از دسته افرادی باشید که به طرح‌های کلاسیک و قدیمی علاقه دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما نمونه قرارداد پتینه کاری است.

پتینه یا پتینه کاری چیست؟

پتینه یا پتینه کاری، یک هنر است. کلمه پتینه در لغت به معنی کهنگی است. ولی در کار و عمل یک سبک خاص از نقاشی است که می‌توان در نقاشی ساختمان از آن استفاده کرد. با پتینه می‌توان یک خانه و دیوار را قدیمی و کلاسیک کرد. به عبارت بهتری، انگار که فضای خانه به سال‌ها پیش برمی‌گردد.

پتینه یک نوع پوشش است که روی دیوار قرار می‌گیرد. این پوشش علاوه بر زیبایی که دارد، باعث مقاومت دیوارها می‌شود. علاوه بر این، برای اصلاح ایراداتی که در نصب تابلو و میخ زدن و غیره ایجاد شده، پتینه گزینه مناسبی است. پتینه می‌تواند به جای رنگ‌های روغن و پلاستیکی مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا که به نسبت آن‌ها زیبایی و مانگاری بیشتری دارد. پتینه به راحتی می‌تواند دیوارها، اشیا یا اجسام مختلف را کهنه و عتیقه کند. در نقاشی ساختمان که توسط پتینه انجام شود، از رنگ روغن، رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای خاص استفاده می‌شود.

نمونه قرارداد پتینه کاری چیست؟

همانطور که گفتیم نمونه قرارداد پتینه کاری از انواع قراردادهای کاربردی مربوط به ساختمان است. در این قرارداد، شخصی که طرف اول است، تمایل دارد که برای دیوارهای خانه یا ابزار و وسایلی که در نظر دارد، عمل پتینه کاری انجام شود. از سوی دیگر، طرف دوم شخصی است که عمل پیمانکاری پتینه کاری را به عهده می‌گیرد. این شخص به عنوان پیمانکار، در ازای دریافت حق الزحمه، عملیات پتینه کاری را انجام می‌هد.

نمونه قرارداد پتینه کاری یک قرارداد پیمانکاری و در ابعاد بزرگ‌تر یک قرارداد خصوصی محسوب می‌شود. به همین دلیل در تنظیم و نوشتن آن به ماده‌های قانون مدنی نیز توجه می‌شود. شما می‌توانید به صورت زبانی با پیمانکار پتینه کار توافق کنید، ولی برای جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم، تخلف در وعده و تخلف در انجام وظایف، بهتر است که سند معتبری در دست باشد که از حقوق طرفین قرارداد دفاع کند. در نمونه قرارداد پتینه کاری هر چیزی که در جریان کار به آن نیاز باشد، نوشته می‌شود. در حقیقت مثل یک دستورالعمل مرجع است که طرفین برای اینکه در جریان قرارداد بهتر عمل کنند، می‌توانند به آن رجوع کنند.

نمونه قرارداد پتینه کاری از نگاه قانون

همانطور که پیش‌تر گفتیم برای تنظیم نمونه قرارداد پتینه کاری از قانون مدنی استفاده می‌کنیم. یکی از ماده‌های قانون مدنی که می‌تواند دلیل موجهی برای عقد این قرارداد در نظر گرفته شود، ماده 10 قانون مدنی است. این ماده که به اصل آزادی قراردادها معروف است و می‌گوید:

«قراردادهاي خصوصي نسبت به کساني که آن را منعقد نموده‌اند در صورتي که مخالف صريح قانون نباشد نافذ است».

به این معنی که به شرط رعایت قانون و شرع، شما می‌تواند هم نمونه قرارداد پتینه کاری و هر قرارداد دیگری را تنظیم کنید. البته لازم است که در قرارداد، توافق و رضایت طرفین نیز باشد و پیمانکار مجبور به قبول کار و پروژه نشده باشد.

این قرارداد در گروه قراردادهای نامعین قرار می‌گیرد و از طرفی عقدی لازم است. یعنی اگر طرفین توافق کنند و برای این قرارداد با هم وارد رابطه شوند، نمی‌توانند به راحتی از قرارداد خارج شوند. طرفین مسئول هستند که حتماً کار را انجام دهند و به اتمام برسانند. بنابراین فسخ قرارداد فقط در شرایط خاص ممکن است.

پس قبل از امضای قرارداد و شروع به کار، باید به تمام جوانب آن توجه داشت. برای آگاهی از این امر، بهترین کار این است که با محتوای یک نمونه قرارداد پتینه کاری آشنا شوید. آگاهی از نحوه نوشتن و تنظیم این قرارداد و مفاد و ماده‌های آن باعث می‌شود که از اختلافات و مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود و طرفین قرارداد با آگاهی و اعتماد بیشتری اقدام به امضای قرارداد کنند.

نمونه قرارداد پتینه کاری

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پتینه کاری

برای آن‌که بهتر با یک نمونه قرارداد پتینه کاری آشنا شوید، یک نمونه از آن را شرح می‌دهیم و به همان ترتیبی که در فرم خام نمونه قرارداد پتینه کاری وجود دارد، بخش‌های مختلف را توضیح می‌دهیم. در ابتدا، اولین بخشی که در نمونه قرارداد پتینه کاری نوشته می‌شود، اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد است.

اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد در نمونه قرارداد پتینه کاری

از بخش‌های بسیار مهم در این قرارداد بخش اطلاعات و مشخصات طرفین است. دقیقاً بعد از عنوان، اطلاعات و مشخصات اشخاص حاضر در قرارداد نوشته می‌شود. این مشخصات باید با جزئیات کامل نوشته شود تا ارزش قانونی داشته باشد و بتواند اشخاص حاضر در قرارداد را به خوبی معرفی کند.

موضوع در نمونه قرارداد پتینه کاری

موضوع نمونه قرارداد پتینه کاری انجام عملیات پتینه کاری برای دیوارها و دکوراسیون داخلی خانه، مغازه، دفتر کار یا هر ساختمان دیگری است که در نظر دارید.

مصالح و ابزار در نمونه قرارداد پتینه کاری

بدون شک انجام عملیات پتینه کاری، نیاز به مواد و مصالح خاص دارد. در این بخش از قرارداد مشخص می‌کنید که ابزار و مصالح را کدام یک از طرفین قرارداد تهیه می‌کند. کارفرما می‌تواند از ابتدا مصالح را آماده کند و در اختیار پیمانکار بگذارد. یا اینکه می‌تواند از پیمانکار بخواهد که صفر تا صد کار را به‌عهده بگیرید و در آخر با ارائه فاکتور، علاوه بر مبلغ حق الزحمه‌اش، مبلغ هزینه‌هایی که برای تهیه مصالح خرج شده است را دریافت کند. اما در زمینه ابزار و وسایل چون به طور معمول تمام پتینه کاران ابزار و وسایل کار خود را در اختیار دارند، تهیه این ابزار به‌عهده خود پتینه کار خواهد بود.

مشخصات فنی در نمونه قرارداد پتینه کاری

اینکه کدام دیوارها و اشیا پتینه کاری شوند و میزان و نوع آن چگونه باشد، مواردی است که به طور کلی می‌توانیم آن‌ها را جز مشخصات فنی این قرارداد در نظر بگیریم. در حقیقت مشخصات فنی در نمونه قرارداد پتینه کاری همان نقشه و برنامه کاری است که کارفرما انتظار انجام شدنش را دارد. از طرفی، دستورالعملی است که پیمانکار، از روی آن، موضوع قرارداد را انجام می‌دهد و کار را پیش می‌برد.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

یکی از نکات مهمی که باید در متن قرارداد به آن اشاره کرد و پیش از قرارداد درباره آن به توافق رسید، بحث مبلغ قرارداد است. مبلغ قرارداد یکی از مباحثی است که امکان بحث و اختلاف در آن بسیار زیاد است. برای جلوگیری از این اختلافات و مشکلات احتمالی پیش از عقد قرارداد با پیمانکار یا کارفرمای خود، حتما درباره قیمت و مبلغ قرارداد با هم صحبت کنید و به نتیجه برسید. بعد از آن که طرفین روی قیمت توافق کردند، آن مبلغ مشخص و معین شده در متن قرارداد نوشته می‌شود.

اسناد و مدارک در نمونه قرارداد پتینه کاری

نمونه قرارداد پتینه کاری با رعایت شرایط عمومی صحت قرارداد و امضای طرفین، یک سند معتبر محسوب می‌شود. مسلم است که پروژه پتینه کاری و توافقات میان کارفرما و پیمانکار، دارای مدارک و اسناد و نقشه‌هایی است که در مراحل مختلف انجام پروژه به آن‌ها مراجعه می‌کنند. به همین دلیل، ما نیز توصیه می‌کنیم که حتما در متن قرارداد به این اسناد اشاره کنید. در ادامه، مواردی از مهمترین اسناد و مدارک مربوط به این قرارداد را بیان می‌کنیم:

  1. دستور العمل‌های اولیه مهندس و کارفرما
  2. صورت جلسات و فیش‌ها و فاکتورهای مختلفی که در جریان قرارداد هزینه شده است.
  3. مشخصات فنی مانند نقشه کار، برنامه کار و طرح و مدل مورد نظر

و تمام اسناد و مدارک دیگری که به واسطه انجام این پروژه، ایجاد می‌شوند و در روابط کاری طرفین این قرارداد تاثیرگذار هستند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به ما بسپارید. برای این منظور ابتدا باید به صفحه تنظیم قرارداد وارد شوید و از آن طریق با تیم رکلا ارتباط بگیرید.

گفتگو با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب به شما کمک می‌کند که سوالات حقوقی خود را از آن‌ها بپرسید و در خصوص اقداماتی که برای انجام آن‌ها تصمیم دارید، از متخصصان حقوقی راهنمایی بخواهید. برای بهره مندی از این خدمات، می‌توانید به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد پتینه کاری

ما نمونه قرارداد پتینه کاری را تنظیم کرده‌ایم و در بانک قرارداد رکلا قرار گرفته است.

نمونه قرارداد پتینه کاری
دانلود نمونه قرارداد پتینه کاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات