نمونه قرارداد بسته بندی محصولات را بهتر از همیشه بشناسیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/09
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بسته بندی

یکی از قراردادهایی که مورد استفاده تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات و کالاهای مختلف قرار می‌گیرد قرارداد بسته بندی است و یک قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. در پروسه تهیه و توزیع کالا، بسته بندی جز آخرین مراحل کار است. بسته بندی را مرحله‌ای مهم می‌دانند. زیرا مشتری با اولین چیزی که رو به رو می‌شود بسته بندی محصول است. تولید کنندگان کوچک و بزرگ برای انواع کالا و محصول تولیدی به دنبال طراحی و اجرای بسته‌ بندی‌های متنوع و خلاقانه هستند. بسته بندی باید از محصول تا حدودی محافظت کند و زیبایی‌های لازم را برای جذب مشتری داشته باشد.

علاوه بر این، بدون بسته بندی به هیچ وجه نمی‌شود کالا و محصولات را به مشتری عرضه کرد. حتی در فروش‌های حراجی و در عمده فروشی‌های بزرگ، در نهایت عرضه با بسته بندی‌های هرچند ساده در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. حقیقت این است که بسته بندی با تولید و ارائه محصول گره خورده است و به هیچ وجه نمی‌شود از آن گذشت. شرکت‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها یا حتی تولید کنندگان کوچک خانگی، برای ارائه محصولاتشان به بسته بندی آن نیازمندند. حتی بعضی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها بودجه‌های سنگینی برای طراحی و اجرای بسته بندی در نظر گرفته‌اند. بسته بندی ممکن است بخشی از کارتان باشد یا ممکن است شرایط مدیریت این بخش را نداشته باشید و بخواهید نیازتان به بسته بندی، توسط پیمانکاران دیگران رسیدگی شود. در این زمان است که انواع نمونه قرارداد بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع قرارداد، چگونه سندی است؟

نمونه قرارداد بسته بندی کالا یا به عبارت بهتر، نمونه قرارداد پیمانکاری بسته بندی کالا و محصولات سند مکتوبی است که به منظور انجام فعالیت بسته بندی، میان کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. متن نمونه قرارداد بسته بندی محصولات حاوی اطلاعاتی است که به طور کلی پروژه مورد نظر را شرح می‌دهد. درباره نحوه انجام کار می‌گوید، اجناس و کالایی که قرار است بسته بندی شوند را معرفی می‌کند، اگر نیاز به طراحی برای بسته بندی باشد درباره آن توضیح می‌دهد.

زمان تحویل بسته بندی‌ها، شرایطی که کارفرما در نظر دارد، تعهدات و وظایفی که به عهده طرفین است، مبلغ قرارداد و … از مواردی هستند که در متن نمونه قرارداد خدمات بسته بندی آورده می‌شود. قرارداد حاضر یک سند معتبر قانونی است که نشان می‌دهد انجام پروژه بسته بندی به پیمانکار سپرده شده است و به همین ترتیب میان کارفرما و پیمانکار ارتباط کاری شکل گرفته است. اگر زمانی مشکلی ایجاد شود، طرفین برای مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌توانند به قرارداد حاضر استناد کنند.

قرارداد طراحی بسته بندی

قرارداد طراحی بسته بندی چگونه قراردادی است؟

ممکن است که پیمانکاری که بسته بندی کالاها و محصولات شما را به عهده گرفته است، بپذیرد که برای نوع بسته بندی، طرح جدید و مدل خاصی در نظر بگیرد، اما قرارداد طراحی بسته بندی قراردادی جدا از بسته بندی صِرف است. شرکت‌ها، کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف، زمانی که کالایی تولید می‌کنند و قصد فروش آن را دارند، ملزم هستند که از بسته بندی بهره ببرند. بسته‌ بندی‌ها می‌توانند ضامن شناسایی یک برند خاص باشند. اعتبار ایجاد کنند و نظر مشتریان را برای خرید جلب کنند.

بسته بندی نمای بیرونی و ظاهری کالا و محصول است و در بازاریابی و جذب مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد. علاوه بر آن، طراحی بسته بندی، به همین سادگی نیست. نوع بسته بندی که طراحی می‌شود باید با جنس کالا با محصول همخوانی داشته باشد. در عین حال که زیبا است، باید بیشترین کاربرد را برای حفظ ایمنی و سلامت محصول و کالا داشته باشد و در زمان مصرف و استفاده توسط مشتریان، آن‌ها را اذیت نکند. چنین طراحی باید به دست افراد متخصص در زمینه طراحی بسته بندی قرار بگیرد. این قرارداد می‌تواند به صورت پیمانکاری تهیه شود. تقریبا تمامی برندها و شرکت‌های معتبر یا خودشان گروه طراحی برای بسته بندی دارند یا طراحی برای بسته‌ بندی محصولاتشان را به شخص دیگری می‌سپارند. برای این پروژه برون سپاری، لازم است که از نمونه قرارداد بسته بندی استفاده شود.

مزایای استفاده از این قرارداد

  1. شناخته شدن و معرفی محصول و کالا
  2. حفاظت و ایمنی محصول و کالاهای تولیدی
  3. امکان ارسال و نقل و انتقال به مناطق دیگر
  4. امکان نظارت بهتر و شمارش راحت‌تر محصولات در زمان فروش
  5. جذب مشتری و بازاریابی برای محصول

نگاه قانون به نمونه قرارداد بسته بندی محصولات

نمونه قرارداد پیمانکاری بسته بندی ، از نگاه قانون مدنی نوعی قرارداد پیمانکاری است. قراردادهای پیمانکار به طور کلی از قانون مدنی پیروی می‌کنند و یک قرارداد نامعین محسوب می‌شوند. به این معنی که در قانون شروط خاصی برای اجرای پیمانکاری نیامده است. بنابراین هر ‌چیزی که میان کارفرما و پیمانکار توافق می‌شود و در متن قرارداد آورده می‌شود، ملاک اصلی برای اجرای قرارداد است. به همین دلیل است که تاکید می‌کنند که در تنظیم قراردادهای پیمانکاری دقت زیادی داشته باشید و به طور صریح از نحوه اجرای موضوع قرارداد صحبت کنید. از جهت صحت تنظیم این قرارداد، می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی نیز استناد کنیم. ماده 10 قانون مدنی که به اصل آزادی قراردادها معروف است، توضیح می‌دهد که مانعی برای تنظیم قراردادهای خصوصی وجود ندارد. به شرط رعایت قانون و عرف هر نوع قراردادی را می‌توانید تنظیم کنید و مانعی وجود ندارد.

جایز یا لازم بودن نمونه قرارداد بسته بندی کالا

نمونه قرارداد بسته بندی محصولات از آن جهت که یک قرارداد پیمانکاری است، قرارداد لازم محسوب می‌شود. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طرفین موظف هستند که تا پایان مدت قرارداد در آن باقی بمانند و برای اجرای موضوع قرارداد فعالیت کنند. بر این اساس، طرفین نمونه قرارداد پیمانکاری بسته بندی نمی‌توانند بدون دلیل موجه و یک طرفه قرارداد را تمام کنند و ملزم هستند که پروژه بسته بندی را به اتمام برسانند.

هزینه نمونه قرارداد خدمات بسته بندی

بدون شک انجام بسته بندی برای کارفرما هزینه‌هایی را در بر دارد. از جمله مهمترین هزینه‌ها، مبلغی است که باید به عنوان حق الزحمه به پیمانکار بپردازند. در این بخش از قرارداد مبلغ کلی قابل پرداخت به پیمانکار تعیین می‌شود. علاوه بر این، پیمانکار باید هزینه بسته بندی هر بسته را تعیین کند و تعداد بسته‌هایی که آماده تحویل می‌کند نیز مشخص شود تا به این صورت نیز بتوان مبلغ کلی قرارداد را محاسبه کرد.

وجه التزام در نمونه قرارداد بسته بندی

وجه التزام در واقع تعیین خسارت برای دیرکرد قرارداد است. در این بخش از قرارداد، مبلغ مشخصی برای هر روز دیرکرد در تحویل بسته بندی‌ها مشخص می‌شود. پیمانکار موظف است که قرارداد را در زمان تعیین شده به اتمام برساند اما اگر نتواند، به ازای هر روز دیرکرد موظف به پرداخت خسارت خواهد بود. این مبلغ یا به صورت مستقیم از پیمانکار دریافت می‌شود یا از مبلغ حق الزحمه او کسر خواهد شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی ما، متشکل از مجموعه‌ای از وکلا و مشاوران ارشد حقوقی قراردادها است. شما می‌توانید با ثبت درخواست در صفحه تنظیم قرارداد ، نگارش قرارداد مورد نظر خود را به این متخصصان بسپارید.

علاوه براین، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی ، از دیگر خدماتی است که می‌تواند در راستای یافتن پاسخ سوالات حقوقی و قانونی شما در رابطه با قراردادها، مفید و کاربردی باشد.

نمونه قرارداد پیمانکاری

فرم خام قرارداد پیمانکاری برای اشخاصی مناسب است که تمایل دارند اجرای پروژه یا اجرای مجموعه اقدامات مورد نظر خود را به یک تیم یا گروه بسپارند و در ازای انجام موضوع این قرارداد، حق الزحمه مشخصی را به پیمانکار می‌پردازند.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات