پیش از انقلاب مشروطه در هر شهر و روستایی به نسبت جمعیت آن، یک یا چند محضر وجود داشت. ثبت و تصدیق معاملات اموال منقول و غیر منقول و همچنین ثبت نکاح و طلاق از جمله اموری بودند که در این محضرها انجام میشدند. هر محضر را یک مجتهد مسلمان و معروف اداره میکرد. صاحبان محضرها از علما و مجتهدینی بودند که در تخصص و مرجعیت آنها هیچگونه شک و تردیدی وجود نداشت. هویت دینی و شخصیت اجتماعی صاحب محضر باعث اعتبار بخشی به نوشتههای آنها میشد. چند روحانی درس خوانده نیز در محضر به عنوان معاون مشغول به کار بودند. هم اکنون، دفتر اسناد رسمی جایگزین محضرهای قدیم شدهاند.
این دفاتر از قدیمیترین نهادهای حقوقی در ایران هستند که بخشی از وظایف مربوط به دولت را انجام میدهند. همچنین، این دفاتر وابسته به قوه قضاییه هستند و زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک فعالیت میکنند. لازم به ذکر است که دفاتر ثبت اسناد به صورت مستقل و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی کشور اداره میشوند. دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و دفاتر ثبت اسناد از انواع دفتر اسناد رسمی هستند که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت میکنند.
در این مقاله، با شرح وظایف دفاتر ثبت اسناد رسمی و همچنین، وظایف سردفتر و دفتریاری که در این دفاتر مشغول به فعالیت هستند، آشنا میشویم.
معاملات و همچنین آثار و تعهدات ناشی از آنها، بخش مهمی از علم حقوق را تشکیل میدهند. آثار و تعهدات ناشی از معاملات نیز تاثیر و نقش قابل توجهی در روابط اجتماعی، اقتصادی و تجاری حاکم بر جامعه دارند. قانونگذار به واسطه تدوین و تصویب قوانین ثبتی و تاکید بر ایجاد دفاتر اسناد رسمی، در ثبت و ساماندهی اسناد مربوط به معاملات نقش مهمی دارد. در ادامه، شرح وظایف دفاتر ثبت اسناد رسمی را بررسی میکنیم.
با توجه به قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی ، مهمترین وظایف دفترخانه اسناد رسمی عبارتند از:
برای تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی باید تمام مراحل زیر سپری شود:
سردفتر به شخصی گفته میشود که اداره دفاتر ثبت اسناد رسمی و همچنین اداره دفاتر ازدواج و طلاق را بر عهده دارد. این شخص براساس پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انتخاب میشود. در واقع این اشخاص ذی حق و ذی سمت به منظور راه اندازی و مدیریت دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق هستند. در ادامه شرایط، وظایف و مهارتهای سردفتر و همچنین موارد ممنوعیت از اشتغال به سردفتری را بررسی خواهیم کرد.
فردی میتواند اداره دفاتر ثبت اسناد رسمی را به عنوان سردفتر بر عهده بگیرد که از شرایط زیر برخوردار باشد:
افراد زیر از حق اشتغال به عنوان سردفتری یا دفتر یاری برخوردار نیستند:
مهارتهای لازم برای شغل سردفتری عبارت است از:
شرح وظایف سردفتر اسناد رسمی، عبارت است از:
دفتر یار نیز به فردی گفته میشود که وظیفه معاونت دفاتر ثبت اسناد رسمی را برعهده دارد. به صورت کلی میتوان گفت که انجام وظایف دفتر ثبت اسناد رسمی بر عهده سردفتر و دفتر یار است. سر دفتر به دلخواه خود میتواند دفتر یار را انتخاب کند. بنابراین، دفتر یار با توجه به پیشنهاد سردفتر و به واسطه ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مطابق با مقررات قانون دفاتر اسناد رسمی انتخاب میشود. همچنین، سردفتران دفاتر ثبت اسناد رسمی میتوانند دفتر یار دوم نیز انتخاب کنند. دفتر یاران اول و دوم نباید سنی کمتر از 20 و بیشتر از 50 سال داشته باشند.
دفتر یار اول، مسئول انجام تمام امور دفتر خانه است که به موجب قانون دفاتر اسناد رسمی به او یا سردفتر محول میشوند. به عبارت دیگر، در هر موردی که دفتریار به جای سردفتر فعالیت میکند، با او دارای مسئولیت مشترک است. تصدی سمت معاونت دفاتر ثبت اسناد رسمی و مسئولیت نظارت بر وصول دولتی در دفاتر ثبت اسناد ، از مهمترین وظایف دفتریار دفتر اسناد رسمی هستند. همچنین، لازم به ذکر است که دفتریار به عنوان نماینده اداره ثبت در دفاتر اسناد رسمی نیز محسوب میشود.
قراردادهای که به صورت مکتوب تنظیم و امضا شدهاند، به منزله اسنادی هستند که بر توافق میان طرفین آنها دلالت میکنند. تنظیم دقیق و همه جانبه قراردادها، بسیار دارای اهمیت است. کوچکترین بی دقتی در تنظیم قراردادها میتواند ضرر و زیان طرفین آن را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، قراردادها باید به گونهای تنظیم شوند که حقوق و منافع قانونی طرفین آنها را تامین کنند.
خدمات تنظیم قرارداد رکلا، این فرصت را برای شما ایجاد کرده است که قراردادهای مد نظر خود را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.
خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز به شما امکان میدهد که سوالات خود در رابطه با شرایط قانونی تنظیم و اجرای قراردادها را با کارشناسان حقوقی در میان بگذارید.