شناسه ملی و نحوه ثبت آن؛ منظور از شناسه ملی اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) چیست؟

نویسنده:راضیه حبیبی
-
بروزرسانی:1401/07/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
شناسه ملی

داشتن هویت یکی از الزامات بسیار ضروری عصر حاضر تلقی می‌شود. از این‌ رو، اهمیت فوق العاده موضوع احراز هویت باعث شده است که در این مورد هیچ تفاوتی میان اشخاص حقیقی و حقوقی وجود نداشته باشد. این در حالی است که نه تنها انسان‌ها، بلکه تمام شرکت‌ها و مؤسسات نیز موظف‌ هستند که در طول حیات خود پیش از انجام هر نوع عملیات حقوقی و قانونی اعم از ثبت شرکت، تنظیم معاملات و … اطلاعات هویتی خود را به صورت کامل در پایگاه‌های اطلاعاتی مربوطه به ثبت برسانند. به‌ عبارت‌ دیگر، همانطور که اشخاص حقیقی در کشور باید شناسنامه و کارت ملی داشته باشند، اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها نیز باید دارای شناسه ملی باشند تا بتوان با استفاده از آن شناسه، نسبت به صحت هویت این اشخاص اطمینان یافت.

در همین راستا، ما در این مقاله از رکلا قصد داریم به این موضوع بپردازیم که شماره شناسه ملی چیست و شرکت‌ها برای ثبت آن باید چه اقداماتی را انجام دهند؟ چنانچه شما هم در مورد این شناسه 11 رقمی و نحوه ثبت آن در سامانه ثبت شرکت‌ها با ابهامات متعددی روبرو هستید، تا انتها همراه رکلا باشید.

شناسه ملی چیست؟

شناسه ملی یک شماره کاملا اختصاصی است که پس از تأسیس هر شخص حقوقی (برای آشنایی بیشتر با این موضوع، با زدن روی لینک به مقاله شخص حقوقی مراجعه کنید) به او تعلق می‌گیرد و در واقع چیزی شبیه به شماره درج شده در کارت ملی تمام ایرانیان است. البته برخلاف کارت شناسایی ملی که به ایرانیان بالای 15 سال اختصاص می‌یابد و دارای 10 رقم است؛ شناسه ملی 11 رقم بوده و مختص شرکت ها و مؤسساتی است که مراحل تأسیس و ثبت خود را پشت سر گذاشته‌اند.

این شناسه به موجب آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کليه اشخاص حقوقی ایرانی و به وسیله دولت ایران، برای کلیه اشخاص حقوقی دارای تابعیت کشور صادر می‌شود. آیین نامه مزبور در سال 1387 و با استناد به اصل 138 قانون اساسی، توسط هیئت وزیران به تصویب رسید.

بهتر است بدانید که هر شماره ملی به یک شخص غیر حقیقی اختصاص می‌یابد. یعنی هیچ گاه دو شرکت دارای یک شماره ملی واحد نخواهند بود. از سوی دیگر، از این شناسه برای احراز هویت اشخاص حقوقی استفاده می‌شود و هر یک از اعداد مندرج در آن، قسمتی از اطلاعات شرکت را نشان می‌دهند. به این صورت که از سمت چپ، 4 رقم ابتدایی به شهرستان محل ثبت شرکت اختصاص دارد، 6 رقم دیگر شماره‌ شناسایی مختص به شرکت است و یازدهمین عدد نیز که رقم کنترل نامیده می‌شود، بر اساس ارقام قبلی به دست خواهد آمد.

شناسه ملی شرکت چیست و چگونه می‌توان آن را استعلام کرد؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که شناسه ملی اشخاص حقوقی با شناسه‌ای که یک شرکت دارد، کاملا متفاوت است. از این‌ رو، به طور دقیق اطلاع ندارند که منظور از شناسه ملی شرکت چیست . در واقع، شخص حقوقی و شرکت دو موضوع جداگانه نیستند چرا که شرکت‌ها نیز یکی از مصادیق اشخاص حقوقی به شمار می‌روند. به‌ عبارت‌ دیگر، شرکت‌های خصوصی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، ادارات دولتی و خصوصی و امثال این موارد، همگی در تعریف شخص حقوقی جای می‌گیرند و برای برخورداری از هویت قانونی ملزم به داشتن چنین شماره‌ای هستند.

یک نکته مهم

هر یک از اشخاص غیر حقیقی، پس از آنکه شرکت یا مؤسسه خود را به ثبت برسانند این شماره 11 رقمی را دریافت می‌کنند. به طور کلی این شناسه به هیچ عنوان تا زمان انحلال شرکت و حتی پس از آن، قابل تغییر نیست. بنابراین با در دست داشتن شماره ملی هر شخص حقوقی (به این شرط که هنوز منحل نشده باشد) می‌توانید از اطلاعات کلی او مطلع شوید.

چنانچه قصد دارید با یک شخص حقوقی وارد مراودات مالی شوید یا قراردادی را با او تنظیم کنید، توصیه می‌کنیم پیش از انجام هر کاری، شناسه ملی مؤسسه یا شرکت مزبور را استعلام کنید. به این منظور کافی است به سامانه استعلام شناسه ملی به نشانی ilenc.ssaa.ir مراجعه کنید. در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

چگونه برای شرکت خود شناسه ملی دریافت کنیم؟

اولین مرحله برای دریافت شماره ملی شرکت، ثبت آن است. پس از آنکه تمام مراحل ثبت رسمی را با موفقیت به اتمام رساندید، باید منتظر انتشار آگهی تأسیس شرکت در روزنامه‌های کثیرالانتشار و رسمی باشید. شناسه مورد نظر، در این آگهی درج می‌شود و تا زمان انحلال شرکت در کلیه اعمال حقوقی شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه اطلاعاتی در شناسه ملی شرکت‌ها ثبت می شود؟

همانطور که تاکنون بیان کردیم، شماره ملی هر شخص حقوقی حاوی اطلاعاتی کلیدی است که با در دست داشتن آن می‌توان نسبت به اعتبار و هویت اینگونه اشخاص اطمینان حاصل نمود. از این‌ رو با ورود به سایت ilenc.ssaa.ir و ارسال شناسه شرکت مورد نظرتان، تمامی اطلاعات زیر در اختیارتان قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که در ماده یک آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کليه اشخاص حقوقی ايرانی، توضیح برخی از اصطلاحات زیر به تفصیل آمده است:

  1. نام شرکت (شخص حقوقی)
  2. نوع شخص حقوقی (سهامی عام، سهامی خاص، تعاونی، غیر تجاری و …)
  3. تاریخ تأسیس شرکت
  4. نام ثبت کننده شخصیت حقوقی که از دو حالت خارج نیست؛ یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است یا وزارتخانه و سازمان مربوطه. مثلا وزارت کشور مسئول ثبت شهرداری‌ها خواهد بود.
  5. شماره ثبت شرکت
  6. شناسه ملی
  7. تاریخ ثبت
  8. واحد ثبتی
  9. اقامتگاه شرکت
  10. کد پستی

از چه طریقی به سامانه استعلام شناسه ملی وارد شویم؟

برای مشاهده اطلاعات عمومی شرکت یا مؤسسه مورد نظر خود، می‌توانید علاوه بر استفاده از آدرس ilenc.ssaa.ir، وارد سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شوید. سپس با کلیک روی گزینه میز خدمات الکترونیک، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که حداقل 3 مورد از اطلاعات درخواست شده آن صفحه را باید تکمیل کنید. در نهایت، قادر هستید که مشخصات شرکت را به طور کامل مشاهده کنید و از اعتبار آن آسوده خاطر شوید.

وکلا و کارشناسان حقوقی رکلا توصیه می‌کنند که در صورت به ثبت نرسیدن شخص حقوقی (شرکت) مدنظر، از انجام هرگونه معامله با او خودداری نمایید.

شناسه ملی چه مزایایی دارد؟

در صورتی که شرکت شما بتواند این شماره بسیار مهم را دریافت کند، از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوید:

  1. عدم مواجهه با مشکلات قانونی برای شرکت در مزایدات و مناقصات دولتی
  2. سهولت در ارتباط با سازمان امور مالیاتی
  3. دستیابی به کلیه اطلاعات هویتی شرکت طرف قرارداد
  4. اطلاع از آخرین تغییرات ایجاد شده در شرکت
  5. به‌ دست آوردن نام مالک اصلی شرکت و جلوگیری از زیان‌ها و فریب احتمالی
  6. شناسایی اقامتگاه قانونی شرکت و اطلاع از هر گونه تغییر مکان
  7. جلوگیری از سوء استفاده از مشخصات شرکت
  8. اطمینان یافتن از قانونی بودن شرکت‌ها
  9. شرکت‌ها موظف به درج این شناسه در کلیه اوراق اعم از گواهی‌ها و اوراق مالی خود هستند. با این کار طرفین معامله قادر به استعلام صحت هویت یکدیگر خواهند بود.

توصیه‌های نهایی

در این مقاله از رکلا به این موضوع پرداختیم که شناسه ملی اشخاص حقوقی چیست و چگونه برای دریافت آن باید اقدام کرد. اهمیت این مبحث موجب شد تا به صورت مفصل راجع به نحوه احراز هویت شرکت ها و مؤسسات توضیح دهیم. همانطور که در متن مقاله نیز اشاره کردیم، شناسه ملی هر شرکت درست مثل شماره ملی هر فرد حقیقی، حاوی اطلاعات هویتی مهمی است که صرفا برای افراد دارای تابعیت ایران کاربرد دارد.

در ادامه خاطر نشان کردیم که با ورود به سامانه ilenc.ssaa.ir می‌توانید بسیاری از اطلاعات مورد نیاز شرکت مورد نظر خود را مشاهده کنید. در هر صورت وکلا و کارشناسان حقوقی رکلا علاوه بر ارائه خدماتی نظیر خدمات مشاوره تلفنی حقوقی و خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، در رابطه با موضوع این مقاله نیز همراه شما خواهند بود.

راضیه حبیبی
راضیه حبیبی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به مباحث حقوقی به ویژه در حوزه قراردادها است. بخشی از محتوای تخصصی تولید شده در «رکلا» توسط راضیه حبیبی آماده شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات