نمونه قرارداد خرید و فروش شیر و آموزش نحوه تنظیم متن این نوع از قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش شیر

قرارداد فروش شیر یکی از انواع قرارداد خرید کالا و قرارداد معتبری است که براساس عقد بیع (عقد خرید و فروش) تنظیم می‌شود. این قرارداد درباره معامله شیر میان طرفین قرارداد صحبت می‌کند و ابعاد مختلف این معامله را شرح می‌دهد. شیر از مواد خوراکی پر استفاده‌ای است که در بسیاری از موارد به عنوان مواد اولیه کاربرد دارد. به همین دلیل علاوه بر مصارف خوردنی، برای کارخانجات و شرکت‌های لبنیاتی، به عنوان مواد اولیه خریداری می‌شود. نمونه قرارداد فروش شیر در ابعاد بزرگ میان کارخانجات و در ابعاد کوچک معامله می‌شود و از قراردادهای کاربردی در حوزه تامین مواد خوراکی است. عقد بیع، عقدی لازم است و طرفین قرارداد موظف به ماندن در آن و اجرای موضوع قرارداد هستند. همچنین همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، این قرارداد زیر مجموعه قانون مدنی قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد فروش شیر چیست؟

نمونه قرارداد فروش شیر متن مکتوبی است که در آن درباره معامله شیر صحبت شده است. قرارداد شامل خریدار و فروشنده است. یک طرف مشغول به تولید است و تولیدات خود را به شرکت یا کارخانه دیگری می‌‌فروشد. در متن قرارداد درباره چگونگی اجرای قرارداد، نحوه معامله، جنس و محموله مورد نظر و موارد مهم دیگر صحبت می‌شود.

نحوه نوشتن قرارداد فروش شیر

در ادامه مطلب درباره چگونگی نوشتن و نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش شیر توضیح خواهیم داد. اطلاعات و آگاهی درباره تنظیم این قرارداد به شما کمک می‌کند که قرارداد بهتری تنظیم کنید یا اگر تمایل به امضای قراردادی با این مضمون دارید، بتوانید با دقت بیشتری این کار را انجام دهید. همچنین آگاهی از محتوای قرارداد، شما را به خوبی با وظایف و حقوقتان آشنا می‌کند.

اطلاعات و مشخصات

ابتدای قرارداد باید طرفین، یعنی خریدار و فروشنده مشخص شوند. قرارداد فروش شیر خام یا به طور کلی قرارداد فروش شیر می‌تواند میان دامداران، کارخانه‌های تولیدی، شرکت‌های تعاونی دامداران و حتی دو شخص حقیقی تنظیم شود. مهم این است که کالای مورد نظر، یعنی شیر، توسط مالک آن به خریدار فروخته شود. برای معرفی طرفین نمونه قرارداد خرید و فروش شیر باید به این نکته توجه کنیم که شخص مورد نظر می‌تواند فرد انسانی یا یک کارخانه و شرکت باشد. اگر اشخاص حاضر در قرارداد، اشخاص حقیقی باشند، لازم است اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس آن‌ها در قرارداد نوشته شود.

اما اگر طرفین قرارداد، اشخاص حقوقی باشند از اطلاعات و مشخصاتی مانند نام کارخانه یا شرکت تولیدی، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در متن قراداد استفاده می‌کنیم.

برای حضور وکیل یا نماینده طرفین در قرارداد، لازم است که آن نماینده یا وکیل، مدرکی در اختیار داشته باشد که نشان دهد از جانب شخص اصلی، حق امضای قرارداد را دارد. بعد از اطمینان از داشتن حق امضا، لازم است که اطلاعات و مشخصات کامل نماینده یا وکیل در متن نمونه قرارداد فروش شیر نوشته شود.

موضوع قرارداد در نمونه قرارداد فروش شیر

موضوع قرارداد حاضر، فروش شیر به خریدار است. در متن نمونه قرارداد خرید شیر خام نوشته می‌شود که چند لیتر شیر و با چه شرایطی به کارخانه اصلی تحویل داده می‌شود. فروشنده متعهد می‌شود که شیر با کیفیت متناسب و براساس استانداردهای عرفی و بهداشتی و دستورالعمل‌های خاص به خریدار بفروشد. در این بخش از نمونه قرارداد خرید و فروش شیر درباره چگونگی، نوع و میزان شیر دریافتی یا حتی نام دامی که از آن شیر گرفته شده است، اطلاعاتی در متن قرارداد نوشته می‌شود. همچنین مشخص می‌شود که این قرارداد برای یک بار است یا براساس این قرارداد، در یک بازه زمانی هر روز یا هر چند روز مقدار مشخصی شیر تحویل کارخانه می‌شود. از دیگر مواردی که در بخش موضوع نمونه قرارداد فروش شیر نوشته می‌شود، اطلاعات و مشخصات کالا است.

لازم به ذکر است که خریدار می‌تواند شرط کند که اگر در زمان تحویل، شیر دریافتی از نظر ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بهداشت مخالف آن چیزی بود که توقع داشته است، این حق را دارد که شیر را تحویل نگیرد و قرارداد را فسخ کند. اما اگر خریدار شیر را تحویل بگیرد، حقی برای اعتراض نخواهد داشت.

قرارداد خرید شیر خام

مدت قرارداد

تعیین مدت قرارداد بخش بسیار مهمی در یک قرارداد است. در این بخش مشخص می‌شود این معامله کاری برای یک بار انجام شده است یا به صورت دائمی و مستمر انجام می‌شود. بسیاری از کارخانجات تولید لبنیات در قراردادهای بلند مدت، شیر مورد نیاز خود را از فروشندگان خریداری می‌کنند. این نوع خرید و فروش به وسیله نمونه قرارداد فروش شیر تامین می‌شود و لازم است که در متن قرارداد به تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد نیز اشاره شود. تعیین مدت قرارداد مشخص می‌کند که فروشنده تا چه مدتی موظف است که مقدار تعیین شده از شیر را به خریدار تحویل دهد.

ثمن معامله و نحوه پرداخت آن در قرارداد فروش شیر

ثمن معامله همان مبلغ مشخصی است که در ازای شیر فروخته شده به فروشنده پرداخت می‌شود. اتحادیه دامداران، قیمت هر لیتر شیر را مشخص می‌کند. اما باز هم قیمت شیر بنا به توافق خریدار و فروشنده در متن قرارداد نوشته می‌شود. هر چیزی که توافق شده است عینا در نمونه قرارداد فروش شیر می‌آید تا سند محکمی برای اجرای آن در اختیار شما باشد. اگر فروش شیر برای یک بار است، مبلغ مشخصی برای کل قرارداد تعیین می‌کنیم و اگر به صورت مستمر و در یک قرارداد طولانی مدت، شیر به شرکت‌ها و کارخانجات فروخته می‌شود، لازم است که قیمت هر لیتر شیر مشخص شود.

بعد از تعیین مبلغ قرارداد یا همان ثمن معامله لازم است که درباره شیوه پرداخت آن توسط خریدار صحبت کنیم. در این بخش از قرارداد باید مشخص کنید که مبلغ قرارداد را به چه شیوه‌ای به فروشنده پرداخت می‌کنید. آیا به طور کلی یا به صورت اقساطی یا ماهانه پرداخت می‌شود.

شیوه پرداخت ثمن معامله در انواع قراردادهای بیع (قرارداد خرید و فروش) مشخص می‌شود.

تعهدات خریدار در نمونه قرارداد فروش شیر

  1. خریدار پیش از تحویل گرفتن محموله شیر، باید آن را مورد آزمایش قرارداد دهد تا اگر ایرادی مشاهده شد، اطلاع دهد و بتواند محموله را مرجوع کند. در غیر این صورت بعد از تحویل گرفتن نهایی، دیگر حق برگشت زدن شیر را ندارد و این حق از او سلب می‌شود. البته طرفین می‌توانند برای این موضوع، بازه زمانی مشخصی را نیز در متن قرارداد در نظر بگیرند؛
  2. اگر خریدار از ادامه همکاری و خرید شیر منصرف شد، باید از یک ماه قبل فروشنده را در جریان تصمیمی که گرفته است، بگذارد و هنگام اعلام انصراف، حداقل تا سررسید یک ماه را باید پرداخت کند؛
  3. خریدار باید در تاریخ اقساطی که مشخص شده است، ثمن قرارداد را پرداخت کند و در پرداخت مبلغ قرارداد دیرکرد نداشته باشد؛

و …

حق فسخ در قرارداد خرید شیر

نمونه قرارداد فروش شیر بر اساس قانون مدنی از قراردادهای لازم و معین است. لازم بودن قرارداد به این معنی است که طرفین نمی‌توانند یک طرفه و بدون دلیل موجه قرارداد را فسخ کنند یا آن را ترک کنند. بنابراین طرفین قرارداد ملزم هستند که در قرارداد حضور داشته باشند و برای اجرای موضوع قرارداد بکوشند. البته این امکان وجود دارد که شرایط خاصی برای فسخ در متن قرارداد نوشته شود که در صورت بروز آن موارد، امکان فسخ قرارداد نیز ایجاد می‌شود.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد فروش شیر

یکی از بخش‌های مهمی که تعیین آن در متن قرارداد می‌تواند بسیار کارآمد باشد، تعیین مرجع حل اختلاف است. ماده 454 و 455 آیین دادرسی مدنی ، این حق و اجازه را به طرفین قرارداد می‌دهد که با صلاحدید خود و با توافق یکدیگر، شخصی را به عنوان مرجع حل اختلاف انتخاب کنند. به این ترتیب، اگر در اجرای قرارداد اختلافی ایجاد شود یا مشکلی پیش بیاید که با مذاکره قابل حل نباشد، طرفین می‌توانند به مرجع حل اختلافی که مشخص کرده‌اند مراجعه کنند تا آن مرجع میان آن‌ها داوری کند. این کار باعث سرعت در رسیدگی به شکایت می‌شود. البته اگر مرجعی را انتخاب نکرده باشند هم می‌توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و اطلاعاتی که درخواست شده است را وارد کنید.

علاوه براین، برای استفاده از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌توانید روی همین لینک بزنید و در خصوص مسائل حقوقی که در نظر دارید، با کارشناسان حقوقی و وکلای تیم رکلا گفتگو کنید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

روی تصویر بزنید و این نمونه قرارداد را به سادگی دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای مکتوب کردن توافقات خود در خصوص معامله کالایی که در نظر دارید، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات