قرارداد خرید و فروش تجهیزات پزشکی و نکات قانونی مرتبط با این قرارداد!

-
بروزرسانی:1402/01/27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش تجهیزات پزشکی

قرارداد فروش تجهیزات پزشکی در دسته بندی قرارداد خرید کالا قرار می‌گیرد. جایگاه عادلانه طرفین در قرارداد فروش کالای پزشکی به نحوه تنظیم آن ارتباط دارد. در ادامه متن سعی داریم شما را یاری کنیم که بتوانید قرارداد خرید تجهیزات پزشکی را با آگاهی بیشتری تنظیم کنید.

نوع نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی

به محض امضای این قرارداد، فروشنده مالک ثمن (مبلغی که خریدار در مقابل دریافت و تسلیم تجهیزات به فروشنده می‌پردازد) و خریدار مالک تجهیزات پزشکی می‌شود. این قرارداد به طور کامل ناشی از توافق طرفین است؛ بنابراین پس از انعقاد، به طور کامل میان آن‌ها لازم الاجرا است. اصول حاکم بر نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی دقیقا از اصول حاکم بر قرارداد بیع تاثیر گرفته است.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی

در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش کالای پزشکی حتما موارد زیر را با توجه به توافق طرفین و با دقت تکمیل کنید. تکمیل فرم و در نهایت، درج امضای طرفین در زیر آن، به معنی تعهد طرفین در مقابل یکدیگر است که انتظار می‌رود مطابق با آن عمل کنند و در غیر اینصورت، از سوی قانون تمهیداتی پیش بینی شده است. تنظیم این قرارداد باید در چهارچوب قانون مدنی و قواعد مربوط به عقد بیع در این قانون انجام شود زیرا این قرارداد زیر مجموعه‌ای از معاملات خرید و فروش کالا است که قانون مدنی به عنوان یک عقد معین درباره آن توضیح می‌دهد و قواعدی را برای آن در نظر گرفته است. علاوه بر قواعد مربوط به عقد بیع، توجه به شروط ماده 190 قانون مدنی به عنوان شرایط عمومی صحت قرارداد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا اگر این شروط در معامله فروش تجهیزات پزشکی رعایت نشوند، عملا قرارداد شما غیر معتبر خواهد بود.

در ادامه این مقاله به بخش‌های مهم محتوای این قرارداد اشاره می‌کنیم و درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر برای فروش تجهیزات پزشکی قراردادی آماده می‌کنید یا اگر یک قرارداد با این عنوان به شما پیشنهاد شده است که آن را امضا کنید، حتما پیش از هر اقدامی، ادامه این مقاله را بخوانید.

مشخصات طرفین در نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی

طرفین قرارداد می‌توانند اشخاص حقیقی (انسان‌های عادی) و اشخاص حقوقی (شرکت‌ها، موسسات و ادارات) باشند و منعی از جهت قانون پیش‌بینی نشده است. طرفین می‌تواند برای خود یا به نمایندگی از شخص دیگری قرارداد را امضا کنند. اگر شخص حقیقی هستید در زمان تکمیل این قسمت، نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت و کدپستی را بنویسید. اگر طرف این قرارداد یک شخص حقوقی است، باید مشخصات شخص حقوقی مانند نام آن، شماره ثبت، نشانی، تلفن و مشخصات نماینده امضا کننده قرارداد نوشته شود.

جزئیات موضوع قرارداد

در این قسمت از نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی ، جزئیات تجهیزات را به طور کامل شرح دهید. به این منظور تعداد، مارک، جنس تجهیزات و سایر مشخصات مهم آن نوشته می‌شود. همانطور که می‌دانیم تجهیزات پزشکی، دنیای وسیعی دارند و لازم است به طور دقیق در خصوص جزئیات کالای مورد نظر خود در این بخش از قرارداد توضیح دهید.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها

طرفین باید در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی آینده تعیین کنند. در مرحله بعدی و در زمان بروز اختلافات، ابتدا از طریق سازش و در نهایت از طریق مراجعه به مرجعی که دو طرف آن را به صورت توافقی تعیین کرده‌اند، حل اختلاف انجام خواهد شد. اگر طرفین مرجع را در متن نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی تعیین نکرده باشند، باید به دادگاه مراجعه شود مگر آنکه با توافق هم، یک داور یا چند داور تعیین کنند یا به موسسات داوری مراجعه شود.

محدودیتی که مرجع حل اختلاف با آن رو به رو است زمانی اتفاق می‌افتد که دو طرف مبلغی را جهت خسارت احتمالی در نمونه قرارداد فروش کالای پزشکی تعیین کرده باشند، در صورت بروز خسارت مرجع حل اختلاف نمی‌تواند مبلغ بالاتری را تعیین کند.

در خصوص تعیین تعداد نسخه‌های قرارداد خرید و فروش تجهیزات پزشکی ، عدد خاصی از سوی قانون گذار مشخص نشده است. اما نکته مهم این است که خریدار و فروشنده هر دو یک نسخه از متن قرارداد را نزد خود داشته باشند و تمام صفحات و نسخه‌های قرارداد کاملا مطابق با یکدیگر تکمیل شود و به امضا و اثر انگشت طرفین برسد.

قرارداد فروش کالای پزشکی

نکات حقوقی جهت نوشتن قرارداد

  1. اگر کالای پزشکی قبل از تسلیم به خریدار و در نزد فروشنده بدون تقصیر او آسیب ببیند، فروشنده باید مبلغی را که از خریدار دریافت کرده است به او بازگرداند و معامله فسخ خواهد شد.
  2. طرفین قرارداد می‌توانند شروطی را در متن قرارداد تعیین کنند. البته این شروط باید مخالف قانون نباشد. به عبارت دیگر، شروط و تعهداتی که از جانب طرفین تعیین می‌شود. حتما باید مشروع و قابل انجام باشند، همچنین باید سود و منفعتی نیز برای طرفین یا شخص ثالث داشته باشد.
  3. اگر هر دو طرف قرارداد خرید تجهیزات پزشکی با توافق و رضایت یکدیگر قرارداد را به هم بزنند (اقاله کنند) دیگر نیازی نیست که به تعهدات آن پایبند باشد. البته اقاله می‌تواند نسبت به کل قرارداد انجام شود یا فقط بخشی از آن را شامل شود.

چند نکته دیگر در مورد قرارداد فروش تجهیزات پزشکی

  1. اگر خریدار، تجهیزات مورد نظر را بدون مشاهده قبلی و تنها با توجه به اوصاف و ویژگی‌های آن خریداری کرده باشد، در این حالت فروشنده موظف است همان تجهیزات پزشکی وصف شده را به او تحویل دهد؛ در غیر این صورت، خریدار می‌تواند قرارداد خرید و فروش تجهیزات پزشکی را فسخ کند یا از فروشنده بخواهد که دقیقا کالای موضوع معامله را تحویل دهد.
  2. اگر خریدار متوجه شود که فروشنده قصد فریب او را داشته است می‌تواند نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی را فسخ کند.
  3. اگر بعد از امضای نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی ، خریدار متوجه شود که تجهیزات معیوب است می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا خسارت دریافت کند و کالا را به همان شکل بپذیرد.
  4. اگر خریدار در پرداخت باقی مانده وجه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی ناتوان شود، فروشنده می‌تواند از تحویل تجهیزات به او خودداری کند یا کالا را از او پس بگیرد.
  5. اگر خریدار توانایی مالی پرداخت مابقی وجه تجهیزات پزشکی را داشته باشد اما به دلایلی از انجام آن کوتاهی کند، فروشنده می‌تواند بر مبنای اختیارات خود، معامله را فسخ کند یا از مرجع حل اختلاف بخواهد که خریدار را مجبور به انجام تعهدات مالی خود کند.
  6. خریدار تجهیزات پزشکی مکلف است ثمن قرارداد را در زمان و محل و طبق شرایط تعیین شده در قرارداد به فروشنده تحویل دهد. منظور از «ثمن»، همان مبلغ قرارداد است.

پیشنهاد ما

با توجه به حجم مالی قابل توجهی که مطابق با این قرارداد رد و بدل می‌شود، تنظیم یک قرارداد کامل اهمیت زیادی دارد. می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید یا از ما، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید.

قرارداد فروش اقساطی تجهیزات پزشکی

این نمونه قرارداد برای فروش تجهیزات پزشکی به صورت اقساطی تهیه و تنظیم شده است. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی تجهیزات پزشکی
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی تجهیزات پزشکی

قرارداد فروش تجهیزات پزشکی (نقدی)

روی تصویر بزنید و قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی
دانلود نمونه قرارداد فروش تجهیزات پزشکی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات