نمونه قرارداد حمل مصالح ؛ یک سند حقوقی کاربردی در مسائل پیمانکاری!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/13
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حمل مصالح

قرارداد حمل مصالح ، از جمله قراردادهای کاربردی پیمانکاری در زمینه ساخت و ساز ساختمان است. پیمانکاری را می‌توانیم یک نوع قرارداد خصوصی بدانیم که با توجه به قانون مدنی نوشته و تنظیم می‌شود. حمل مصالح، حمل سنگ و به طور کلی حمل و نقل از مواردی است که برای انجام آن‌ها می‌توانیم از قرارداد پیمانکاری و به طور خاص از متن قرارداد حمل مصالح یا نمونه قرارداد حمل سنگ استفاده کنیم. البته با وجود اینکه این قرارداد، قرارداد پیمانکاری است و به نظر می‌رسد که کار را برای کارفرما راحت‌تر می‌کند، اما دارای نکات خاصی است که پیش از تنظیم آن باید مد نظر طرفین قرار گیرد. در ادامه نوشتار به مهم‌ترین نکات مربوط به این قرارداد نیز اشاره می‌کنیم.

نمونه قرارداد حمل مصالح چیست؟

به طور کلی قرارداد پیمانکاری ، قراردادی است که در آن کارفرما ، انجام کار یا پروژه‌ یا مجموعه‌ای از فعالیت‌‌ها و عملیات‌ها را به شخصی به عنوان پیمانکار می‌سپارد. در نمونه قرارداد حمل مصالح نیز انجام عملیات حمل مصالح به شخصی واگذار شده است. در این قرارداد، شخصی که می‌پذیرد کار مورد نظر را انجام دهد پیمانکار خواهد بود و شخصی که درخواست کننده اولیه است، کارفرما نامیده می‌شود. بنابراین پیمانکاری حمل مصالح نوعی ارتباط است که میان شخصی که خواهان جابه جایی مصالح است و شخصی که حمل و نقل مصالح را انجام می‌دهد برقرار می‌شود.

نمونه قرارداد حمل مصالح از نگاه قانون

ماده 10 قانون مدنی حکم به آزادی قراردادها می‌دهد. این ماده درباره قراردادهای خصوصی است و توضیح می‌دهد که این دسته از قرارداد‌ها به شرط رعایت قانون و شرع، معتبر هستند و ایرادی در تنظیم آن‌ها وجود نخواهد داشت. چنانچه اشاره کردیم نمونه قرارداد حمل مصالح نیز در گروه قراردادهای خصوصی قرار دارد که با شرط رعایت قانون تنظیم می‌شود.

قراردادهایی که با توجه به ماده 10 قانون مدنی نوشته می‌شوند، در دسته عقود نامعین قرار می‌گیرند. این قراردادها، با توجه به قواعد، اصول و امتیازاتی که این ماده از قانون مدنی به هر یک از طرفین داده است تنظیم می‌شود. تنها کافی است که حدود قانونی و شرعی رعایت شده باشد و بر این اساس امکان تنظیم هر نوع قرارداد میان کارفرما و پیمانکار وجود دارد. متن قرارداد حمل مصالح و به طور خاص‌تر نمونه قرارداد حمل سنگ ، جزء قراردادهای لازم محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر طرفین قرارداد، به راحتی و تنها با میل شخصی و در هر زمان، امکان خروج از قرارداد را ندارند. به همین دلیل فسخ قرارداد حمل مصالح یا قرارداد حمل سنگ توسط هر یک از طرفین قرارداد، با توجه به قوانین و استثنائات خاص امکان پذیر می‌باشد.

انواع قراردادهای حمل و نقل

منظور از حمل و نقل، جابه جایی مواد، مصالح، تجهیزات و… است. برای مثال تصور کنید که برای ساخت ساختمان خود نیاز به مصالح دارید و می‌خواهید شخصی در طول دوره ساخت ساختمان، کار حمل و نقل مصالح را برای شما انجام دهد و در زمان مناسب مصالح مورد نیاز را به ساختمان برساند. شما اقدامات لازم در زمینه حمل اشیاء را در قالب یک قرارداد پیمانکاری و با استفاده از متن قرارداد حمل مصالح به شخص دیگری می‌سپارید. حتی ممکن است به صورت جزئی‌تر از مصالح مورد نیاز هم صحبت کنید. به عنوان مثال می‌توانید چنین ذکر کنید که قصد دارید نمونه قرارداد حمل سنگ را تنظیم کنید. با بیان این نکته، به طور واضح مشخص می‌شود که پیمانکار قرار است برای شما چه کاری را انجام دهد. البته به این نکته توجه داشته باشید که معمولا در متن قرارداد حمل مصالح ، به این موضوع اشاره می‌شود.

انواع گوناگونی از قراردادهای حمل و نقل وجود دارد. آنچه باعث تفاوت این دسته از قراردادها می‌شود، تفاوت در مصالح مورد نظر کارفرما است. با توجه به اینکه کارفرما قصد حمل و جابه جایی چه موادی را دارد، عنوان نمونه قرارداد حمل مصالح تغییر می‌کند و باعث به وجود آمدن انواع متخلفی از این قرارداد می‌شود. با این وجود این قراردادها همچنان جزء قراردادهای پیمانکاری محسوب می‌شوند و به شرط رعایت ماده 10 قانون مدنی، همگی موجه هستند و ایرادی در خصوص تنظیم آن‌ها وجود نخواهد داشت.

نمونه قرارداد حمل سنگ

پرداخت حق الزحمه نمونه قرارداد حمل مصالح

به طور معمول برای ماشین‌ها و و وسایل نقلیه‌ای که بار جا به جا می‌کنند، بارنامه صادر می‌شود. کارفرمای طرف قرارداد حمل مصالح موظف است که بلافاصله بعد از اینکه بارگیری انجام شد مبلغی را به صورت علی الحساب به راننده یا پیمانکار حمل بار بپردازد. بعد از اینکه کلیه کسورات از مبلغ اصلی کسر گردید، مابقی مبلغ توافق شده برای حق الزحمه به شخص متصدی پرداخت می‌شود. به عنوان مثال کارفرما باید ظرف 15 روز از تاریخ رسید تحویل کالا در مقصد، به صورت کامل حق اجرت کار را پرداخت کند. باید به این نکته نیز توجه کرد که پیمانکار یا راننده حمل مصالح باید حتما بار را به خود شخص کارفرما یا نماینده او تحویل بدهد و از او یا شخص نماینده امضاء بگیرد.

اگر متن قرارداد حمل مصالح ، در ابعاد گسترده با یک شرکت باربری و حمل و نقل تنظیم شده باشد، ارسال کننده یا همان کارفرما باید به تعداد کامیون‌ها و ماشین‌های حمل باری که برای کار مورد نظر او استفاده شده است، کرایه یا اجرت کار بپردازد. همانطور که می‌دانیم اگر قرارداد با شرکت باربری باشد و راننده به صورت شخصی فعالیت نکند، کارفرما به هیچ وجه نباید اجرت یا مبلغ کرایه را به راننده بپردازد بلکه موظف است هزینه قرارداد را به شرکت پرداخت کند.

کسورات در نمونه قرارداد حمل مصالح چیست؟

پیش‌تر گفتیم که پیش از پرداخت مبلغ کرایه و اجرت کار، لازم است که کسورات آن نیز کسر شود. سوال پیش می‌آید که این کسورات چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این کسورات در اصطلاح کسور قانونی نامیده می‌شوند که با توجه به توافقات، برای حمل بار باید توسط طرفین پرداخت شود. برخی از کسورات مربوط به قرارداد حمل مصالح عبارت‌اند از:

  1. پرداخت مبلغ و هزینه تمبر بارنامه که به عهده موسسه یا شرکت صادر کننده بارنامه است.
  2. پرداخت هزینه ترمینال که باید توسط ارسال‌کننده یا متصدی حمل و نقل پرداخت شود.
  3. پرداخت عوارض شهرداری، هلال احمر، دیاموند و باسکول

مدت اجرای نمونه قرارداد حمل مصالح

مدت اجرای قرارداد، یکی از مهمترین بخش‌های این قرارداد است که به نوعی به نمونه قرارداد حمل مصالح جنبه قانونی‌تری می‌دهد. در این بخش از نمونه قرارداد حمل مصالح ، به دقت تاریخ شروع و پایان قرارداد مشخص می‌شود. این تاریخ به روز، ماه و سال تعیین خواهد شد. یعنی صرفا اعلام تاریخ حدودی به پایان رسیدن قرارداد صحیح نیست. شما نمی‌توانید بنویسید که قرارداد در اسفند ماه به پایان می‌رسد. بلکه باید به صورت دقیق مشخص کنید که برای مثال، قرارداد در 15 اسفند ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

شرایط حمل و نقل در نمونه قرارداد حمل مصالح

قرارداد موضوع این نوشتار دارای مجموعه‌ای از شرایط می‌باشد که لازم است در متن قرارداد حمل مصالح به آن‌ها اشاره کنید. از جمله مهم‌ترین این شرایط عبارت‌اند از:

  1. پرداخت هزینه‌ و تعیین چگونگی بارگیری به‌عهده شخص ارسال کننده است. ارسال کننده مسئولیت تعیین نحوه بارگیری و پرداخت هزینه آن را می‌پذیرد. همچنین به منظور انجام این امور، خود او یا نماینده تحت امر او باید در زمان بارگیری و تحویل بار، در مبدا و مقصد حضور داشته باشد.
  2. با اینکه متصدی حمل و نقل دارای شرکتی است که وظیفه حمل و نقل مصالح مورد نظر را به عهده گرفته است اما بیمه داخلی مواد و مصالح و ابزار موضوع این قرارداد از مبداء تا تحویل در مقصد به عهده ارسال کننده می‌باشد.
  3. اگر محموله موضوع این قرارداد تلف یا گم شود ، متصدی ضامن مثل آن است. یعنی دقیقا به همان اندازه و مشخصات و مثل آن را باید تهیه کرده و به ارسال کننده تحویل بدهد مگر اینکه ثابت کند تلف شدن یا مفقود شدن مال ربطی به فعل او نداشته است. اگر خسارت، ضرر و زیان جزئی‌تری اتفاق افتاده است، متصدی حمل و نقل ضمانت تعذر خواهد داشت. به عبارت دیگر متصدی به صورت تعذر ضامن خواهد بود و موظف است که میزان خسارت را به شخص کارفرما پرداخت کند.

حوادث غیر مترقبه در نمونه قرارداد حمل مصالح

وقوع هر گونه حادثه‌ که خارج از حیطه اقتدار متصدی حمل باشد، مانند حوادث طبیعی و اتفاقات غیر منتظره باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کارفرما اطلاع داده شود. به عبارت دیگر متصدی حمل ‌و نقل باید در اسرع وقت مدارکی که نشان می‌دهد اتفاقی غیر منتظره و خارج از کنترل او روی داده است را به شخص کارفرما یا نماینده او ارائه دهد. در غیر این صورت مسئولیت جبران کلیه خسارات وارد شده بر اموال کارفرما به عهده او خواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم متن قرارداد حمل مصالح خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، روی لینک مشخص شده بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. در این صفحه اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. تیم حقوقی رکلا در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرد.

همچنین اگر ترجیح می‌دهید در خصوص مسائل قانونی و حقوقی قراردادهای خود با مشاوران حقوقی گفتگو کنید، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما کاربردی و مفید خواهد بود. برای این منظور نیز کافی است روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری

در صورتی که قصد دارید وظیفه حمل مصالح را به یک تیم یا شرکت پیمانکاری بسپارید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری

دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

اگر قرار است حمل مصالح توسط یک فرد انجام شود این قرارداد را بین خودتان و پیمانکار مورد نظر امضا کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات