مدیر بازاریابی شاه کلید تبلیغات موثر و افزایش فروش در اقتصاد امروز

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/02/26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر بازاریابی

بازاریابی یکی از مهمترین واژه‌های تعریف شده برای کسب و کارهای امروزی است. مفاهیم فروش و بازاریابی دو تعریف جدا از هم اما در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند و هیچکدام بدون دیگری امکان‌پذیر نخواهند بود. از این‌ رو هر بیزینسی جهت ترسیم اهداف تبلیغاتی، بازاریابی و بررسی بهترین راه‌های رسیدن به آن، به یک مدیر بازاریابی قوی احتیاج دارد. در واقع مدیر بازاریابی فردی است که می‌تواند برای تبلیغات و معرفی خدمات و کالای شرکت و مجموعه، بهترین راهکارها را ارائه دهد. این اقدام با هدف پیشرفت و ترقی آن خدمات و کالاها انجام می‌شود. معمولا کسب و کارهای کوچکتر به یک مدیر بازاریابی بسنده می‌کنند اما کسب و کارهای بزرگتر برای بخش مدیریت بازاریابی ، چندین نیروی متخصص دارند.

بازاریابی بخشی جدایی ناپذیر از صنعت مارکتینگ است؛ به عنوان مثال یک شرکت پخش و فروش مواد غذایی برای فروش یک محصول جدید یا خاص خود، به یک کارشناس در این زمینه نیاز دارد تا با استراتژی درست، رویکردی صحیح را در رابطه با بهترین روش‌های فروش و بالاترین میزان آن اتخاذ کند. یک برند لباس باید مدیر بازاریابی فوق‌العاده حرفه‌ای و باتجربه‌ای داشته باشد تا بتواند محصولات خود را با جدیدترین متدها و روش‌های روز دنیا به فروش برساند.

در این مقاله سعی بر آن شده است تا به ویژگی‌های یک مدیر بازاریابی موفق، تشریح وظایف، رشته تحصیلی و سایر مسائل مهم و مرتبط با دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. لازم به ذکر است که برای به خدمت گرفتن این نیروی متخصص، لازم است که با او قرارداد مدیر بازاریابی امضا کنید. در خصوص این قرارداد، در مجله حقوقی رکلا بخوانید.

اهمیت حضور یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای

مدیر بازاریابی فردی است که وظیفه مدیریت بازاریابی کارخانه‌ها، مراکز و موسسات مختلف را به عهده می‌گیرد. به عبارت دیگر، او می‌تواند عهده‌دار مسئولیت تبلیغات یک یا چند کالا به روش‌های مختلف و نوین باشد. مدیر بازاریابی می‌تواند با توجه به بودجه، اهداف فروش مجموعه مورد نظر و میزان کار، جهت بهبود روند صعودی بازاریابی و در نهایت افزایش میزان فروش، یک یا چند پرسنل را استخدام کند. یکی از مشکلات این شغل این است که به صورت دقیق، وظایف خاصی برای آن تعریف نشده است. در واقع، وظایف مدیر بازاریابی به شرکت و یا مجموعه‌ای بستگی دارد که در آن فعالیت می‌کند.

برای فعالیت در این شغل باید چه ویژگی‌هایی داشت؟

اولین ویژگی مهمی که یک مدیر بازاریابی موفق باید از آن برخوردار باشد، برقراری ارتباطات اجتماعی قوی و سازنده است. ویژگی مهم دیگر، علاقه به کار تیمی و قدرت رهبری داشتن خواهد بود. مدیر بازاریابی موفق باید بتواند اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را از طریق تیم خود، به بهترین شکل ممکن انجام دهد. او همچنین باید ذهنی باز و تفکری خلاق داشته باشد و ایده‌های جدیدی در ذهن پرورش دهد تا بتواند هر مساله و چالشی در تیم تبلیغاتی را به بهترین شکل ممکن برطرف کند.

وظایف مدیر بازاریابی چیست ؟

بعضی از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند کارهای بازاریابی خود از قبیل برندینگ، دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات را به واحدهایی بیرون از سازمان خود محول کنند اما در مقابل، برخی از بیزنس‌ها هم ترجیح میدهند که همه واحدهای مارکتینگ، تبلیغات و فروش زیر نظر خودشان کار کنند. در مواردی حتی دیده شده است که واحد فروش زیر مجموعه واحد بازاریابی باشد و کل مسائل مربوط به آن‌ها توسط تیم تبلیغات اداره شود. محدودیتی برای فهرست وظایف مربوط به این شغل تعریف نشده است. با این وجود، در ادامه به برخی از این وظایف اشاره خواهیم کرد:

برخی از وظایف مدیر بازاریابی عبارت است از:

  1. شناسایی بازار هدف و انجام تحقیقات دقیق راجع به آن؛
  2. مشخص کردن اهداف تبلیغاتی کوتاه مدت و بلند مدت خود؛
  3. ایجاد نظم و هماهنگی بین بخش‌های مختلف تیم مارکتینگ؛
  4. استفاده از فضای مجازی همچون اینستاگرام، تلگرام و وبسایت، جهت تبلیغات موثرتر و تولید محتوای مفید برای آن‌ها؛
  5. راه‌ اندازی کمپین‌های بازاریابی و تعیین بودجه برای آن‌ها؛
  6. آنالیز بازخورد کمپین‌ها و ادامه یا توقف آن‌ها با توجه به مشاهده نتایج؛
  7. رفع مسائل و مشکلات مربوطه به امور مشتریان؛
  8. برنامه ریزی و اجرای انواع کارهای تبلیغاتی نظیر آگهی‌های چاپی و تیزرهای تبلیغاتی؛
  9. مدیریت هزینه و بودجه؛
  10. آنالیز بازخورد تبلیغات و ارائه گزارش مستمر به مدیریت؛
  11. خرید هدایای تبلیغاتی و اهدای آن‌ها به مشتریان خاص در مناسبت‌های مختلف؛
  12. آگاه شدن از خطرات احتمالی موجود در بازار و پیشگیری و مقابله با آن‌ها؛
  13. حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید؛
  14. آمادگی برای رویارویی با امور و پیشامدهای از قبل برنامه‌ریزی نشده و اتخاذ بهترین تصمیم جهت حل و فصل آن‌ها؛
  15. مدیریت تیم مارکتینگ و تیم اجرایی آن‌ها.

رشته مدیریت بازاریابی چیست ؟

به واسطه تحصیل در رشته مدیریت بازاریابی که زیر شاخه رشته مدیریت محسوب می‌شود، با اصول مبتدی و پیشرفته بازاریابی آشنا می‌شوید. دانشجو پس از گذراندن این دوره، ضمن آگاهی و شناخت دقیق نسبت به بیشتر ابعاد مدیریت، این قابلیت را دارد که اکثر مسائل مربوط به این رشته را آنالیز و تحلیل کند. همچنین در پایان این دوره، به جدیدترین و به‌روزترین روش‌های بازاریابی و فروش آگاهی خواهد یافت. شخصی که در این رشته تحصیل می‌کند، برای ورود به بازار کار، باید روحیه، علاقه و انگیزه کافی داشته باشد. در غیر این صورت، چیزی به جز یک مدرک تحصیلی نصیب او نخواهد شد.

مدیریت بازاریابی دیجیتال

با توجه به نفوذ گسترده اینترنت و شبکه‌های مجازی در دنیا، اصلا نمی‌توان تاثیر آن‌ها را در پیشرفت کسب و کارها نادیده گرفت. رشته دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از رشته‌های پرطرفداری محسوب می‌شود که در اکثر دانشگاه‌های دنیا جایگاه خود را پیدا کرده است. به طور کلی مفهوم بازاریابی دیجیتال به معنای فروش کلیه خدمات و کالاها از طریق اینترنت، وبسایت، موتورهای جستجوی گوگل، برنامه‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی و حتی ایمیل است. در واقع، بازاریابی در شیوه‌ای نوین، از طریق ابزارهای دیجیتال انجام می‌گیرد.

از ابزارهای کاربردی برای بازاریابی دیجیتال، می‌توانیم به ایمیل مارکتینگ، بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)، بازاریابی محتوا، بازاریابی در گوگل، برندسازی دیجیتال ، تبلیغات کلیکی، بهبود بخشیدن به سئو، بازاریابی به وسیله موبایل و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی اشاره کنیم.

کاربرد بازاریابی دیجیتال

اگر صاحب کسب و کاری هستید که فضای رقابتی شدیدی برای آن وجود دارد، یادگیری درست و به کارگیری صحیح مهارت‌های بازاریابی دیجیتال در روند صعودی تبلیغات و فروش کمک شایانی به شما می‌کند. همچنین اگر یکی از دغدغه‌های شما، حفظ مشتریان وفادار قدیمی و جذب مشتریان جدید و دائمی است، استفاده از متدهای بازاریابی دیجیتال برای شما مفید خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم:

در مجموع، مباحثی که مطرح شد، اطلاعاتی هستند که یک مدیر بازاریابی موفق باید درباره آن‌ها بداند. در فضای کسب و کار امروز که رقابت تنگاتنگی در بیشتر مشاغل، مخصوصا در دنیای دیجیتال وجود دارد، نوشتن قرارداد و توجه به محتوای آن از مهمترین مسائلی است که باید به آن دقت داشته باشید. چنانچه قصد دارید وارد این حیطه کاری شوید یا اگر شما شخصی هستید که افرادی را در این زمینه استخدام می‌کنید، می‌توانید برای کسب اطلاعات جامع‌تر در این خصوص، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد مدیر بازاریابی

روی تصویر بزنید تا به صفحه دریافت قرارداد بروید.

نمونه قرارداد مدیر بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد مدیر بازاریابی
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات